Merknad
Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen, Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslagene, Dokument 8:275 S (2020–2021) og Dokument 8:277 S (2020–2021), som behandles i én felles innstilling. Komiteen viser videre til statsrådens uttalelser i brev av 26. og 27. april samt 10. mai 2021.
Komiteen merker seg at det i Dokument 8:275 S (2020–2021) fremmes forslag om å avvikle bompengegjeld for i alt 60 bompengeprosjekter innen 1. juli 2021, og at midlene som er avsatt iIinfrastrukturfondet, foreslås benyttes i denne sammenheng. Komiteen viser til brev fra statsråden datert 27. april 2021, der han opplyser at bompengeselskapenes totale lånegjeld per 13. desember 2020 var på i alt 63 mrd. kroner. Statsråden opplyser at det i tillegg foreligger bompengeprosjekter som er vedtatt av Stortinget, men hvor det ennå ikke er startet innkreving, og at det medfører at den totale låneporteføljen vil øke. De samlede bompengeforpliktelsene er grovt anslått til å være i størrelsesorden 250 mrd. kroner, hvorav en stor andel av dette er knyttet til de store bypakkene. Dette anslaget inkluderer ikke kostnadene ved selve avviklingen og heller ikke bompengeforpliktelser knyttet til prosjektene som er omtalt i Meld. St. 20 (2020–2021).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser videre til at bompengeforpliktelsene er betydelig høyere enn Infrastrukturfondet på 100 mrd. kroner, og at det er avkastningen fra fondet som benyttes til vei-, jernbane- og kystformål. Fondet er bygget opp gjennom bevilgninger på kap. 1331 Infrastrukturfondet, post 95, dvs. «under streken». Flertallet merker seg at nedbetaling av bompengegjeld ikke kan finansieres gjennom uttak av fondskapital, men må i tilfelle gjøres av Stortinget med egne bevilgninger.
Flertallet ønsker ikke å benytte en stor del av handlingsrommet i kommende budsjetter til å slette opparbeidet bompengegjeld. Flertallet viser til at det er store uløste oppgaver på veinettet, og selv om bompenger har noen negative sider, har de bidratt til et høyere utbyggingstempo og en raskere fornying av infrastrukturen enn det som ellers ville vært mulig.
Komiteen merker seg videre at det i Dokument 8:277 S (2020–2021) fremmes forslag om å forby bruk av bompenger til investeringer i sykkelveier, kollektivtrafikk og byutvikling. Komiteen viser til at statsråden i brev av 26. april 2021 opplyser at hjemmelsgrunnlaget for bompengeinnkreving er veglova § 27, og at bompenger kan brukes til alle tiltak som veglova gir hjemmel til. Det betyr at bompenger kan benyttes til infrastrukturtiltak på vei og skinnegående transport, i tillegg til at det er åpnet for bruk av bompenger til driftstiltak for kollektivtransport i byområder innenfor bestemte kriterier.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, bemerker at veglova ble endret i 2017 ved at skillet mellom bompengefinansiering i og utenfor byområder ble mer rendyrket, og at det i byområder kan etableres et mer fleksibelt takstsystem ved tids- og/eller miljødifferensiering av takstene. Formålet med bompenger i byområder kan dermed være en trafikkregulerende effekt i tillegg til finansiering av prosjektene. Flertallet viser til at det er et ønske om en samordnet areal- og transportpolitikk i de største byområdene, og at dette reguleres i byvekstavtalene. Biltrafikken generer støv og støy, og det legges til grunn et nullvekstmål for byvekstavtalene, det vil si at framtidig vekst i persontransport skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Flertallet viser til at bompenger i de bompengefinansierte bypakkene har blitt brukt til å legge om hovedveinettet, slik at dette veisystemet i all hovedsak går under eller rundt bykjernen, og at dette har bidratt til en ønsket byutvikling og bedre fremkommelighet.
Flertallet slutter seg til statsrådens vurderinger og ønsker ikke å forby bruk av bompenger til tiltak innenfor sykkel, kollektivtrafikk og byutvikling. Flertallet er av den oppfatning at det i byområder må gjøres en helhetlig vurdering, og at tiltak som bidrar til økt bruk av kollektivtransport, sykkel og gange, også bidrar til økt fremkommelighet for bilistene. Flertallet er likevel av den oppfatning at det må vises moderasjon i bruken av bompenger, slik at det ikke blir en urimelig belastning for den enkelte.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre er også av den oppfatning at det må utredes nye teknologier for innkreving av brukerfinansiering, som kan gi en mer rettferdig og kostnadseffektiv innkreving.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti finner det nødvendig å påpeke den historiske veksten i bompengeinnkreving, den historiske økningen i antallet bomstasjoner og den historiske veksten i bompengegjeld nettopp i den tiden Fremskrittspartiet satt i regjering med både finansminister og samferdselsminister.
Disse medlemmer viser til at lånegjelden for bomselskapene ved utgangen av 2019 var på 61,2 mrd. kroner, sammenlignet med 35,5 mrd. kroner ved utgangen av 2013. Veksten i bompengeselskapenes lånegjeld skjedde med Fremskrittspartiet i regjering.
Disse medlemmer viser til at bilistene betalte 12,1 mrd. kroner i bompenger i 2019, sammenlignet med 9,8 mrd. i 2013 (omregnet til 2021-kroner). Veksten i bompengeinnkreving skjedde i Fremskrittspartiets regjeringstid. Ifølge Statens vegvesen har antallet bomstasjoner økt fra 170 i 2013 til 245 i 2018, en vekst på 44 pst., noe disse medlemmer konstaterer skjedde i Fremskrittspartiets regjeringstid.
Disse medlemmer bemerker at i tillegg kommer prosjekter som er vedtatt igangsatt, men der bompengeinnkreving ikke er igangsatt, og forpliktelser staten har pådratt seg gjennom Nye Veier AS. Fremskrittspartiet har dermed etterlatt en stor bompengeregning etter sine år i regjering, og det vil koste norske bilister dyrt i mange år framover.
Disse medlemmer viser videre til at etableringen av et infrastrukturfond på 100 mrd. kroner også ble gjort med Fremskrittspartiet i regjering. Avkastningen av dette fondet kunne ha blitt langt større om midlene hadde blitt i Oljefondet.
Disse medlemmer viser til Samferdselsdepartementets svar på spørsmål nr. 222 til Meld. St. 20 (2020–2021) vedrørende avkastning fra Infrastrukturfondet, hvor etablering av et infrastrukturfond har gitt 33 mrd. kroner mindre i avkastning enn om midlene hadde blitt i Oljefondet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet er det eneste partiet på Stortinget som er imot bompenger, og som aktivt jobber for bilistenes interesser. Det virkelig historiske innen samferdsel fra 2013 er omfanget av satsing på vei. Sammenliknet med da Fremskrittspartiet overtok ministerpostene i Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet fra henholdsvis Arbeiderpartiet og Senterpartiet, ble samferdselsbudsjettet økt med 75 pst. Bompengeandelen ble også redusert betydelig fra Stoltenberg II-regjeringen, ned fra 42 pst. til 28 pst. I tillegg ble det gjennomført en reform av bompengesystemet for å spare bilistene for utgifter ved å fjerne bomstasjoner, slå sammen bomselskap og redusere finansieringskostnadene. Disse medlemmer erkjenner at det er vanskelig å anslå hvor mye bompenger bilistene ville ha måttet betale hvis Arbeiderpartiet og Senterpartiet hadde fått fortsette med sin politikk etter 2013, men dette skyldes ene og alene deres enorme magemål når det gjelder å kreve inn bompenger fra norske bilister.
Disse medlemmer viser også til de gjennomslag Fremskrittspartiet har fått i budsjettforhandlinger med regjeringen. Senest i desember 2020 sikret Fremskrittspartiet 1,2 mrd. kroner til kutt i bompenger og fikk permanent stengt flere bomstasjoner. Blant annet fikk følgende prosjekter fjernet sin bompengegjeld og bomstasjonene ble tatt ned: E136 Tresfjordbrua i Møre og Romsdal og E134 Stordalstunnelen i Vestland.
Disse medlemmer viser videre til at bruk av bompenger har en lang historie i Norge, men at det var fra 1980-tallet av at bruken av bompengefinansiering fikk utbredt praksis. I 2019 var det innkreving på hele 62 bompengeprosjekter, og den totale bompengegjelden var på 61,2 mrd. kroner. Ingen land i verden har så omfattende bruk av bompenger som Norge. Ingen andre land har heller et oljefond på omtrent 11 000 mrd. kroner. Forslagsstillerne mener det er riktig at vi benytter landets finansielle styrke til å betale inn bompengegjelden som tynger norske bilister.
Disse medlemmer vil her vise til det etablerte Infrastrukturfondet, som var et viktig gjennomslag for Fremskrittspartiet. Dette er midler som allerede er avsatt til veiformål og til nytte for bilistene. Situasjonen i dag er at Infrastrukturfondet gir en lavere avkastning til veiformål enn rentene som betales på mange bompengelån.
Disse medlemmer viser til at nedbetaling av bompengegjelden for veier som er ferdig bygget, ikke skaper noen etterspørsel etter arbeidskraft, og i en tid med mange permitterte og arbeidsledige er heller ikke press i økonomien noen aktuell problemstilling. Disse medlemmer mener derfor at deler av Infrastrukturfondet bør benyttes til å betale all nåværende bompengegjeld, og at nye veier i fremtiden må bygges uten bompenger.
Disse medlemmer mener bygging av bedre infrastruktur ikke er en utgift, men en investering i fremtiden. Norge er et av verdens rikeste land, og det er følgelig ingen logikk i at staten skyver ansvaret for bygging av nasjonale hovedveier over på bilistene. Det ansvaret må staten selv ta.
Disse medlemmer viser til at i Fremskrittspartiets tid i regjering ble det sørget for økt statlig finansiering av veiprosjekter, slik at bompengeandelen ble lavere. Fremskrittspartiet fikk vedtatt en bompengereform, der bompengeinnkrevingen ble effektivisert ved at hele 55 bompengeselskap ble fjernet. Det er nå bare 5 bompengeselskap i hele Norge. Det ble her også fremmet forslag om å redusere bompengebelastningen, men det politiske flertallet på Stortinget stemte imot Fremskrittspartiets initiativ for å redusere bruken av bompenger.
Disse medlemmer vil bemerke at det over tid er særlig i byområdene at bompengebelastningen har økt, der et politisk flertall øker skattleggingen av bilistene for å subsidiere kollektivtrafikken. Når det gjelder bompengebelastningen ellers i landet, har Fremskrittspartiet fått gjennomslag for en kompensasjonsordning som reduserer takstene i bompengeprosjektene.
Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet alltid har vært imot bruk av bompenger som en generell betaling for investeringer i nye veier samt at slike bompengeinntekter skulle gå til andre formål.
Disse medlemmer mener finansieringen av utbygging og vedlikehold av veier skal være et offentlig ansvar der regningen ikke skal skyves videre til bilistene gjennom bruk av bompenger. Bompengesystemet de øvrige partier har innført, er en ren fiskal skattelegging av transport, noe som er utrolig uklokt i vårt langstrakte land hvor transportkostnader pr. produsert enhet er langt høyere enn for konkurrerende bedrifter i andre land. Disse medlemmer mener fiskal skattelegging av transport er negativt både for norsk næringsliv og for folk flest. Det bidrar til mindre mobilitet og unødig høye kostnader for norsk næringsliv, noe som er sterkt konkurransevridende. Det er også prinsipielt feil og urimelig at de som kjører bil, må betale for subsidiering av ulønnsom kollektivtransport, byutvikling, miljøgater samt bygging og vedlikehold av veier for de som sykler.
Disse medlemmer mener bompenger er en usosial skatt som rammer hardest dem som har minst. Dette rammer også hardt dem som ikke har mulighet til å bruke andre transportformer, eksempelvis barnefamilier. Over tid har det også vært en utvikling der bilistenes penger ikke bare brukes på vei, men på utbygging og drift av andre trafikanters transporthverdag. I byområdene er det først og fremst andre trafikanter som nyter godt av bilistenes avgiftspenger.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Askøypakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke Bergen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke Bodø innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke Grenland innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke Nedre Glomma innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke Nord-Jæren innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bømlopakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E134 Damåsen–Saggrenda innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E16 Bjørum–Skaret innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E16 Eggemoen–Jevnaker–Olum innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E16 Fønhus–Bagn–Bjørgo innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E16 Kongsvinger–Slomarka innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E18 Gulli–Langangen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E18 Langangen–Dørdal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E39 Rogfast innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i E39 Svegatjørn–Rådal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Gardermoen–Kolomoen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Hålogalandsbrua innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Kolomoen–Moelv innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Korgen–Bolna (Helgeland nord) innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Nord-Trøndelag grense–Korgen (Helgeland sør) innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Ranheim–Åsen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Ringebu–Otta (strekningen Frya–Sjoa) innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Trondheim–Stjørdal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Ulsberg–Melhus innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Vindåsliene–Korporalsbrua innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6 Øyer–Tretten innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet E6/E18 Østfoldpakka innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Fosenpakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 17/fv. 720 Dyrstad–Sprova–Malm innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 255 Jørstad–Segelstad bru innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 311 Presterødbakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 33 Skardtjernet–Tonsvatnet og Bjørgokrysset–Nedre Øydgarden innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 34 Grime–Vesleelva innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 45 Gjesdal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 47 T-forbindelsen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 519 Finnfast innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 659 Nordøyvegen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 714 Stokkhaugen–Sunde innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 78 Toventunnelen m/tilførselsveger innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Fv. 858 Ryaforbindelsen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Førdepakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Kvammapakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Miljøpakke Trondheim innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Nordhordlandspakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Oslopakke 3 innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 13 Ryfast innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 36 Bø–Seljord innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 36 Slåttekås–Årnes innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 4 Lunner grense–Jaren og Lygna sør innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 555 Sotrasambandet innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 7 Sokna–Ørgenvika innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet Rv. 7/rv. 13 Hardangerbrua innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Samferdselspakke for Kristiansandsregionen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Vegpakke Harstad innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Vossapakko innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Dokument 8:277 S (2020–2021), hvor representanter fra Fremskrittspartiet ber regjeringen fremme forslag om endring av veglova § 27 slik at inntekter fra bompenger ikke kan benyttes til investeringer i sykkelveier, kollektivtrafikk, byutvikling og annet som ikke er direkte relatert til vei og bedret eller økt fremkommelighet for bilistene. Disse medlemmer vil bemerke at det er nettopp økt fremkommelighet for bilistene som er grunnen til at bompenger kan brukes til sykkelveier, kollektivtrafikk og byutvikling. Disse medlemmer mener det er viktig å skille mellom bruk av bompenger for å redusere trafikk/bedre fremkommeligheten inn til byene og bruk av bompenger for å finansiere nødvendige veiprosjekter. Plassering av en bomstasjon kan være urettferdig, og økonomisk belastning for enkeltmennesker kan ofte ikke relateres til antall kjørte kilometer på ny vei, men hvor bomstasjonen er plassert. Disse medlemmer ønsker en mer rettferdig og kostnadseffektiv innkreving.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at da det første bomprosjektet i Norge ble vedtatt i 1929, var det for å hente inn brukerbetaling i forbindelse med byggingen av Vrengen bro mellom Tjøme og Nøtterøy. Det var broen og veien som bompengene, eller bropengene som de da ble kalt, skulle finansiere. Bruken av bropenger/bompenger var nemlig basert på prinsippet om at de som betalte, måtte ha direkte nytte av tiltaket.
Disse medlemmer viser til at siden 1929 har både loven som regulerer bompenger, og antallet bomstasjoner endret seg kraftig, fra Lov om veivæsenet fra 1912, som fastslo at hovedveier med broer normalt skulle finansieres over statskassen, til dagens lov om vegar fra 1963, som etter flere endringer tillater bruk av bompenger på tilnærmet alt annet ut over veien bommen står på.
Disse medlemmer viser til at siden veglova ble vedtatt i 1963, har lovens § 27 om bompenger blitt endret syv ganger: 10. juni 1988 nr. 47, 17. desember 1993 nr. 129, 1. mars 1996 nr. 11, 4. april 2008 nr. 8, 22. juni 2012 nr. 59, 16. juni 2017 nr. 75, og 15. juni 2018 nr. 38. Endringene i 1993, 2008 og 2017 innebar utvidelse av hva bompenger kunne brukes til ut over veiformål.
Disse medlemmer viser til at det fra 1993 ble tillatt å bruke bompenger til investeringer i kollektivtrafikken. Mindretallet i Stortinget som stemte imot endringen, bestod av Fremskrittspartiet og Høyre. De argumenterte blant annet for at en mer omfattende åpning for hva bompenger kunne benyttes til, ville undergrave prinsippet om nær sammenheng mellom betaling og nytten pengene gikk til. Endringen i 2008 utvidet dette videre til at bompenger også kunne finansiere drift av kollektivtrafikk.
Disse medlemmer mener det i dag er tydelig at det Fremskrittspartiet og Høyre fryktet i 1993, har blitt virkelighet. Bompenger brukes i dag til å finansiere svært mye ut over den veiinfrastrukturen bommene står på. Dette er tydeligst når man ser på bypakkene, eksempelvis Oslopakke 3. I Oslo brukes hele 98 pst. av Oslos andel av bompengene på andre formål enn vei. Dette gjøres samtidig med at det er behov for store veiinvesteringer som E6 Oslo Øst, og at de kommunale veiene har et formidabelt vedlikeholdsetterslep.
Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet er imot bruk av bompenger og mener at all finansiering av utbygging og vedlikehold av veier er et offentlig ansvar. Fremskrittspartiet jobber for at belastningen bompenger påfører norske bilister skal fjernes. Parallelt med at bompengegjelden på eksi,sterende prosjekter nedbetales og bomstasjoner fjernes, er det viktig at insentivet til å bruke bompenger reduseres. Det er et problem at politikere som ikke evner å prioritere i sine budsjetter kan bruke inntekter fra bompenger til å finansiere alt fra sykkelveier til drift av bussruter og kjøp av sporvogner.
Disse medlemmer viser til at bymiljøavtaler, bypakker og byvekstavtaler i dag utgjør en stor del av bompengeinnkrevingen fra norske bilister. Etter at regjeringen la frem sitt forslag til Nasjonal transportplan i mars 2021, er det stor sannsynlighet for at bruken av bypakker både fortsetter og blir utvidet. Det er derfor viktigere enn noen gang at politikere som vegrer seg for å prioritere, forhindres fra å sette opp bompengestasjoner for å tvinge bilistene til å finansiere tilbud som er det offentliges ansvar.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring av vegloven § 27 slik at inntekter fra bompenger ikke kan benyttes til sykkelveier, kollektivtrafikk, byutvikling og annet som ikke er direkte relatert til vei og bedret eller økt fremkommelighet for bilistene.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet viser til at byvekstavtalene har økt voldsomt i omfang de siste årene, og at deler av dette finansieres av bompenger. Disse medlemmer mener utgangspunktet må være at bompenger skal gå til å finansiere konkrete prosjekter som etter hvert blir nedbetalt. Dersom bompengefinansieringen av byvekstavtalene skal reduseres, må omfanget av prosjekter i byvekstavtalene reduseres.