Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslagene, Dokument
8:275 S (2020–2021) og Dokument 8:277 S (2020–2021), som behandles
i én felles innstilling. Komiteen viser videre til
statsrådens uttalelser i brev av 26. og 27. april samt 10. mai 2021.
Komiteen merker seg at det
i Dokument 8:275 S (2020–2021) fremmes forslag om å avvikle bompengegjeld
for i alt 60 bompengeprosjekter innen 1. juli 2021, og at midlene
som er avsatt iIinfrastrukturfondet, foreslås benyttes i denne sammenheng. Komiteen viser til
brev fra statsråden datert 27. april 2021, der han opplyser at bompengeselskapenes
totale lånegjeld per 13. desember 2020 var på i alt 63 mrd. kroner.
Statsråden opplyser at det i tillegg foreligger bompengeprosjekter
som er vedtatt av Stortinget, men hvor det ennå ikke er startet
innkreving, og at det medfører at den totale låneporteføljen vil
øke. De samlede bompengeforpliktelsene er grovt anslått til å være
i størrelsesorden 250 mrd. kroner, hvorav en stor andel av dette
er knyttet til de store bypakkene. Dette anslaget inkluderer ikke kostnadene
ved selve avviklingen og heller ikke bompengeforpliktelser knyttet
til prosjektene som er omtalt i Meld. St. 20 (2020–2021).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser videre til at bompengeforpliktelsene
er betydelig høyere enn Infrastrukturfondet på 100 mrd. kroner,
og at det er avkastningen fra fondet som benyttes til vei-, jernbane-
og kystformål. Fondet er bygget opp gjennom bevilgninger på kap.
1331 Infrastrukturfondet, post 95, dvs. «under streken». Flertallet merker
seg at nedbetaling av bompengegjeld ikke kan finansieres gjennom
uttak av fondskapital, men må i tilfelle gjøres av Stortinget med egne
bevilgninger.
Flertallet ønsker ikke å benytte
en stor del av handlingsrommet i kommende budsjetter til å slette opparbeidet
bompengegjeld. Flertallet viser
til at det er store uløste oppgaver på veinettet, og selv om bompenger
har noen negative sider, har de bidratt til et høyere utbyggingstempo
og en raskere fornying av infrastrukturen enn det som ellers ville
vært mulig.
Komiteen merker
seg videre at det i Dokument 8:277 S (2020–2021) fremmes forslag
om å forby bruk av bompenger til investeringer i sykkelveier, kollektivtrafikk
og byutvikling. Komiteen viser
til at statsråden i brev av 26. april 2021 opplyser at hjemmelsgrunnlaget for
bompengeinnkreving er veglova § 27, og at bompenger kan brukes til
alle tiltak som veglova gir hjemmel til. Det betyr at bompenger
kan benyttes til infrastrukturtiltak på vei og skinnegående transport,
i tillegg til at det er åpnet for bruk av bompenger til driftstiltak
for kollektivtransport i byområder innenfor bestemte kriterier.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, bemerker at veglova ble endret i
2017 ved at skillet mellom bompengefinansiering i og utenfor byområder
ble mer rendyrket, og at det i byområder kan etableres et mer fleksibelt takstsystem
ved tids- og/eller miljødifferensiering av takstene. Formålet med
bompenger i byområder kan dermed være en trafikkregulerende effekt
i tillegg til finansiering av prosjektene. Flertallet viser til at det
er et ønske om en samordnet areal- og transportpolitikk i de største
byområdene, og at dette reguleres i byvekstavtalene. Biltrafikken
generer støv og støy, og det legges til grunn et nullvekstmål for
byvekstavtalene, det vil si at framtidig vekst i persontransport
skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Flertallet viser til at bompenger
i de bompengefinansierte bypakkene har blitt brukt til å legge om
hovedveinettet, slik at dette veisystemet i all hovedsak går under
eller rundt bykjernen, og at dette har bidratt til en ønsket byutvikling
og bedre fremkommelighet.
Flertallet slutter seg til
statsrådens vurderinger og ønsker ikke å forby bruk av bompenger
til tiltak innenfor sykkel, kollektivtrafikk og byutvikling. Flertallet er
av den oppfatning at det i byområder må gjøres en helhetlig vurdering,
og at tiltak som bidrar til økt bruk av kollektivtransport, sykkel
og gange, også bidrar til økt fremkommelighet for bilistene. Flertallet er
likevel av den oppfatning at det må vises moderasjon i bruken av
bompenger, slik at det ikke blir en urimelig belastning for den
enkelte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre er også av
den oppfatning at det må utredes nye teknologier for innkreving
av brukerfinansiering, som kan gi en mer rettferdig og kostnadseffektiv
innkreving.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti finner
det nødvendig å påpeke den historiske veksten i bompengeinnkreving,
den historiske økningen i antallet bomstasjoner og den historiske veksten
i bompengegjeld nettopp i den tiden Fremskrittspartiet satt i regjering
med både finansminister og samferdselsminister.
Disse medlemmer viser til
at lånegjelden for bomselskapene ved utgangen av 2019 var på 61,2
mrd. kroner, sammenlignet med 35,5 mrd. kroner ved utgangen av 2013.
Veksten i bompengeselskapenes lånegjeld skjedde med Fremskrittspartiet
i regjering.
Disse medlemmer viser til
at bilistene betalte 12,1 mrd. kroner i bompenger i 2019, sammenlignet med
9,8 mrd. i 2013 (omregnet til 2021-kroner). Veksten i bompengeinnkreving
skjedde i Fremskrittspartiets regjeringstid. Ifølge Statens vegvesen
har antallet bomstasjoner økt fra 170 i 2013 til 245 i 2018, en
vekst på 44 pst., noe disse
medlemmer konstaterer skjedde i Fremskrittspartiets regjeringstid.
Disse medlemmer bemerker at
i tillegg kommer prosjekter som er vedtatt igangsatt, men der bompengeinnkreving
ikke er igangsatt, og forpliktelser staten har pådratt seg gjennom
Nye Veier AS. Fremskrittspartiet har dermed etterlatt en stor bompengeregning etter
sine år i regjering, og det vil koste norske bilister dyrt i mange
år framover.
Disse medlemmer viser videre
til at etableringen av et infrastrukturfond på 100 mrd. kroner også
ble gjort med Fremskrittspartiet i regjering. Avkastningen av dette
fondet kunne ha blitt langt større om midlene hadde blitt i Oljefondet.
Disse medlemmer viser til
Samferdselsdepartementets svar på spørsmål nr. 222 til Meld. St.
20 (2020–2021) vedrørende avkastning fra Infrastrukturfondet, hvor
etablering av et infrastrukturfond har gitt 33 mrd. kroner mindre
i avkastning enn om midlene hadde blitt i Oljefondet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet er
det eneste partiet på Stortinget som er imot bompenger, og som aktivt jobber
for bilistenes interesser. Det virkelig historiske innen samferdsel
fra 2013 er omfanget av satsing på vei. Sammenliknet med da Fremskrittspartiet
overtok ministerpostene i Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet
fra henholdsvis Arbeiderpartiet og Senterpartiet, ble samferdselsbudsjettet
økt med 75 pst. Bompengeandelen ble også redusert betydelig fra
Stoltenberg II-regjeringen, ned fra 42 pst. til 28 pst. I tillegg ble
det gjennomført en reform av bompengesystemet for å spare bilistene
for utgifter ved å fjerne bomstasjoner, slå sammen bomselskap og
redusere finansieringskostnadene. Disse medlemmer erkjenner
at det er vanskelig å anslå hvor mye bompenger bilistene ville ha
måttet betale hvis Arbeiderpartiet og Senterpartiet hadde fått fortsette
med sin politikk etter 2013, men dette skyldes ene og alene deres
enorme magemål når det gjelder å kreve inn bompenger fra norske
bilister.
Disse medlemmer viser også
til de gjennomslag Fremskrittspartiet har fått i budsjettforhandlinger med
regjeringen. Senest i desember 2020 sikret Fremskrittspartiet 1,2
mrd. kroner til kutt i bompenger og fikk permanent stengt flere
bomstasjoner. Blant annet fikk følgende prosjekter fjernet sin bompengegjeld
og bomstasjonene ble tatt ned: E136 Tresfjordbrua i Møre og Romsdal
og E134 Stordalstunnelen i Vestland.
Disse medlemmer viser videre
til at bruk av bompenger har en lang historie i Norge, men at det
var fra 1980-tallet av at bruken av bompengefinansiering fikk utbredt
praksis. I 2019 var det innkreving på hele 62 bompengeprosjekter,
og den totale bompengegjelden var på 61,2 mrd. kroner. Ingen land
i verden har så omfattende bruk av bompenger som Norge. Ingen andre land
har heller et oljefond på omtrent 11 000 mrd. kroner. Forslagsstillerne
mener det er riktig at vi benytter landets finansielle styrke til
å betale inn bompengegjelden som tynger norske bilister.
Disse medlemmer vil her vise
til det etablerte Infrastrukturfondet, som var et viktig gjennomslag
for Fremskrittspartiet. Dette er midler som allerede er avsatt til
veiformål og til nytte for bilistene. Situasjonen i dag er at Infrastrukturfondet
gir en lavere avkastning til veiformål enn rentene som betales på
mange bompengelån.
Disse medlemmer viser til
at nedbetaling av bompengegjelden for veier som er ferdig bygget,
ikke skaper noen etterspørsel etter arbeidskraft, og i en tid med
mange permitterte og arbeidsledige er heller ikke press i økonomien
noen aktuell problemstilling. Disse medlemmer mener derfor
at deler av Infrastrukturfondet bør benyttes til å betale all nåværende
bompengegjeld, og at nye veier i fremtiden må bygges uten bompenger.
Disse medlemmer mener bygging
av bedre infrastruktur ikke er en utgift, men en investering i fremtiden.
Norge er et av verdens rikeste land, og det er følgelig ingen logikk
i at staten skyver ansvaret for bygging av nasjonale hovedveier
over på bilistene. Det ansvaret må staten selv ta.
Disse medlemmer viser til
at i Fremskrittspartiets tid i regjering ble det sørget for økt
statlig finansiering av veiprosjekter, slik at bompengeandelen ble
lavere. Fremskrittspartiet fikk vedtatt en bompengereform, der bompengeinnkrevingen
ble effektivisert ved at hele 55 bompengeselskap ble fjernet. Det
er nå bare 5 bompengeselskap i hele Norge. Det ble her også fremmet forslag
om å redusere bompengebelastningen, men det politiske flertallet
på Stortinget stemte imot Fremskrittspartiets initiativ for å redusere
bruken av bompenger.
Disse medlemmer vil bemerke
at det over tid er særlig i byområdene at bompengebelastningen har
økt, der et politisk flertall øker skattleggingen av bilistene for
å subsidiere kollektivtrafikken. Når det gjelder bompengebelastningen
ellers i landet, har Fremskrittspartiet fått gjennomslag for en
kompensasjonsordning som reduserer takstene i bompengeprosjektene.
Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet alltid har vært imot bruk av bompenger som
en generell betaling for investeringer i nye veier samt at slike bompengeinntekter
skulle gå til andre formål.
Disse medlemmer mener finansieringen
av utbygging og vedlikehold av veier skal være et offentlig ansvar
der regningen ikke skal skyves videre til bilistene gjennom bruk
av bompenger. Bompengesystemet de øvrige partier har innført, er
en ren fiskal skattelegging av transport, noe som er utrolig uklokt
i vårt langstrakte land hvor transportkostnader pr. produsert enhet
er langt høyere enn for konkurrerende bedrifter i andre land. Disse medlemmer mener
fiskal skattelegging av transport er negativt både for norsk næringsliv
og for folk flest. Det bidrar til mindre mobilitet og unødig høye kostnader
for norsk næringsliv, noe som er sterkt konkurransevridende. Det
er også prinsipielt feil og urimelig at de som kjører bil, må betale
for subsidiering av ulønnsom kollektivtransport, byutvikling, miljøgater samt
bygging og vedlikehold av veier for de som sykler.
Disse medlemmer mener bompenger
er en usosial skatt som rammer hardest dem som har minst. Dette
rammer også hardt dem som ikke har mulighet til å bruke andre transportformer,
eksempelvis barnefamilier. Over tid har det også vært en utvikling
der bilistenes penger ikke bare brukes på vei, men på utbygging
og drift av andre trafikanters transporthverdag. I byområdene er
det først og fremst andre trafikanter som nyter godt av bilistenes
avgiftspenger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Askøypakken
innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke
Bergen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke
Bodø innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke
Grenland innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke
Nedre Glomma innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bypakke
Nord-Jæren innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Bømlopakken
innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E134 Damåsen–Saggrenda innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E16 Bjørum–Skaret innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i
Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E16 Eggemoen–Jevnaker–Olum innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E16 Fønhus–Bagn–Bjørgo innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E16 Kongsvinger–Slomarka innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E18 Gulli–Langangen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E18 Langangen–Dørdal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E18 Tvedestrand–Arendal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E39 Kristiansand vest–Lyngdal vest innen 1. juli 2021 og benytte
midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E39 Rogfast innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i E39
Svegatjørn–Rådal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i
Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E6 Gardermoen–Kolomoen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i
Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E6 Hålogalandsbrua innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E6 Kolomoen–Moelv innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E6 Korgen–Bolna (Helgeland nord) innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E6 Nord-Trøndelag grense–Korgen (Helgeland sør) innen 1. juli 2021
og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E6 Ranheim–Åsen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E6 Ringebu–Otta (strekningen Frya–Sjoa) innen 1. juli 2021 og benytte midlene
avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E6 Trondheim–Stjørdal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E6 Ulsberg–Melhus innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i
Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E6 Vindåsliene–Korporalsbrua innen 1. juli 2021 og benytte midlene
avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E6 Øyer–Tretten innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
E6/E18 Østfoldpakka innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Fosenpakken
innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Fv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Fv. 17/fv. 720 Dyrstad–Sprova–Malm innen 1. juli 2021 og benytte midlene
avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Fv. 255 Jørstad–Segelstad bru innen 1. juli 2021 og benytte midlene
avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Fv. 311 Presterødbakken innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Fv. 33 Skardtjernet–Tonsvatnet og Bjørgokrysset–Nedre Øydgarden innen
1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne
sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Fv. 34 Grime–Vesleelva innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Fv. 45 Gjesdal innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Fv. 47 T-forbindelsen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Fv. 519 Finnfast innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i
Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Fv. 659 Nordøyvegen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Fv. 714 Stokkhaugen–Sunde innen 1. juli 2021 og benytte midlene
avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Fv. 78 Toventunnelen m/tilførselsveger innen 1. juli 2021 og benytte midlene
avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Fv. 858 Ryaforbindelsen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Førdepakken
innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Kvammapakken
innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Miljøpakke
Trondheim innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Nordhordlandspakken
innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Oslopakke
3 innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Rv. 13 Ryfast innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet innen 1. juli 2021 og
benytte midlene avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Rv. 36 Bø–Seljord innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i
Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Rv. 36 Slåttekås–Årnes innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Rv. 4 Lunner grense–Jaren og Lygna sør innen 1. juli 2021 og benytte midlene
avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Rv. 555 Sotrasambandet innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Rv. 7 Sokna–Ørgenvika innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i prosjektet
Rv. 7/rv. 13 Hardangerbrua innen 1. juli 2021 og benytte midlene
avsatt i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Samferdselspakke
for Kristiansandsregionen innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt
i Infrastrukturfondet i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Vegpakke
Harstad innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å avvikle bompengegjelden i Vossapakko
innen 1. juli 2021 og benytte midlene avsatt i infrastrukturfondet
i denne sammenheng.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til Dokument
8:277 S (2020–2021), hvor representanter fra Fremskrittspartiet
ber regjeringen fremme forslag om endring av veglova § 27 slik at
inntekter fra bompenger ikke kan benyttes til investeringer i sykkelveier,
kollektivtrafikk, byutvikling og annet som ikke er direkte relatert
til vei og bedret eller økt fremkommelighet for bilistene. Disse medlemmer vil
bemerke at det er nettopp økt fremkommelighet for bilistene som
er grunnen til at bompenger kan brukes til sykkelveier, kollektivtrafikk
og byutvikling. Disse
medlemmer mener det er viktig å skille mellom bruk av bompenger for
å redusere trafikk/bedre fremkommeligheten inn til byene og bruk
av bompenger for å finansiere nødvendige veiprosjekter. Plassering
av en bomstasjon kan være urettferdig, og økonomisk belastning for
enkeltmennesker kan ofte ikke relateres til antall kjørte kilometer på
ny vei, men hvor bomstasjonen er plassert. Disse medlemmer ønsker en
mer rettferdig og kostnadseffektiv innkreving.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at da det første bomprosjektet
i Norge ble vedtatt i 1929, var det for å hente inn brukerbetaling i
forbindelse med byggingen av Vrengen bro mellom Tjøme og Nøtterøy.
Det var broen og veien som bompengene, eller bropengene som de da
ble kalt, skulle finansiere. Bruken av bropenger/bompenger var nemlig basert
på prinsippet om at de som betalte, måtte ha direkte nytte av tiltaket.
Disse medlemmer viser til
at siden 1929 har både loven som regulerer bompenger, og antallet
bomstasjoner endret seg kraftig, fra Lov om veivæsenet fra 1912,
som fastslo at hovedveier med broer normalt skulle finansieres over
statskassen, til dagens lov om vegar fra 1963, som etter flere endringer
tillater bruk av bompenger på tilnærmet alt annet ut over veien
bommen står på.
Disse medlemmer viser til
at siden veglova ble vedtatt i 1963, har lovens § 27 om bompenger
blitt endret syv ganger: 10. juni 1988 nr. 47, 17. desember 1993 nr.
129, 1. mars 1996 nr. 11, 4. april 2008 nr. 8, 22. juni 2012 nr.
59, 16. juni 2017 nr. 75, og 15. juni 2018 nr. 38. Endringene i
1993, 2008 og 2017 innebar utvidelse av hva bompenger kunne brukes
til ut over veiformål.
Disse medlemmer viser til
at det fra 1993 ble tillatt å bruke bompenger til investeringer
i kollektivtrafikken. Mindretallet i Stortinget som stemte imot
endringen, bestod av Fremskrittspartiet og Høyre. De argumenterte
blant annet for at en mer omfattende åpning for hva bompenger kunne
benyttes til, ville undergrave prinsippet om nær sammenheng mellom
betaling og nytten pengene gikk til. Endringen i 2008 utvidet dette videre
til at bompenger også kunne finansiere drift av kollektivtrafikk.
Disse medlemmer mener det
i dag er tydelig at det Fremskrittspartiet og Høyre fryktet i 1993,
har blitt virkelighet. Bompenger brukes i dag til å finansiere svært
mye ut over den veiinfrastrukturen bommene står på. Dette er tydeligst
når man ser på bypakkene, eksempelvis Oslopakke 3. I Oslo brukes
hele 98 pst. av Oslos andel av bompengene på andre formål enn vei.
Dette gjøres samtidig med at det er behov for store veiinvesteringer
som E6 Oslo Øst, og at de kommunale veiene har et formidabelt vedlikeholdsetterslep.
Disse medlemmer viser til
at Fremskrittspartiet er imot bruk av bompenger og mener at all
finansiering av utbygging og vedlikehold av veier er et offentlig ansvar.
Fremskrittspartiet jobber for at belastningen bompenger påfører
norske bilister skal fjernes. Parallelt med at bompengegjelden på
eksi,sterende prosjekter nedbetales og bomstasjoner fjernes, er
det viktig at insentivet til å bruke bompenger reduseres. Det er
et problem at politikere som ikke evner å prioritere i sine budsjetter
kan bruke inntekter fra bompenger til å finansiere alt fra sykkelveier
til drift av bussruter og kjøp av sporvogner.
Disse medlemmer viser til
at bymiljøavtaler, bypakker og byvekstavtaler i dag utgjør en stor
del av bompengeinnkrevingen fra norske bilister. Etter at regjeringen
la frem sitt forslag til Nasjonal transportplan i mars 2021, er
det stor sannsynlighet for at bruken av bypakker både fortsetter
og blir utvidet. Det er derfor viktigere enn noen gang at politikere
som vegrer seg for å prioritere, forhindres fra å sette opp bompengestasjoner
for å tvinge bilistene til å finansiere tilbud som er det offentliges
ansvar.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endring av vegloven § 27 slik
at inntekter fra bompenger ikke kan benyttes til sykkelveier, kollektivtrafikk,
byutvikling og annet som ikke er direkte relatert til vei og bedret
eller økt fremkommelighet for bilistene.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at byvekstavtalene har økt voldsomt
i omfang de siste årene, og at deler av dette finansieres av bompenger. Disse medlemmer mener
utgangspunktet må være at bompenger skal gå til å finansiere konkrete
prosjekter som etter hvert blir nedbetalt. Dersom bompengefinansieringen
av byvekstavtalene skal reduseres, må omfanget av prosjekter i byvekstavtalene reduseres.