Verdier
i helsetjenesten og sosiale forskjeller
Komiteen viser til at det i
representantforslaget om verdier i helsetjenesten fremmes forslag
om å legge frem en stortingsmelding om verdier for norsk helsetjeneste.
Forslagsstillerne mener vi må ha en helsetjeneste som sikrer beredskap
og likeverdige tjenester til alle uansett bakgrunn. Komiteen merker
seg også at de ønsker seg en strategi for å utjevne sosiale forskjeller.
Komiteen mener det er et offentlig
ansvar å sikre gode helsetjenester og at pasientene skal sikres
et likeverdig tilbud over hele landet og uavhengig av sosioøkonomisk
bakgrunn.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at alle faktorer som påvirker helsa, og som er sosialt ulikt
fordelt i befolkningen, bidrar til å opprettholde sosiale ulikheter
i helse. Disse medlemmer mener
at det er mulig å redusere sosiale helseforskjeller, og vil understreke
at det er et politisk ansvar.
Disse medlemmer mener at grunnleggende
sosiale forhold som utdanning og økonomi vil sammen med miljøforhold,
levevaner og helsetjenester påvirke helsa. Tiltak for å bedre helsa
og utjevne helseforskjeller kan settes inn på alle leddene i årsakskjeden. Disse medlemmer mener
nøkkelen til reduserte helseforskjeller ligger i den samlede innsatsen,
og ikke i noen få enkelttiltak. Disse medlemmer viser til at
helseforskjellene er et problem som ikke utelukkende berører noen
få utsatte grupper, men hele befolkningen. Derfor må politikken
også ha hele befolkningen som målgruppe. Disse medlemmer mener vi trenger
tiltak som i noen grad har positiv helseeffekt for alle, men gjerne
størst effekt der behovet er størst. Disse medlemmer støtter forslagsstillers
bekymring for økende sosiale helseforskjeller.
Disse medlemmer understreker
at helsetjenesten i Norge er en viktig del av vårt velferdssamfunn. Disse medlemmer mener
det er og må være et politisk spørsmål hvilke sentrale verdier denne
helsetjenesten bygger på. I en tid med store reformer og diskusjoner
om økonomi, privatisering, juridiske rettigheter og lovgivning,
er det viktig å ikke miste av syne hva som er det egentlige målet
med og innholdet i helsetjenesten. Disse medlemmer mener målet
må være å styrke den norske helsetjenesten som en omfattende og solidarisk
velferdsordning, som er faglig og verdimessig forankret. Møtet mellom
pasient og behandler må være det sentrale i helsetjenesten, og sikre
at hver enkelt pasient blir møtt og sett av helsetjenesten på en
respektfull og verdig måte. Disse medlemmer mener dette
møtet må bygge på respekt, og er selve testen på om helsetjenesten
er menneskelig og etisk forsvarlig.
Disse medlemmer mener helsetjenesten
i Norge representerer mer enn enkel pasientbehandling. Den representerer
tryggheten i lokalsamfunnene og beredskapen ved kriser. Disse medlemmer konstaterer
at koronapandemien har vist oss verdien av lokal beredskap og kommuneoverleger
og smittevernleger med stor faglig kunnskap og høy tillit. Pandemien
har vist oss at ingen er trygge før alle er trygge. En sterk offentlig
helsetjeneste med sterkt beredskapsansvar er ifølge disse medlemmer en
grunnstein i vårt velferdssamfunn. At vi har lokalsykehus i nærheten,
med potensial for å mobilisere ved kriser, skaper trygghet. At ambulanse
og legevakt rykker ut med kort responstid ved ulykker, gir trygghet.
At kvinner som skal føde rekker frem til en fødeavdeling med høy
kompetanse, gir trygghet. At eldre får verdig pleie og omsorg ved
livets slutt, gir trygghet. Helsetjenestens samfunnsansvar må ikke
overses. Dette er ifølge disse medlemmer et viktig ansvar
og en grunnleggende verdi i norsk helsevesen.
Disse medlemmer mener norsk
helsetjeneste må utformes slik at den kan yte gode og likeverdige
helsetjenester til alle som trenger det når de trenger det, uavhengig
av alder, kjønn, bosted, økonomi og etnisk bakgrunn. Denne overordnede
verdien trues etter disse
medlemmers syn av en økende privatisering og sentralisering
av helsetjenesten. Disse
medlemmer viser til at en todeling av helsetjenesten er en
reell bekymring i befolkningen. Disse medlemmer viser til Helsepolitisk
barometer 2019, der 62 pst. ga uttrykk for at vi allerede har en
todelt helsetjeneste. Disse
medlemmer merker seg at åtte av ti nordmenn ser en todelt
helsetjeneste som et problem. Disse medlemmer registrerer
at det har vært en stor økning i bruk av private helseforsikringer.
I 2006 hadde 100 000 nordmenn tegnet slik forsikring, i 2020 var
tallet steget til 1,1 million. Skal vi beholde tilliten til den
offentlige helsetjenesten og hindre en utvikling av en todelt helsetjeneste,
mener disse medlemmer at
den offentlige helsetjenesten for alle må prioriteres.
Disse medlemmer merker seg
høringsuttalelse fra Legeforeningen som i hovedsak støtter analysen
bak representantforslaget: Beredskapen i den norske helsetjenesten
har ikke vært god nok, og de alvorlige konsekvensene ved dårlig
helseberedskap er blitt synliggjort under koronaviruspandemien;
i sykehusene er det for stor oppmerksomhet på økonomi, og for liten
oppmerksomhet på faglig standard og kvalitet; viktige beslutninger
i sykehusene tas for langt unna den kliniske virksomheten.
På denne
bakgrunnen fremmer komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en stortingsmelding om verdier for norsk
helsetjeneste, for å sikre en fag- og verdistyrt helsetjeneste som
sikrer helsetjenestens beredskapsansvar og likeverdige helsetjenester til
alle uansett bakgrunn, samt en helsetjeneste som ikke styres etter
bedriftsøkonomiske prinsipper.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener vår felles helsetjeneste skal utvikles med
fagfolkene i front. Norge skal ha en fag- og verdistyrt helsetjeneste
som sikrer helsetjenestens beredskapsansvar og likeverdige helsetjenester
til alle uansett bakgrunn, samt en helsetjeneste som ikke styres
etter bedriftsøkonomiske prinsipper, men i tråd med befolkningens
behov. Disse medlemmer deler
forslagsstillers intensjoner, men mener en egen stortingsmelding
ikke er hensiktsmessig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
er ikke enige i at helsetjenesten i dag er preget av bedriftsøkonomiske
prinsipper. Flertallet viser
til Meld. St 34 (2015–2016) Verdier i pasientens helsetjeneste –
Melding om prioritering, hvor nettopp verdier i helsetjenesten ble
løftet og diskutert. Helsetjenesten er et område som er preget av
individuelle rettigheter, og det er lovgivers uttrykk av verdier som
der kommer til uttrykk. Det være seg likeverdig tilgang på helsetjenester,
medvirkning og respekt for enkeltmennesket.
Flertallet viser til statsrådens
svarbrev og vil fremheve dette utdraget fra Meld. St. 34 (2015–2016) Verdier
i pasientens helsetjeneste – Melding om prioritering (s. 74):
«Hvert enkelt menneske
har en ukrenkelig egenverdi uavhengig av kjønn, religion, sosioøkonomisk
status, funksjonsnivå, sivilstand, bosted og etnisk tilhørighet.
Befolkningen skal ha likeverdig tilgang til helsetjenester. Like
tilfeller skal behandles likt. En rettferdig fordeling innebærer
i tillegg at samfunnet er villig til å prioritere høyere de som
har størst behov for helsetjenester. Samtidig må dette sees i sammenheng
med hva som gir mest mulig helse i befolkningen over tid. Helsetjenesten
er videre del av en bred sosial forsikringsordning for befolkningen,
og borgerne skal motta likeverdige tjenester etter behov, uavhengig
av økonomi, sosial status, alder, kjønn, tidligere helse mv. (…)
Pasienter skal videre møtes på en verdig måte. Pasienter som har behov
for pleie og omsorg skal få det selv om ikke helsetjenesten kan
tilby virkningsfull behandling.»
Flertallet mener det er et
offentlig ansvar å sikre et godt og likeverdig helsetilbud til alle.
Da er det viktig å bruke alle gode og tilgjengelige ressurser, uavhengig
av om de er private, ideelle eller offentlige. Det viktigste er at
helsekøene reduseres og at pasienten får god behandling. Flertallet mener
fritt behandlingsvalg, hvor pasienten får velge hvor de vil behandles
og staten tar regningen, er et viktig tiltak for å motvirke en todelt
helsetjeneste.
Komiteen mener
det er viktig å bruke Koronakommisjonens rapport til å lære. Lære
av det som må forbedres til neste gang og på hvilke områder har
samfunnet lyktes.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at når
pandemien er over, vil regjeringen gå grundig gjennom organisering,
beredskapsplaner og regelverk. Basert på dette og kommisjonens sluttrapport,
vil regjeringen legge fram en melding for Stortinget. Ut over dette
viser disse medlemmer til
at regjeringen har lagt fram to stortingsmeldinger om samfunnssikkerhet
og beredskap.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg
at statsråden skriver følgende i sitt svarbrev til komiteen:
«Regjeringen har
drøftet verdier i helsetjenesten i Meld. St. 34 (2015-2016) Verdier
i pasientens helsetjeneste – Melding om prioritering. Før regjeringen
la fram denne meldingen var det ikke gitt noen samlet omtale av
verdigrunnlaget for den norske helsetjenesten i sentrale helsepolitiske
dokumenter de siste årene.»
Disse medlemmer minner om
at denne stortingsmeldingen ikke omhandlet grunnleggende verdier for
helsetjenesten, men i hovedsak tok for seg prioritering av ressurser
i helsetjenesten. Disse
medlemmer erkjenner at rettferdig prioritering er en viktig
verdi i helsetjenesten, men vil avvise påstanden om at Meld. St.
34 (2015–2016) inneholdt en større drøfting av verdigrunnlaget helsetjenesten
bygger på.
Disse medlemmer merker seg
at statsråden skriver følgende i sitt svarbrev til komiteen:
«Stortingets utforming
av lovverket som regulerer helse- og omsorgstjenesten kan forstås
som det rettslige uttrykket for lovgivers oppfatning av verdier.
Helseretten er preget av individuelle rettigheter og det legges vekt
på bl.a. likeverdig tilgang, tilgjengelighet, medvirkning og respekt
for enkeltmennesket. Samlet sett vil stikkord som tilgang til faglig
forsvarlige tjenester, respekt for enkeltmennesket, medvirkning,
god utnyttelse av tilgjengelige ressurser, fremme av helse og likeverdig
tjenestetilbud kunne sies å være sentrale mål for helse- og omsorgstjenesten
i lovverket. De overordnede målene og verdiene i lovverket finner
man igjen på et mer detaljert nivå i en rekke andre styringsdokumenter. Det
er derfor ikke hold i det representantene hevder om at norske sykehus
i dag styres etter bedriftsøkonomiske prinsipper.»
Disse medlemmer vil anføre
at en rekke av de individuelle rettighetene som finnes i helselovgivningen
i liten grad innfris i praksis. Disse medlemmer mener på generelt
grunnlag at en drøfting av helsetjenestens verdigrunnlag ikke kan
nøye seg med å peke på hvilke verdier som uttrykkes gjennom lovtekster
og styringsdokumenter, men må diskutere hvorvidt verdiene kommer
til uttrykk gjennom hvordan tjenestene styres og organiseres i praksis,
og ikke minst hvordan tjenestene oppfattes av pasientene og brukerne. Disse medlemmer merker
seg at statsråden hevder det ikke er hold i påstanden om at norske
sykehus styres etter bedriftsøkonomiske prinsipper. Disse medlemmer minner
om at helseforetak må følge regnskapsloven – i likhet med kommersielle
bedrifter – og at dette er årsaken til at sykehus stadig effektiviserer
og kutter i driften for å kunne finansiere nye sykehusbygg. Disse medlemmer minner
om at helseforetakene og de regionale helseforetakene styres av
eieroppnevnte styrer – etter modell fra private aksjeselskaper –
der styremedlemmene kun skal være lojale overfor eieren. Disse medlemmer minner
om at 50 pst. av finansieringen av sykehusene kommer gjennom innsatsstyrt
finansiering (ISF). Disse
medlemmer konstaterer at ISF-ordningen er et forsøk på å skape
et kunstig marked – der det settes stykkpris på diagnoser, og der
helseforetakene belønnes for å prioritere lønnsomme pasienter fremfor mindre
lønnsomme pasienter – og følgelig et uttrykk for den bedriftsøkonomiske
tankegangen som preger sykehussektoren. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen har innført privatiseringsreformen Fritt behandlingsvalg,
som åpner for fri etableringsrett til private helsetjenesteytere,
og åpner for at disse kan konkurrere med den offentlige helsetjenesten
om pasienter.
Disse medlemmer merker seg
at statsråden skriver følgende i sitt svarbrev til komiteen:
«Regjeringens politikk
for desentraliserte tjenester, fødetilbud og akuttmedisinske tjenester
understøtter nettopp dette. Regjeringen slo i Meld. St. 11 (2015-2016) Nasjonal
helse- og sykehusplan (2016-2019) fast at det fortsatt skal være
en desentralisert sykehusstruktur i Norge. Vi har avklart sykehusstruktur
og akuttfunksjoner ved de fleste sykehusene i de fleste delene av
landet.»
Disse medlemmer minner om
at Nasjonal helse- og sykehusplan (2016–2019) beskrev et scenario
som i følge regjeringen var et sannsynlig resultat av den sykehuspolitikken
regjeringen foreslo. Disse
medlemmer merker seg at dette scenarioet innebar at fem norske
lokalsykehus ville miste akuttkirurgi, på tross av Legeforeningens
tydelige faglige råd om at akuttkirurgisk beredskap må være en del
av minimumstilbudet ved et sykehus. Disse medlemmer registrerer
at det var motstand fra Stortinget som sikret at regjeringens scenario
ikke ble styrende for utviklingen av spesialisthelsetjenesten (jf.
Innst. 206 S (2015–2016)).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti konstaterer
at helsetjenesten ikke kan skape helse. Helsetjenesten kan bare
begrense konsekvensene av sykdom og skade. Helse skapes og vedlikeholdes
ved en sunn livsstil, som omfatter alle livsområder. Gode oppvekstmiljøer
for barn og unge fostrer god helse ved å skape trygge rammer og
gode livsvaner. En viktig verdi i den norske helsetjenesten må være
at forebygging skal lønne seg. Det bør alltid være viktigere å sørge
for at sykdom ikke oppstår, enn å behandle sykdommen når den kommer. Disse medlemmer merker
seg at vi i Norge har store sosiale forskjeller. Forskjellene er
økende, spesielt for kvinner. De som har lang utdanning og god økonomi,
lever lenger og har færre helseproblemer enn de som har kortere utdanning
og dårligere økonomi. Slike sosiale forskjeller ser vi både for
landet som helhet og i fylker og kommuner. En overordnet verdi for
norsk helsepolitikk må ifølge disse medlemmer være å redusere
sosiale helseforskjeller. Sosiale helseforskjeller er urettferdig. På
denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en nasjonal strategi for å utjevne sosiale
helseforskjeller.»
Disse medlemmer viser
til høringsuttalelse fra Kreftforeningen, som støtter forslaget,
og skriver følgende:
«Rådende tro på
individuelle tiltak og individers mestringsevne eller informasjon
og kampanjer, er hverken effektivt eller treffsikkert for å utjevne
disse forskjellene i levevaner. Sosiale helseforskjeller er et befolkningsproblem,
ikke kun et problem for de som faller utenfor. Kraftfulle tiltak
på systemnivå, rettet mot samfunnsforhold og strukturer må tas i
bruk. Universelle tiltak som retter seg mot hele befolkningen vil
ha størst effekt i arbeidet med å redusere ulikhet i helse.»
Disse medlemmer merker seg
at Kreftforeningen mener en strategi mot sosiale helseforskjeller
blant annet bør omfatte innføring av én time fysisk aktivitet i skolen,
innføring av et gratis sunt skolemåltid hver dag i skolen, aktiv
bruk av prisvirkemidler for å bedre befolkningens kosthold: innføre
en differensiert sukkeravgift, lovregulering av markedsføring av
usunn mat og drikke rettet mot barn, avgifter på alkohol og tobakk
som følger prisindeksen og er høye nok til å redusere forbruket, røykesluttkurs
og offentlig refusjon av røykesluttmedikamenter.
Disse medlemmer merker seg
at Nasjonalforeningen for folkehelsen også støtter forslaget, og
mener det er behov for en ny strategi som forplikter alle sektorer
til å ta sitt ansvar i arbeidet med å utjevne sosiale ulikheter
som påvirker ulikhet i helse:
«Den økende ulikheten
vi ser i dag, er en konsekvens av mange små og store tiltak i mange
sektorer. Tiltak som påvirker fordelingen av økonomiske og sosiale ressurser
kan få utilsiktede konsekvenser, slik som økte helseforskjeller.
I Folkehelsemeldingen (Meld. St. nr. 19 (2018-2019)) står det at
regjeringen vil «leggje til rette for å oppfylle krava i folkehelselova
og utgreiingsinstruksen om å vurdere konsekvenser for folkehelsa
der det er relevant, gjennom ei systematisk vurdering av korleis
tiltak og strategiar påverkar fordelinga av helse til folk sosialt
og geografisk.» Det bør vekke bekymring at regjeringen sier de ønsker
å legge til rette for å oppfylle allerede lovpålagte krav.»
Disse medlemmer merker seg
at Nasjonalforeningen for folkehelsen peker på at flere fagmiljøer allerede
har fremmet mål og anbefalinger, som ifølge foreningen bør inngå
i en strategi. Foreningen peker på anbefalinger fra Fagrådet for
sosial ulikhet i helse i 2018, samt fra et ekspertpanel bestående
av 34 uavhengige norske eksperter innen ernæring og folkehelse om
sosial utjevning av ulikhet i kosthold i 2020.