Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg,
Marianne Marthinsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Trond Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Christian Tybring-Gjedde og Morten Wold, fra Senterpartiet,
Emilie Enger Mehl og Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, viser til representantforslaget.
Komiteen er enig med forslagsstiller
i at vår kystvakt må ha tilstrekkelig kapasitet av helikopter. Komiteen er
også enig i at disse helikoptrene må ha tilstrekkelig rekkevidde,
og takle utfordrende vær og klimasituasjoner, slik som i Barentshavet.
Komiteen viser til Prop. 123
S (2020–2021), «Investeringar i Forsvaret og andre saker», som ligger
til behandling i komiteen parallelt med representantforslaget. Komiteen viser
til at Forsvarsdepartementet i nevnte proposisjon sier følgende
om NH90:
«Innfasing og oppbygging
av den operative kapasiteten til NH90 går saktare enn forventa.
Det er framleis utfordringar med at leveransar av både helikoptera
og reservedelar kjem seinare enn det som blei lagt til grunn i planen
for oppbygginga av NH90 kapasiteten. Koronapandemien som ramma Nord-Italia
særleg hardt i starten av pandemien har forsterka denne utfordringa.
Det betyr mellom anna at Forsvaret har lågare tilgjengeleg flytid
enn planlagt og dermed lågare innfasingstakt for den operative kapasiteten.»
Komiteen er kjent med at Forsvaret
på oppdrag fra Forsvarsdepartementet og med bistand fra Forsvarets
forskningsinstitutt, har gjennomført en fornyet vurdering av om
det er alternative helikoptre som er egnet til å dekke deler av
behovet som NH90 etter planen skal dekke. Komiteen viser til at i denne
fornyede vurderingen konkluderes det med at det er andre helikoptre som
også kan dekke Forsvarets behov for maritime helikoptre, og at deler
av dette behovet bør vurderes dekket med innleie av helikopterkapasitet.
Komiteen noterer seg at det
i proposisjonen konkluderes med at
«Ettersom Forsvaret
nå vurderer at det er mogleg at andre helikopter kan være formålstenleg
for å dekke deler av Forsvarets behov for maritim helikopterkapasitet
gjennom ei løysing med innleie av helikopterkapasitet, vil regjeringa
undersøke ei slik løysning nærare. Dette vil være eit supplement
til NH90 og gjeld delar av behovet som ikkje krev ei like spesialisert
og høgteknologisk plattform som NH90. Stortinget vil bli halde orientert
om dette arbeidet på egna vis.»
Komiteen viser også til statsrådens
uttalelse til representantforslaget, datert 21. april 2021, der
statsråden mer utfyllende redegjør for utfordringene med NH90-helikoptrene,
og at det arbeides med en løsning på kort og mellomlang sikt for
at Marinen og Kystvakten skal få dekket sine behov for maritime
helikoptre.
Komiteen merker seg at statsråden
vurderer det slik at regjeringen allerede arbeider med det som representantforslaget
sikter mot å oppnå.
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser positivt
på at det vert jobba med ei løysing i regjeringa for helikopter til
Kystvakta. Desse
medlemene vil understreke at det er viktig at det vert ei
løysing som sikrar Kystvakta tilstrekkeleg kapasitet av helikopter
som har tilstrekkeleg rekkevidde, og som taklar det utfordrande
klimaet i Barentshavet. Desse
medlemene vil påpeike at det er viktig at Stortinget vert
halde orientert om det vidare arbeidet.
Desse medlemene fremmer følgjande
forslag:
«Stortinget
ber regjeringa greie ut situasjonen for NH90 med mål om å finne
ei løysing som sikrar Kystvakta tilstrekkeleg kapasitet av helikopter
som har tilstrekkeleg rekkevidde, og som taklar det utfordrande klimaet
i Barentshavet. Vurderinga må gjerast i eit 20-års perspektiv, der
kostnaden av drift og vedlikehald av NH90 blir vurdert opp mot innkjøp
av nye helikopter. Stortinget ber regjeringa kome attende til Stortinget med
saka i forslag til statsbudsjett for 2022.»