1.5 Departementets forslag
Regjeringen mener
fremdeles det er gode grunner til ikke å iverksette tiltak for pakkereisemarkedet.
Det er fremdeles relativt få av medlemmene i Reisegarantifondet
i 2020 som i dag ikke har avtaler om garantistillelse. Kostnadene
ved statlig deltakelse i garantimarkedet vurderes som høye, og det
kan stilles spørsmål ved om det er riktig bruk av fellesskapets
midler å avlaste privat risiko i et marked hvor finansinstitusjonene
over flere år har tjent gode penger. Det understrekes at det er
stor usikkerhet om hvilket behov som finnes og hvordan man best
kan utforme en treffsikker ordning for å ivareta Stortingets ønsker
i denne saken.
På bakgrunn av Stortingets
anmodning foreslår regjeringen likevel å etablere en ordning for
risikoavlastning av garantistene. Ordningen innebærer at staten overtar
inntil 50 pst. av risikoen for tap i garantistenes porteføljer av
garantier som er stilt overfor Reisegarantifondet for små og mellomstore
pakkereisearrangører. Det vil også omfatte ev. nye garantier som
gis i dette segmentet. Tapene deles pro rata. Staten skal motta
en rimelig andel av inntektene fra garantiene i den samme porteføljen.
Ordningen vil innebære at finansinstitusjonenes risiko reduseres
til 50 pst. av samlet risiko i segmentet. En rimelig andel av finansinstitusjonenes
inntekter fra garantiene skal videreføres til staten. Finansinstitusjonen
får gjennom sin andel av inntektene dekket administrasjonskostnader
og risikopremie på egenrisiko. Det kreves at fordelen ved statlig
risikoavlastning skal videreføres til sluttkunden, pakkereisearrangøren, og
at dette skal kunne dokumenteres overfor myndighetene. Det kreves
videre at finansinstitusjonen søker risikoavlastning for alle garantier
den har stilt til Reisegarantifondet. Dette sikrer at staten ikke
gir risikoavlastning kun for de mest risikable garantiene som er
stilt og er et viktig robusthetskriterium for ordningen. Regjeringen
foreslår at avtaler om risikoavlastning under ordningen kan inngås
til og med 31. desember 2021, og at risikoavlastningens løpetid
er begrenset til utløpet av 2022.
Regjeringen foreslår
at det settes av en garantiramme på 525 mill. kroner, som utgjør
50 pst. av antatt garantivolum for SMB-segmentet i høysesong i 2021.
Det er imidlertid en del usikkerhet knyttet til anslaget, både fordi
garantivolumet avhenger av bestilte reiser, som igjen avhenger av
utviklingen i smittesituasjonen i Norge og utenlands, samt vaksinasjonsgraden
i Norge og utenlands, og pga. usikkerhet knyttet til i hvilken grad
finansinstitusjonene velger å benytte ordningen. Regjeringen vil
følge markedet nøye og komme tilbake med justeringer ved behov.
Bakgrunnen for at
regjeringen foreslår at ordningen rettes mot små og mellomstore
pakkereisearrangører, er at disse aktørene i større grad bidrar
til å øke kundegrunnlaget for reiselivsvirksomheter over hele Norge. Regjeringen
mener det er viktig å styrke reiselivsbedriftenes muligheter til
inntjening i tiden etter pandemien. De store pakkereisearrangørene
baserer seg med enkelte unntak på utgående turisme, dvs. nordmenn
som ferierer i utlandet.
Dersom ordningen
gjøres mer generøs, for eksempel ved å åpne for alle pakkereisearrangører,
uavhengig av størrelse, ville dette innebære å utsette større deler
av fellesskapets midler for en betydelig risiko. En ordning som
omfatter alle pakkereisearrangører, vil kreve en garantiramme på
om lag 1,5 mrd. kroner, gitt regjeringens forslag til avlastningsgrad.
Etablering av ordningen
forutsetter godkjenning av ESA.