Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Ruth Grung, Else-May Norderhus
og Runar Sjåstad, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Stefan Heggelund,
Aase Simonsen og Lene Westgaard-Halle, fra Fremskrittspartiet, Terje
Halleland og Gisle Meininger Saudland, fra Senterpartiet, Sandra
Borch og Ole André Myhrvold, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Venstre, lederen Ketil Kjenseth, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug,
og fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, viser til
Dokument 8:215 S (2020–2021) fra representant Bjørnar Moxnes om
å ta vare på natur og vil understreke at tap av natur er en av de
store krisene verden står overfor. Samtidig innebærer all menneskelig
aktivitet naturinngrep i noen grad. Derfor er det viktig å balansere
ivaretagelse av naturen med å ivareta verdiskapingen over hele landet.
Norge er heldig stilt med en variert, frodig og ren natur, og det
bør være et mål å overlate den flotte norske naturen i minst like
god stand til neste generasjon. Komiteen vil understreke at
2021 blir et spesielt viktig år for natur og biologisk mangfold
med forhandlingene knyttet til FNs naturavtale.
Komiteen viser ellers til brev
av 26. april 2021 fra statsråd Sveinung Rotevatn. Brevet er vedlagt
innstillingen.
Komiteen viser til at vi mennesker
de siste tiårene har redusert det globale naturmangfoldet vesentlig
og påvirket klodens økosystemer slik at tilstanden for mange av
disse er dårligere enn før. Klimaendringene er en tilleggsbelastning.
Noen økosystemer er så belastet at de ikke lenger leverer de godene
som mennesker er avhengige av.
Situasjonen for naturmangfoldet
i Norge er på mange områder likevel mer positiv, men komiteen vil understreke
at det også finnes utfordringer. Arealbruk og omdisponering av areal
til for eksempel vei- og boligbygging, industri og næringsformål
er viktig for samfunnet, men er samtidig den faktoren som har størst
innvirkning på naturmangfoldet på land. Havforsuring, forurensing
og spredning av fremmede arter er andre faktorer som påvirker naturmangfoldet.
Klimaendringene påvirker allerede økosystemene våre negativt. Disse endringene
vil få økende negativ betydning også for annen natur framover.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at det
nettopp derfor satses spesielt på dette området fra regjeringens
side, gjennom syv hovedpunkter:
-
En mer treffsikker
forvaltning av naturen
-
En klimatilpasset
naturforvaltning
-
Styrking av kommunenes
kompetanse om naturmangfold
-
Innsats for truet
natur
-
Bevaring av et representativt
utvalg av norsk natur
-
Kunnskapsbasert forvaltning
-
Skreddersydde løsninger
for de ulike økosystemene
Videre
vil disse medlemmer vise
til at det allerede foretas den kartleggingen forslagsstilleren
etterlyser, nemlig naturkartleggingen som skjer etter Artsdatabankens
system, Natur i Norge (NiN). I tillegg til dette vil det være viktig
å øke innsatsen for å innhente og samle kunnskap om natur- og landskapstyper,
arter og miljøvariabler gjennom økologiske grunnkart.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiets linje når det
gjelder bruk av natur, har vært å legge til rette for en fornuftig
bruk og forvaltning av naturressursene våre, tuftet på forvaltertankegangen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser videre til at
vi skal leve av og i naturen også fremover, og at grunnlaget for vurderinger
knyttet til arealbruk og forvaltning av naturen må være tuftet på
et politisk nøytralt kunnskapsgrunnlag og gjøre det mulig å balansere
naturverdier og vern av disse opp mot det tiltaket eller den aktiviteten som
er nødvendig for at folk skal kunne bo og drive i dette landet. Disse medlemmer vil
understreke at inngrep som må gjøres som følge av dette, åpenbart
skal skje på en skånsom og fornuftig måte.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener arealnøytralitet kan være et fornuftig
mål, og er åpenbart enig i at kjøpesentre ikke skal bygges på dyrka
mark, men viser til at Senterpartiets linje er at det ligger til
det lokale selvstyret å være reguleringsmyndighet. Disse medlemmer mener at arealbruk
og naturinngrep er et gjennomregulert område i Norge, og er tvilende
til om mer utredning og etablering av flere systemer og organisasjonsmodeller
for videre naturkartlegging faktisk er nødvendig eller vil løse
de problemene som representantforslaget omhandler
Disse medlemmer mener at representantforslaget
berører flere viktige tema, men at listen over forslagene ikke gir
en helhetlig tilnærming til de store spørsmålene som reises. Disse medlemmer mener at
noe av det viktigste i denne sammenheng er hvordan vi bruker kunnskapen
vi har, og hvem som har ansvar for å innhente kunnskap som skal
brukes i arbeidet med beslutninger i politiske- og byråkratiorgan.
Disse medlemmer vil understreke
at Norges land- og sjøarealer – vår natur – fra historisk tid har
vært i bruk for å skaffe folk det de trenger til livsopphold. Slik må
det fortsatt være. Gjennom fotosyntesen produseres det fornybare
naturressurser – torsk, tømmer og timotei – fra primærnæringene.
Det er, slik disse
medlemmer ser det, avgjørende viktig at denne produksjonen skjer
på en slik måte at samspillet i naturen (økologien) ivaretas, og
at produksjonen derved kan være evigvarende. Disse medlemmer vil understreke
at man i tillegg, ved all arealbruk, ivaretar flerbruksinteresser
slik at eksempelvis landbruksinteressene balanseres opp mot befolkningens
behov for attraktive rekreasjonsområder innenfor allemannsrettens
prinsipper.
Disse medlemmer viser til at
forvaltertankegangen ligger til grunn for Senterpartiets syn på
bruk av naturen. Det er ikke rett eller klokt å ta natur ut av en
slik bruk, da det vil innebære større belastning på andre arealer
eller, som i dag, stor avhengighet av fossilt karbon, noe som gir
høye konsentrasjoner av CO2 i
atmosfæren og derved skaper klimaproblemer.
Disse medlemmer vil understreke
at særlig verdifulle arealer (sjø og land) bør vernes, og at vern
innebærer at arealene tas ut av ordinær produksjon.
I motsetning til
dagens vernepolitikk hvor det legges opp til at en vilkårlig prosentandel
av det norske arealet skal vernes, eksempelvis slik tilfellet er
med barskog, må følgende spørsmål besvares ved ethvert vern: Hva
skal vernes? Hvorfor skal det vernes? Hvordan skal det vernes? Hvor
skal det vernes?
Disse medlemmer mener at når
folkevalgte verner et område, så må det følges opp av en forvaltningsplan
slik at det klart definerte formålet ivaretas. Det er, slik disse medlemmer ser
det, viktig at forvaltningsplanen ikke settes ut på anbud, men realiseres av
offentlige organ eller ideelle organisasjoner på langsiktig basis.
Disse medlemmer vil understreke
at kartlegging av norsk natur må utføres etter den metoden som er
utarbeidet av Naturhistorisk museum i Oslo, nemlig Natur i Norge
(NIN). Dette er, slik disse
medlemmer ser det, en objektiv, vitenskapelig, etterprøvbar kartleggingsmetode
som må utgjøre det økologiske grunnkartet som Artsdatabanken skal
presentere. Dette kartet vil på denne bakgrunn ha tillit hos alle
brukere av natur på samme måte som eksempelvis kvartære geologiske
kart. Videre lager så ulike brukere av naturen, eksempelvis skogbrukere
eller naturvernere, sine egne kart ut fra sine formål. Disse medlemmer mener
at de folkevalgte må avgjøre rammene for bruk av natur gjennom overordnede
planer og lovverk, eksempelvis skogbrukslovgivningen og naturmangfoldslovgivningen.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at prioriteringene innen naturforvaltningen
innskjerpes ved at faglige råd i større grad enn hittil skal innhentes,
og ved at det utarbeides en helhetlig plan med konkrete forslag til
prioriterte arter og utvalgte naturtyper, basert på eksplisitte
kriterier for prioritering av arter og utvelgelse av naturtyper,
før videre bruk av disse virkemidlene i naturmangfoldloven.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre krav om at det blir trukket et konsekvent
og klart skille mellom kunnskapsprodusenter og brukere av denne
kunnskapen, og at all offentlig finansiert kartlegging av naturmangfold skal
utføres etter allmenne standarder for verdinøytralitet og kvalitet.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne viser til den omfattende nedbyggingen av norsk natur
det er åpnet for fra den sittende regjering. Det er foretatt liberaliseringer
av regelverket, samt at regjeringen har bedt om at statsforvalteren
i langt mindre grad engasjerer seg for å ta vare på viktige naturområder.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og komme tilbake med forslag om en nullvisjon
for tap av natur.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen styrke arbeidet med å kartlegge all natur i Norge,
slik at man kan sikre den verdifulle naturen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede et byggeforbud på våtmark.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme med forslag som bedre enn i dag sikrer dyrka
mark og viktige naturområder i forbindelse med nye utbygginger.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen etablere systemer for kvalitetssikring av firmaer
som gjennomfører naturkartlegginger i forbindelse med utbyggingssaker.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå verneplanene og komme med forslag som
raskt sikrer beskyttelse av naturområder som i dag ikke har god
nok beskyttelse.»