1. Sammendrag
Barne- og familiedepartementet
legger i proposisjonen frem forslag til endringer i lov 8. april
1981 nr. 7 om barn og foreldre (barnelova).
Departementet sendte
4. mai 2020 på høring forslag til endringer i barneloven om bruken
av sakkyndige i foreldretvistsaker. Høringsfristen var 31. august
2020. Høringsinstansenes syn på forslagene er gjengitt i proposisjonen.
Departementet foreslår
at Barnesakkyndig kommisjon (BSK) skal vurdere kvaliteten på sakkyndigrapporter
i foreldretvistsaker før domstolen kan bruke dem som bevis, på samme
måte som i barnevernssaker. Dette gjelder både rapporter fra sakkyndige
oppnevnt av retten og rapporter bestilt av en part. Formålet er
å bedre den etterfølgende kontrollen med, og kvaliteten på, rapportene
i enkeltsaker. Dette er i tråd med et forslag i NOU 2017:8 Særdomstoler
på nye områder? BSK er en uavhengig kommisjon oppnevnt av departementet som
i dag vurderer alle rapporter avgitt av sakkyndige i barnevernssaker.
Videre foreslår departementet
at det i forskrift kan gis utfyllende regler om kommisjonens oppgaver,
organisering og saksbehandling.
Departementet foreslår
at bestemmelser om dette tas inn i barneloven ny § 61 c.
Videre foreslår departementet
en ny bestemmelse i barneloven § 61 b om at det i forskrift kan
gis utfyllende regler om utformingen av sakkyndiges mandater og rapporter.
Formålet er å styrke det formelle rammeverket for sakkyndigarbeidet
i foreldretvistsaker for domstolen og på den måten legge til rette
for god kvalitet i arbeidet. Et godt og klart formulert mandat er
en grunnleggende forutsetning for at den sakkyndige rapporten skal
oppfylle sitt formål, som er å gi oppdragsgiver et faglig perspektiv
på de spørsmålene en sak reiser. Det er et behov for at det kan
stilles klarere og mer forpliktende krav til mandater og rapporter.
Mandatet er viktig for å sikre at saken blir belyst i riktig omfang
og bredde. Mandatet har også en side til BSKs kvalitetsvurdering
av rapporten. Mandatet danner utgangspunktet for at BSK kan vurdere
om rapporten besvarer det den skal.
Departementet foreslår
en egen bestemmelse om at Barnesakkyndig kommisjon (BSK) gis adgang
til å behandle personopplysninger i foreldretvistsaker i barneloven.
Denne tas inn som ny § 61 d. Videre foreslår departementet en hjemmel
til å fastsette forskrift med utfyllende bestemmelser om kommisjonens
behandling av personopplysninger.
Et hovedformål med
forslagene i proposisjonen er å bedre kvaliteten på og styrke tilliten
til de sakkyndiges arbeid og domstolenes avgjørelser. Samlet sett
vil endringene som foreslås styrke rettssikkerheten ved behandlingen
av foreldretvistsaker og bidra til riktigere avgjørelser. Endringene
som foreslås vil dermed også bidra til å forebygge vold mot barn.
Endringene er egnet
til å sikre en praksis som er godt i samsvar med våre menneskerettslige
forpliktelser etter Grunnloven og menneskerettighetskonvensjoner. Praksis
i Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD) viser at når domstolen
vurderer om en prosess har vært forsvarlig, ses det på om avgjørelsen
bygger på grundige og faktiske undersøkelser. Så lenge den nasjonale
prosessen har vært forsvarlig, er EMD mer tilbakeholden i sin prøving
av myndighetenes materielle vurderinger og resultater.
Noen steder i landet
kan det være vanskelig å rekruttere og beholde godt kvalifiserte
sakkyndige. De forslagene som er tatt videre til høringen og lovproposisjonen
er forslag som vil kunne støtte opp om rekrutteringen av og tilgangen
på sakkyndige.
Når det gjelder økonomiske
og administrative konsekvenser anslo departementet i høringsnotatet
at en utvidelse av Barnesakkyndig kommisjon (BSK) vil ha en merutgift
på om lag 7 mill. kroner til lønn, drifts- og etableringskostnader.
Etter departementets syn vil forslaget om kvalitetssikring av sakkyndigrapporter
i foreldretvister ha flere samfunnsøkonomiske gevinster som det
er vanskelig å tallfeste.
Når det gjelder spørsmål
om partene selv helt eller delvis bør dekke utgiftene gjennom en
egenandel, foreslår departementet at staten dekker utgiftene slik
som i barnevernssaker, noe som støttes av Barneombudet.
Forslaget om at det
kan gis utfyllende regler om utformingen av mandater og sakkyndigrapporter
i forskrift vil ikke ha nevneverdige økonomiske og administrative
konsekvenser.
Departementet vil
komme tilbake til bevilgningsendringer i de ordinære budsjettfremleggene,
før ikrafttredelse.