Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Olav Urbø,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og fra Kristelig
Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, viser til Prop. 134
L (2020–2021) som omhandler endringer i markedsføringsloven for
å innføre plikt til å merke retusjert reklame mv. Komiteen viser til at proposisjonen
er en oppfølging av to anmodningsvedtak Stortinget fattet 6. juni
2018, anmodningsvedtak nr. 852 (2017–2018) og anmodningsvedtak nr.
853 (2017–2018), jf. Dokument 8:187 S (2017–2018) og Innst. 344
S (2017–2018).
Komiteen peker på rapporten
fra 2018, Prosjekt perfekt fra Press Redd Barnas Ungdom, som viser
at 43 pst. av alle som deltok i undersøkelsen, var enig i at de kjenner
på kroppspress i sin egen hverdag. Komiteen viser til at rapporten
var viktig i begrunnelsen for Stortingets anmodningsvedtak i 2018. Komiteen viser
videre til rapporten Barn og medier (2020) fra Medietilsynet og
rapporten Retusjert reklame og kroppspress fra Statens institutt
for forbruksforskning (SIFO), som viser sammenhenger mellom reklame,
kroppspress og psykisk helse.
Komiteen viser til at det i
proposisjonen foreslås å innføre en plikt til å merke retusjert
eller på annen måte manipulert reklame, når manipuleringen medfører
at kroppen til personer i reklamen avviker fra virkeligheten. Merkeplikten
skal være en del av kravet til god markedsføringsskikk. Komiteen viser
til at det i proposisjonen videre foreslås en forskriftshjemmel
om nærmere krav til merking, at Forbrukertilsynet og Markedsrådet
skal håndheve merkekravet, at kroppspress inkluderes som et kriterium
for vurdering av god markedsføringsskikk, og en rekke supplerende
tiltak for å redusere kroppspresset.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at proposisjonens
innhold mottok brei støtte i høringsrunden, og at innføring av merking
av retusjert reklame har vært et viktig krav fra en bred koalisjon
av ungdomsorganisasjoner og ungdomspartier gjennom flere år.
Komiteen viser
til at man i Ot.prp. nr. 55 (2007–2008) om markedsføringsloven mente
at markedsføring rettet mot barn og som bidro til kroppspress, var dekket
av ordlyden i lovens § 21 bokstav b, og at man av den grunn ikke
tok inn en mer eksplisitt ordlyd den gangen. Komiteen støtter at man nå
tar inn «bidrar til kroppspress» i denne paragrafen av pedagogiske
grunner, og for å redusere tvil hos den enkelte annonsør om hvorvidt
deres markedsføring rammes av forbudet i § 2 om urimelig markedsføring.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet deler intensjonen om å forebygge kroppspress i
samfunnet. Disse
medlemmer mener imidlertid at forslaget er et uforholdsmessig
inngrep sammenlignet med antatt effekt av tiltakene, og mener at
det finnes mer hensiktsmessige måter å bekjempe kroppspress, spiseforstyrrelser
og andre relaterte utfordringer på.