Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og fungerende leder Rigmor Aasrud, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale og Bjørnar Laabak, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill Selsvold Nyborg, viser til at direktiv (EU) 2016/2102 om tilgjengeligheten av offentlige organers nettsteder og mobilapplikasjoner (WAD) inneholder nye krav som ikke allerede følger av gjeldende norsk rett, hovedsakelig knyttet til universell utforming av nye intranett og ekstranett, forhåndsinnspilte tidsbaserte medier (video), krav om tilgjengelighetserklæring og tilbakemeldingsfunksjon. Departementet foreslo opprinnelig at direktivets virkeområde skulle komme til anvendelse også for privat sektor, alternativt kun for private virksomheter med mer enn 50 ansatte.

Komiteen merker seg at direktivet ble sendt på høring av departementet allerede i 2017, og at forslaget til endringer for å implementere direktivet i norsk lov ble sendt på høring allerede i 2019. Komiteen merker seg at det derfor har vært arbeidet med disse endringene i rundt 4 år før de ble presentert for Stortinget.

Komiteen merker seg at departementet har gått vekk fra muligheten for å gi lovendringene virkning for mer enn det minimum som direktivet angir, og endringene gjøres derfor kun gjeldende for offentlige organer. I de andre nordiske landene har lovendringer basert på direktivets implementering blitt gjort gjeldende for flere aktører: i Danmark for virksomheter som er minst 50 pst. offentlig eid, styrt eller finansiert av det offentlige, i Sverige for private virksomheter som driver offentlig finansiert virksomhet innen sektorer som utdanning og helsetjenester, og i Finland for sektorer som bank- og finansinstitusjoner, forsikringsselskaper, vann- og energiforsyning, postverk og transport. Komiteen merker seg at departementet i proposisjonen viser til at virksomheter i privat sektor likevel vil omfattes av regelendringer som innføres i sammenheng med implementeringen av EUs tilgjengelighetsdirektiv for varer og tjenester (EAA).

Komiteen viser til at direktivet er ledd i EUs strategi for utvikling av det digitale indre marked samt en del av en europeisk oppfølging av FNs konvensjon om rettigheter til personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD). Komiteen viser videre til at et enstemmig storting støttet norsk tilslutning til CRPD, og understreker viktigheten av å etterleve Norges konvensjonsforpliktelser etter CRPD.

Komiteen viser til at departementet i proposisjonens kapittel 8.3 Unntak fra direktivets virkeområde understreker at allmennkringkastere skal være unntatt kravene om universell utforming av nettsider og mobilapplikasjoner, samt at direktivet ikke vil omfatte krav knyttet til audiovisuelle løsninger, ettersom disse heller omfattes av Unionens sektorspesifikke regelverk eller regelverk med fokus på tilgjengelighet som også gjelder for private aktører for å sikre rettferdige konkurransevilkår. Nettbaserte kart og karttjenester er også omfattet av unntak fra direktivet, men komiteen merker seg at NVE og Kartverket har påpekt at formuleringen for dette unntaket er uklar, og at departementet vil vurdere formuleringen av unntaket i forbindelse med forskriftsarbeidet.

Komiteen viser til at direktivets krav skal gjøres gjeldende også for virksomheter innen barnehage-, opplærings- og utdanningssektoren, men kun der disse faller inn under definisjonen av «offentlig virksomhet», jf. kapittel 8.2.2. Departementet ønsker ikke å innføre nye krav for private virksomheter i samme sektorer dersom de faller utenfor definisjonen av «offentlig virksomhet». Komiteen registrerer at det likevel er innført unntak for enkelte deler av direktivet også for offentlige virksomheter innen barnehage- og opplæringssektoren, knyttet til blant annet krav om synstolking for annet enn viktige nettbaserte administrative funksjoner som for eksempel søknad om barnehageplass.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker seg at lovendringene kun skal gjelde for offentlig sektor, og at dette er begrunnet med at privat sektor skal dekkes i sammenheng med implementeringen av EUs tilgjengelighetsdirektiv for varer og tjenester (EAA).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener det er viktig at Norge oppfyller sine konvensjonsfestede forpliktelser som følger av CRPD, både i privat og offentlig sektor.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti forventer derfor at regjeringen i arbeidet med implementering av EAA sikrer at det også legges til rette for universell tilgjengelighet i privat sektor.