1.2 Bakgrunn
Av energiloven § 4-2
fremgår det at eierskap til eller drift av utenlandsforbindelser
krever særskilt konsesjon (utenlandskonsesjon) fra departementet.
Bestemmelsen har vært endret i 2013 og i 2016.
Ved lov av 14. juni
2013 nr. 53 om endringer i energiloven ble det fastsatt at konsesjon
etter § 42 bare kunne meddeles til den systemansvarlige eller foretak
hvor den systemansvarlige hadde bestemmende innflytelse. Bakgrunnen
for lovendringen var et behov for å klargjøre innholdet i bestemmelsen
for å bringe den i samsvar med EØS-rettens krav, jf. Prop. 113 L
(2012–2013). I proposisjonen ble det vist til at et sentralt formål
med eierbegrensningen er å legge til rette for en mest mulig effektiv
og sikker kraftutveksling mellom Norge og utlandet, på en måte som
ivaretar allmenne samfunnsinteresser som forsyningssikkerhet, miljø
og ressursforvaltning. Det ble også trukket frem at den systemansvarlige
etter energiloven har best mulighet til å se porteføljen av utenlandsforbindelser
i sammenheng med det innenlandske kraftsystemet, herunder virkninger
på forsyningssikkerheten og behov for forsterkninger av innenlandsk
nett som følge av utenlandsforbindelser. Departementet vektla behovet
for en kontrollert utvikling av infrastruktur mellom Norge og utlandet,
tilsvarende det øvrige sentralnettet. Etter departementets syn var
forslaget i tråd med EØS-retten.
Begrensningen om
hvem som kan gis konsesjon, ble opphevet ved lov 2. desember 2016
nr. 87 om endringer i energiloven (utenlandskonsesjon). I Prop. 98
L (2015–2016) som lå til grunn for lovendringen, ble det vist til
at det er store kostnader knyttet til å etablere utenlandsforbindelser,
og at et mer mangfoldig aktørbilde vil kunne drive frem prosjekter
for sammenlikning og i konkurranse med hverandre. Lovendringen trådte
i kraft 1. januar 2017.
Den 22. mars 2018
vedtok Stortinget samtykke til at EUs tredje energimarkedspakke
innlemmes i EØS-avtalen, jf. Prop. 4 S (2017–2018) og Innst. 176
L (2017–2018). Samme dag behandlet Stortinget forslaget til endringer i
energiloven for å gjennomføre EØS-rettslige krav til reguleringen
av kraftmarkedet, jf. Prop. 5 L (2017–2018) og Innst. 175 L (2017–2018).
Lovendringene trådte i kraft 1. november 2019.
I anmodningsvedtak
nr. 570 (2017–2018) er regjeringen anmodet om «snarest» å «fremme
sak til Stortinget om endringer i lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon,
omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi m.m.
om at konsesjon for å eie eller drive utenlandsforbindelser bare
kan gis til den systemansvarlige (Statnett) eller foretak hvor denne
har bestemmende innflytelse».
I forbindelse med
behandlingen av tre representantforslag om å avslå konsesjonssøknaden
fra NorthConnect fattet Stortinget den 23. april 2020 anmodningsvedtak
nr. 527 (2019–2020), som lyder:
«I tråd med de kriteriene
Stortinget vedtok i forbindelse med behandling av Prop. 5 L (2017–2018),
jf. Innst. 175 L (2017–2018), ber Stortinget regjeringen snarest fremme
forslag om endring i energiloven som sikrer Statnetts monopol på
å eie og drifte alle fremtidige utenlandskabler.»
Departementet foreslår
på denne bakgrunn endringer i energiloven § 4-2.