Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og fungerende
leder Rigmor Aasrud, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde
og Kristian Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale
og Bjørnar Laabak, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til at regjeringen i proposisjonen
ber om Stortingets samtykke til ratifikasjon av ILO-konvensjon nr.
189 om anstendig arbeid for arbeidstakere i private hjem av 16. juni
2011.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at konvensjonen
skal sikre en internasjonal standard som gir arbeidstakere i private hjem
grunnleggende rettigheter i et arbeidsforhold, og at den regulerer
de fleste sider av et arbeidsforhold som angår arbeidstakere i private
hjem.
Flertallet viser til at det
fremkommer i proposisjonen at konvensjonen vil få konsekvenser for
reguleringen av ansettelser hjemme hos private arbeidsgivere. Det
vises videre til at antallet slike arbeidstakere antas å være lavt
i Norge, og at der arbeid utføres i private hjem, vil det ofte være
en virksomhet som er arbeidsgiver. I slike tilfeller gjelder arbeidsmiljøloven
fullt ut og gir allerede et vern i samsvar med konvensjonen.
Flertallet viser videre til
at gjennomføring av konvensjonen krever lovendring, og at for å
kunne oppfylle konvensjonen må virkeområdet til forskriftshjemmelen
i arbeidsmiljøloven § 1-5 andre ledd utvides til å omfatte alt arbeid,
ikke bare husarbeid, tilsyn eller pleie, og flertallet viser i den
forbindelse til Stortingets behandling av Prop. 154 L (2020–2021)
Endringer i arbeidsmiljøloven og diskrimineringsombudsloven (nemndløsning
for gjengjeldelsessaker etter varsling mv.), jf. Innst. 521 L (2020–2021).
Flertallet merker seg at Arbeids-
og sosialdepartementet også vil fastsette en endret forskrift om
arbeid i private arbeidsgivers hjem eller hushold for sikre oppfyllelse
av konvensjonen, og at endringene vil omfatte styrkede rettigheter
knyttet til diskriminering, permisjon, arbeidstid og vern mot vold
og trusler, samt adgang til å bringe inn saker om blant annet permisjonsrettigheter
for Tvisteløsningsnemnda. Flertallet merker seg videre
at departementet tar sikte på at Arbeidstilsynet gis myndighet til
å føre tilsyn med forskriften. Flertallet imøteser snarlig
oppfølging av dette.
Komiteen anerkjenner
behovet for å gi arbeidstakere i private hjem et sterkere vern mot
utnyttelse og dårlige arbeidsforhold, og gir sin tilslutning til
forslagene i proposisjonen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i utforming av forskriften vil være viktig å inkludere
alle arbeidsforhold og tilknytningsformer til hjemmet som fører
til utnytting av personer som arbeider i hjemmet, samt sikre at
det gis tilstrekkelig tilsynsmyndighet og bøter for brudd på forskrift.
Tilsyn og bøter vil ha en viktig signaleffekt og kan virke forbyggende.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet understreker at enhver arbeidstaker
har rett på et godt vern. Arbeidstakere skal generelt sikres anstendige
arbeids- og lønnsvilkår, og vernes mot diskriminering, trakassering,
vold og andre kritikkverdige forhold, uavhengig av om en utfører
arbeid i en profesjonell virksomhet eller i private hjem. Disse medlemmer mener
intensjonen til konvensjonen fremstår som god, men at flere av de
konkrete kravene til slike arbeidsforhold raskt kan skape unødig
byråkratiske hindre for de som ansetter til småjobber i private hjem.
Det kan heve terskelen for å registrere slike arbeidsforhold på
Altinn og dermed bidra til at flere av disse arbeidstilbudene isteden
flyttes over i et svart marked, hvilket disse medlemmer mener er uheldig.
Fremskrittspartiet mener videre det er betenkelig å legge til grunn
at Arbeidstilsynet skal kunne føre tilsyn i private hjem. Både fordi
det er et privat hjem, men også fordi arbeidets art ofte kan være
av en karakter som gjør at det gjennomføres mens oppdragsgiver selv
ikke er til stede, eksempelvis ved barnepass på kveldstid eller
renhold mens oppdragsgiver selv er på arbeid. Proposisjonen peker
på at konvensjonen gjelder arbeid av «regelmessig karakter», men
det klargjøres ikke hva som defineres som dette, verken i proposisjonen
eller i konvensjonen, hvilket åpner for tvil om hvilke arbeidsforhold
som omfattes. I Art. 1 omtales arbeid som ikke omfattes av konvensjonen,
slik:
«(c) a person who
performs domestic work only occasionally or sporadically and not
on an occupational basis is not a domestic worker.»
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunnen ikke støtte proposisjonen, men ber om en klargjøring
av konvensjonens tiltenkte virkeområde og gjennomgang av relevant
lovverk. Målet er å vurdere hvorvidt dagens lovverk godt nok ivaretar
arbeidstakere som utfører arbeid i private hjem, uten å byråkratisere
og stille så vidt strenge krav at en risikerer å skyve flere over
i det svarte arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremlegge en sak der en vurderer om dagens arbeidervernlovgivning
godt nok ivaretar arbeidstakere som utfører arbeid i private hjem,
og fremme forslag til tiltak som kan senke terskelen for å registrere
slike arbeidsforhold.»
Disse medlemmer mener
imidlertid at konvensjonens påpekning om nasjonal minstelønn som
ett av flere tiltak for å sikre anstendige lønnsvilkår er bra, og
mener Norge bør implementere en slik løsning.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innføre en nasjonal minstelønn,
som vil sikre enhver arbeidstaker et anstendig lønnsnivå.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg ikke til Fremskrittspartiet om innføring av lovbestemt
nasjonal minstelønn, og vil på det sterkeste advare mot et slikt
forslag. Dette vil føre til et dårligere lønnsnivå og svekke det
kollektive avtalesystemet. Flertallet mener EU-kommisjonens
forslag til minstelønnsdirektiv bryter med den norske modellen for
lønnsforhandlinger. Lønn skal ikke bestemmes i Stortinget, men gjennom
forhandlinger mellom arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden i arbeidslivet.
Flertallet er bekymret for
Fremskrittspartiets forslag om minstelønn og mener dette vil svekke
fagbevegelsen og den norske arbeidslivsmodellen.