Justis- og beredskapsdepartementet
foreslår i proposisjonen endringer i lov 28. mai 2010 nr. 16 om behandling
av opplysninger i politiet og påtalemyndigheten (politiregisterloven)
og endringer i lov 15. mai 2008 nr. 35 om utlendingers adgang til
riket og deres opphold her (utlendingsloven).
I politiregisterloven
foreslås det å utvide lovens virkeområde i § 3 til også å gjelde
for militærpolitiet, samt å lovfeste en forskriftshjemmel i § 69
første ledd nr. 26 om å gi nærmere regler for militærpolitiets behandling av
opplysninger til politimessige formål.
De øvrige endringene
i politiregisterloven anses som presiseringer av gjeldende rett.
Det foreslås å tydeliggjøre at DNA-profiler kun kan brukes i strafferettspleien
(§ 12), og at det kan føres et register med fingeravtrykk og fotografi
av personer med ukjent identitet når opplysningene antas å ha tilknytning
til uoppklart straffesak (§ 13). I reglene om vandelskontroll foreslås
det å tydeliggjøre at politiattester for EØS-borgere bare kan innhentes
fra deres hjemland i de tilfellene der det stilles krav om botid
(§ 36), og at dom med straffutmålingsfrafall, tap av retten til
å føre motorvogn mv. og inndragning ikke skal vises på ordinær politiattest (§ 40).
Videre foreslås det en presisering av omfanget av den registrertes
klageadgang til Datatilsynet og Personvernnemnda (§ 60) og en tydeliggjøring
av at Politiets sikkerhetstjenestes avslag på innsyn etter offentleglova ikke
kan påklages (§ 66), med en korresponderende forskriftshjemmel (§ 69
første ledd nr. 15).
I tillegg foreslås
det endringer i utlendingsloven for å etablere en klar forskriftshjemmel
for at det eksisterende tilsynsrådet for Politiets utlendingsenhet
på Trandum også fører tilsyn med tvangsreturer.
Eventuelle merutgifter
av endringsforslaget i politiregisterloven § 3 om at militærpolitiets
behandling av opplysninger til politimessige formål faller innenfor
politiregisterlovens virkeområde, dekkes innenfor Forsvarets gjeldende
budsjettrammer. De øvrige endringsforslagene i politiregisterloven
er en presisering av gjeldende rett og medfører ingen økonomiske
og administrative konsekvenser.
Når det gjelder endringene
i utlendingsloven, er det kun tilsynsrådets nye oppgave med å føre
tilsyn med tvangsreturer som vil medføre økonomiske og administrative
konsekvenser. Tilsynsrådets virksomhet finansieres i dag innenfor
politiets budsjettramme. Merutgiftene som følge av forslaget er
anslått til i underkant av 2 mill. kroner. Kostnadene forbundet
med utvidelse av tilsynsrådets mandat til å omfatte returtilsyn
skal håndteres innenfor politiets budsjettrammer.