Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om medisinsk begrunnet dispensasjon for svaksynte

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme en sak om å myke opp adgangen til medisinsk begrunnet dispensasjon etter førerkortregelverket, slik at personer med nedsatt syn kan få førerrett i tråd med praksis som gjaldt frem til 2019.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen, Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Representantforslag 179 S (2020–2021) og statsrådens vurdering av forslaget i brev datert 12. april 2021.

Komiteen viser til at kravene til helse for å ha førerkort generelt følger av vedlegg 1 til førerkortforskriften og § 9 nr. 2 med reglene om synsfelt. Det er strengere krav til synsfelt for førerkort i tunge klasser og for å ha kjøreseddel, enn det er for førerkort i lette klasser. Førerkortveilederen (IS-2541) gir nærmere veiledning til lege, optiker og øyelege om undersøkelse av synsfeltet. De norske kravene til synsfelt er i samsvar med minimumskravene etter EUs førerkortdirektiv. For førerkort i lette klasser (personbil og motorsykkel) er det mulig å gi unntak. Det kan i helt spesielle tilfeller, og etter uttalelse fra øyelege, gis førerrett selv om kravene til synsstyrke eller synsfelt ikke er oppfylt. Synsfunksjonen må i slike tilfeller ikke være ytterligere svekket på grunn av andre forhold. Kjørevurdering må være gjennomført etter anmodning fra statsforvalteren, og førerrett må være anbefalt av Statens vegvesen.

Komiteen viser til svarbrev fra statsråden der han beskriver overgangsbestemmelsen fra 2016, der innvilgede dispensasjoner kunne videreføres i tre år, fram til 30. september 2019. Statsråden skriver videre at det ikke vil være i tråd med våre forpliktelser etter EØS-avtalen å gjeninnføre disse dispensasjonsreglene. Komiteen merker seg at statsråden heller ikke mener det vil være ønskelig av hensyn til trafikksikkerheten.

Komiteen viser til at førerkortdirektivet er under revisjon, og at dersom det nasjonale handlingsrommet i slike saker øker, vil det bli vurdert nærmere hvordan dette skal benyttes i Norge.

Komiteen merker seg at statsråden åpner for at det kan være grunn til å vurdere om det for kjøreseddel bør være mulig på medisinskfaglig grunnlag etter individuell vurdering, å gjøre begrensete unntak også der dette ikke er mulig etter helsekravene for førerkort for buss.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at førerretten er viktig for de fleste og helt sentral for veldig mange som er i arbeid. Disse medlemmer viser til Sunnmørsposten 21. januar 2021 og fortellingen om en tidligere drosjesjåfør som har kjørt skadefritt i 30 år, men som nå hadde mistet både førerkortet og jobben. Nye byråkratiske regler hadde tatt fra ham både lappen og levebrødet.

Disse medlemmer mener det er utrolig at offentlig byråkrati kan påføre enkeltmennesker påkjenninger som dette i en tid der landet har nærmere 200 000 permitterte og store utfordringer med arbeidsledighet. Ifølge vedkommendes fastlege hadde ikke synsevnen endret seg, og legen anbefalte fortsatt dispensasjon. Begrunnelsen for inndragningen av førerkortet er innskrenkning i adgangen til å gi dispensasjon etter førerkortregelverket slik det ble praktisert frem til 2019.

Disse medlemmer mener det er oppsiktsvekkende at norske sjåfører kan miste førerkortet på grunn av ulogiske direktiver og tungrodd byråkrati. Direktiver som i mange tilfeller har blitt vedtatt i Brussel, langt fra norske sjåfører og norske veier. At EU-byråkratiet sier at en norsk sjåfør som har kjørt skadefritt i 30 år, skal miste førerretten fordi de justerer reglene for nedsatt syn, uavhengig av den undersøkende øyelegens oppfatning, er ikke akseptabelt. Disse medlemmer mener denne praksisen må opphøre, og det norske regelverket må kunne tillate dispensasjoner med medisinsk begrunnelse, slik praksisen var frem til 2019.

Disse medlemmer mener det er viktig at den norske staten på vegne av innbyggerne finner gode løsninger for norske sjåfører på norske veier, og at reglene fastsatt i Brussel ikke bør være avgjørende.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fremme sak om å myke opp adgangen til medisinsk begrunnet dispensasjon etter førerkortregelverket, slik at personer med nedsatt syn kan få førerrett i tråd med praksis som gjaldt frem til 2019.»

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet er opptatt av at regelverket må fungere etter hensikten, og at det ikke får utilsiktede konsekvenser slik at folk mister kjøreseddelen. Disse medlemmer synes det er noe uklart hva som menes med forslaget, og synes at forslagsstillerne er noe upresise i sin problemstilling.

Det er disse medlemmers vurdering at endringene som ble gjort i regelverket, kan ha fått utilsiktede konsekvenser, og disse medlemmerønsker en vurdering av hvordan regelverket kan endres for å hindre at slike konsekvenser inntreffer.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjøre en vurdering av hvordan dispensasjon fra helsekravene for kjøreseddel fungerer, for å sikre at sjåfører som er egnet til å ha kjøreseddel, får det, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til forslaget til vedtak som disse medlemmer er med på å fremme i denne saken, og stiller seg undrende til hvordan man kan sende en enda klarere bestilling til regjeringen om å myke opp adgangen til medisinsk begrunnet dispensasjon etter førerkortregelverket, slik at personer med nedsatt syn kan få førerrett i tråd med praksis som gjaldt frem til 2019. Dette er en klar bestilling, og disse medlemmer synes det er underlig at Senterpartiet opplever dette som uklart. Disse medlemmer mener derimot at Senterpartiets forslag i denne saken reiser flere spørsmål med sin uklare og diffuse formulering, når de kun ber om en vurdering.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen gjøre en vurdering av hvordan dispensasjon fra helsekravene for kjøreseddel fungerer, for å sikre at sjåfører som er egnet til å ha kjøreseddel får det, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Stortinget ber regjeringen fremme sak om å myke opp adgangen til medisinsk begrunnet dispensasjon etter førerkortregelverket, slik at personer med nedsatt syn kan få førerrett i tråd med praksis som gjaldt frem til 2019.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. mai 2021

Helge Orten

Solveig Sundbø Abrahamsen

leder

ordfører