Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten
Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til at representantforslaget
omtaler at produktiviteten i norsk havbruk er halvert de siste ti
årene, og at dette kan ha sammenheng med en fragmentert forvaltning. Forslaget
peker på forvaltningen av olje- og gassektoren som en modell for
en mer helhetlig og effektiv havbruksforvaltning.
Komiteen viser til at det også
innen olje- og gasssektoren er flere forvaltningsmyndigheter.
Komiteen viser til at produksjonskostnadene
i norsk lakse- og ørretoppdrett har steget betydelig de siste ti
årene, at dette er godt dokumentert, og at dette synes å være er
hovedårsaken til nedgang i produktiviteten i næringen.
Komiteen viser til at det har
vært en nær dobling av produksjonskostnadene fra 2011 til 2019 knyttet
til økte fôrpriser, biologiske utfordringer som lus og sykdom, og
i tillegg økt kapitalbinding som følge av økte investeringer (Iversen
m.fl., 2017; 2018). Dette er også nærmere redegjort for i en rapport
utarbeidet for Sjømat Norge, «En konkurransedyktig og kunnskapsbasert
havbruksnæring» (2019).
Komiteen viser til at en viktig
del av forvaltningens oppgaver er å vurdere om de rammebetingelsene som
norsk oppdrettsnæring drives under, kan forbedres, og at regjeringen
har varslet en ny og bred havbruksstrategi der målet er å legge
til rette for å utløse havbruksnæringens verdiskapingspotensial.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet er enig i at forvaltningen av havbruksnæringen
er både fragmentert og kompleks, noe som kan være både tidkrevende
og uoversiktlig for næringen. Det kan derfor være behov for å vurdere
hvordan man kan forenkle forvaltningen. For disse medlemmer er det imidlertid
av stor betydning at vi har en kunnskapsbasert forvaltning som balanserer
ulike hensyn knyttet til matproduksjon i sjø. Disse medlemmer mener derfor
at det må gjøres grundige vurderinger før det kan tas stilling til
en eventuell omorganisering av forvaltningen, ev. som en del av
en ny stortingsmelding om havbruksnæringen, slik disse medlemmer har foreslått
tidligere.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet har store ambisjoner på vegne av norsk
havbruk. Oppdrett av laks og andre arter bidrar til bosetting, sysselsetting,
verdiskaping og eksport fra Agder i sør til Finnmark i nord. Denne
næringen er nå landets nest største eksportnæring, og i 2020 var eksportverdien
av norsk sjømat på 105,7 mrd. kroner. Det meste av dette var fra
oppdrettsvirksomheten.
Disse medlemmer viser til at
myndighetene og næringen selv har et mål om at næringen skal vokse, både
i volum og i verdi. Rapporten «Verdiskaping basert på produktive
hav i 2050» fra SINTEF viser til at den marine verdiskapingen i
2050 er estimert til å kunne være i størrelsesorden 550 mrd. kroner.
Dette er basert på en vekst i dagens kjente oppdrettsvirksomhet,
men også nye arter, marine alger, marine ingredienser og leverandørindustri
må vokse for å nå denne størrelsen.
Disse medlemmer mener mange
forhold må ligge til rette for å skape denne veksten: tilgang på
kompetanse, tilgang på areal, gode transportmuligheter, markedsadgang,
målrettet satsing på forskning og utvikling for å nevne noen. Et
annet forhold som vil være av vesentlig art, vil være å forenkle
og sikre en mer helhetlig havbruksforvaltning.
Disse medlemmer viser til at
dagens forvaltning fremstår og oppleves som svært fragmentert for næringsaktørene.
Forvaltningen består av en rekke departement, direktorat, sektorlover,
forvaltningsnivå og titalls tilsynsorganer. Denne forvaltningen
svarer dårlig til næringens behov, og mange sektoretater og forvaltningsnivåer
fremstår i liten grad samhandlende og med en felles overordnet målsetting.
Disse medlemmer viser til at
det tidlig på 2000-tallet ble gjort et forsøk kalt «Trøndelagsmodellen», hvor
forvaltningen innenfor havbrukssektoren ble samlet og effektivisert,
såkalt samordnet saksbehandling. Resultatene derfra tyder på at
saksbehandlingstiden gikk ned, at samordningen ble bedre, og at
de offentlige ressursene ble bedre utnyttet. Det er heller ikke
noe som tyder på at kvaliteten i forvaltningen ble dårligere i forsøksprosjektet.
Dette forsøket kan videreforedles og gjøres permanent, og med de
gode resultatene derfra fremmer disse medlemmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å sikre en mer helhetlig og effektiv
havbruksforvaltning etter modell av olje- og gassektoren.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet deler langt på vei den virkelighetsbeskrivelsen
som gis i representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti peker
på at det er et sentralt punkt at effektivisering av forvaltningen
ikke må gjøre at andre interesser ikke blir hørt i forskjellige
prosesser. Disse medlemmer er
også bekymret for en utvikling med stadig færre selskaper innenfor
oppdrettsnæringen og er opptatt av at regelverket ikke må utformes
slik at det fremskynder en utvikling mot færre og større selskaper.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å sikre en mer helhetlig og effektiv
havbruksforvaltning.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag for å hindre at små og mellomstore
aktører blir presset ut av havbruksnæringen på grunn av administrative
byrder.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at forslagsstillerne
mer enn antyder at kompleksiteter i forvaltning er grunnen til at
produktiviteten i havbruksnæringen har sunket, og at løsningen er
å etablere et eget departement for havbruksnæringen. Antydningen
er udokumentert, og løsningen har uante konsekvenser langt ut over
næringen. Forslaget fremstår derfor som lite gjennomtenkt.
Dette medlem peker på at havbruksnæringen
i dag bidrar til verdiskaping over hele landet. Mange distrikts-
og kystkommuner har fått verdifulle arbeidsplasser på grunn av næringen,
og man ser at disse gir positive ringvirkninger for mange lokalsamfunn. Dette medlem mener
samtidig at denne næringen har store utfordringer som må håndteres
før veksten kan fortsette.