Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Innhold
Justiskomiteens foreløpig avgitte innstilling ble oversendt presidentskapet og kontroll- og konstitusjonskomiteen for uttalelse 27. april 2021.
Presidentskapet hadde følgende uttalelse i brev 6. mai 2021:
«Presidentskapet viser til justiskomiteens brev av 27. april 2021 med utkast til innstilling om Dokument 19 (2020-2021) - Rapport til Stortinget om Evaluering av Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM). Presidentskapet har merket seg komiteens forslag om at presidentskapet skal fremme forslag om endring i NIM-loven § 7 slik at styret skal ansette og avsette NIMs direktør. Forslaget vil bli fulgt opp på egnet måte. Presidentskapet har videre merket seg flertallets forslag om at presidentskapet skal fremme forslag om endring i NIM-loven slik at det «fremgår tydelig av loven at NIM (direktøren) er faglig uavhengig». Presidentskapet viser til at NIM-loven § 2 annet punktum allerede i dag slår fast at NIM utfører «sine oppgaver selvstendig og uavhengig, og bestemmer selv hvordan arbeidet skal innrettes og organiseres». Presidentskapet anbefaler derfor at flertallet klargjør på hvilken måte § 2 ikke i tilstrekkelig grad ivaretar NIMs faglige uavhengighet, eventuelt om flertallets forslag dreier seg om å tydeliggjøre direktørens faglige uavhengighet og at denne ikke skal kunne overprøves av styret.»
«Presidentskapet viser til justiskomiteens brev av 27. april 2021 med utkast til innstilling om Dokument 19 (2020-2021) - Rapport til Stortinget om Evaluering av Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM).
Presidentskapet har merket seg komiteens forslag om at presidentskapet skal fremme forslag om endring i NIM-loven § 7 slik at styret skal ansette og avsette NIMs direktør. Forslaget vil bli fulgt opp på egnet måte.
Presidentskapet har videre merket seg flertallets forslag om at presidentskapet skal fremme forslag om endring i NIM-loven slik at det «fremgår tydelig av loven at NIM (direktøren) er faglig uavhengig». Presidentskapet viser til at NIM-loven § 2 annet punktum allerede i dag slår fast at NIM utfører «sine oppgaver selvstendig og uavhengig, og bestemmer selv hvordan arbeidet skal innrettes og organiseres». Presidentskapet anbefaler derfor at flertallet klargjør på hvilken måte § 2 ikke i tilstrekkelig grad ivaretar NIMs faglige uavhengighet, eventuelt om flertallets forslag dreier seg om å tydeliggjøre direktørens faglige uavhengighet og at denne ikke skal kunne overprøves av styret.»
Kontroll- og konstitusjonskomiteen hadde følgende uttalelse i brev av 10. mai 2021:
«Kontroll- og konstitusjonskomiteen viser til justiskomiteens utkast til innstilling om Rapport til Stortinget om Evaluering av Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM), som er oversendt til uttalelse. Innst. 392 S (2020–2021) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Rapport fra utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon kapittel 6 om Stortingets eksterne organer, unntatt punkt 6.10, omhandler blant annet Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM). Kontroll- og konstitusjonskomiteen understreker i sin innstilling at Stortingets eksterne organer skal være uavhengige i sin virksomhet og at NIM er et virkemiddel i utøvelsen av Stortingets konstitusjonelle oppgaver. Komiteen uttaler at NIM bør ha et styre som er oppnevnt av Stortinget og at styret bør tilsette direktør. Innstillingen behandler også budsjettforslag, lønnsnivå og personalreglement for NIM. Komiteen har merket seg at justiskomiteens flertall foreslår at presidentskapet skal fremme forslag om endring i NIM-loven slik at det «fremgår tydelig av loven at NIM (direktøren) er faglig uavhengig. Komiteen viser til at NIM-loven § 2 annet punktum allerede i dag slår fast at NIM utfører «sine oppgaver selvstendig og uavhengig, og bestemmer selv hvordan arbeidet skal innrettes og organiseres». I lys av omtalen av NIMs uavhengighet i Innst. 392 S (2020–2021) ber komiteen om at flertallet klargjør på hvilken måte § 2 ikke i tilstrekkelig grad ivaretar NIMs faglige uavhengighet.»
«Kontroll- og konstitusjonskomiteen viser til justiskomiteens utkast til innstilling om Rapport til Stortinget om Evaluering av Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM), som er oversendt til uttalelse.
Innst. 392 S (2020–2021) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Rapport fra utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon kapittel 6 om Stortingets eksterne organer, unntatt punkt 6.10, omhandler blant annet Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM). Kontroll- og konstitusjonskomiteen understreker i sin innstilling at Stortingets eksterne organer skal være uavhengige i sin virksomhet og at NIM er et virkemiddel i utøvelsen av Stortingets konstitusjonelle oppgaver. Komiteen uttaler at NIM bør ha et styre som er oppnevnt av Stortinget og at styret bør tilsette direktør. Innstillingen behandler også budsjettforslag, lønnsnivå og personalreglement for NIM.
Komiteen har merket seg at justiskomiteens flertall foreslår at presidentskapet skal fremme forslag om endring i NIM-loven slik at det «fremgår tydelig av loven at NIM (direktøren) er faglig uavhengig. Komiteen viser til at NIM-loven § 2 annet punktum allerede i dag slår fast at NIM utfører «sine oppgaver selvstendig og uavhengig, og bestemmer selv hvordan arbeidet skal innrettes og organiseres». I lys av omtalen av NIMs uavhengighet i Innst. 392 S (2020–2021) ber komiteen om at flertallet klargjør på hvilken måte § 2 ikke i tilstrekkelig grad ivaretar NIMs faglige uavhengighet.»