Stortinget vedtok
19. juni 2014 å opprette en ny nasjonal institusjon for menneskerettigheter
(Norges institusjon for menneskerettigheter, NIM).
Institusjonen er
uavhengig, men organisatorisk underlagt Stortinget. Lov og instruks
for NIM ble vedtatt av Stortinget i april 2015, og NIM ble etablert
ved lov 1. juli 2015. I juni 2017 ble NIM akkreditert med A-status
i FN, noe som blant annet innebærer at institusjonen har møte- og
talerett i en rekke FN-møter og prosesser på menneskerettsområdet.
Ved opprettelsen
av NIM ble det forutsatt at institusjonen skulle evalueres etter
fire års drift. Stortingets presidentskap fikk fredag 18. desember
2020 oversendt rapporten fra Agenda Kaupang, som på oppdrag fra Stortinget
har gjennomført evalueringen sammen med Tor-Egil Viblemo fra Oxford
Research.
Formålet med evalueringen
har vært å vurdere om NIMs organisering og ressursbruk medfører
at institusjonen utfører sine oppgaver på en hensiktsmessig og kostnadseffektiv
måte og i tråd med hovedformålet for etableringen, som er å styrke
gjennomføringen av menneskerettighetene i Norge.
Evalueringen svarer
ut fire overordnete problemstillinger. De fire hovedproblemstillingene
beskriver at evalueringen skal:
-
1. Vurdere arbeidet
ved NIM slik det skjer i dag
-
2. Vurdere om dagens
organisering og drift av NIM medfører at institusjonen fungerer
godt og etter intensjonene
-
3. Vurdere om det
er behov for endringer i lov og øvrig rammeverk
-
4. Belyse forhold
rundt NIM som uavhengig institusjon underlagt Stortinget
De fire
hovedproblemstillingene innebærer at evalueringen omfatter en vurdering
av om formål og hovedoppgaver, lovpålagte oppgaver og andre oppgaver, og
utførelsen av disse, er i samsvar med forutsetningen for opprettelsen
av NIM, og om NIM har etablert systemer og struktur for å legge
til rette for ivaretakelse av kjerneoppgaver. Det vurderes som dagens
organisering og drift av NIM innebærer at institusjonen fungerer godt
og etter intensjonene. Dette inkluderer vurderinger av intern organisasjonsstruktur,
inkludert styret, kompetansesammensetning i virksomheten og virksomhetens
styre og rådgivende utvalg, samt grenseoppganger mot tilgrensende
ombud. Det inngår også en vurdering av hvordan innlemmingen av Gáldu
i NIM har fungert. Evalueringen vil ikke vurdere den juridiske kvaliteten
på arbeidet som gjøres ved NIM.
Endelig vurderes
også om det er behov for å foreslå endringer i lov og øvrig rammeverk.
Det drøftes om det er formålstjenlig at NIM, som et uavhengig organ,
er underlagt Stortinget, eller om andre løsninger kan være aktuelle.
Innledningsvis i
rapporten beskrives det organisasjonsfaglige rammeverk for evalueringen
i kapittel 2, før kapittel 3 kort beskriver bakgrunnen for opprettelsen av
NIM.
Kapittel 4 omhandler
spørsmålet om hvordan arbeidet ved NIM gjennomføres i dag (hovedproblemstilling
1). Vekten ligger på styringen av virksomheten, prioritering av
hovedoppgaver og aktiviteter innenfor de ulike hovedoppgavene som
fremgår i NIM-loven, og innenfor ulike menneskerettighetsområder,
samt effektiviteten i arbeidet innenfor gitte rammer.
Kapittel 5 omhandler
den interne organiseringen av NIM (hovedproblemstilling 2) med vekt
på fordeling av ansvar og oppgaver, ikke minst mellom styret og
direktør. Kapittelet vurderer også kompetansesammensetningen i NIM,
og grenseflatene mot tilgrensende ombud. Innlemmelsen av Gáldu inngår
også som en del av dette kapittelet.
Kapittel 6 beskriver
og vurderer behov for endringer i lov og rammeverk som styrer NIM,
før kapittel 7 berører tema om NIMs uavhengighet.
Kapittel 8 inneholder
en samlet oppsummering med vekt på å svare ut de fire hovedproblemstillingene i
evalueringen. Det vises til dette kapittelet for et sammendrag av
de vurderingene utvalget har gjort.