Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om at nullutslippsvarebiler fortsatt må få rabatt i bomstasjonene rundt Trondheim

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen snarest, og senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2021, legge fram forslag for Stortinget om innføring av miljødifferensierte bompengetakster for Miljøpakken i Trondheim og E6 Trondheim–Stjørdal.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen, Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget, Dokument 8:177 S (2020–2021) og statsrådens uttalelse i brev av 12. april 2021.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til at representantforslaget omtaler at det bør innføres miljødifferensierte bompengetakster for Miljøpakken i Trondheim og E6 Trondheim–Stjørdal. Flertallet bemerker at dette er mulig å få til og krever at initiativet kommer fra lokalpolitisk hold. Det er fattet vedtak lokalt, men det er ikke fra lokalt hold utarbeidet noen søknad til Samferdselsdepartementet.

Flertallet bemerker videre at bompengefinansiering er basert på lokalpolitiske initiativ og vedtak, og det vil derfor være opp til berørte kommuner/fylkeskommune å ta et initiativ og treffe vedtak om et fleksibelt takstsystem i Trondheim.

Oslo og Bergen har innført tilsvarende, men det er ikke tatt et slikt initiativ fra Trondheimsregionen/Trøndelag. Om det fra lokalpolitisk hold er ønskelig å ta i bruk ordningen med miljødifferensierte takster for Miljøpakke Trondheim, vil dette altså være mulig.

Flertallet viser til at når det formelle og faglige grunnlaget foreligger, samt de nødvendige lokalpolitiske vedtakene, vil departementet kunne legge fram en slik sak for Stortinget.

Det er i veglova § 27 andre ledd åpnet for at man i byområder kan ta i bruk et fleksibelt takstsystem for bompenger, blant annet ved at takster kan fastsettes etter tid på døgnet og kjøretøyets miljøegenskaper. Ordningen med miljødifferensierte takster gjelder særskilte bompengeordninger i byområder, og er dermed forbeholdt bypakker. For strekningsvise prosjekt er det ikke åpnet for et slikt fleksibelt takstsystem, men det vil være en mulighet for lokale myndigheter å fastsette en takst på mellom 0 og 50 pst. for nullutslippskjøretøy, jf. Prop. 87 S (2017–2018).

Flertallet påpeker at initiativet dermed må starte med at lokale myndigheter i samråd med Statens vegvesen forbereder et faglig grunnlag for en slik sak. Dette vil bl.a. innebære beregning av effekter for trafikken og inntekter ved å innrette bompengetakstene på bakgrunn av kjøretøyets miljøklasse. Det faglige grunnlaget vil måtte forankres gjennom forpliktende lokalpolitiske vedtak om innføring av miljødifferensierte takster, hos både kommune og fylkeskommune.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til representantforslaget og understreker at det er tatt lokalt initiativ i denne saken – brev sendt fra ordføreren i Trondheim 21. april 2021 til departementet. Disse medlemmer peker på at det er viktig å fortsatt gi fordeler til de delene av næringslivet som bruker nullutslipps transportløsninger, for å nå klimamålene for kutt i utslipp.

Disse medlemmer fremhever betydningen av at Trondheim gis mulighet til å innføre miljødifferensiert takstsystem, på lik linje med Oslo og Bergen.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen så snart anmodningen fra ordføreren i Trondheim av 21. april 2021 er behandlet, legge fram forslag for Stortinget om innføring av miljødifferensierte bompengetakster for Miljøpakken i Trondheim og E6 Trondheim–Stjørdal.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet er motstandere av bompenger og særlig bruken av bompengeringer. Bompenger er en ekstrabeskatning av bilister som kommer i tillegg til skatter og avgifter de allerede har betalt inn til stat og kommune. Belastningen fra bompenger er en bekymring for mange, en bekymring disse medlemmer har forståelse for og deler.

Disse medlemmer viser til Representantforslag 275 S (2020–2021), hvor det foreslås å nedbetale gjelden i Miljøpakken Trondheim og prosjektet E6 Trondheim–Stjørdal. Det vil løse utfordringene som løftes frem i dette representantforslaget, og gi fordelen av rimeligere mobilitet til både næringsliv og vanlige folk i Trondheimsregionen som er avhengige av bilen i jobb og på fritid.

Disse medlemmer er glade for at også Sosialistisk Venstreparti ønsker å minimere bompengebelastningen og nå kan se ut til å bli en alliert i kampen mot de urettferdige og usosiale bompengene. Det vil være både logisk og forventet at Fremskrittspartiet får støtte fra Sosialistisk Venstreparti når Dokument 8:275 S (2020–2021) behandles, slik at bompengebelastningen både i Trondheimsområdet og i resten av landet kan fjernes en gang for alle.

Disse medlemmer vil primært nedbetale all bompengegjeld og fjerne bompengeinnkrevingen som er omtalt i dette forslaget. Disse medlemmer mener alle norske bilister burde kunne ferdes fritt uten å støte på bomstasjoner, men vil også stemme for forslag som sikrer dette for enkelte kjøretøygrupper.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartietog Sosialistisk Venstreparti konstaterer at komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet igjen fraskriver seg ansvaret for Meld. St. 33 (2016–2017), Nasjonal transportplan 2018–2029. I denne sammenheng finner disse medlemmer grunn til å påpeke at regjeringspartiet Fremskrittspartiet, den gang med sittende samferdselsminister og finansminister, forutsatte tilslutning til bompengefinansiert utbygging av prosjektene Miljøpakken Trondheim og prosjektet E6 Trondheim–Stjørdal. Disse prosjektene er altså i tråd med Fremskrittspartiets ønsker og krav.

Disse medlemmer viser videre til statsrådens brev av 27. april 2021 med svar knyttet til Representantforslag 275 S (2020–2021) om å slette opparbeidet bompengegjeld, hvor han skriver at det er betydelige forpliktelser knyttet til bompengeprosjekter vedtatt av Stortinget, langt ut over innskuddet i infrastrukturfondet på 100 mrd. kroner. Forslag om reduksjon av innskudd i fondet og forslag om bevilgning til nedbetaling av bompengegjeld må behandles av Stortinget. Statsråden anslår at de samlede bompengeforpliktelsene til å være i størrelsesorden 250 mrd. kroner, og inkluderer heller ikke prosjekter som er omtalt i Meld. St. 20 (2020–2021).

Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen så snart anmodningen fra ordføreren i Trondheim av 21. april 2021 er behandlet, legge fram forslag for Stortinget om innføring av miljødifferensierte bompengetakster for Miljøpakken i Trondheim og E6 Trondheim–Stjørdal.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:177 S (2020–2021) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Lars Haltbrekken og Arne Nævra om at nullutslippsvarebiler fortsatt må få rabatt i bomstasjonene rundt Trondheim – vedtas ikke.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. mai 2021

Helge Orten

Jon Gunnes

leder

ordfører