Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget, Dokument
8:177 S (2020–2021) og statsrådens uttalelse i brev av 12. april
2021.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at representantforslaget
omtaler at det bør innføres miljødifferensierte bompengetakster
for Miljøpakken i Trondheim og E6 Trondheim–Stjørdal. Flertallet bemerker
at dette er mulig å få til og krever at initiativet kommer fra lokalpolitisk
hold. Det er fattet vedtak lokalt, men det er ikke fra lokalt hold
utarbeidet noen søknad til Samferdselsdepartementet.
Flertallet bemerker videre
at bompengefinansiering er basert på lokalpolitiske initiativ og
vedtak, og det vil derfor være opp til berørte kommuner/fylkeskommune
å ta et initiativ og treffe vedtak om et fleksibelt takstsystem
i Trondheim.
Oslo og Bergen har
innført tilsvarende, men det er ikke tatt et slikt initiativ fra
Trondheimsregionen/Trøndelag. Om det fra lokalpolitisk hold er ønskelig
å ta i bruk ordningen med miljødifferensierte takster for Miljøpakke
Trondheim, vil dette altså være mulig.
Flertallet viser til at når
det formelle og faglige grunnlaget foreligger, samt de nødvendige
lokalpolitiske vedtakene, vil departementet kunne legge fram en slik
sak for Stortinget.
Det er i veglova
§ 27 andre ledd åpnet for at man i byområder kan ta i bruk et fleksibelt
takstsystem for bompenger, blant annet ved at takster kan fastsettes
etter tid på døgnet og kjøretøyets miljøegenskaper. Ordningen med
miljødifferensierte takster gjelder særskilte bompengeordninger
i byområder, og er dermed forbeholdt bypakker. For strekningsvise
prosjekt er det ikke åpnet for et slikt fleksibelt takstsystem,
men det vil være en mulighet for lokale myndigheter å fastsette
en takst på mellom 0 og 50 pst. for nullutslippskjøretøy, jf. Prop. 87
S (2017–2018).
Flertallet påpeker at initiativet
dermed må starte med at lokale myndigheter i samråd med Statens
vegvesen forbereder et faglig grunnlag for en slik sak. Dette vil bl.a.
innebære beregning av effekter for trafikken og inntekter ved å
innrette bompengetakstene på bakgrunn av kjøretøyets miljøklasse.
Det faglige grunnlaget vil måtte forankres gjennom forpliktende
lokalpolitiske vedtak om innføring av miljødifferensierte takster,
hos både kommune og fylkeskommune.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til representantforslaget og understreker at det er tatt lokalt
initiativ i denne saken – brev sendt fra ordføreren i Trondheim
21. april 2021 til departementet. Disse medlemmer peker på at det
er viktig å fortsatt gi fordeler til de delene av næringslivet som
bruker nullutslipps transportløsninger, for å nå klimamålene for
kutt i utslipp.
Disse medlemmer fremhever betydningen
av at Trondheim gis mulighet til å innføre miljødifferensiert takstsystem,
på lik linje med Oslo og Bergen.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så snart anmodningen fra ordføreren i Trondheim
av 21. april 2021 er behandlet, legge fram forslag for Stortinget
om innføring av miljødifferensierte bompengetakster for Miljøpakken
i Trondheim og E6 Trondheim–Stjørdal.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet er
motstandere av bompenger og særlig bruken av bompengeringer. Bompenger
er en ekstrabeskatning av bilister som kommer i tillegg til skatter
og avgifter de allerede har betalt inn til stat og kommune. Belastningen
fra bompenger er en bekymring for mange, en bekymring disse medlemmer har
forståelse for og deler.
Disse medlemmer viser til Representantforslag 275
S (2020–2021), hvor det foreslås å nedbetale gjelden i Miljøpakken
Trondheim og prosjektet E6 Trondheim–Stjørdal. Det vil løse utfordringene
som løftes frem i dette representantforslaget, og gi fordelen av
rimeligere mobilitet til både næringsliv og vanlige folk i Trondheimsregionen
som er avhengige av bilen i jobb og på fritid.
Disse medlemmer er glade for
at også Sosialistisk Venstreparti ønsker å minimere bompengebelastningen
og nå kan se ut til å bli en alliert i kampen mot de urettferdige
og usosiale bompengene. Det vil være både logisk og forventet at
Fremskrittspartiet får støtte fra Sosialistisk Venstreparti når
Dokument 8:275 S (2020–2021) behandles, slik at bompengebelastningen
både i Trondheimsområdet og i resten av landet kan fjernes en gang
for alle.
Disse medlemmer vil primært
nedbetale all bompengegjeld og fjerne bompengeinnkrevingen som er
omtalt i dette forslaget. Disse medlemmer mener alle
norske bilister burde kunne ferdes fritt uten å støte på bomstasjoner,
men vil også stemme for forslag som sikrer dette for enkelte kjøretøygrupper.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartietog
Sosialistisk Venstreparti konstaterer at komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet igjen fraskriver seg ansvaret for Meld. St.
33 (2016–2017), Nasjonal transportplan 2018–2029. I denne sammenheng
finner disse medlemmer grunn
til å påpeke at regjeringspartiet Fremskrittspartiet, den gang med
sittende samferdselsminister og finansminister, forutsatte tilslutning
til bompengefinansiert utbygging av prosjektene Miljøpakken Trondheim
og prosjektet E6 Trondheim–Stjørdal. Disse prosjektene er altså
i tråd med Fremskrittspartiets ønsker og krav.
Disse medlemmer viser videre
til statsrådens brev av 27. april 2021 med svar knyttet til Representantforslag
275 S (2020–2021) om å slette opparbeidet bompengegjeld, hvor han
skriver at det er betydelige forpliktelser knyttet til bompengeprosjekter
vedtatt av Stortinget, langt ut over innskuddet i infrastrukturfondet
på 100 mrd. kroner. Forslag om reduksjon av innskudd i fondet og
forslag om bevilgning til nedbetaling av bompengegjeld må behandles
av Stortinget. Statsråden anslår at de samlede bompengeforpliktelsene
til å være i størrelsesorden 250 mrd. kroner, og inkluderer heller ikke
prosjekter som er omtalt i Meld. St. 20 (2020–2021).