-
Stortinget ber regjeringen
styrke rådgivnings- og veiledningstjenesten gjennom å legge til
rette for en tverrfaglig rådgivertjeneste og samarbeid mellom skoleeier,
ungdomsskole, rådgivertjenesten, den videregående skolen og arbeidslivet,
og gjøre det enklere for yrkesgrupper med erfaring fra annet arbeidsliv
å bli ansatt i skolen som rådgivere.
-
Stortinget ber regjeringen
ta initiativ til å øke kunnskapen om fagskoleutdanning i rådgivningstjenestene.
-
Stortinget ber regjeringen
styrke ordningen med rekrutteringsstipend for personer utenfor skolesektoren
som ønsker å ta en yrkesfaglærerutdanning for å jobbe i skolen.
-
Stortinget ber regjeringen
tilrettelegge for en mer praktisk og variert skolehverdag, gjennom
for eksempel flere praktiske valgfag og mer aktiv bruk av lokalt
arbeidsliv som del av undervisningen.
-
Stortinget ber regjeringen
styrke hospiteringsordningen for yrkesfaglærere. Et konkret tiltak
er å reservere to til tre plasser i hver klasse på Industrifagskolen
til yrkesfaglærere. Disse vil da få en oppdatering i tråd med det
industrien trenger, og blandede klasser gir bedre grunnlag for å
danne relasjoner mellom skole og næringsliv.
-
Stortinget ber regjeringen
sørge for at det etableres en tettere kobling mellom avgivende skoler
og lærebedrifter også gjennom lærlingetiden, slik at innholdet i
yrkesopplæringen blir best mulig tilpasset arbeidslivets behov.
-
Stortinget ber regjeringen
sørge for at det etablereres prøveforsøk etter Steigenmodellen i
alle fylker.
-
Stortinget ber regjeringen
legge til rette for at det etableres faste systemer der bedriftene
rapporterer behovet for lærlinger til opplæringskontorene. Det skal
være disse tallene som blir lagt til grunn når fylkestinget utvikler
utdanningstilbudet, slik at utdanningstilbudet blir i overensstemmelse
med hva arbeidslivet trenger.
-
Stortinget ber regjeringen
tilrettelegge for at det utvikles en bransjestandard med et minimumsnivå for
undervisningsutstyr i tekniske fag i videregående skoler. Det er
arbeidet med en bransjestandard for Teknikk og industriell produksjon
(TIP). En slik standard kan følges opp med en samordning av innkjøp
og vedlikehold for utstyret.
-
Stortinget ber regjeringen
legge til rette for at det innføres krav til minstestandard på teknisk
utstyr på yrkesfag. Minstestandarden skal utvikles i samarbeid mellom
skoler og næringsliv.
-
Stortinget ber regjeringen
innføre krav om bestått grunnskole for å starte på videregående
skole, i praksis ved at elevene minst har karakter 2 i norsk og
matematikk.
-
Stortinget ber regjeringen
legge til rette for at arbeidslivsfag tilbys som valgfag ved alle
ungdomsskoler.
-
Stortinget ber regjeringen
sørge for fortsatt økning i lærlingtilskuddet, og ha som mål at
det på sikt skal ligge på samme nivå som kostnaden til en yrkesfaglig
skoleplass.
-
Stortinget ber regjeringen
øke utstyrsstipendet til de dyreste studieretningene på videregående
yrkesfag.
-
Stortinget ber regjeringen
fjerne arbeidsgiveravgiften på lærlingeplasser.
-
Stortinget
ber regjeringen styrke gaveforsterkningsordningen for utstyr i de
videregående skolene.
-
Stortinget ber regjeringen
iverksette en prøveordning i flere fylker, der staten, industrien
og skoleeier går sammen i et spleiselag på mobile enheter med teknisk
utstyr, etter Norsk Industris modell.»
Det vises
til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.