Komiteen, medlemmene fra Høyre, Marianne
Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen og Mathilde
Tybring-Gjedde, fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Nina Sandberg
og Torstein Tvedt Solberg, fra Fremskrittspartiet, lederen Roy Steffensen
og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Marit
Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, fra
Venstre, Solveig Schytz, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, viser til at kunnskaps- og integreringsministeren
har uttalt seg om forslaget i brev av 21. april 2021. Brevet følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at det har
kommet flere forslag denne våren som omhandler tema som arbeidslivserfaring,
praktiske fag, økt rekruttering til yrkesfag, yrkesfagløft og verdiskaping,
se Dokument 8:191 S (2020–2021) om arbeidslivsfag, jf. Innst. 412
S (2020–2021), og Dokument 8:282 S (2020–2021) om yrkesfagløft,
jf. Innst. 414 S (2020–2021).
Komiteen vil i likhet med forslagsstillerne
vise til at de nye læreplanene fra høsten 2020 skal legge til rette for
at fagene skal bli mer praktiske og utforskende, og at det skal
bli mere læring gjennom lek for de yngste barna.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, vil understreke viktigheten
av en skolehverdag som gir rom for mestring og læring gjennom bedre
kvalitet på de praktiske og estetiske fagene som musikk, kunst-
og håndverk, mat og helse og kroppsøving. Flere skoler mangler lærere
med riktig kompetanse, som er et uttrykk for at fagene har for lav
status i fellesskolen. Flertallet vil
framheve at valgfag som arbeidslivsfag på ungdomstrinnet må gjøres
mere interessant og relevant for videre yrkesfaglig utdanning. Samtidig
er innredning av klasserommene og gode undervisningslokaler for
gym, skolekjøkken, musikk, svømming, sløyd, forming og håndverksfag
en stor mangel for å kunne gi god og relevant undervisning, som
kan engasjere elever på en bedre måte.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at fagfornyelsen
og nye læreplaner skal bidra til en mer praktisk og utforskende
undervisning i fagene, og at elevene skal få kunnskaper, ferdigheter
og erfaring med innhold og arbeidsformer som avspeiler videregående
opplærings mange retninger og muligheter. Disse medlemmer vil også vise
til at regjeringen har vedtatt strategien «Skaperglede, engasjement
og utforskertrang. Praktisk og estetisk innhold i barnehage, skole
og lærerutdanning», som både løfter frem de praktiske og estetiske
fagene og fagområdenes muligheter og egenverdi og understreker videre
betydningen av de estetiske fagenes læringsprosesser og praktiske
arbeidsformer i alle fag. Det vises også til stortingsmeldingen
«Oppleve, skape, dele. Kunst og kultur for, med og av barn og unge», hvor
bedre utnyttelse av kompetansen til kulturskolen i barnehage, skole
og SFO er et sentralt tema.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svarbrev til komiteen og er enige i statsrådens begrunnelser og redegjørelser
for hvorfor det ikke er aktuelt å stemme for forslagene som er fremmet. Disse medlemmer vil
ikke gå inn i videre begrunnelser for hvert enkelt av de tretten
forslagene som er fremmet, men vil peke på at de fleste forslagene
i dette representantforslaget enten allerede er gjennomført, er
en del av pågående prosesser, avventer evalueringer eller er budsjettspørsmål
som må tas i ordinær budsjettbehandling. Disse medlemmer er også overrasket
over at flere av forslagene innebærer en stor grad av detaljstyring,
både når det gjelder utforming av lærerutdanninger, læreres profesjonelle
handlingsrom, styringsparametere og også kommunenes lokale handlefrihet.
Disse medlemmer vil som et
eksempel trekke frem at norsk lærerutdanning er regulert i overordnede rammeplaner,
som blant annet innebærer at alle kandidater skal kunne bruke varierte
undervisningsmetoder, og universiteter og høgskoler utarbeider i
fellesskap nasjonale retningslinjer, som blant annet angir innholdet i
fagene i utdanningen. Lærernes profesjonelle ansvar for å velge
undervisningsmetoder tilsier også at lærerutdanningene ikke kan
gi detaljerte føringer for hvordan en lærer skal undervise.
Disse medlemmer vil videre
peke på at de praktiske og estetiske fagene musikk, kunst og håndverk, mat
og helse og kroppsøving i grunnskolen allerede samlet utgjør ca.
en fjerdedel av grunnskolens timetall, og at en økning av timetallet
som foreslått har store budsjettmessige konsekvenser. Flere av de
andre forslagene er også budsjettspørsmål som må tas i ordinær budsjettbehandling,
som for eksempel spørsmålet om å innføre en rentekompensasjonsordning.
Disse medlemmer vil også vise
til at opplæringsloven krever at alle skoler skal ha hensiktsmessige skoleanlegg
og nødvendig utstyr, inventar og læremidler. Det er et sentralt
prinsipp i styringen av kommuner at staten skal være tilbakeholden
med detaljregulering. I stedet for å vedta lover eller forskrifter
med detaljerte krav om bestemte rom eller saler, bør reguleringen
innrettes mot å nå sentrale mål i grunnopplæringen.
Disse medlemmer vil avslutningsvis
bemerke at vi er veldig glade for at denne regjeringen har satset kraftig
på videreutdanning for lærere, og at 40 000 lærere har fått tilbud
om dette siden 2014. På hvilke fagområder det blir utviklet videreutdanningstilbud
gjennom studiekatalogen til Utdanningsdirektoratet, avgjøres i samarbeid
mellom partene i strategien Kompetanse for kvalitet. Skoler og skoleeiere
prioriterer lokalt hvilke tiltak de eventuelt ønsker å iverksette
for partnerskapsavtaler innenfor tilskuddsordningen for lokal kompetanseutvikling.
Det ligger derfor til rette for at det kan utvikles videreutdanningstilbud
om praktiske og estetiske læringsprosesser, og det er skoleeiers
ansvar å legge til rette for nødvendig og riktig kompetanseutvikling
for sine lærere på en god måte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
grunnskolen skal gi en bred grunnopplæring til barn og unge, både
for de praktiske talentene og de mer teoretisk anlagte. Grunnskolen
skal være en forberedelse for både yrkesfag og studiespesialisering,
og gi alle barn rike og varierte mestringsopplevelser. Disse medlemmer mener
praktisk-estetiske fag har en verdi i seg selv og må sikres en større
plass i alle barns skolehverdag. I teorifag er det også viktig å
ta i bruk flere praktiske tilnærmingsmåter for å lære fagstoff.
Kompetansebegrepet i alle fag handler om å tilegne seg kunnskap
og å trene ferdigheter, og disse medlemmer ønsker at norsk
grunnskole skal være i front når det gjelder å utvikle praktisk
pedagogikk og didaktikk, også innenfor basisfagene norsk, matematikk og
engelsk. Disse
medlemmer mener at grunnskolen skal forberede og motivere
for alle utdanninger. Det skal være og oppleves som en reell forberedelse
for elever som både sikter seg inn mot yrkesfag og studiespesialiserende
på videregående skole. Utviklingen av morgendagens fagarbeidere
starter i første klasse og skal være en vesentlig del av norsk grunnskole.
Skolen må lære elevene å gjøre og gjennomføre, og at det er like viktig
som å vite. Elevene må lære å bruke teorien skolen utstyrer dem
med. Slik får de dypere forståelse for teoretisk kunnskap hva de
skal med den, som er viktig i alle yrker og utdanninger.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at alle skoler har tilgang til verksted, skaperverksted,
sløydsal og tilsvarende læringsarenaer. Disse medlemmer er opptatt
av at lærere får mulighet for etter- og videreutdanning også i praktiske
og estetiske fag, og at andelen kvalifiserte lærere innen disse
fagene økes.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
omfanget og andelen tid til praktiske og estetiske fag i skolen
er redusert over mange år. Disse medlemmer mener dette
er uheldig og snevrer inn skolens mulighet til å oppfylle bredden
i sitt mandat. Disse medlemmer vil
understreke at disse fagene er viktige i kraft av den kompetansen
de gir, men også fordi fagene gir mulighet til å tilegne seg praktiske
ferdigheter og kunnskap, og det stimulerer den kreative siden, som også
er en viktig ferdighet som skolen skal ivareta. Mer variasjon og
praktiske ferdigheter vil, etter disse medlemmers oppfatning,
styrke alle deler av undervisningen. Disse medlemmer ønsker mer
tid til praktisk-estetiske fag, men mener timetallet i de enkelte
fagene må vurderes i en helhet der også timetallet i de øvrige fagene
og muligheten for fleksibilitet vurderes.
Disse medlemmer foreslår følgende
forslag som alternativ til forslag nr. 1 i representantforslaget:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med forslag til endring av fag- og
timefordelingen som åpner for mer tid til praktiske og estetiske
fag i grunnskolen.»
Disse medlemmer er
enig med forslagsstillerne i behovet for utstyr og fasiliteter for
at undervisningen i de praktiske-estetiske fagene skal kunne oppfylle
læreplanene, gi elevene varierte arbeidsoppgaver og mulighet til
å prøve seg på ulike læringsaktiviteter, uttrykk, teknikker og håndverk
som gjør fagene motiverende og stimulerer til kreativitet og utfoldelse. Disse medlemmer er kjent
med at det de siste tiårene er bygget skoler uten spesialrom for
praktisk-estetiske fag, og at tidligere sløydsaler, verksteder og
rom for formgivning og kunstfag er fjernet. Når lærerne ikke har
nødvendige fasiliteter, snevres mulighetene inn for hva som kan
tilbys i fagene. Disse
medlemmer deler forslagsstillernes intensjon, men ser at ordlyden
i forslaget også kan virke mot sin hensikt ved å stenge for fleksible
løsninger lokalt.
Disse medlemmer foreslår følgende
forslag som alternativ til forslag nr. 3 i representantforslaget
for å sikre fleksibilitet:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med forslag som sikrer at alle skoler
har tilfredsstillende spesialrom og fasiliteter som ivaretar behovene
i læreplanene for praktiske og estetiske fag og en variasjon i undervisningen
av disse fagene.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at skolen både har et dannelsesoppdrag
og et utdanningsoppdrag, hvor opplæringen skal la elevene få utvikle
sine evner og kunne bli den beste versjonen av seg selv. Hver elev
er unik, har ulike interesser og talenter, og lærer på forskjellige
måter og i forskjellige tempo.
Disse medlemmer deler på denne
bakgrunn forslagsstillernes ambisjon om en mer praktisk og variert skoledag,
og ser med bekymring på en utvikling som har ført til at mer av
opplæringen har gått i teoretisk retning. Disse medlemmer er derfor glade
for at arbeidet med fagfornyelsen har sørget for at læreplanene
i flere fag har fått en mer utforskende og praktisk dreining.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at representantforslaget går for langt i retning av å detaljstyre
både bygg, undervisning og utdanning. Det kommunale selvstyret,
mangfold av tilbud og valgfrihet til foreldre og elever, metodefrihet
for lærere og tillit til skolene er viktige prinsipper som disse medlemmer hegner
om.
Disse medlemmer mener det
er viktig å tilrettelegge for en mer praktisk og variert skoledag,
og tror at et tettere samarbeid med lokalt arbeidsliv vil være et viktig
spor å følge, og et nyttig verktøy i lærere og skolelederes verktøykasse. Disse medlemmer vil
påpeke at det mange steder i Norge er gode og kreative samarbeidsformer
mellom skolen og lokalt organisasjons- og næringsliv. Gode eksempler
må det spres mer kunnskap om, slik at flere skoler og kommuner kan
la seg inspirere. Disse
medlemmer mener at blant annet aktive informasjonstiltak innenfor
dagens system er en bedre vei å gå enn detaljstyringen som Sosialistisk
Venstrepartis forslag innebærer.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen tilrettelegge for en mer praktisk og variert skolehverdag,
gjennom for eksempel flere praktiske valgfag og mer aktiv bruk av
lokalt arbeidsliv som del av undervisningen.»
«Stortinget
ber regjeringen tilrettelegge for mer informasjon og samhandling
i Skole-Norge, slik at gode lokale initiativer kan få større utbredelse.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil ha en inkluderende fellesskole
som skal sikre at alle barn og unge får et godt opplæringstilbud. Dette medlem ønsker
en praktisk og variert skoledag med fysisk aktivitet, der lekser
gjøres på skolen. Dybdelæring gir elevene varig kunnskap, og sørger
for mer læring. Dette
medlem mener at skolen skal ha plass til kreativitet og kultur,
og dyrke nysgjerrighet og gleden over å lære og å mestre. En mer
praktisk skole krever nye undervisningsformer og nye arbeidsmåter. Dette
forutsetter aktive elever, tettere kollegialt lærersamarbeid og
synlige ledere.
Dette medlem er opptatt av
at det må settes av nok tid i skolen slik at det blir rom for aktiv
læring, mer praktiske fag og øving som alle barn kan få utbytte
av. De siste årene har vi sett en økt teoretisering av skolen, der barn
måles med standardiserte prøver. Dette medlem mener derfor
det er avgjørende at skolen må dyrke fram et større mangfold av
ferdigheter og verdsette praktisk læring og kunnskap.
Dette medlem mener det er
viktig med mer praktisk læring i alle fag. I tillegg ønsker dette medlem å
heve kvaliteten på de praktiske og estetiske fagene som musikk,
kunst- og håndverk, mat og helse og kroppsøving, som har for liten
status i fellesskolen. Dette gir seg til uttrykk ved at flere skoler
mangler lærere med kompetanse innen disse fagene, og at denne kompetansen
heller ikke prioriteres i ansettelsesprosesser og når det tilbys
videre- og etterutdanning. Dette medlem ønsker å innføre
nasjonal forskrift for å sikre at alle grunnskoler har sløydsal,
musikkrom, naturfagrom, skolekjøkken, gymsal og egnede rom for kunst
og håndverk samt tilstrekkelige arealer til å drive praktisk og
variert undervisning.
Dette medlem vil styrke samarbeidet
mellom skole og SFO. Dette
medlem viser til Dokument 8:213 S (2020–2021) om gratis skolefritidsordning (SFO).
Gratis SFO skal sikre et fellesskap med lek, fysisk aktivitet, kultur
og et variert tilbud til alle barn, uavhengig av foreldres inntekt
og bakgrunn. Dette
medlem ønsker flere hele stillinger for ansatte som jobber
i SFO, i tillegg til å styrke samarbeidet mellom skole og SFO fordi
dette vil bidra til å styrke kvaliteten i både skole og SFO, i tillegg
til å gi bedre arbeidsvilkår for ansatte.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utvide det totale timetallet slik at elevene får
én time mer i kunst og håndverk per uke i 1. til 4. trinn, for å
gi elevene mulighet til å utvikle praktiske ferdigheter og bruke
ulike redskaper.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre en nasjonal forskrift for å sikre at alle
grunnskoler har sløydsal, musikkrom, naturfagrom, skolekjøkken,
gymsal og egnede rom for kunst og håndverk samt tilstrekkelige arealer
til å drive praktisk og variert undervisning.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre nok penger til delingstimer i de praktiske
og estetiske fagene, slik at læreren har forutsetninger for å kunne
følge opp hver enkelt elev.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre krav om at lærere som skal undervise i valgfaget
arbeidslivsfag, må ha kompetanse i og egen erfaring med yrkesfaglige
prosesser og yrkesdidaktiske erfaringer.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre aktive læringsmetoder som en obligatorisk
del av den femårige grunnskolelærerutdanningen.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre en rentekompensasjonsordning som skal stimulere
kommunene og fylkeskommunene til å rehabilitere og investere i sløydsaler,
gymsaler, rom for kunst og håndverk, skolekjøkken, musikkrom og
svømmehaller.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre aktive læringsmetoder som et videreutdanningstilbud.»
«Stortinget
ber regjeringen i samarbeid med utdanningssektoren vurdere formaliserte
samarbeid mellom ungdomsskoler og studenter som skal bli yrkesfaglærere.»
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til et pilotprosjekt med formalisert
samarbeid mellom ansatte i grunnskolen og videregående skole for
å styrke den yrkesfaglige tilnærmingen i fagene i grunnskolen. Prosjektet
skal se på om dette kan bidra til å gjøre undervisningen mer praktisk
og variert. Stortinget ber regjeringen innføre ordninger for belønning
av kommuner og fylkeskommuner som deltar, og i tillegg gjennomføre
en følgeevaluering av pilotprosjektet.»
«Stortinget
ber regjeringen innføre krav om at GLU-utdanningen inkluderer undervisning
i praktiske og estetiske fag. Lærerne må gis kompetanse til å ta
i bruk praktiske og estetiske læringsprosesser.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme en plan for hvordan faget utdanningsvalg
kan gjøres mer engasjerende og meningsfullt for flere elever.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme de nødvendige forslag for å sørge for nok
penger til kartlegging av kompetanse, rom, utstyr og organisering
av de praktiske og estetiske fagene i grunnskolen.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre bedre tilrettelegging for kombinerte lærerstillinger
mellom grunnskole, kulturskole og videregående skole.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti vil vise til at
lærere som underviser i praktiske og estetiske fag, har samme mulighet
til å søke om videreutdanning som lærere i andre fag. I videreutdanningssatsingen
Kompetanse for kvalitet er 30 mill. kroner øremerket søknader til
videreutdanning i praktiske og estetiske fag, den eneste øremerkingen
i denne satsingen. Det er også verdt å merke seg at nå er rammeplanen
for den nye masterutdanningen i praktiske og estetiske fag fastsatt,
en utdanning som vil bidra til flere kvalifiserte lærere i disse
fagene i skolen. Å løfte denne utdanningen til masternivå er et viktig
grep også for øke status og kvalitet for de praktiske og estetiske
fagene.