Forslag fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen
innføre aktive læringsmetoder som en obligatorisk del av den femårige grunnskolelærerutdanningen.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen
innføre en rentekompensasjonsordning som skal stimulere kommunene
og fylkeskommunene til å rehabilitere og investere i sløydsaler,
gymsaler, rom for kunst og håndverk, skolekjøkken, musikkrom og
svømmehaller.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen
innføre aktive læringsmetoder som et videreutdanningstilbud.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen
i samarbeid med utdanningssektoren vurdere formaliserte samarbeid
mellom ungdomsskoler og studenter som skal bli yrkesfaglærere.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen
ta initiativ til et pilotprosjekt med formalisert samarbeid mellom
ansatte i grunnskolen og videregående skole for å styrke den yrkesfaglige
tilnærmingen i fagene i grunnskolen. Prosjektet skal se på om dette
kan bidra til å gjøre undervisningen mer praktisk og variert. Stortinget
ber regjeringen innføre ordninger for belønning av kommuner og fylkeskommuner
som deltar, og i tillegg gjennomføre en følgeevaluering av pilotprosjektet.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen
innføre krav om at GLU-utdanningen inkluderer undervisning i praktiske
og estetiske fag. Lærerne må gis kompetanse til å ta i bruk praktiske
og estetiske læringsprosesser.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen
fremme en plan for hvordan faget utdanningsvalg kan gjøres mer engasjerende og
meningsfullt for flere elever.
Forslag fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen
fremme de nødvendige forslag for å sørge for nok penger til kartlegging
av kompetanse, rom, utstyr og organisering av de praktiske og estetiske
fagene i grunnskolen.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen
sikre bedre tilrettelegging for kombinerte lærerstillinger mellom
grunnskole, kulturskole og videregående skole.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen
tilrettelegge for en mer praktisk og variert skolehverdag, gjennom
for eksempel flere praktiske valgfag og mer aktiv bruk av lokalt
arbeidsliv som del av undervisningen.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen
tilrettelegge for mer informasjon og samhandling i Skole-Norge,
slik at gode lokale initiativer kan få større utbredelse.
Forslag fra Senterpartiet og
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake med forslag til endring av fag- og timefordelingen
som åpner for mer tid til praktiske og estetiske fag i grunnskolen.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake med forslag som sikrer at alle skoler har tilfredsstillende
spesialrom og fasiliteter som ivaretar behovene i læreplanene for
praktiske og estetiske fag og en variasjon i undervisningen av disse
fagene.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen
utvide det totale timetallet slik at elevene får én time mer i kunst
og håndverk per uke i 1. til 4. trinn, for å gi elevene mulighet
til å utvikle praktiske ferdigheter og bruke ulike redskaper.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen
innføre en nasjonal forskrift for å sikre at alle grunnskoler har
sløydsal, musikkrom, naturfagrom, skolekjøkken, gymsal og egnede rom
for kunst og håndverk samt tilstrekkelige arealer til å drive praktisk
og variert undervisning.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen
sikre nok penger til delingstimer i de praktiske og estetiske fagene,
slik at læreren har forutsetninger for å kunne følge opp hver enkelt elev.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen
innføre krav om at lærere som skal undervise i valgfaget arbeidslivsfag,
må ha kompetanse i og egen erfaring med yrkesfaglige prosesser og
yrkesdidaktiske erfaringer.