Sammendrag
Kulturdepartementet
foreslår i proposisjonen endringer i lov 15. juni 2018 nr. 40 om
opphavsrett til åndsverk mv. (åndsverkloven). Endringene foreslås
for å etablere en dekkende forskriftshjemmel for å kunne gjennomføre
Norges forpliktelser etter Marrakechtraktaten av 27. juni 2013 om
å lette tilgangen til utgitte verk for personer som er blinde, har
nedsatt synsevne eller har andre funksjonsnedsettelser som vanskeliggjør lesing,
og europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2017/1564 av 13. september
2017 om visse tillatte former for bruk av visse verk og andre arbeider
som er vernet av opphavsrett og nærstående rettigheter, til fordel
for personer som er blinde, har nedsatt synsevne eller har andre
funksjonsnedsettelser som vanskeliggjør lesing, og om endring av
direktiv 2001/29/EF om harmonisering av visse sider ved opphavsrett
og nærstående rettigheter i informasjonssamfunnet («Marrakechdirektivet»).
Selve gjennomføringen
av de detaljerte forpliktelsene i traktaten og direktivet vil skje
i forskrift til åndsverkloven i tråd med forutsetningene i Prop.
104 L (2016–2017) og Innst. 258 L (2017–2018) om ny åndsverklov.
I proposisjonen bes
det i tillegg om Stortingets samtykke til ratifikasjon av Marrakechtraktaten
og samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 165/2020
av 23. oktober 2020 om innlemmelse av Marrakechdirektivet i EØS-avtalen.
Saken om Stortingets samtykke er behandlet i Innst. 411 S (2020–2021)
fra familie- og kulturkomiteen.
Formålet med Marrakech-reguleringen
er å legge til rette for bruk av visse åndsverk og frembringelser
uten samtykke fra rettighetshaverne og at bruk skal kunne finne
sted på tvers av grenser mellom tilsluttede stater. Bruken skal
være til fordel for personer som er blinde, har nedsatt synsevne
eller har andre funksjonsnedsettelser som vanskeliggjør lesing.
Reguleringen innebærer at tilgjengelige eksemplar – for eksempel
i punktskrift eller egnede lydopptak – kan gjøres tilgjengelig for
blinde og andre med funksjonsnedsettelser også i andre stater. Slike
eksemplar kan være kostbare å fremstille, og har i liten grad blitt
gjort tilgjengelig over landegrensene. Dette gjelder også innenfor
samme språkområde.
For gjennomføring
av Marrakech-forpliktelsene ble det i ny åndsverklov innført en
forskriftshjemmel i § 55 fjerde ledd. Bestemmelsen gir hjemmel til
at departementet i forskrift kan gi bestemmelser om at nærmere angitt
organisasjon kan fremstille, importere og utveksle eksemplar av
utgitt litterært verk, herunder lydopptak, som er tilrettelagt for
bruk for blinde, syns- og lesehemmede, til berettigede enkeltpersoner
og til nærmere angitt organisasjon i et annet land, herunder overføring
av tilpasset åndsverk slik at den enkelte selv kan velge tid og
sted for tilgang til verket.
I ettertid har imidlertid
departementet blitt oppmerksom på at det på bakgrunn av forpliktelsene
må foretas en justering i hjemmelen.
Departementet sendte
19. november 2020 på høring et forslag til endringer i åndsverkloven.
Etter departementets
vurdering er det, for å gjennomføre Marrakech-forpliktelsene på
en korrekt måte, nødvendig at forskriftshjemmelen i loven justeres
slik at bestemmelsen ikke er begrenset til bare å omfatte utgitte
litterære verk. Direktivet omfatter både verk og arbeider som er
utgitt, og verk og arbeider som på annen måte er lovlig gjort tilgjengelig
for allmennheten.
Departementet foreslår
at forskriftshjemmelen endres ved at ordet «utgitt» erstattes av
ordet «offentliggjort».
Det foreslås også
å skille ut forskriftshjemmelen som en egen paragraf, ny § 56 a
i åndsverkloven.
Forslaget til omstrukturering
er ikke ment å innebære materielle endringer, men har til formål
å gjøre bestemmelsene klarere og lettere tilgjengelig for lovens brukere.
Som følge av at forskriftshjemmelen
foreslås skilt ut som en egen paragraf, ser departementet at det
er nødvendig å tilføye den nye paragrafen i henvisningene i andre
bestemmelser i loven som i dag viser til § 55. Dette innebærer ingen
materielle endringer, men er en teknisk konsekvens av at gjeldende
§ 55 deles i to paragrafer.
Det antas at justeringene
i åndsverkloven for å gi en dekkende forskriftshjemmel for gjennomføring
av Marrakech-forpliktelsene ikke vil få vesentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser.
Departementet vil
vurdere eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser av
den materielle gjennomføringen av Marrakech-forpliktelsene i eget
høringsnotat med forslag til ny forskrift til åndsverkloven.