Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen igangsette et arbeid for å forske på, og utvikle, en pedagogikk tilpasset fem- og seksåringene i skolen som forener lek og læring, slik at barna sikres en bedre overgang fra barnehage til skole.

  2. Stortinget ber regjeringen følge opp konklusjonene fra kunnskapsoversikten når det gjelder studier om forhold mellom undervisningsmåter og læringsutbytte samt hva som kjennetegner en god og læringsfremmende vurderingspraksis for de yngste elevene.

  3. Stortinget ber regjeringen innhente forskning om hva slags type lek som fører til hvilke former for læring.

  4. Stortinget ber regjeringen snarest avvikle all bruk av kartlegging der de yngste elevene blir pålagt selvevaluering og evaluering av medelever og lærere blant annet ved bruk av såkalte ‘smile- og surefjesvurderinger’.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.