Komiteen, medlemmene fra Høyre, Marianne
Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen og Mathilde
Tybring-Gjedde, fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Nina Sandberg
og Torstein Tvedt Solberg, fra Fremskrittspartiet, lederen Roy Steffensen
og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Marit
Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, fra
Venstre, Solveig Schytz, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik
Grøvan, viser til representantforslaget. Kunnskaps- og integreringsminister
Guri Melby har uttalt seg om forslaget i brev til komiteen mottatt
9. mars 2021. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til at Justisdepartementet
har fastslått at det følger av legalitetsprinsippet at et eventuelt
forbud mot bruk av hijab i skolen må ha hjemmel i lov eller annet
tilstrekkelig kompetansegrunnlag. Komiteen slutter av dette at
det samme hjemmelskravet må gjelde for et eventuelt forbud mot hijab
i barnehage. Komiteen merker
seg at Justisdepartementets lovavdeling i 2010 mente at hjemlene
i opplæringsloven ikke ga grunnlag for et generelt forbud mot hijab
i skolen.
Komiteen viser for øvrig til
regjeringens forsterkede innsats mot negativ sosial kontroll, det
vil si ulike former for oppsyn, press, trusler og tvang som utøves
for å sikre at enkeltpersoner lever i tråd med familiens eller gruppens
normer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til statsråd Guri Melbys
vurdering i brev til komiteen om at et generelt forbud mot at barn
bruker hijab i barnehage og grunnskole, ikke er et egnet virkemiddel
for å bekjempe negativ sosial kontroll. I likhet med statsråden
mener flertallet at
barnehijab er noe som bør unngås for små barn, og at et forbud vil
kunne bidra til at skolen ikke oppleves som et trygt og inkluderende sted,
med rom for alle elever. Flertallet er enig i statsrådens
vurdering om at skolen skal og må være inkluderende for alle. Det
er viktig å gi barn kunnskap som bidrar til selvstendighet, samt
bekjempe holdninger og praksis som er ment å begrense frihet. Et
forbud mot hijab kan lede til det motsatte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at jenter og gutter som vokser opp
i Norge, skal ha like muligheter. Barna skal være en ressurs i klassen.
Arbeiderpartiet vil fjerne hindre i skolen for at barn skal kunne
delta aktivt i skoletimene og fritimene. Mange skoler, lærere og
andre som jobber med barn, er usikre på hva de skal gjøre i situasjoner
der barn bærer hijab. Denne usikkerheten bør fjernes. Disse medlemmer vil
gjøre det enklere for lærerne å ha gode, tillitsbaserte samtaler
om bruk av religiøse hodeplagg, og gi lærerne verktøy for å håndtere problemstillinger
knyttet til tvang og bruk av religiøse hodeplagg.
Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet vil at det skal være tett dialog med foreldre på
den enkelte skole i situasjoner der det er grunn til å tro at det
ligger press bak bruk av enkelte plagg, også når de er religiøst motivert
eller det er utfordringer knyttet til slike plagg. Barnevernet skal
kobles inn raskt og tidlig.
Ved mistanke om tvang
vil Arbeiderpartiet at:
-
det utarbeides felles
retningslinjer for hvordan skoler skal håndtere bruk av hijab i
barneskolen.
-
skolene skal gjennomføre
samtaler med foreldrene når barn bruker hijab på barneskolen.
-
det skal slås hardt
ned på tvang, og skolene skal varsle barnevernet dersom det er mistanke
om tvang.
-
alle skoler skal
ha tilgang på minoritetsrådgivere de kan søke råd hos.
Disse medlemmer viser
videre til at Arbeiderpartiet vil innhente forskning og statistikk
rundt bruken av hodeplagg og andre religiøse symboler på barn i Norge,
og foreslår prøveprosjekt der skoler samarbeider med aktuelle organisasjoner
som Bydelsbestemødre o.l. for å redusere bruken av hijab på barn.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er uenig med forslagsstillerne
og ønsker ikke å forby bruk av hijab i barnehager eller skoler.
Både barnehagen og skolen skal være fellesarenaer der alle barn
skal føle seg velkommen og inkludert, og der både individets ytringsfrihet og
foreldreretten skal ivaretas. Samtidig er det viktig å arbeide for
å forebygge sosial kontroll rettet mot jenter. Det er også viktig
at kommunene, både gjennom barnehagen og skolen, går i dialog med
foreldre og foresatte dersom bruk av hijab reduserer jentenes mulighet
til å utfolde seg i lek og i fysisk aktivitet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil påpeke at det i Norge er et betydelig
fokus på å sikre likestilling mellom kvinner og menn, og at det har
vært stor grad av konsensus om innføring av en rekke tiltak og lovgivning
på likestillingsfeltet.
Disse medlemmer mener det liberale,
norske likestillingssynet tilsier at staten og samfunnet ser seg forpliktet
til å sørge for at religionsfriheten ikke utøves på en slik måte
at det skjer på bekostning av likestilling mellom mann og kvinne,
mellom gutter og jenter. På bakgrunn av at enkelte jenter av sin
familie blir tvunget til å gå i hijab, er det etter disse medlemmers mening
nødvendig å iverksette tiltak som hindrer en slik undertrykkelse,
selv om det innebærer at dette også rammer de jentene som eventuelt
bærer hijab av fri vilje.
Disse medlemmer mener at et
moderne, flerkulturelt samfunn også må være et inkluderende samfunn. Disse medlemmer mener
at bruk av hijab virker ekskluderende og skaper et uheldig skille
mellom elever som bruker hijab, og de som ikke gjør det. Hijab kan
oppfattes som et uniformslignende plagg, som signaliserer utenforskap. Disse medlemmer mener derfor
at bruk av hijab i seg selv kan virke diskriminerende da det bidrar
til å sette enkelte elever utenfor det sosiale fellesskap som bør
være i enhver klasse og på enhver skole.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å innføre et nasjonalt forbud
mot bruk av hijab i barnehage og i grunnskolen.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at bekjempelse av
negativ sosial kontroll er viktig, og viser til Sosialistisk Venstrepartis forslag
og merknader under behandlingen av Representantforslag 25 S (2019–2020)
fra stortingsrepresentantene Freddy André Øvstegård, Arne Nævra
og Karin Andersen om lukket fritids- og undervisningsopplegg med
overnatting i trossamfunn og Representantforslag om tiltak mot negativ
sosial kontroll og æresrelatert vold, Dokument 8:120 S (2017–2018),
jf. Innst. 261 S (2017–2018).