1.2.8.2 Utvalgets generelle syn på struktur og organisering av Stortingets eksterne organer
Dersom et organ
kun har en leder uten styre eller en annen form for kollegialt organ,
vil det samle svært mye makt på én hånd. Det kan derfor være gunstig,
også som et styrings- og kontrolltiltak for virksomheten, at det
er et styre eller en annen type kollegialt organ som er øverste
myndighet for virksomheten. Videre, slik det ble påpekt av Frøiland-utvalget,
vil det gjøre den daglige virksomheten mer uavhengig fra Stortinget,
og ansvarsfordelingen mellom styret og administrativ leder blir
tydeligere. Flertallet den gang anbefalte at det skulle innføres
en styringsmodell for Riksrevisjonen, der administrativ leder ikke
samtidig var leder av kollegiet, men hadde en mer revisorfaglig
bakgrunn.
Utvalget mener at
det prinsipielt bør være et styre eller et kollegialt organ, enten
det kalles nemnd eller noe annet, som bør være øverste ansvarlige
i alle Stortingets eksterne organer. Det samsvarer med organenes særlige,
selvstendige stilling. En slik modell vil sikre at ulike interesser
kan være representert i det styrende organet.
Selv om en styremodell
er prinsipielt ønskelig, kan det være gode grunner til å beholde
direktørmodellen med én øverste leder hva gjelder Sivilombudet.
Målet er å ha en tillitsperson som handler på vegne av Stortinget, en
tradisjon som vi gjenfinner i svært mange land. Ombudets uttalelser
følges av forvaltningen på grunn av den autoriteten han eller hun
er gitt av Stortinget. Ombudet har, i motsetning til en «alminnelig
direktør», svært begrenset mulighet til å delegere ansvaret han
eller hun er gitt av Stortinget. Det er forutsatt at sivilombudet
selv står bak alle uttalelsene.
På den annen side
hadde det ikke vært noe i veien for at det var en nemnd eller kommisjon
som i siste instans tok beslutningene og avga uttalelser. Alle i
en slik nemnd måtte i så fall ha høy juridisk kompetanse, men kunne
komme fra ulike faglige ståsteder og bakgrunner.
Det å bytte ut sivilombudet
med en kommisjon eller en nemnd vil etter utvalgets oppfatning kunne
svekke legitimiteten til uttalelsene. Utvalget har derfor kommet
til at Sivilombudet fremdeles bør ha en direktørmodell.
Dersom man legger
til grunn at øverste myndighet i Stortingets eksterne organer generelt
er et kollegialt organ, er spørsmålet hvordan dette skal være sammensatt. Folkevalgt
representasjon med balanse ut fra partienes styrke i Stortinget
gir organet legitimitet på tvers av det politiske spektret. Politisk
erfaring er en nyttig og relevant erfaringsbakgrunn i styret. Det
forutsetter imidlertid at de med politisk bakgrunn ikke lenger er
folkevalgte.
Dersom det øverste
organet skal ha direkte innflytelse på den faglige vurderingen som
foretas i virksomheten, bør det ha god ekspertise på fagfeltet.
EOS-utvalget er et eksempel på et kollegialt organ der man kombinerer
politisk erfaring og fagkompetanse i kollegiet. Kompetanse på virksomhetsstyring
er også nyttig. Hvert kjønn bør være representert.
De kollegiale organene
bør oppnevnes av Stortinget i plenum på samme måte som sivilombudsmannen,
for å sikre den nødvendige autoritet og legitimitet. I utgangspunktet
bør medlemmene oppnevnes for fire år av gangen med mulighet til
å gjenoppnevnes én gang hver, altså maksimalt åtte år. Utskiftningen
bør foregå på en slik måte at kontinuiteten sikres.
For kollegiale organ
med styrefunksjon vil administrativ leders rolle være å ha den daglige
ledelsen, forberede saker, være sekretær for styret og gjennomføre
beslutningene. Rollefordelingen mellom det kollegiale organet og
administrativ leder bør imidlertid ikke være til hinder for at leder
av det kollegiale organet kan ha en aktiv og deltakende rolle i
virksomheten. Leder kan ved behov fungere som «arbeidende styreleder»
i hel eller delt stilling.
Normalt vil et styre
ansette administrativ leder, fordi en administrativ leder trenger
tillit fra styret. Dersom styret ikke har mulighet for å avsette
en administrativ leder som ikke følger lojalt opp styrets beslutninger,
kan det føre til en ansvarspulverisering. Det at styret har tillit til
administrativ leder, er en stor styrke for organisasjonen som kan
gå tapt dersom administrativ leder ansettes av noen andre. Utvalget
er derfor av den oppfatning at det bør være det kollegiale organet
som ansetter sin nærmeste medarbeider, og at det kollegiale organet
står til ansvar overfor Stortinget for organets virksomhet.
Utvalget mener at
stillingene som administrativ leder bør være åremålsstillinger.
Det vises til at åremålsstillinger i staten for øvrig er på seks
år, med mulighet for to perioder, det vil si maksimalt tolv år.
Utvalget foreslår at alle de organer utvalget nå gjennomgår, har en
administrativ leder på åremål på seks år med mulighet til forlengelse
én gang. Det forutsettes at det lages overgangsregler for de som
i dag har stillinger uten åremålsbegrensning, som innebærer at ny
ordning iverksettes når disse fratrer.
For å styrke autoriteten
til administrativ leder kan det argumenteres for at styret eller
det kollegiale organet lager en innstilling som godkjennes av Stortingets presidentskap,
på linje med dagens system for lederen i EOS-utvalgets sekretariat
og kontorsjefene hos Sivilombudsmannen. Utvalget har imidlertid
ikke funnet grunn til å foreslå et slikt system. Utvalget peker
på at Stortinget selv nylig har avskaffet ordningen med at presidentskapet
ansetter til ledende stillinger på Stortinget, foruten direktør,
som ansettes av Stortinget i plenum, og assisterende direktør, som
ansettes av presidentskapet. For øvrig ansettes alle av ansettelsesrådet.
En ordning med at presidentskapet ansetter, vil antakeligvis ikke
ha noen praktisk betydning ettersom det i praksis skal svært mye
til før presidentskapet ikke følger innstillingen.