2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Høyre, Marianne
Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen og Mathilde
Tybring-Gjedde, fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Nina Sandberg og Torstein
Tvedt Solberg, fra Fremskrittspartiet, lederen Roy Steffensen og
Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Marit Knutsdatter
Strand, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, fra Venstre,
Solveig Schytz, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
viser til meldingen.
Komiteen avholdt åpen høring
i saken som videokonferanse 9. april 2021. Komiteen har også mottatt skriftlige
innspill i saken.
Komiteen viser til at universiteter
og høyskoler har et samfunnsoppdrag i å utdanne kandidater som møter
arbeidslivets kompetansebehov. Arbeidslivet er i rask endring, og
høyere utdanning må møte både dagens og framtidige behov. Utdanningene
må sette kandidatene i stand til å delta i – og selv bidra til å
utvikle – framtidens arbeidsliv.
Komiteen mener at koronapandemien
har vist at store samfunnsutfordringer må håndteres tverrsektorielt.
Norge står foran store omstillinger som ikke kan gjennomføres uten
at arbeidslivet og høyere utdanning samarbeider tettere enn i dag. Komiteen vil
samtidig understreke at mer arbeidslivsrelevans i høyere utdanning
ikke skal gå på bekostning av grunnprinsipper som akademisk frihet,
institusjonenes autonomi eller dannelsesperspektivet. Høyere utdanning
balanserer viktige hensyn og funksjoner.
Komiteen registrerer at meldingens
hovedformål er å styrke kvaliteten og arbeidslivsrelevansen i høyere utdanning. Komiteen ser
betydningen av bredere dialog og mer systematisk samarbeid mellom
universiteter, høyskoler og virksomheter både i stat og kommune, privat
næringsliv og frivillig sektor.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
er glade for at regjeringen legger frem en stortingsmelding om arbeidslivsrelevans
i høyere utdanning med flere konkrete tiltak på flere innsatsområder.
For å gjøre studentene i stand til å delta i, og bidra til å utvikle,
fremtidens arbeidsliv må utdanningsinstitusjonene og arbeidslivet
samarbeide tettere om samfunnets kunnskapsbehov og studentenes læring.
Flertallet viser til at stortingsmeldingen
bygger videre på Kvalitetsmeldingen (Meld. St. 16 (2016–2017)) og
Kompetansereformen (Meld. St. 14 (2019–2020)), der regjeringspartiene
og Fremskrittspartiet stod sammen om flere viktige tiltak for å
styrke samarbeidet mellom utdanningsinstitusjonene og arbeidslivet.
Stortingsmeldingen må også ses i sammenheng med den nylige stortingsmeldingen
om styringspolitikk for statlige universiteter og høyskoler, jf.
Meld. St. 19 (2020–2021) og forslag til endringer i universitets-
og høgskoleloven, jf. Prop. 111 L (2020–2021).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
regjeringen med dette har lagt fram en melding som beskriver utfordringene,
men tilbyr få løsninger. Meldingen bærer preg av forventninger til andre
aktører, med forsiktige tiltak og virkemidler som ikke er omfattende
eller forpliktende nok til å nå de viktige nasjonale målene som
beskrives.
Disse medlemmer merker seg
videre at regjeringen ikke tar sikte på å avklare begrepet arbeidslivsrelevans,
men bare konstaterer at det er sammensatt og angår flere tema. Disse medlemmer mener
at en effektiv politikk vil kreve at det avklares tydeligere hva
regjeringen mener bør oppnås, og hvordan.
Disse medlemmer ser at det
pågår mye godt arbeid for arbeidslivsrelevans, og at Norge har relativt godt
samsvar mellom kandidatproduksjon og arbeidsmarked. Disse medlemmer merker
seg at NIFU i 2017 forklarte samsvaret mellom tilbud og etterspørsel med
at staten har etablert nye studieplasser på områder som mangler
kompetanse. Disse
medlemmer mener at nasjonale myndigheter må ta et overordnet
ansvar for samfunnets kompetansebehov.
Disse medlemmer viser til
at OECD advarer mot en internasjonal utvikling der det blir økende
avstand mellom det høyere utdanning tilbyr, og det arbeidsmarkedet
etterspør. OECD har helt konkret pekt på at norsk høyere utdanning
har for svak tilknytning til arbeidsmarkedet, og at studentene i
for liten grad tilbys praksis. Samarbeidet mellom høyere utdanning
og partene i arbeidslivet er mindre utviklet i Norge enn i nordiske
naboland, for eksempel i utforming av studieprogrammer. Ingen kjenner
framtidens kompetansebehov, men denne usikkerheten er et viktig
argument for å koble utdanninger til arbeidslivet, på alle fag og
nivå.
Disse medlemmer mener at det
å ruste studentene for arbeids- og samfunnsliv er utfordringer institusjonene
bør svare på, understøttet av forutsigbare rammevilkår og tydelige
forventinger fra myndighetene. Disse medlemmer mener at regjeringen
med denne meldingen legger langt mer vekt på å formulere forventninger
enn å sette institusjonene i stand til å innfri dem.
Disse medlemmer viser til
at regjeringens avbyråkratiserings- og effektiviseringsreform har
redusert budsjettene til universiter og høgskoler over flere år
og slik redusert økonomisk handlingsrom for å styrke arbeidslivsrelevansen
og løse det brede samfunnsoppdraget for øvrig.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av den norske arbeidslivsmodellen, som har gitt høy
yrkesdeltakelse, gode velferdsordninger og et velutviklet trepartssamarbeid.
Den norske modellen har bidratt til en høy grad av omstillings-
og innovasjonsevne i det norske arbeidslivet og er derfor vesentlig
framover. Disse
medlemmer finner at dette burde vært tematisert i en melding
om arbeidslivsrelevans, og at hensynet til videreføring av denne
modellen er med på å begrunne tettere samarbeid mellom høyere utdanning
og arbeidsliv. Disse
medlemmer mener at norske studenter som en del av praksis
bør lære om det organiserte arbeidslivet; om rettigheter og plikter,
partssamarbeidets rolle m.m.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
merker seg at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
kritiserer antall løsninger i stortingsmeldingen, men at de selv
foreslår få nye tiltak. Flertallet er glad for at
det er solid støtte til retningen regjeringen og Fremskrittspartiet har
tatt for å sikre mer arbeidslivsrelevans i høyere utdanning.
Flertallet minner om viktigheten
av å se meldingen sammen med Meld. St. 19 (2020–2021) Styring av statlige
universiteter og høyskoler og Prop. 111 L (2020–2021) om endringer
i universitets- og høyskoleloven, utdanningsstøtteloven, fagskoleloven
og yrkeskvalifikasjonsloven mv., når det kommer til å se på helheten
av tiltak som skal nå målene satt i meldingen. I de nevnte dokumentene
foreslås det blant annet å forenkle regelverket for stillinger,
sørge for at flere kan ta utdanning i kombinasjon med arbeid, utvikle
flere etter- og videreutdanningstilbud og styre mer i det overordnede,
slik at institusjonene har større rom til å skape godt samspill med
sitt lokale arbeids- og næringsliv og ivareta både studentenes og
arbeidslivets behov på en god måte. Totalt sett legger regjeringen
i meldingene og lovproposisjonen opp til et styringssystem for høyere
utdanning som i større grad enn tidligere vil være fleksibelt, strategisk
og forutsigbart. Flertallet mener
dette ikke minst er viktig for å øke muligheten for at universiteter og
høyskoler sammen med arbeidslivet kan skape bedre kontaktflater
på sine premisser og utvikle seg og sin egenart i tråd med lokale
og regionale kompetanse- og kunnskapsbehov.
Flertallet vil også peke på
at det er skapt et betraktelig handlingsrom for universitets- og
høyskolesektoren gjennom en styrking av utdannings- og FOU-budsjettene
siden 2013, hvorav FOU-budsjettene har hatt en vekst på totalt 55
pst., nær 14,5 mrd. kroner. Forventningen er at dette, sammen med
en varslet gjennomgang av finansieringssystemet og mål- og resultatstyringen,
skal gi institusjonene rom til å blant annet ivareta målsettingene
om økt arbeidslivsrelevans.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil framheve at disse
partiene ser arbeidslivsrelevans som en betingelse for kvalitet
og som et viktig nasjonalt mål for høyere utdanning. Arbeidslivsrelevans
handler om hvorvidt utdanningen svarer på et behov i arbeidslivet,
og om hva og hvordan studentene lærer. Det er en del av lærestedenes samfunnsoppdrag
å sikre nasjonen tilgang til høyt kvalifisert arbeidskraft. Det
er også en legitim forventning at studenter som investerer flere
år i studier, kan få en relevant jobb, uansett fag. Disse medlemmer vil
videre understreke at hensynet til arbeidslivsrelevans ikke står
i motstrid til det brede mandatet høyere utdanning til enhver tid
har. Studentene skal kunne tenke fritt, være kritiske og tilegne
seg allmenndannelse, samtidig som de rustes til et arbeidsliv i
stadig endring. Disse
medlemmer vil styrke studienes arbeidslivsrelevans og ivareta
humaniora, samfunnsvitenskap og andre fagfelts egenart og selvstendige
bidrag til samfunnet, og savner en oppfølging fra regjering som
kan bidra til en kunnskapspolitikk som legger til rette for at ulike
fag kan utvikle seg ut ifra eget faglig og vitenskapelig grunnlag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener at like muligheter for livslang
læring er en grunnleggende verdi, og viser her til Arbeiderpartiets kompetansereform,
der det offentlige bidrar til investering i kunnskap og kompetanse
slik at ikke hver enkelt arbeidstaker står alene med ansvaret.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at stortingsflertallet under behandlingen av Meld. St.
14 (2019–2020) Kompetansereformen – Lære hele livet, ba regjeringen
legge frem forslag til nytt finansieringssystem, blant annet for
å fremme arbeidslivsrelevans i høyere utdanning, jf. vedtak 699
fra 15. juni 2020. Flertallet er
overrasket over at regjeringen ikke har fulgt opp vedtaket innen
våren 2021, og forutsetter at regjeringen gjennomfører den kommende
gjennomgangen i samråd med sektoren og organisasjonene, og at det
særlig vurderes hvordan målene i anmodningsvedtak fra behandlingen
av Meld. St. 14 (2019–2020) kan oppnås.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er en klar svakhet ved meldingen at høyere yrkesfaglig utdanning
i fagskolene ikke omfattes av meldingen, dette til tross for at
arbeidslivet etterspør fagskoleutdannede og flere fagskoletilbud. NHOs
kompetansebarometer viser at en femtedel av NHOs medlemsbedrifter
har et stort behov for å rekruttere personer med utdanning på fagskolenivå.
Siden fagskolene tilbyr kortere utdanninger som raskt fanger opp
arbeidslivets kompetansebehov, er fagskolene viktige for å styrke
arbeidslivsrelevansen i utdanningssystemet og burde naturlig vært
en del av en stortingsmelding der arbeidslivsrelevans i utdanningssystemet
er temaet. Disse
medlemmer er uenige i framstillingen av regjeringens innsats
når det gjelder fagskoleopplæring, og viser i den forbindelse til
at regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets opptrappingsvedtak
fra våren 2020. Disse
medlemmer savner også en tydeligere satsing på utvikling av
flere Y-veitilbud, som har vært etterspurt lenge.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil peke på at høyere yrkesfaglig utdanning i sin natur er svært
tett koblet til arbeidslivet og fungerer som en viktig vei inn i
en stor del av norsk arbeidsliv. Regjeringen og Fremskrittspartiet
har tydelig prioritert både yrkesfaglig opplæring i den videregående
skolen og fagskolene i sine budsjetter og har de siste årene tatt
flere grep for både å øke kvaliteten og kapasiteten i høyere yrkesfaglig
utdanning. Flertallet viser
videre til at regjeringen har meldt at de skal presentere en egen
strategi for høyere yrkesfaglig utdanning før sommeren.