Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen frem forslag om delvis bompengefinansiering
av en bypakke for Tromsø (Bypakke Tenk Tromsø), i tråd med vedtak
fra lokale myndigheter. Bypakke Tenk Tromsø skal avløse dagens ordning
med innkreving av et lokalt finansieringstilskudd på omsetning av
drivstoff for å delfinansiere hovedveiutbyggingen i Tromsø (Tromsøpakke
1–3).
Målet for Bypakke
Tenk Tromsø er nullvekst i persontransport med bil. I tillegg er
god fremkommelighet for alle trafikantgrupper et mål, med hovedvekt
på kollektivtransport, sykling, gange og næringslivstransport.
Det redegjøres i
proposisjonen for at et sentralt prosjekt i Bypakke Tenk Tromsø
er ny tunnel mellom Breivika og Langnes – E8 Flyplasstunnelen i
Tromsø (tidligere rv. 862 Tverrforbindelsen Tromsø).
Det omtales videre
at Tromsø ønsker å inngå en byvekstavtale. Tiltakene som ligger
til grunn for Bypakke Tenk Tromsø, er bygd på rammene og føringene
for en eventuell byvekstavtale og anses å være et godt grep for å
nå målet om at veksten i persontransport skal skje med kollektiv,
sykling og gange. Ytterligere tiltak vil være tema i eventuelle
forhandlinger om en byvekstavtale for Tromsø.
Samlet økonomisk
ramme for Bypakke Tenk Tromsø er om lag 6 500 mill. 2021-kroner.
Finansieringen er basert på innkreving av bompenger samt statlige,
fylkeskommunale og kommunale midler. I tillegg kommer all merverdiavgift
som staten refunderer for prosjekt og tiltak i bypakken. Bypakke
Tenk Tromsø vil ha en innkrevingsperiode på 15 år, med planlagt
oppstart 2. halvår 2022. I tråd med de lokalpolitiske vedtakene
er det lagt til grunn at det skal etableres 15 bomstasjoner med
toveis innkreving i de ulike bydelene i Tromsø, fordelt på sju soner.
Videre forutsetter bompengeordningen i Tromsø tidsdifferensierte
bompengetakster med tredobbel takst i rushperiodene på hverdager.
Departementet viser
i proposisjonen til at det har vært gjennomført en ekstern kvalitetssikring
(KS2) av trafikk- og finansieringsforutsetningene for Bypakke Tenk
Tromsø, og at det er enighet om at forventede bompengeinntekter
kan legges til grunn.
Samferdselsdepartementet
merker seg at Bypakke Tenk Tromsø er basert på retningslinjene i
bompengeavtalen fra 2019. Det er lagt til grunn 20 pst. eierandel ved
investering på lokale veier samt at merverdiavgiftskompensasjon
for investeringer på lokalt veinett skal føres tilbake til bypakken.
Det blir lagt opp til aktiv porteføljestyring i bypakken, og det
er etter departementets vurdering balanse mellom inntekter og kostnader
i porteføljen som blir lagt fram. Bypakke Tenk Tromsø anses dermed
å være i tråd med bompengeavtalen fra 2019.
Det vises til proposisjonen
for nærmere gjennomgang av bakgrunnen for og enkelthetene i prosjektet.