Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til regjeringens framlagte proposisjon
om bygging av Stad skipstunnel, Prop. 97 S (2020–2021).
Stadhavet er et svært
værutsatt område med havstrømmer, vind og utfordrende bølgeforhold
og sjøgang for skipsfarten. Det har derfor vært et stort og langvarig påtrykk
fra ulike hold for å få realisert Stad skipstunnel.
Komiteen viser til at målet
med Stad skipstunnel er å forbedre framkommeligheten for sjøfarende
og øke tryggheten for sjøtransport som må passere Stadlandet. Hensikten
er videre at skipstrafikken skal kunne passere Stad i henhold til
planlagte tider og uten unødvendige forsinkelser. Videre er målet
for tryggheten at risikoen for personskader og tap av liv ikke skal
være større enn gjennomsnittlig risiko langs norskekysten.
Den planlagte tunnelen
vil kunne tilby om lag 80 pst. av den ordinære kysttrafikken en
gjennomgående farled i beskyttet indre farvann.
Komiteen viser til at Stad
skipstunnel er omtalt i Nasjonal transportplan 2018–2029 med en
investeringsramme på 2 874 mill. kroner. Etter Kystverkets gjennomgang
i 2019 med forslag til kostnadsreduserende tiltak ble det gjennomført
en kvalitetssikring, ferdig i 2020, som slo fast at kostnadsrammen
var 3 298 mill. kroner og styringsrammen 2 782 mill. kroner i 2021-kroner
uten merverdiavgift. Prosjekterings- og anleggsfasen ble estimert
til fem år.
Komiteen viser videre til at
tilrådingene fra kvalitetssikrer ligger betydelig over overslaget
fra Kystverket, og på denne bakgrunn foreslår regjeringen at kostnadsrammen
settes til 4 090 mill. kroner og styringsrammen til 3 450 mill.
kroner.
Komiteen støtter oppstart av
Stad skipstunnel i tråd med forslaget i proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at Stad skipstunnel er et prioritert prosjekt
i Nasjonal transportplan 2018–2029. Disse medlemmer er fornøyd
med at regjeringen med dette fremmer en egen proposisjon som følger
opp Nasjonal transportplan og danner grunnlaget for oppstart og gjennomføring
av prosjektet. Stad skipstunnel vil ha stor betydning for sjøsikkerheten
i et svært værhardt område og vil bidra til økt forutsigbarhet og
trygghet for sjøtransporten langs kysten. Disse medlemmer merker seg
den store optimismen prosjektet skaper lokalt, både med hensyn til
å bruke sjøveien til å knytte sammen regionen og med hensyn til
de mulighetene som ligger i å utvikle dette til et spennende reiselivsprodukt. Disse medlemmer er
opptatt av at det legges til rette for et godt samarbeid med lokale
og regionale myndigheter og næringslivet for å sikre en god anvendelse
av overskuddsmassene og for å sikre at Stad skipstunnel gir størst
mulig samfunnsnytte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er tilfreds med at utbyggingen
av Stad skipstunnel nå endelig kommer i gang. Skipstunnelen vil
gjøre båttrafikken langs kysten tryggere og tjene næringsliv og
folk flest i hele landsdelen. Disse medlemmer viser til at
Arbeiderpartiet og Senterpartiet i sine respektive forslag til statsbudsjett
i flere år har foreslått oppstart av prosjektet. Stad skipstunnel
er et prosjekt som er blitt planlagt og utredet i flere tiår, og
det er derfor på høy tid at det nå blir realisert.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at Stad skipstunnel er et viktig
prosjekt for Vestlandet og næringslivet langs kysten, og er svært glade
for at oppstart endelig er sikret. Prosjektet er prioritert i gjeldende
NTP, og disse medlemmer var derfor
skuffet da regjeringen valgte å ikke legge inn penger til det i
sitt forslag til statsbudsjett for 2021.
Disse medlemmer er derfor svært
glade for at Fremskrittspartiet fikk gjennomslag for å prioritere midler
til prosjektet i avtalen med regjeringspartiene om statsbudsjettet
for 2021. Uten påtrykk fra Fremskrittspartiet ville Stad skipstunnel
fortsatt hatt en uavklart fremtid. Disse medlemmer er tilfreds
med at innbyggere og næringsliv på Vestlandet og langs kysten nå
får den lenge etterlengtede tunnelen.