Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag om å bygge Stad skipstunnel,
med fastsettelse av kostnads- og styringsramme for prosjektet. Målet
med prosjektet er å bedre fremkommeligheten og tryggheten for sjøtransport
som skal passere Stadlandet.
Det vises i proposisjonen
til at Stortinget ved behandlingen av statsbudsjettet for 2021 vedtok
å bevilge 75 mill. kroner til Stad skipstunnel. Det vises videre
til at flertallet i transport- og kommunikasjonskomiteen i Innst.
13 S (2020–2021), jf. Prop. 1 S (2020–2021) for Samferdselsdepartementet,
uttalte at den var innforstått med at regjeringen ville fremme en
investeringsproposisjon om Stad skipstunnel. Forslag om å bygge Stad
skipstunnel blir på denne bakgrunn lagt fram som egen sak for Stortinget.
Departementet foreslår
å igangsette bygging av Stad skipstunnel innenfor en samlet kostnadsramme
på 4 090 mill. kroner, med en styringsramme på 3 450 mill. kroner,
inkludert merverdiavgift (oppgitt i 2021-kroner).
Det vises i proposisjonen
blant annet til at det i forbindelse med kvalitetssikring gjennomført
i november 2020 ble utarbeidet en oppdatert samfunnsøkonomisk analyse.
Denne viser at prosjektet er samfunnsøkonomisk ulønnsomt, med en
netto nytte på -2 350 mill. kroner. Nåverdien av kostnadene utgjør
3 000 mill. kroner, mens nytten er beregnet til 650 mill. kroner.
Nytten består av verdien av redusert reise-/ventetid (320 mill.
kroner), redusert drivstoff/miljøutslipp (240 mill. kroner), nytt
næringsareal (60 mill. kroner) og redusert ulykkesrisiko (30 mill.
kroner).
En oppdatert vurdering
av ikke-prissatte effekter foretatt av Kystverket i 2019, viser
i tillegg at de forventede positive nyttevirkningene som ikke er
prissatt i den samfunnsøkonomiske analysen, samlet sett er vurdert til
å ha relativt liten betydning sammenliknet med de tallfestede nyttevirkningene.
Videre er ikke-prissatte negative virkninger av prosjektet vurdert
til å ha middels betydning totalt sett og er knyttet til kulturmiljø, naturressurser,
nærmiljø, landskap og naturmangfold.
Det vises til proposisjonen
for en nærmere beskrivelse av prosjektet, utbyggingskostnadene og
de samfunnsøkonomiske konsekvensene.