Søk

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om å bygge Stad skipstunnel, med fastsettelse av kostnads- og styringsramme for prosjektet. Målet med prosjektet er å bedre fremkommeligheten og tryggheten for sjøtransport som skal passere Stadlandet.

Det vises i proposisjonen til at Stortinget ved behandlingen av statsbudsjettet for 2021 vedtok å bevilge 75 mill. kroner til Stad skipstunnel. Det vises videre til at flertallet i transport- og kommunikasjonskomiteen i Innst. 13 S (2020–2021), jf. Prop. 1 S (2020–2021) for Samferdselsdepartementet, uttalte at den var innforstått med at regjeringen ville fremme en investeringsproposisjon om Stad skipstunnel. Forslag om å bygge Stad skipstunnel blir på denne bakgrunn lagt fram som egen sak for Stortinget.

Departementet foreslår å igangsette bygging av Stad skipstunnel innenfor en samlet kostnadsramme på 4 090 mill. kroner, med en styringsramme på 3 450 mill. kroner, inkludert merverdiavgift (oppgitt i 2021-kroner).

Det vises i proposisjonen blant annet til at det i forbindelse med kvalitetssikring gjennomført i november 2020 ble utarbeidet en oppdatert samfunnsøkonomisk analyse. Denne viser at prosjektet er samfunnsøkonomisk ulønnsomt, med en netto nytte på -2 350 mill. kroner. Nåverdien av kostnadene utgjør 3 000 mill. kroner, mens nytten er beregnet til 650 mill. kroner. Nytten består av verdien av redusert reise-/ventetid (320 mill. kroner), redusert drivstoff/miljøutslipp (240 mill. kroner), nytt næringsareal (60 mill. kroner) og redusert ulykkesrisiko (30 mill. kroner).

En oppdatert vurdering av ikke-prissatte effekter foretatt av Kystverket i 2019, viser i tillegg at de forventede positive nyttevirkningene som ikke er prissatt i den samfunnsøkonomiske analysen, samlet sett er vurdert til å ha relativt liten betydning sammenliknet med de tallfestede nyttevirkningene. Videre er ikke-prissatte negative virkninger av prosjektet vurdert til å ha middels betydning totalt sett og er knyttet til kulturmiljø, naturressurser, nærmiljø, landskap og naturmangfold.

Det vises til proposisjonen for en nærmere beskrivelse av prosjektet, utbyggingskostnadene og de samfunnsøkonomiske konsekvensene.