Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, frå Høgre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og leiaren Helge Orten, frå Framstegspartiet, Åshild
Bruun-Gundersen, Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, frå Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, frå Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og frå Venstre, Jon Gunnes, viser til at fv. 359
er hovudferdselsåra mellom Ulefoss og Lunde i Nome kommune. Utbygginga
omfattar etablering av 2,9 km ny fylkesveg på strekningen Kaste–Stoadalen.
Eksisterande veg er mykje brukt til lokaltransport og er eit viktig
bindeledd mellom Lunde og nedre og midtre Telemark.
Komiteen er kjent med at dagens
veg gjennom Stoadalen er svingete, trong, har låg trafikktryggleik
og er lite skikka til ferdsel for mjuke trafikantar. På strekningen
Odden–Lanna ligg vegen tett opp til verneverdige bustadområder og
med Telemarkskanalen tett inntil vegen på den andre sida. Fartsgrensa
varierer mellom 40 og 60 km/t. Framkomma for tunge køyretøy på dagens veg
er svært redusert. Vegen er svært smal på delstrekningen, stadvis
berre med breidde for eitt tungt køyretøy om gongen. Tidvis hender
det derfor at tunge køyretøy må rygge når to tunge køyretøy møtest.
Det er ikkje fortau eller gangveg på strekningen.
Fleirtalet i komiteen,
medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, syner til at Samferdselsdepartementet
i tråd med dei lokalpolitiske vedtaka legg til grunn at Vestfold
og Telemark fylkeskommune dekker kostnadsaukar ut over 10 pst. og
står som garantist for låneopptak.
Fleirtalet viser til føresetnaden
om at prosjektet fv. 359 Kaste–Stoadalen blir finansiert med fylkeskommunale
midlar og bompengar. Det er lagt til grunn at 56,9 pst. av kostnadene
blir finansiert med fylkeskommunale midlar og 43,1 pst. med bompengar.
Med utgangspunkt i prosjektet sitt kostnadsoverslag på 313,7 mill.
2020-kroner inkl. mva. inneber dette eit fylkeskommunalt bidrag
på 178,4 mill. kroner og eit bompengebidrag på 135,3 mill. kroner.
Det blir lagt opp til anleggsstart i løpet av 2021 med ferdigstilling
i 2023.
Komiteen er
kjent med at dette er eit etterlengta prosjekt som det har vore
arbeidd med lokalt i fleire tiår.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er glade for at prosjektet med ny fv.
359 Kaste–Stoadalen skal bli realisert. Dagens vei har dårlig standard
og er trafikkfarlig flere steder. Veien er skolevei, og hensynet
til myke trafikanter er ikke godt nok ivaretatt i dagens situasjon. Disse medlemmer understreker viktigheten
av at dette veiprosjektet nå blir igangsatt og gjennomført, men
vil imidlertid påpeke at bruken av bompenger på dette prosjektet
er uhørt.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet er motstandere av bompenger. Bompenger er en
ekstrabeskatning av bilister som kommer i tillegg til skatter og
avgifter de allerede har betalt inn til stat og kommune. Belastningen
fra bompenger er en bekymring for mange, en bekymring disse medlemmer har
forståelse for og deler. Fylkeskommunen har ansvaret for sine fylkesveier,
og kostnadene i dette prosjektet både burde og skulle vært prioritert
over fylkeskommunens egne budsjetter, uten at fylkets skattebetalende
bilister skulle risikere å betale dyrt i bomstasjoner.
Disse medlemmer viser til at
fylkesveien som omhandles i denne proposisjonen, frem til 1. januar 2010
var riksvei. Som et resultat av forvaltningsreformen som ble gjennomført
av den rød-grønne regjeringen Stoltenberg 2, ble ansvaret for fylkesvei
359 overført fra staten til fylkeskommunen. Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet var imot forvaltningsreformen da den ble kjørt
gjennom i Stortinget. Disse medlemmer var
imot reformen da og er like mye imot den nå. Feilen som ble begått
i 2010, førte med seg en fylkeskommunal svikt i prioriteringen av
vedlikehold og veiinvesteringer. Regningen for den feilen blir nå
forsøkt lempet over på bilistene i form av bompenger.
Disse medlemmer syns det er
fascinerende å registrere at fylkesordføreren fra Senterpartiet,
som nå, sammen med de andre partiene han styrer Vestfold og Telemark
fylkeskommune med, mener fylkeskommunen hans har så lite penger
til veiformål at bilistene må flås med bompenger, selv var statsråd
i regjeringen som sørget for at ansvaret for fylkesvei 359 havnet
i nettopp hans egne hender. Disse medlemmer er kritiske
til at fylkespolitikere som ikke makter å prioritere veiene de har
ansvaret for, skal få anledning til å lempe regningen over på bilistene. Disse medlemmer viser
til den betydelige økningen i overføringene fra staten til fylkeskommunene
siden 2015 og legger til grunn at de rød-grønne partiene med denne
saken er enige med Fremskrittspartiet i at forvaltningsreformen
var et feilsteg.
Disse medlemmer mener denne
saken tydelig viser hvor galt av sted forvaltningsreformen bar. Disse medlemmer mener
det er på tide å omgjøre feilen fra 2010 og sikre at innbyggere
og bilister i Vestfold og Telemark og resten av landet får trygge
og gode veier, uten bompenger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen omklassifisere fylkesvei 359 i Vestfold og Telemark
fylke til riksvei og gjennomføre prosjektet Kaste–Stoadalen i Nome
kommune med statlig fullfinansiering.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti legger
til grunn fylkeskommunal tilslutning til finansieringsopplegget
og vil med det støtte regjeringens forslag om finansiering av prosjektet
fv. 359 Kaste–Stoadalen jf. Prop. 183 S (2020–2021).
Disse medlemmer merker seg
at det fremkommer påstander i komitébehandlingen om at Fremskrittspartiet
er motstandere av bompenger. Disse medlemmer finner det
nødvendig å påpeke den historiske veksten i bompengeinnkreving,
den historiske økningen i antallet bomstasjoner og den historiske
veksten i bompengegjeld nettopp i den tiden Fremskrittspartiet satt
i regjering med både finansminister og samferdselsminister.
Disse medlemmer viser til at
lånegjelden for bomselskapene ved utgangen av 2019 var på 61,2 mrd. kroner,
sammenlignet med 35,5 mrd. kroner ved utgangen av 2013. Veksten
i bompengeselskapenes lånegjeld skjedde med Fremskrittspartiet i
regjering.
Disse medlemmer viser til at
bilistene betalte 12,1 mrd. kroner i bompenger i 2019, sammenlignet med
8 mrd. i 2013. Veksten i bompengeinnkreving skjedde i Fremskrittspartiets
tid i regjering.
Ifølge Statens vegvesen
har antallet bomstasjoner økt fra 170 i 2013 til 245 i 2018, en
vekst på 44 pst., noe disse
medlemmer konstaterer skjedde i Fremskrittspartiets tid i
regjering.