Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir Adelsten
Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til representantforslag
fra Seher Aydar (Rødt) om å innføre kvotetrekk for eksport av ubearbeidet
fisk for å sikre at norsk fisk skaper norske arbeidsplasser. Komiteen viser
ellers til brev datert 8. april 2021 fra statsråd Odd Emil Ingebrigtsen.
Brevet er vedlagt innstillingen.
Forslagets to punkt
går ut på å innføre et kvotetrekk etter islandsk modell – i forslaget
skissert som et kvotetrekk på 20 pst. for torsk og hyse og 15 pst.
på andre arter som ikke har vært bearbeidet på land før eksport.
Kvotetrekket skal etter forslaget gjelde både for all villfisk og for
all fisk produsert i havbruk.
Komiteen legger til grunn at
forslagsstiller med «på land» mener at bearbeiding som har foregått
til sjøs, ikke skal kunne regnes som bearbeiding og eventuelt ville
medført kvotetrekk. Komiteen legger
videre til grunn at ettersom det ikke er kvoter innenfor havbruk, er
det en redusert maksimal tillat biomasse (MTB) innenfor en havbrukskonsesjon,
tilsvarende trekket i «trafikklyssystemets» ordning, det her er
snakk om.
Forslaget har vært
på skriftlig høring. Det er kommet inn tre høringsuttalelser fra
hhv. Kystens Tankesmie, Kystopprøret og Fiskekjøpernes Forening
(FiFor). Høringsuttalelsene støtter i hovedsak forslaget, med den
nyansen at FiFor ber om en utredning av dette, og i tillegg en utredning
av en fylkesvis administrert lisensordning for fiskeforedlingsbedrifter.
Komiteen viser til at det er
henvist til den islandske modellen i forslaget. Det er ikke en tilsvarende
modell i aktiv funksjon på Island i dag. Den islandske modellen
er en lovregel som gir åpning for en regulering gjennom forskrift.
Det kan utformes en forskrift om at fangst som eksporteres ubearbeidet,
kan gis et teknisk avregningsmessig påslag på inntil 20 (15) pst.
ved rapportering. Det er ikke i skrivende stund utformet eller gjeldende
en slik forskrift på Island.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til forslagsstillers bakgrunnsargumentasjon og forslag. Flertallet vil
peke på at det her fremsettes en rekke påstander på sviktende grunnlag. Flertallet viser
i denne sammenheng til fiskeriministerens svarbrev, Riksrevisjonens
gjennomgang av kvotesystemet, offentlig tilgengelig landingsstatistikk og
fangststatistikk samt kvoteregister og eieroversikter knyttet til
fartøy og aksjeselskap.
Påstanden om at et
20-talls familier eier halvparten av kvotene, medfører ikke riktighet
om man holder påstanden opp mot landing av fisk og eierskap. Som
senest slått fast i kvotemeldingen er det ingen som eier kvotene.
De tilhører fellesskapet. Selv om man skulle legge til grunn at
det er tenkt på de som for tiden fisker på disse kvotene, er denne
påstanden feil. Ingen familier kontrollerer en så stor del av den
norske totalfangsten.
Flertallet mener påstanden
om at bare 10 pst. av fisken landes i Kyst-Norge, ikke medfører
riktighet. Totaltallet for villfanget fisk er ifølge SSB ca. 86
pst. For torskefisker er totaltallet ca. 99 pst. (https://www.ssb.no/fiskeri,
kildetabell 12847).
Flertallet mener påstanden
om at kvoter er overført fra kystfiskere til trål ikke medfører
riktighet om en legger til grunn kvotestatstikk. Kvotefordelingen
på torsk og sild har fulgt en stige. Denne stigen har gjort at fordelingen
har variert noe avhengig av totalkvote. I kvotemeldingen ble det
besluttet å gå bort fra stigene. I den forbindelse er kysts relative
andel (målt i tråd med tidligere tellemåte) økt noe, tilsvarende
om lag 4 000 tonn i 2021. Forslagsstiller gir ingen informasjon
om når og hvordan en slik overføring skal ha skjedd.
Forslagsstiller viser
til erfaringer fra Island. Flertallet ser det som vanskelig
å legge erfaringer fra Island til grunn, så lenge det ikke har vært
eller er et tilsvarende regelverk i reell funksjon på Island. Regelverket
på Island skiller heller ikke mellom bearbeiding til sjøs og på land.
Tidligere undersøkelser av årsaken til forskjellen i bearbeidingsgrad
for villfanget fisk mellom Island og Norge har pekt på to viktige
strukturelle forskjeller.
Den ene er at Island
ikke har de sterke sesongsvingningene i fisket, bl.a. i torskefisket,
som Norge har. Den voldsomme sesongtoppen i starten av året for
torskefisket i Norge, og tilsvarende lave landinger resten av året,
gjør at en ikke, som på Island, har mulighet til å tilpasse industrikapasitet
til en helårsdrift basert på ferskt råstoff og bestillingsfiske
fra industrien. Der en i Norge i perioder får inn mer fisk enn industrien
kan håndtere fersk, og i andre perioder «for lite», får en på Island
inn jevnt med fisk hele året.
Den andre er at Islands
fiskeri er industrieid. Det medfører at det er industrien som avgjør
når det fiskes, hva en fisker på, og hvor mye en leverer hvor. Dette
er en struktur en ikke har ønsket i Norge, og som lovverket forhindrer,
fordi vi i Norge har ønsket at det er aktive fiskere som skal eie
fiskeflåten. Plikttrålerne er et unntak fra denne hovedregelen.
Dette ser ut til
å være de viktigste faktorene for en høyere bearbeidingsgrad på
Island. I tillegg har Island hatt en betydelig høyere andel bearbeiding
til sjøs, noe som etter forslagsstillers opplegg ville ha medført
kvotetrekk, men som ikke er et stort innslag i norske fiskerier.
Flertallet viser til omtalen
av Havline/Norwegian Gannet som konsept. Forbudet mot eksport av
produksjonsfisk i gjeldende regelverk innebærer at nye slaktebåter
etter dette konseptet ikke vil være tillat. Samtidig vil flertallet peke
på at dette fartøyet er NOR-registrert med norske tariffer om bord,
i tråd med målsettingen i samme representants forslag for cruisenæring
i norsk farvann.
Flertallet deler målsettingen
om høyere bearbeidingsgrad og høyere total verdiskaping basert på
marine ressurser. Flertallet viser
i denne sammenheng bl.a. til regjeringens oppdaterte havstrategi
«Blå muligheter» og «Regjeringa sin strategi for auka verdiskaping frå
marint restråstoff».
Det konkrete forslaget
i denne saken går ut på et kvotetrekk når fisken ikke bearbeides
på land i Norge. Flertallet vil
peke på at dette vil bety at ansvaret for hva fisken brukes til,
legges på fiskeren. Det er utfordrende fordi fiskeren ikke har styring
over hva fisken brukes til etter at den er solgt. Dermed ilegges
straffen i form av trekk for noen som ikke har innflytelse over
den aktiviteten som utløser trekket. Dette frembringer assosiasjoner
til Wessels dikt «Smeden og Bageren», der den eldste bakeren må
unngjelde for smedens gjerning. En sjarkfisker ville da altså få
kvotetrekk om fiskemottaket velger å selge fisken ut av landet uten
videre bearbeiding.
Prinsipielt er derfor
forslaget problematisk.
Dersom forslaget
skulle ha den ønskede virkning, ville det måtte dempe sesongsvingningene
i norske fiskerier, spesielt torskefiskeriene. Konsekvensen av det
ville være negativ i form av økte kostnader, økt drivstofforbruk
og klimaavtrykk per kg fisk og en tøffere beskatning av kysttorsk
mellom hovedinnsigene av norsk arktisk torsk. Dette er verken miljømessig,
klimamessig, økonomisk eller biologisk forsvarlig.
Alternativet er en
overgang til økt innfrysing om bord og på land og i større grad
produksjon basert på frosset råstoff, slik at råstoffet kan lagres
gjennom sesongtoppene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
forslagsstiller i at det må stimuleres til mer bearbeiding av både
villfanget fisk og oppdrettsfisk langs kysten. Disse medlemmer er opptatt
av at viktige endringer i kvotesystemet må utredes tilstrekkelig,
noe også Riksrevisjonen har påpekt i sin rapport om kvotesystemet
i fiskeriene. Disse
medlemmer har tatt til orde for en oppdatert kvotemelding,
som skal bidra til å bygge lokalsamfunn langs hele kysten, sikre
en rettferdig fordeling av ressursene og sikre fremtidsrettede arbeidsplasser. Disse medlemmer vil
stimulere til bærekraftig vekst innenfor oppdrettsnæringen og ser det
som viktig at lokalsamfunnene sikres ringvirkninger av verdiskapingen
i form av arbeidsplasser og aktivitet, i tråd med intensjonene i
forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til den
negative utviklingen hvor stadig mer fisk fryses om bord og ikke
videreforedles i Norge. Dette utgjør et stort tap for landet og
alle kystsamfunnene som kunne ha bygd næring og industri med utgangspunkt
i råstoffet.
På bakgrunn av dette
vil disse medlemmer fremme
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreslå tiltak som sikrer økt bearbeiding i Norge
av norsk vill- og oppdrettsfisk. Tiltak som kvotetrekk, avgifter
og andre tiltak bes vurdert.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
støtter intensjonen om å bidra til mer bearbeiding av sjømat i Norge. Flertallet vil
vise til at dette har vært tema i de fleste strategier og styringsdokumenter
knyttet til temaet. Flertallet legger
derfor til grunn at dette er en sentral problemstilling også i regjeringens
arbeid med feltet. Dette er et svært viktig arbeid for å sikre verdiskaping
og sysselsetting langs kysten basert på landets ressurser. Flertallet vil
derfor understreke viktigheten av regjeringens arbeid med rammevilkårene
for norsk sjømatindustri. Det vises til Granavolden-plattformens
punkt om å styrke Norge som sjømatnasjon og sikre god markedsadgang
for norske produkter.
Flertallet vil peke på at å
innføre nye handelshindre som kvotetrekk eller eksportavgifter fra
norsk side vil gjøre arbeidet med markedsadgang vanskeligere og kan
være i strid med forpliktelsene og intensjonene i eksisterende avtaler.
Dette ble pekt på blant annet i diskusjonene rundt utformingen av
produksjonsavgift for havbruk.
Flertallet vil også peke på
at innføring av slike handelshindre vil kunne føre til motreaksjoner
fra aktuelle handelspartnere. Resultatet kunne da lett bli økte handelshindre
for norsk eksport, for eksempel ved økt toll på norsk bearbeidet
sjømat. Nettovirkningen av slike tiltak vil dermed være vanskelig
å overskue på forhånd og kan like gjerne i sum føre til dårligere
betingelser for norsk sjømateksport.
Flertallet vil også peke på
at i sesongtoppene, for eksempel for torsk, vil kvotetrekk og avgift
i liten grad være noe annet enn en ren økt skattlegging av kystflåten,
siden disse sesongtoppene alltid vil måtte medføre en grad av eksport
av rund fisk.
Flertallet støtter intensjonen
i forslaget om å sikre at oppdrettsfisk slaktes og bearbeides i
Norge. Flertallet vil
i denne sammenheng peke på at det er varslet en egen strategi for
havbruk. Oppdrettsfisk slaktes i det alt vesentlige i Norge, og
det ene slaktebåtkonseptet som er i drift, er som pekt på over,
ikke lenger i tråd med dagens regelverk for produksjonsfisk.