Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Arild Grande, Siv Henriette Jacobsen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian
Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til at Prop. 132 S (2020–2021) er en
oppfølging av Stortingets vedtak i Innst. 232 S (2020–2021), der
Stortinget vedtok følgende:
«Stortinget ber regjeringen
innføre en midlertidig rett til feriepenger for dagpenger mottatt
i 2020 og 2021 for utbetaling henholdsvis sommeren 2021 og 2022. Dette
vil gjelde for de som ikke har rett til fortsatt å motta dagpenger
og samtidig ta ut ferie.»
Dette vedtaket medfører
behov for endringer i statsbudsjettet for 2021 under Arbeids- og
sosialdepartementet ved at kap. 2541 og post 70 Dagpenger økes med
1 700 mill. kroner. Komiteen viser
videre til at dette anslaget er basert på den innrammingen regjeringen
legger opp til ut over det Stortinget vedtok. Komiteen viser videre til de
respektive partienes merknader og til debatt da Stortinget behandlet
Innst. 232 S (2020–2021) 18. februar 2021.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at dagpengemottakere før 2015 tjente opp et ferietillegg som
tilsvarte 9,5 pst. av utbetalte dagpenger. I 2014 foreslo daværende
arbeids- og sosialminister fra Fremskrittspartiet, Robert Eriksson,
å avvikle retten til ferietillegg. Forslaget ble vedtatt i behandlingen
av statsbudsjettet for 2015 med støtte fra representantene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti. Disse medlemmer viser
videre til følgende forslag fremmet av Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti i Innst. 15 S (2014–2015):
«Stortinget ber regjeringen
videreføre feriepengerettighetene for mottakere av dagpenger.»
Disse medlemmer viser videre
til at det i Stortinget det siste året har blitt fremmet forslag
om å gjeninnføre ferietillegget på dagpenger en rekke ganger, men
at regjeringspartiene og Fremskrittspartiet har stemt imot. Senest
den 19. januar 2021 ble det fremmet forslag om dette på vegne av
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Disse medlemmer mener det er
urimelig at dagpengemottakere ikke skal tjene opp retten til et ferietillegg.
Som følge av at norske arbeidstakere ikke har rett til betalt ferie,
kan mange som har vært ledige i en lengre periode, risikere å stå
helt uten inntekt i ferien når de er tilbake i jobb. Ferietillegget
på dagpenger bidrar også til å ytterligere kompensere tapt inntekt
for arbeidsledige uten å nevneverdig svekke insentivene til å søke
arbeid, ettersom tillegget først gis året etter opptjeningen. Gode
inntektssikringsordninger er viktig både for å sikre trygghet for
den enkelte og for å bekjempe forskjeller i samfunnet. Selv om den
rekordhøye ledigheten nå gjør at veldig mange har behov for et slikt
ferietillegg, er behovet for den enkelte det samme uavhengig av
når man har vært arbeidsledig. Disse medlemmer mener derfor
det er uheldig at det kun fremmes forslag om en midlertidig løsning,
og at denne kun skal gjelde for opptjening fra og med april 2020.
Disse medlemmer viser til at
dagens regler innebærer at dagpengemottakere som benytter seg av muligheten
til å avvikle ferie i 4 uker uten trekk i dagpengene, likevel bruker
av den samlede dagpengeperioden. Dette er uheldig for personer som
ender opp med å motta dagpenger i maksimal periode.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjeninnføre ferietillegget på dagpenger med virkning
fra og med 1. januar 2020, slik at dagpenger opptjent i 2020 gir
rett til ferietillegg i 2021 etter reglene som gjaldt før 2015.»
«I statsbudsjettet
for 2021 gjøres følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
2541
|
|
Dagpenger
|
|
|
70
|
Dagpenger, overslagsbevilgning,forhøyes med
|
2 450 000 000
|
|
|
fra
kr 23 357 000 000 til kr 25 807 000 000»
|
|
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener at det er misvisende
å omtale det tidligere ferietillegget til dagpengemottakere som
feriepenger. Feriepengeordningen er en ordning der arbeidstakere
i jobb sparer til egen ferie gjennom at arbeidsgiver holder tilbake
minimum 10,2 pst. av arbeidstakerens lønn gjennom opptjeningsåret.
Arbeidstaker skal så få feriepengene utbetalt siste vanlige lønningsdag,
eller vanligvis i juni, året etter. Til forskjell trekkes ikke dagpengemottakere
i ytelsen for å spare til egne feriepenger, men skal i teorien oppgi
ferie på meldekortet til Nav og miste dagpengene i perioden de oppgir
ferie, for så å få et ferietillegg utbetalt i januar/februar året
etter opptjening. I den gamle ordningen som ønskes gjeninnført,
vil altså dagpengemottakere miste dagpengeutbetalingen ved avvikling
av ferie og få dette kompensert som et ferietillegg i januar året
etter opptjening.
Disse medlemmer viser til
at dette ferietillegget ble gitt til de som fikk dagpenger i mer
enn åtte uker, og tilsvarte 9,5 pst. av brutto utbetalte dagpenger
i løpet av foregående kalenderår. Tillegget ble utbetalt uavhengig av
om stønadsmottakeren tok ferie eller ikke. Flertallet av de som
fikk utbetalt ferietillegg året etter opptjeningen, var allerede
da tilbake i jobb. Mange ville da ha fått feriepenger fra sin tidligere
arbeidsgiver, og begynt å spare til egen ferie hos sin nye, og dermed
ha økonomisk mulighet til å ta ut sin lovbestemte rett til ferie uten
å ha spart opp andre midler selv.
Disse medlemmer viser også
til at ferietillegget gjorde at bruttokompensasjonen i dagpengeordningen steg
fra om lag 62,4 til 68,3 pst. for de som fikk dagpenger i mer enn
åtte uker, og at det ble antatt at mange dagpengemottakere tok ferie
uten å opplyse om dette til Arbeids- og velferdsetaten, og derfor
ikke fikk reduserte dagpenger.
Disse medlemmer viser til
at ferietillegget ble avviklet fordi hovedmålet med dagpenger ved
arbeidsledighet er å sikre reelt arbeidssøkende en inntekt mens de
søker ny jobb, ikke sørge for ferie til arbeidsledige. Grunnprinsippet
i dagpengeordningen er at dagpengemottakerne skal være reelle arbeidssøkere,
det vil si aktive arbeidssøkere og disponible for arbeid. En dagpengemottaker
som tar ferie fra arbeidssøkingen, anses ikke som reell arbeidssøker,
og skal da ikke ha dagpenger.
Disse medlemmer viser til
at selv om ferietillegget ble avviklet, fikk langtidsledige i stedet
en rett til å motta dagpenger i forbindelse med feriefravær. Dette innebærer
at en dagpengemottaker som har mottatt dagpenger i 52 uker eller
mer, er fritatt fra kravet om å være reell arbeidssøker i inntil
fire uker når han eller hun tar ferie, slik at vedkommende kan motta
dagpenger under ferieavviklingen. Disse medlemmer mener at dette
er en bedre ordning, fordi korttidsledige ikke får incentiver til
å ta ferie fra å søke jobb, mens når noen har gått ledige i mer
enn 52 uker, er det rimelig å få fritak fra dette for å ta noe ferie
og likevel sikres økonomisk. Disse medlemmer mener at dersom
ferietillegget skulle bli gjeninnført, kan ikke ordningen som gir langtidsledige
rett til dagpenger i inntil fire ukers ferie, bli stående. I motsatt
fall vil en dagpengemottaker få utbetalt ferietillegg samme år som
vedkommende får fulle dagpenger under ferie i inntil fire uker,
noe som vil innebære en dobbeltkompensasjon. Gjeninnføring av ferietillegget
forutsetter derfor avvikling av retten til dagpenger under ferie
for personer som har vært ledige over 52 uker.
Disse medlemmer poengterer
samtidig at vi har vært i en situasjon der arbeidsmarkedet i så
stor grad har vært preget av smittevernstiltak som har begrenset
arbeidstilbudet, og mener derfor det er riktig med et midlertidig
feriepengetillegg for dagpengemottakere under covid-19-pandemien.
Disse medlemmer støtter på
denne bakgrunn proposisjonens fremlegg om midlertidig innføring
av feriepenger av dagpenger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet
for 2021 blir det gjort følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
2541
|
|
Dagpenger
|
|
|
70
|
Dagpenger, overslagsbevilgning,forhøyes med
|
1 700 000 000
|
|
|
fra
kr 23 357 000 000 til kr 25 057 000 000»
|
|
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiets forslag
om å innføre en midlertidig rett til feriepenger for mottakere av
dagpenger opptjent i 2020 og 2021 ble vedtatt av Stortinget. I forslaget
og også i merknadene og gjennom innlegg under debatten ble det tydelig
presisert hvilken innramming som lå til grunn for forslaget. Den
ekstraordinære situasjonen samfunnet står i med den enorme arbeidsledigheten,
gjør at personer som tidligere stod uten arbeid, i de fleste tilfeller
raskere kunne skaffet seg ny jobb og inntekt. Flere har vært arbeidsledige
i lang tid og dermed fått redusert sin inntekt over lengre tidsperioder,
noe som gjør at eventuelle oppsparte midler i mange tilfeller også
vil være oppbrukt. Det å da stå helt uten inntekt i 4 uker til sommeren
vil være veldig vanskelig for mange å håndtere, og det var også
grunnen til at Fremskrittspartiet fremmet forslaget som ble vedtatt. Selv
om flere som har mottatt dagpenger, er tilbake i arbeid, vil mange
stå helt eller delvis uten inntekt til sommeren.
Disse medlemmer viser til
at intensjonen bak forslaget og hvordan det skulle følges opp, ble
tydelig presisert i både merknader og innlegg under Stortingets behandling
av forslaget. Innrammingen skulle være relativt lik det lønnsmottakere
har etter loven, 10,2 pst. feriepengeopptjening av inntekt, i dette
tilfellet dagpenger. Det ble også lagt inn en begrensning om at
de som i feriemåneden fortsatt har rett på dagpenger, ikke skal
få dobbelt, både dagpenger og feriepenger.
Disse medlemmer støtter ikke
regjeringens begrensninger i det Stortinget har vedtatt, og forventer
at regjeringen faktisk følger opp Stortingets vedtak.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet
for 2021 gjøres følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
2541
|
|
Dagpenger
|
|
|
70
|
Dagpenger, overslagsbevilgning,forhøyes med
|
2 104 000 000
|
|
|
fra
kr 23 357 000 000 til kr 25 461 000 000»
|
|