Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Arild Grande, Siv Henriette Jacobsen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian
Tonning Riise, fra Fremskrittspartiet, Jon Georg Dale og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Kristelig Folkeparti, Torill
Selsvold Nyborg, viser til Prop. 126 S (2020–2021) Endringer
i statsbudsjettet 2021 under Arbeids- og sosialdepartementet (oppfølging
av anmodningsvedtak om pensjon), der regjeringen redegjør for hvordan
budsjettvedtakene om pensjon i 2021 og anmodningsvedtakene fra 18. desember
2020 og 16. februar 2021 er foreslått fulgt opp av regjeringen. Flere
av vedtakene må gjennomføres i forbindelse med trygdeoppgjøret 2021
og vil ha budsjettmessige konsekvenser i 2021.
Komiteen viser til at i tråd
med budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet
ble det i Stortingets vedtak 16. desember 2020 om statsbudsjettet
for 2021 bevilget midler for at alderspensjon under utbetaling fra
folketrygden i 2021 skal reguleres med et gjennomsnitt av lønns-
og prisvekst, men ikke høyere enn lønnsveksten, og at minste pensjonsnivå
for enslige skal økes med 5 000 kroner fra 1. juli 2021. I forbindelse med
behandlingen av ny saldering av statsbudsjettet for 2020 fattet
Stortinget 18. desember 2020 vedtak nr. 525. I forbindelse med Stortingets
behandling av Representantforslag 53 S (2020–2021), jf. Innst. 221
S (2020–2021), fattet Stortinget 16. februar 2021 vedtak nr. 615–624.
Proposisjonen konkretiserer oppfølgingen av disse vedtakene.
Komiteen viser til at regjeringens
forslag til gjennomføring av regulering av løpende pensjoner i 2021 kun
er en midlertidig endring som gjelder for 2021, og at regjeringen
vil vurdere oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak om varige
endringer i reguleringsreglene og komme tilbake til Stortinget med
lovforslag.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at varige endringer i regulering av alderspensjon vil måtte
ta hensyn til hvordan dette påvirker alle deler av regelverket i
pensjonssystemet, og at arbeids- og sosialministeren i brev til
Pensjonsutvalget har presisert at utvalget bes om å utrede et konkret
forslag til hvordan en varig omlegging av reguleringsreglene for
alderspensjon kan gjennomføres, og vurdere om en omlegging tilsier
at det bør gjøres andre endringer i pensjonssystemet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til skriftlige innspill til komiteen
fra Pensjonistforbundet og arbeidstakerorganisasjonene. Arbeidstakerorganisasjonene
peker på at det i tråd med pensjonsreformen fortsatt må være like
reguleringsregler for alle pensjonsordninger som i dag reguleres
som folketrygden. Disse
medlemmer deler organisasjonenes oppfatning av at dette er
lovgivers intensjon.
Arbeidstakerorganisasjonene
ber videre om at økningen i minstepensjonene kommer som et reelt
tillegg for dem som har minsteytelser i de offentlige tjenestepensjonsordningene. Disse medlemmer viser
til bruttoprinsippet i de offentlige tjenestepensjonsordningene,
slik regelverket er i dag, men som vil bli annerledes når nye regler
for offentlig tjenestepensjon trer i kraft. Disse medlemmer viser i den
forbindelse til Stortingets behandling av Prop. 61 L (2017–2018),
jf. Innst. 343 L (2017–2018), der en mulig strengere samordning
for dem med lav opptjening i de offentlige tjenestepensjonsordningene
var tema, og der et enstemmig storting ba om å få en gjennomgang,
blant annet av dette temaet, uten at det er fulgt opp i ettertid.
Disse medlemmer viser til
stortingsvedtak nr. 618 om regelfesting av at organisasjonene i
forbindelse med trygdeoppgjørene kan forhandle om andre spørsmål,
som regjeringen kommer tilbake til i forbindelse med trygdeoppgjøret
for 2022. Disse
medlemmer kan imidlertid ikke se at det er formelle hindringer
i veien for at det kan skje allerede i forbindelse med oppgjøret
for 2021, spesielt ikke med de begrensningene i hva det kan forhandles
om, som fremgår av de ulike partienes merknader i innstillingen. Disse medlemmer viser
til sitt mindretallsforslag, som ville gitt færre begrensninger
i hvilke temaer som kunne tas opp utenfor de lovbestemte rammene
for oppgjørene, og en sterkere forpliktelse til å følge opp resultatet
av slike forhandlinger allerede i revidert budsjett for samme år.
Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet i forbindelse med behandlingen av Representantforslag 53
(2020–2021), jf. Innst. 221 S (2020–2021) omsider har fått gjennomslag
for sine gjentatte forslag helt siden 2017 om at reguleringen av
pensjoner under utbetaling skal skje som faktisk gjennomsnitt av
lønns- og prisvekst, i stedet for den teknisk valgte løsningen som lønnsvekst
minus 0,75 pst. Disse
medlemmer viser i den forbindelse til at arbeidstakerorganisasjonene, Pensjonistforbundet
og regjeringen har ulike oppfatninger om hvordan stortingsvedtak
nr. 619 om en kompensasjon for trygdeoppgjøret 2020 basert på differansen
mellom dagjeldende reguleringsprinsipper og regulering som faktisk
gjennomsnitt av lønns- og prisvekst skal gjennomføres. Organisasjonene
har i sine innspill til regjeringens høringsnotat om forskriftsendring
påpekt noen feil i høringsforslaget. Disse medlemmer forventer
at regjeringen avklarer disse spørsmålene i det videre arbeidet
med forskriften i forkant av trygdeoppgjøret for 2021.
Disse medlemmer viser i den
forbindelse til at Arbeiderpartiet omsider har fått gjennomslag
for sine forslag helt siden 2016 om at trygdeoppgjørene fortsatt skal
legges frem for Stortinget til reell behandling. Det innebærer at
trygdeoppgjørene fra og med oppgjøret for 2021 skal behandles før
Stortinget trer fra hverandre ved vårsesjonens slutt. Disse medlemmer forutsetter
at grunnlaget for oppgjøret blir gjenstand for drøfting mellom partene
i oppgjøret på vanlig måte, og at Stortinget får anledning til å
ta endelig stilling til de spørsmålene som reises, når oppgjøret
skal behandles.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Representantforslag 53 S (2020–2021) fremmet av representanter
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti etter samarbeid
med Pensjonistforbundet. Forslaget handler om et anstendighetsløft
for landets pensjonister og samtidig rette opp åpenbare svakheter
i pensjonsreformen fra 2011, som mange har vært kritiske til. Disse medlemmer er
glad for at det gjennom dette representantforslaget og også Stortingets
behandling av statsbudsjettet for 2021 og nysalderingen fra 2020
ble fattet flere viktige vedtak som forbedrer pensjonistenes kår
i Norge. Fortsatt gjenstår flere kamper for landets pensjonister,
men vesentlige forbedringer har blitt vedtatt. Regjeringen varsler
i denne proposisjonen hvordan de har tenkt å følge opp Stortingets
vedtak.
Disse medlemmer viser regjeringens
forslag til oppfølging av stortingsvedtak nr. 619, der regjeringen legger
opp til en metode for regulering i 2021 der man tar utgangspunkt
i hva pensjonene ville ha økt med i 2020 dersom man allerede da
regulerte med gjennomsnittet av lønns- og prisveksten, og hva det
videre ville gitt av regulering lik gjennomsnittet av lønns- og
prisveksten i 2021, men ikke høyere enn lønnsvekst. Det legges opp
å bruke til lønns- og prisveksten som gjaldt da trygdeoppgjøret
ble gjennomført i fjor, og ikke de faktiske tallene for lønns- og
prisvekst som Det tekniske beregningsutvalg for inntektsoppgjørene
(TBU) har beregnet i ettertid. Disse medlemmer mener man
selvfølgelig skal legge korrekte tall til grunn når man nå har de
tallene tilgjengelig. Disse
medlemmer mener man først må beregne gjennomsnittet av lønns-
og prisvekst basert på anslagene for 2021 og deretter legge til avviket
fra 2020.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen følge en beregningsmetode for regulering av pensjoner
i 2021 og kompensasjon for 2020 basert på faktiske tall fra Det
tekniske beregningsutvalg for inntektsoppgjørene (TBU) og ikke basert
på gamle anslag.»
Disse medlemmer viser
videre til stortingsvedtak nr. 622, som slår fast avviklingen av
underreguleringen på 0,75 pst. og erstatter den med en varig løsning
for å regulere løpende pensjoner med gjennomsnittet av pris- og lønnsveksten.
Til tross for gjentatte anmodninger fra Fremskrittspartiets stortingsgruppe
fikk ikke Stortinget nødvendig lovteknisk bistand fra regjeringen
til å kunne vedta lovendringene i behandlingen av Representantforslag
53 S (2020–2021). Disse
medlemmer registrerer at regjeringen ønsker å be Pensjonsutvalget
om å foreslå endringer i lover og regler for å ivareta Stortingets
vedtak. Da Pensjonsutvalget har frist 1. mars 2022, vil ikke Stortinget
rekke å vedta nødvendige lovendringer innen trygde- og pensjonsoppgjøret
i mai 2022. Disse
medlemmer mener derfor at Stortinget må få forelagt forslaget
til lovendringer for å følge opp Stortingets vedtak så snart som mulig
og senest høsten 2021. Om regjeringen velger å be pensjonskommisjonen
fremme en delinnstilling på dette punktet, eller om regjeringen
selv utarbeider forslaget til lov- og regelendringer, får regjeringen
selv avgjøre så lenge Stortinget får seg dette forelagt senest høsten
2021.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme nødvendige forslag til endringer i lover,
regler og forskrifter for at stortingsvedtak nr. 622 blir fulgt
opp. Stortinget må bli forelagt dette innen 1. november 2021.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til omtalen av forhandlinger om andre spørsmål med betydning for
pensjonistene og kapittel 3.6. Her vises det til stortingsvedtak
nr. 618:
«Stortinget ber
regjeringen legge frem forslag til regelfesting om at organisasjonene
i forbindelse med de årlige trygdeoppgjørene, kan forhandle om andre spørsmål
med betydning for pensjonistene.»
Forslaget om en
slik regelfesting vil ifølge proposisjonen følges opp av regjeringen
i forbindelse med oppfølgingen av stortingsvedtak nr. 622. Disse medlemmer mener
forslag til regelfesting av pensjonistenes mulighet til å forhandle
om spørsmål av betydning for pensjonistene snarest bør komme på
plass. Det er verken nødvendig å utsette oppfølgingen eller å følge
opp dette i forbindelse med oppfølging av stortingsvedtak nr. 622.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem nødvendige forslag for å sikre at stortingsvedtak
nr. 618 gjøres gjeldende med virkning fra og med trygdeoppgjøret
i 2021.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til proposisjonens omtale av personer som mottar offentlig tjenestepensjon,
og at disse skal nyte godt av de særskilte reglene for regulering
av alderspensjon fra folketrygden i 2021. Departementet vil fastsette
regler i forskrift for å forhindre at denne merutbetalingen samordnes
bort. Disse medlemmer slutter
seg til denne vurderingen, slik at endringer i regulering av folketrygdens
alderspensjon i 2021 også gjøres gjeldende for offentlig tjenestepensjon.
Disse medlemmer påpeker proposisjonens omtale
av merutgiftene dette vil medføre for kommunesektoren, og at denne
foreslås fulgt opp med en vurdering i revidert nasjonalbudsjett.
Økte merutgifter for kommunene bør finansieres, slik at kommunene
ikke får en ekstra kostnad på toppen i en tid som allerede er svært
krevende.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag som sikrer finansiering for de merutgifter
som kommunesektoren får i forbindelse med endret regulering av offentlig tjenestepensjon.
Finansieringen skal legges frem i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2021.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen sendte et brev 16. april 2021 til Stortingets
arbeids- og sosialkomité. Brevet kom sent i komiteens behandling
av saken og etter komiteens frist for skriftlige innspill. Disse medlemmer får
derfor ikke svart ut det regjeringen kommer med i brevet, men vil
slå fast at det forventes at regjeringen følger opp Stortingets,
anmodningsvedtak, føringer og intensjoner. Dette innebærer selvfølgelig
at trygdeoppgjøret 2021 gjennomføres i tråd med Stortingets føringer.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Pensjonistforbundets skriftlige
uttalelse til denne saken.
Dette medlem viser til stortingsvedtak
nr. 618:
«Stortinget ber
regjeringen legge frem forslag til regelfesting om at organisasjonene
i forbindelse med de årlige trygdeoppgjørene, kan forhandle om andre spørsmål
med betydning for pensjonistene.»
Regjeringens tolkning
er at slik regelfesting skal oversendes til Pensjonsutvalget. Pensjonsutvalget
skal først levere sin innstilling innen 1. mars 2022. Stortingsvedtak
nr. 618 kan derfor i beste fall gjøres gjeldende for trygdeoppgjøret
i 2022. Dette
medlem mener at det ved stortingsbehandlingen som resulterte
i vedtak 618 ligger så klare premisser fra et flertall på Stortinget
at stortingsvedtak nr. 618 kan gjennomføres med virkning for trygdeoppgjøret
i 2021.
Dette medlem viser videre
til Pensjonistforbundets innvendinger mot regjeringens foreslåtte
beregningsmetode for at alderspensjon fra folketrygden fra 2021
skal reguleres med et gjennomsnitt av lønns- og prisveksten, men
ikke høyere enn lønnsveksten, samt stortingsvedtak nr. 619:
«Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med trygdeoppgjøret for 2021 legge inn
en kompensasjon for trygdeoppgjøret 2020, tilsvarende differansen
mellom dagjeldende reguleringsprinsipper og regulering som faktisk
gjennomsnitt av lønns- og prisvekst.»
Dette medlem har merket seg
Pensjonistforbundets tre hovedinnvendinger mot departementets foreslåtte
beregningsmetode:
-
1) De to vedtakene
behandles ikke separat, noe som gir lavere pensjonsøkning.
-
2) Beregning av
gjennomsnittet av lønns- og prisveksten bør gjøres med bakgrunn
i anslagene i revidert nasjonalbudsjett 2021.
-
3) Ved kompensasjon
for trygdeoppgjøret i 2020 må det benyttes de faktiske tallene for
lønns- og prisvekst i 2020 i henhold til vedtak nr. 619.