Opprettinger
av lovbestemmelser
Komiteen viser til proposisjonen,
der det fremgår at det er behov for enkelte oppdateringer i folketrygdloven
kapitlene 1, 11, 12, 17 og 18, som følge av at de særskilte bestemmelsene
for flyktninger i folketrygdloven ble opphevet med virkning fra
1. januar 2021, jf. lov 20. desember 2019 nr. 84. Det vises til
Stortingets behandling av Prop. 10 L (2019–2020), jf. Innst. 80
L (2019–2020) og Prop. 85 L (2016–2017), jf. Innst. 368 L (2016–2017).
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til sine merknader i Innst. 80 L (2019–2020), der Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti gikk imot forslagene
om en generell heving av botidskravet i folketrygden fra tre til
fem år og opphevelse av unntaket for flyktninger når det gjelder botidskrav
og 40 års botid for å oppnå fulle rettigheter i folketrygden. Disse medlemmer viser
til at begrunnelsen for å stemme mot var å hindre økte sosiale forskjeller
og økt fattigdom blant utsatte grupper. Disse medlemmer viser til at
innstrammingene ble vedtatt av et flertall bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, til tross for at Venstreog Kristelig Folkeparti
stemte mot de samme forslagene under Stortingets behandling av Prop.
85 L (2016–2017), med samme begrunnelse som Arbeiderpartiet fremførte
i Innst. 80 L (2019–2020). Disse medlemmer viser til at
foreliggende forslag om opprettinger i folketrygdloven er en konsekvens
av Stortingets siste flertallsvedtak i saken.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er glad for at Fremskrittspartiet,
etter mange tiårs kamp, fikk gjennomslag for å avskaffe særfordelene
flyktninger hadde i folketrygden. Som utgangspunkt mener disse medlemmer at
en ikke kan gi særskilte fordeler til enkelte grupper i samfunnet,
uavhengig av opparbeidede rettigheter i folketrygden. Disse medlemmer viser
til at det som hovedregel må være en sammenheng mellom medlemskap
og innbetaling til folketrygden og hvilke rettigheter man har rett
på.