Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen, fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Kari Anne Bøkestad Andreassen og Heidi Greni, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til Representantforslag 120 S (2020–2021). Det fremmes sju forslag i dette representantforslaget, som innebærer å trekke Norge fra ILO-konvensjon nr. 169, å oppheve Finnmarksloven og å legge ned Sametinget. Det har ikke blitt gjennomført høring i saken.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til behandlingen av Meld. St. 31 (2019–2020), jf. Innst. 246 S (2020–2021), der en enstemmig komité sluttet seg til følgende formulering:

«Komiteen viser til at staten Norge er etablert på territoriet til to folk, nordmenn og samer. Begge folkene har samme rett og krav på å kunne utvikle sin kultur og sitt språk. I Grunnloven § 108 heter det: ‘Det påligger statens myndighet å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppen kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.’»

Flertallet merker seg at en samlet komité har sluttet seg til lignende merknader i behandlingen av tidligere stortingsmeldinger om samisk språk, kultur og samfunnsliv, samt tidligere behandlinger av Sametingets årsmelding. Det framstår derfor tydelig at et samlet storting i en årrekke har stilt seg bak at det samiske folk skal ha krav på å kunne utvikle sin kultur og sitt språk. Flertallet viser videre til Innst. 85 S (2018–2019), jf. Meld. St. 18 (2017–2018), der en samlet komité står bak følgende merknad:

«Komiteen understreker den store betydningen det videre arbeidet med å styrke samisk språk har for å verne og utvikle samisk kultur og samfunnsliv, og ser derfor på oppfølgingen av Hjertespråket som svært viktig i samarbeidet mellom Sametinget og norske myndigheter fremover.»

Flertallet mener at utvikling av samisk kultur og språk, blant annet i tråd med NOU 2016:18 Hjertespråket, er en sentral del av den nasjonale politikken rettet mot den samiske befolkningen. Flertallet stiller seg derfor ikke bak noen av forslagene i dette representantforslaget, da samtlige av disse vil innebære en stor svekkelse av det samiske folks mulighet til å utøve sitt språk og sin kultur.

Flertallet viser for øvrig til statsrådens brev av 23. mars 2021, der forslagene blir grundig imøtegått, både med bakgrunn i den samepolitikken som et bredt flertall på Stortinget står bak, og i at forslagene vil komme i konflikt med Grunnloven § 108. Den samiske kulturen er en viktig del av vår kulturarv, gjør vår felles kultur rikere og er noe vi som samfunn sammen skal ta godt vare på.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at norsk offentlig sektor er stor, byråkratisk og dyr. Disse medlemmer er på generelt grunnlag opptatt av å bruke skattebetalernes penger på en mest mulig treffsikker måte, med færre byråkratiske ledd som spiser opp ressurser. Det burde være mulig å ivareta samisk kultur, historiefortelling og språk ved at Kulturdepartementet og kommunene får midler og ansvar for dette. Formidlingen av historien er også noe som burde treffe hele landet og ikke én landsdel. Disse medlemmer vil understreke at Sametinget er et forvaltningsledd som kommer i tillegg til Stortinget, departement, fylkeskommuner og kommuner. Det er derfor på tide å se på om pengene som i dag går til Sametinget som byråkrati, kunne vært benyttet bedre og mer effektivt opp mot utvikling og etablering av privat næringsliv i regionen.

På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen ved første og beste anledning si opp Norges deltakelse i ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater.»

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å oppheve Finnmarksloven.»

«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme de nødvendige forslag som medfører at alt tettstedsrelatert areal i Finnmark overføres fra Finnmarkseiendommen til kommunene umiddelbart.»

«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme de nødvendige forslag som medfører at dagens umatrikulerte grunn i Finnmark blir matrikulert som fast eiendom.»

«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme de nødvendige forslag slik at de områdene som i dag inngår i Finnmarkseiendommen, sammen med Statskogs arealer i Nordland og Troms, kommer under en lovmessig lignende tilstand som statens utmarksarealer i resten av landet.»

«Stortinget ber regjeringen utrede og fremme de nødvendige forslag slik at Sametinget nedlegges.»

«Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag for å avvikle forvaltningsområdet for samiske språk, jf. lov om Sametinget og andre samiske rettsforhold (sameloven) kapittel 3.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til vedtak 837, jf. Innst. 385 S (2016–2017):

«Stortinget ber regjeringen utrede å gi fjelloven samme anvendelse i Nordland og Troms som sør for Nordland grense. Utredningen skal legge til grunn at Statskog fortsatt skal beholde ansvaret for skogressursene. Utredningen skal videre legge til grunn at gjeldende finnmarkslov videreføres innenfor dagens fylkesgrense for Finnmark, men ikke utvides til nye geografiske områder.»

Disse medlemmer forutsetter at regjeringen snarlig følger opp dette vedtaket.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til omtale om oppfølgingen av anmodningsvedtaket i Prop. 1 S (2019–2020) for Landbruks- og matdepartementet og til at Landbruks- og matdepartementet i omtalen i Prop. 1 S (2020–2021) la til grunn at rapporteringen på vedtaket er avsluttet. Disse medlemmer viser videre til at flertallet i næringskomiteen sluttet seg til dette, i Innst. 8 S (2020–2021), pkt. 5.2.12. Disse medlemmer har merket seg at Landbruks- og matdepartementet mener «det vil vere naturleg at rapportering om saka skal gjerast i høve med regjeringa si samla oppfølging av forslaget frå Samerettsutvalet II om ny forvaltningsordning for Nordland og Troms i NOU 2007:13 Den nye sameretten». Disse medlemmer ser fram til at denne samlede oppfølgingen kommer i gang, og legger til grunn at arbeidet nå vil starte, etter at forslag om lovregler om konsultasjoner med Sametinget og samiske interesser nylig er levert Stortinget.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet mener den skisserte oppfølgingen i forbindelse med Samerettsutvalget II ikke legger opp til en snarlig nok oppfølging. Det har nå snart gått fire år siden vedtaket ble fattet, og det er svært uheldig at oppfølgingen utsettes ytterligere. Disse medlemmer mener vedtaket om å utrede å gi fjelloven samme anvendelse i Nordland og Troms som sør for Nordlands grense må følges opp som en selvstendig sak, og ikke som en del av en helhetlig oppfølging av Samerettsutvalget II. Det understrekes at vedtaket ikke endrer på dagens situasjon innenfor Finnmarks grenser, der det slås fast at Finnmarksloven fortsatt skal være gjeldende. Vedtaket slår også fast at Finnmarksloven ikke skal utvides til nye geografiske områder. Disse medlemmer viser for øvrig til merknaden fra Senterpartiet, Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti i Innst. 8 S (2020–2021) i forbindelse med oppfølgingen av anmodningsvedtaket:

«Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at dette arbeidet har tatt for lang tid, og at fremdrift må prioriteres for å få en avklaring på helt sentrale spørsmål for de berørte.»