Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Marianne
Marthinsen og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond
Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Christian Tybring-Gjedde og Morten Wold, fra Senterpartiet,
Emilie Enger Mehl og Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Venstre, Trine Skei Grande, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, viser til lovforslaget,
en ny midlertidig lov om forvaltning av personell i Forsvaret for å
avhjelpe konsekvenser av covid-19. Komiteen viser til at formålet
med loven er å sikre at Forsvaret kan opprettholde operativ evne,
beredskap og styrkeproduksjon gjennom covid-19-pandemien. Komiteen viser
til at midlertidig lov 29. april 2020 nr. 36 om forvaltning av personell
i Forsvaret for å avhjelpe konsekvenser av covid-19 ble opphevet
1. februar 2021.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, merker seg
at den nåværende smittesituasjonen tilsier at det fremdeles er behov for
en lov som sikrer at Forsvaret kan opprettholde operativ evne, beredskap
og styrkeproduksjon gjennom covid-19-pandemien.
Komiteen merker
seg at lovforslaget innebærer en videreføring av reglene fastsatt
i midlertidig lov 29. april 2020 nr. 36 i en ny midlertidig lov.
Lovforslaget gir Forsvaret en begrenset beordringsmyndighet overfor sivilt
tilsatte der dette er strengt nødvendig for å ivareta lovens formål.
Forslaget gir videre Forsvaret myndighet til å iverksette strengt
nødvendige tiltak, både i og utenfor arbeidstid, overfor militært
tilsatte, tjenestepliktige inne til tjeneste og sivilt tilsatte
for å begrense smittespredning. Loven gjelder på norsk territorium
og på norske skip og luftfartøy. Loven gjelder kun Forsvarets personell
og hjemler ikke tiltak overfor personer utenfor Forsvaret. Etter
forslaget skal loven gjelde frem til 1. september 2021.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til
lovforslaget § 4.
Flertallet anser det som nødvendig,
for ytterligere å øke forutsigbarheten for Forsvaret under pandemien,
å forlenge lovens varighet til 10. november.
Flertallet fremmer på dette
grunnlag følgende forslag:
«Loven
trer i kraft straks og oppheves 10. november 2021.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til de
forutgående komitébehandlingene av den midlertidige loven om forvaltning
av personell i Forsvaret, jamfør Innst. 245 L (2019–2020) og Innst.
32 L (2020–2021). Som tidligere anerkjenner disse medlemmer behovet for
å kunne omdisponere personell under koronakrisen for å opprettholde
operativ evne, beredskap og styrkeproduksjon og ivareta behov for
smittevern. Disse
medlemmer anerkjenner at det er positivt at Forsvarsdepartementet,
i motsetning til ved den opprinnelige midlertidige lovens forlengelse
i september 2020, denne gangen la opp til en ordinær høringsrunde med
ordinære frister. Disse
medlemmer vil påpeke at reelle høringsrunder må være en forutsetning
når lover som hjemler omfattende inngrep i eksisterende arbeidsforhold,
foreslås.
Disse medlemmer viser til at
det norske samfunnet i skrivende stund har måttet leve med omfattende
restriksjoner i en krisesituasjon i over ett år. Tillit, gjensidig
forståelse og dialog mellom partene i arbeidslivet har vært en stor
styrke i samfunnets håndtering av krisesituasjonen, spesielt når
krisen går fra å være en kortvarig til en langsiktig unntakssituasjon.
Nettopp erfaringene fra den sektoren som den foreslåtte loven regulerer,
tjener som gode eksempler på at en har evnet å finne gode løsninger
på frivillig basis. Disse
medlemmer viser til NTLs høringsinnspill, hvor det vises til
at «erfaring fra etaten viser at den enkelte ansattes innsatsvilje
og lojalitet ovenfor arbeidsgiver og samfunnsoppdraget er så stor
at det er mulig å finne løsninger innenfor det ordinære regelverket
og gjennom lokale løsninger», og at dette har gjort at det ofte
ikke har vært nødvendig å ta loven i bruk. Disse medlemmer minner videre
om at tillit og lojalitet er goder som må forvaltes svært godt,
spesielt i en situasjon der pandemien skaper store utfordringer
for de ansatte.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti merker seg høringsinnspillet
fra Advokatforeningen, som fremmer som en mulig innvendig at lovforslaget
«tilsynelatende gir arbeidsgiver svært vid adgang til å beslutte
inngripende tiltak overfor arbeidstakerne», og registrerer betenkelighetene
med dette. Dette
medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti gjennomgående
har vært svært skeptisk til lovens nødvendighet i en situasjon der
arbeidstakere har strukket seg svært langt for å imøtekomme de krav
som man på arbeidsgiversiden har ansett som nødvendige.
En forutsetning for
at flertallet i utgangspunktet stilte seg bak den midlertidige loven,
var dens høye terskel for å sette i verk inngripende tiltak og den
dokumentasjonsplikten som loven fremhevet. Dette medlem må dessverre registrere
at høringsinstansene har rapportert om flere tilfeller der det er
uklart om denne plikten har blitt tilstrekkelig fulgt opp, og at
det blir rapportert om mangel på involvering og drøfting med arbeidstakersiden
før iverksettelse av tiltak hjemlet i den tidligere midlertidige
loven.
Dette medlem viser til at den
midlertidige loven som det ovennevnte lovforslaget bygger på, ble
opphevet 1. februar 2021. Dette medlem viser til at dialog med
arbeidstakerorganisasjonene tilsier at man i perioden fra lovens
opphevelse fram til i dag har evnet å finne gode og rimelige løsninger
gjennom partsdialog, dette i en situasjon der smittesituasjonen
nasjonalt har vært på sitt mest kritiske siden pandemiens begynnelse. Dette medlem ber
regjeringen trekke lærdom av dette.
Dette medlem vil på dette grunnlag
gå imot lovforslaget. Om loven skulle bli vedtatt på ny, mener dette medlemfremdeles
at det er tvingende nødvendig at regjeringen følger opp de forutsetninger
som ligger til grunn for loven, nemlig at behovet for å beordre
sivilt personell skal dokumenteres, og at ansatte og tillitsvalgte
skal involveres i forkant av iverksettelse av tiltak hjemlet i loven. Dette medlem mener
i tillegg at det er svært viktig at departementets lovnad om en
rapporteringsmekanisme blir fulgt opp snarest etter lovens ikrafttredelse.