Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Eigil Knutsen
og Julia Wong, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Mudassar
Kapur, Anne Kristine Linnestad, Anders Riise og Aleksander Stokkebø,
fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Hans Andreas Limi
og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve
Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski,
fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, fra
Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, viser til at finansministeren har uttalt seg om forslaget
i brev av 23. mars 2021. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at når en entreprenør fakturerer et krav som blir bestridt
av debitor, må det innbetales merverdiavgift, mens endelig avklaring
av kravet normalt tar lang tid. Dette medfører en likviditetsbelastning
for entreprenøren.
Flertallet viser til at tidfestingen
av merverdiavgift bygger på fakturaprinsippet, slik at merverdiavgiften
tidfestes i den termin salgsdokumentasjonen utstedes.
Flertallet viser til departementets
omtale i høringsbrev den 17. juni 2020 i forbindelse med forslag
til endret tidfesting av merverdiavgift ved bygge- og anleggsarbeid,
der det slås fast at
«Det er uten betydning
for tidfesting av merverdiavgift om kravet faktisk blir betalt.
Hovedregelen etter gjeldende rett er at salgsdokument skal utstedes
i samsvar med bygge- og anleggsarbeidets fremdrift. Følgelig vil
merverdiavgiften kunne utgjøre en del av den likviditetsbelastningen
entreprenørene utsettes for når oppdragsgiveren bestrider og nekter
å betale kravet.»
Flertallet påpeker at problemstillingen
er særskilt relevant i bygg- og anleggsprosjekter grunnet plikt til
å utføre endringer ved uenighet, den såkalte «hoppeplikten». I de
fleste entrepriseprosjekter oppstår det på et tidspunkt behov for
endringer eller justeringer av opprinnelige planer. Det kan være
uforutsette grunnforhold eller andre forhold det er umulig å vite
om før man faktisk åpner grunnen.
Flertallet vil
vise til at hoppeplikten innebærer at entreprenøren må utføre alle
endringer og tillegg kunden ønsker, også i tilfeller der det oppstår
uenighet om og i hvilken grad entreprenøren har krav på mer tid og
penger. Dette i motsetning til de fleste andre kontraktsforhold
hvor part som blir pålagt merarbeid stanser ved manglende betaling.
Dette har altså entreprenøren i de aller fleste tilfeller ikke rett
til, og står dermed igjen med store omkostninger for arbeid som
ikke betales. Flertallet vil påpeke
at dette viser at virksomheter som er underlagt hoppeplikten er
pålagt en helt særegen plikt til å fullføre oppdrag selv om det
er uenighet rundt oppdraget og oppgjøret for dette. Dermed påløper
også en helt særskilt risiko og likviditetsmessig utfordring. Dette
taler etter flertallets syn
også for at det bør utformes særskilte regler for bygg- og anleggsbransjen
om at krav om betaling av merverdiavgift først inntreffer etter
at et omtvistet krav er endelig avklart. Flertallet vil påpeke at selv
etter en slik endring vil det være et sterkt insentiv for entreprenør
til å få avklart utestående tvister for å kunne motta sluttoppgjør
fra oppdragsgiver.
Flertallet viser til brevet
fra Finansdepartementet v/finansministeren mottatt 23. mars 2021.
Departementet uttaler at
«Dersom det innføres
særlig gunstige tidfestingsregler for enkeltbransjer, vil det kunne
skape uønskede vridninger og forskjellsbehandling, og press fra
andre bransjer om tilsvarende endringer.»
Flertallet mener at en endring
som foreslått i representantforslaget ikke i seg selv vil utløse
behov for øvrig særregulering, og at eventuelle forslag om dette
i så fall uansett må vurderes og behandles særskilt. Flertallet mener
imidlertid at det bør presiseres i vedtaket at endringen gjelder
bygg- og anleggsvirksomhet.
Flertallet viser til at bokføringsforskriftens
kapittel 8 allerede inneholder en rekke tilleggsbestemmelser og
særlige regler tilpasset enkelte næringer og bransjer. Videre påpeker flertallet at
man i en årrekke har hatt egne regler om tidspunkt for fakturering
og avgiftsberegning mv. for «Bygge- og anleggsvirksomhet» i delkapittel
8-1 i bokføringsforskriften. Således vil en eventuell særregulering
av mva.-behandlingen av omtvistede krav for bygge- og anleggsbransjen
ikke reise særlige utfordringer med hensyn til hvem som omfattes
av ordningen.
Flertallet viser til at Finansdepartementet
i sitt brev uttaler at
«det er et tungtveiende
hensyn at merverdiavgiftsreglene skal være enkle å forstå og praktisere,
…»
Flertallet viser til notat
fra Deloitte Advokatfirma, som har vurdert saken på oppdrag fra
Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA). Deloitte påpeker at bransjens
forslag tvert imot vil
«kunne innebære en
forenkling av skatte- og avgiftsreglene, samlet sett. Begrunnelsen
er at bransjens forslag vil innebære at reglene om tidfesting av
omtvistede krav i tilknytning til bygge- og anleggskontrakter vil
bli de samme innenfor henholdsvis skatte- og avgiftsretten, jf.
at skatteplikt først inntrer på det tidspunkt kravet er endelig
avklart. … Etter dette taler hensynet til et enkelt praktiserbart
regelverk vel så mye i retning av at bransjens forslag bør vedtas
som at forslaget ikke bør vedtas.»
Flertallet deler vurderingen
av at hensynet til et enkelt regelverk ikke taler mot forslaget
om at betalingsplikten for mva. ved omtvistede krav suspenderes.
Flertallet viser til at finansministeren
i sitt brev til komiteen bemerker at
«… merverdiavgiften
er en skatt på forbruk av varer og tjenester. Det tilsier at det
bør være en viss nærhet i tid mellom det tidspunktet varen eller
tjenesten blir tilgjengelig for bruk og tidspunktet for innberetning
og betaling av merverdiavgift. Det kommer til uttrykk ved at utgangspunktet,
både i Norge og internasjonalt, er at avgiftspliktens inntreden
knytter seg til tidspunktet for levering.»
Flertallet er enig i denne
hovedregelen. Samtidig vil flertallet påpeke at en endring
i tråd med representantforslaget ikke vil være første gang det innføres
en særregel om at tidspunktet for avgiftsberegning utsettes til
etter at levering er skjedd. Flertallet viser i den forbindelse
til at merverdiavgiftsforskriften inneholder regler som blant annet
innebærer at bostyrere kan vente med avgiftsberegning til «det tidspunkt
vederlaget blir fastsatt», jf. § 15-9-1. Flertallet viser til at det
i begrunnelsen for denne bestemmelsen, slik det fremkommer av Skattedirektoratets
merverdiavgiftshåndbok 2020, vektlegges at det i tilfeller omfattet
av denne bestemmelsen kan gå lang tid mellom utførelse av tjenesten
og fastsetting/utbetaling av vederlaget. Derav følger at
«Bruk av hovedregelen
om avgiftsinnberetning og utfakturering pr. to mnd. vil i disse
tilfellene kunne utgjøre en ikke uvesentlig likviditetsulempe for
tjenesteyter.
Det følger derfor av FMVA [merverdiavgiftsforskriften]
§ 15-9-1 første ledd første punktum at salgsdokument for vederlag
som fastsettes og betales av offentlig myndighet kan utstedes på
det tidspunkt vederlaget blir fastsatt.»
Flertallet mener det fremstår
urimelig at det er entreprenørene, og ikke staten, som har avgiftsrisikoen i
tilfeller hvor det tar tid å avklare om, og eventuelt hvor mye merverdiavgift
som skal beregnes. Flertallet påpeker
at dette fremstår særlig urimelig i tilfeller hvor det er staten
som er oppdragsgiver og som bestrider entreprenørens betalingskrav.
For å ivareta sitt krav må entreprenøren fakturere dette, men det
innebærer at man tar en risiko for at mva. for millionbeløp forskutteres
i årevis før tvisten er avklart og man får vederlaget eller tilbakeført
mva.
Flertallet viser videre til
innspill fra bransjen der det fremgår at et flertall av de rettslige
tvistene ser ut til å angå offentlige oppdragsgivere. Flertallet vil
i den forbindelse vise til brev fra Maskinentreprenørenes Forbund
(MEF) og Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF) med omtale av selskapet
Park og Anlegg AS i Sarpsborg der «Selskapet har forskuttert 25–30
mill. kroner i merverdiavgift på omtvistede saker. 98 prosent av
det er i tvister med Statens vegvesen».
Flertallet kjenner til flere
eksempler på at slike rettstvister kan ta mange år å få avklart,
for eksempel slik tilfellet var for arbeidsfellesskapet NCC/Repstad Anlegg
ved prosjektet Fv. 456 Vågsbygdveien i regi av Statens vegvesen
/ Vest-Agder fylkeskommune omtalt på bransjenettstedet anleggsmaskinen.no
12. september 2019. Der fremkommer det at entreprenør etter at prosjektet
var fullført i 2014 sendte en sluttfaktura på nær 200 mill. kroner.
Oppdragsgiver godtok ikke fakturaen, og beløpet ble omtvistet. Fakturaen
utløste et merverdiavgiftskrav på 45 mill. kroner som måtte betales
uavhengig av om fakturaen ble godtatt eller ikke. Arbeidsfellesskapet
gikk i 2014 til søksmål mot Vest-Agder fylkeskommune for å få betalt
for merarbeid ut over kontrakt. Først etter fem år ble saken avklart
i lagmannsretten, som kom frem til at fylkeskommunen må betale entreprenøren
110 mill. kroner – pluss mva. Likviditeten hos entreprenør ble svært
presset.
Flertallet påpeker at betalingen
av mva. ved omtvistede krav er en særskilt stor belastning for de
små og mellomstore entreprenørene. Disse har gjerne ikke store nok
likviditetsreserver til å kunne forskuttere innbetaling av millionbeløp
i mva. i årevis mens en tvist avklares. Videre har de mindre aktørene
gjerne ikke egne jurister, slik at det er desto vanskeligere for
disse å forfølge slike omtvistede saker i rettsvesenet. På denne
måten har kravet om innbetaling av mva. for omtvistede beløp en
konkurransevridende effekt til ulempe for de mindre aktørene.
Flertallet viser til at det
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2021 ble vedtatt
at innberetning og betaling av merverdiavgift i tilfeller der oppdragsgiveren
bestrider kravet fra entreprenøren, kan utsettes til arbeidet er
fullført. Flertallet påpeker at
selv om dette var et skritt i riktig retning, løser det ikke hovedproblemet,
som er at entreprenører i mange tvistetilfeller må betale merverdiavgift
lang tid før de mottar betaling for utført oppdrag.
Flertallet viser til høringssvar
fra MEF og NAF 3. august 2020, der de kom med følgende vurdering
av den foreslåtte endringen:
«Dette kan bidra
til å lette likviditetsbelastningen underveis i prosjektet, men
det bidrar ikke til å løse det som er bransjens store utfordring,
nemlig de lange sluttoppgjørstvister der det det i enkelte tilfeller
tar år å avgjøre kravenes berettigelse. Av den grunn anser vi dette
forslaget ikke godt nok svarer på intensjonen om å redusere likviditetsutfordringene
i bygg- og anleggsbransjen.»
Flertallet understreker at
bygg- og anleggsbransjen er en viktig næring som bidrar med arbeidsplasser, aktivitet
og verdiskaping i hele Norge. Næringen er svært viktig for sysselsetting,
og mangfoldet av entreprenører spiller en viktig rolle i å realisere
flere politiske mål, blant annet trygg og effektiv infrastruktur. Flertallet påpeker
at likviditetsbelastningen med dagens regelverk kan redusere entreprenørenes
evne til å delta i fremtidige konkurranser om oppdrag, og i verste
fall kan enkelte gå konkurs.
Flertallet vil vise til at
Finansdepartementet i sitt brev til komiteen trekker frem at den
foreslåtte endringen kan gi kontrollutfordringer for myndighetene
og øke faren for uønskede tilpasninger, særlig der partene er nærstående.
Flertallet vil understreke
at det på generell basis er viktig å unngå uønskede tilpasninger
og sikre god kontroll med ulike næringer fra myndighetene. Flertallet mener
at den foreslåtte regelendringen ikke innebærer særskilt store muligheter
for uønskede tilpasninger eller kontrollutfordringer.
Flertallet påpeker at ethvert
avgiftssystem basert på selvdeklarasjon har en iboende risiko for
at useriøse aktører velger å ikke forholde seg til reglene. Flertallet vil
påpeke at de som fremfor alt påføres en ekstrabelastning av dagens
regler, er seriøse aktører som fakturerer og innbetaler merverdiavgift
i tråd med regelverket, og slik må bære en likviditetsbelastning
som useriøse aktører unndrar seg. Flertallet vil understreke
at fare for unndragelse må forebygges både gjennom informasjonsvirksomhet
og holdningsskapende arbeid, samt styrkede kontroller, ikke gjennom
å beholde regler som gir urimelig tyngende utslag for seriøse aktører. Flertallet mener
imidlertid at risikoen for manglende regeletterlevelse ikke i seg
selv bør være et argument mot innføring av en regel som ellers har
gode grunner for seg.
Flertallet mener det er rimelig
at entreprenørenes forpliktelse til å svare merverdiavgift til staten
oppstår først på det tidspunkt en eventuell tvist er avklart, det
vil si først på det tidspunkt det er avklart at entreprenøren har
krav på vederlag og det dessuten er avklart hvor stort vederlag
entreprenøren har krav på.
Flertallet fremmer med bakgrunn
i dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreta nødvendige forskrifts- og/eller regelendringer
slik at innberetning og betaling av merverdiavgift ved bygge- og
anleggsvirksomhet suspenderes inntil omtvistede krav er avklart, og
komme tilbake med nødvendig budsjettmessig oppfølging snarest mulig
og senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2022».
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti er opptatt av å
tilrettelegge best mulig for at næringslivet skal ha enkle og rettferdige
vilkår. Disse
medlemmer har forståelse for det kan være krevende for en
entreprenør at merverdiavgift må innbetales ved faktureringstidspunktet også
når et krav blir bestridt av debitor.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen i Prop. 1 LS (2020–2021) foreslo å endre tidfestingen
av merverdiavgift ved bygge- og anleggsvirksomhet og verftsindustri,
nettopp for å bidra til å redusere entreprenørens likviditetsbelastning
ved omtvistede krav. Forslaget gikk ut på at entreprenøren kan utsette
faktureringen til arbeidet er fullført, og at tidfestingen av merverdiavgift
utsettes tilsvarende. Stortinget vedtok dette, og endringen av bokføringsforskriften
§ 8-1-2a trådte i kraft 1. januar 2021. Disse medlemmer påpeker at
denne endringen gir et rom for at noen uenigheter, typisk knyttet
til arbeid i tidlige faser av entrepriser, nå kan bli avklart før
entreprisen er fullført og dermed før entreprenøren må betale merverdiavgift.
Disse medlemmer vil påpeke
at selv om hoppeplikten kan bidra til at omtvistede krav akkumuleres gjennom
en prosjektperiode, er problemstillingen med omtvistede krav ikke
unik for bygge- og anleggsbransjen. Også innenfor andre bransjer
kan det oppstå store og langvarige sluttoppgjørstvister, for eksempel
i kontrakter om større IKT-leveranser. Disse medlemmer mener at det
derfor kan være problematisk å gi en særregel for en enkeltbransje.
Videre understreker disse
medlemmer at entreprenører som andre leverandører må gjøre
en samlet vurdering av forholdene ved inngivelse av tilbud og inngåelse
av kontrakt, herunder når det gjelder den såkalte hoppeplikten. Disse medlemmer viser
til at en side av hoppeplikten nettopp er entreprenørens adgang
til å fremme krav ut over det forhåndsavtalte vederlaget. Merverdiavgiftsplikten
er en del av det totale bildet som entreprenørene må ta høyde for. Disse medlemmer viser
også til at en regelendring kun for bygge- og anleggsarbeid vil
kunne gi ulik behandling av de ulike leverandørene inn i ett og samme
byggeprosjekt. Byggevareforhandleren som bare leverer materialer,
anses ikke å levere bygge- eller anleggsarbeid og vil følgelig ikke
omfattes av endringen. Materialer levert som ledd i en entreprise
vil derimot omfattes. Det samme vil gjelde for andre leverandører til
bygge- og anleggsprosjekter som faller utenfor bestemmelsen. Dette
er spørsmål som regjeringen bør vurdere.
Disse medlemmer merker seg
et argument brukt om at entreprenører også med den foreslåtte regelendringen
vil ha et sterkt insentiv til å få avklart utestående tvister, for
å motta sluttoppgjøret. Disse medlemmer vil imidlertid
bemerke at en entreprenør som utfører et oppdrag for et konsernselskap
ikke nødvendigvis har et slikt insentiv. I slike konstellasjoner vil
det derimot kunne være en fordel for konsernet å skyve merverdiavgiftsbelastningen
ut i tid. Disse medlemmer påpeker
derfor at den foreslåtte regelendringen vil kunne øke mulighetsrommet
for uønskede tilpasninger og dermed medføre en konkurranseulempe
for de mest regellojale, i tillegg til at dette vil kunne gi økt
kredittrisiko og tilhørende provenytap for staten. Dette bør utredes
nærmere før det tas en beslutning.
Disse medlemmer merker seg
merknaden fra komiteens flertall om at det også i dag finnes en
bestemmelse i merverdiavgiftsforskriften § 15-9-1 som gjør unntak
fra regelen om når avgiften inntrer. I merknaden vises det til Skattedirektoratets
merverdiavgiftshåndbok, der begrunnelsen for bestemmelsen sies å
være at det kan gå lang tid mellom utførelsen av tjenesten og fastsettingen
og utbetalingen av vederlaget. Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at den nevnte bestemmelsen er en snever ordning, avgrenset
til tilfeller hvor vederlaget fastsettes av det offentlige. Dette
vilkåret, om at vederlaget fastsettes av det offentlige og ikke som
normalt av tjenesteyter selv, innebærer at det ikke foreligger interessefellesskap,
og at ordningen ikke skaper kontrollutfordringer og heller ikke
gir risiko for tilpasninger eller for vridninger mellom næringsdrivende tilbydere.
Disse medlemmer anser det
ikke som et tungtveiende argument for en regelendring at oppdragsgiveren
i en del tilfeller er en offentlig part.
Disse medlemmer mener det
er nødvendig med enkle og lett kontrollerbare merverdiavgiftsregler for
å begrense mulighetene for skatteaggressive tilpasninger. Disse medlemmer frykter
forslaget kan gi avgrensningsproblemer og kontrollutfordringer for myndighetene,
som bør utredes nærmere. Disse medlemmer er videre
ikke kjent med at andre stater har innført regler om utsatt beregning
og betaling av merverdiavgift ved omtvistede krav.
Disse medlemmer viser til
brevet fra finansministeren mottatt 23. mars 2021, hvor finansministeren påpeker
at et eventuelt forslag må vurderes i lys av statsstøtteregelverket
i EØS-avtalen og avklares med ESA før det kan tre i kraft.
Disse medlemmer viser videre
til at Stortinget i Innst. 2 S (2020–2021) fattet følgende anmodningsvedtak:
«Stortinget ber
regjeringen vurdere endringer i merverdiavgiftsregelverket for entrepriser
slik at entreprenøren ikke trenger å innberette og innbetale merverdiavgift
av omtvistede krav før tvisten er endelig avklart.»
Disse medlemmer vil ikke utelukke
at det kan være nødvendig med ytterligere endringer i regelverket knyttet
til innbetaling av merverdiavgift i bygg- og anleggsbransjen ut
over det som ble iverksatt fra 1. januar 2021, men mener det er
rimelig å avvente den vurderingen Stortinget har bedt regjeringen
om, før det konkluderes. Disse medlemmer legger til
grunn at regjeringen kommer tilbake med en slik vurdering senest
i forslag til statsbudsjett for 2022, og at det herunder vurderes
hvorvidt en slik endring i regelverket for bygg- og anleggsbransjen
kan skape presedens for andre bransjer.