2.2.2 Havvind
Komiteen påpeker at en satsing
på havvind representerer en stor mulighet til å videreutvikle en
fornybarindustri i Norge. Et velfungerende hjemmemarked er viktig
for norsk leverandørindustri og fremtidens grønne arbeidsplasser.
Det er også avgjørende for å gi oss mer kunnskap, blant annet om
hvordan vi best kan sikre sameksistensen mellom ulike havnæringer
når havvind bygges ut.
Komiteen mener det er viktig
at vi bygger på vår erfaring med å forvalte havområdene for å sikre
et godt miljø og god sameksistens mellom ulike næringer ved utbygging
av havvind. Det er spesielt viktig at utviklingen av havvindprosjekter
skjer i tett dialog med fiskerinæringen, som skaper store verdier
langs hele kysten og til havs.
Komiteen viser til debatten
og konfliktene rundt vindkraft på land. Komiteen mener vi må ta lærdom av
dette, og er opptatt av at konsesjonssystemet for havvind skal hindre
konflikt. Videre mener komiteen at konsesjonssystemet
må være innrettet slik at det fremmer et bredt aktørbilde, slik
at flere bedrifter får ta del i teknologiutviklingen og mulighetene
den gir for industrieksport. Komiteen viser til stortingsmeldingen
om langsiktig verdiskaping fra norske energiressurser som legges
fram våren 2021, og som vil omhandle blant annet juridisk rammeverk
for havvind.
Komiteen påpeker at regjeringens
åpning av områdene Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II for vindkraft gjør
at næringen kan ta i bruk norsk sokkel som testarena for å utvikle
ny teknologi og grønne løsninger. Komiteen viser til at utbyggingsplanen
for havvindprosjektet Hywind Tampen i Nordsjøen ble godkjent av
regjeringen i 2020. Dette er verdens største og Norges første anlegg
for flytende havvind.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at norske aktører er godt plassert til å ta en sterk posisjon
i markedet for flytende havvind. Disse medlemmer viser til
at formålet med en flytende havvindsatsing er å utvikle teknologi
som kan brukes til å produsere fornybar energi i Norge, og å gjøre det
mulig å produsere fornybar energi globalt for å fortrenge fossil
energi.
Disse medlemmer viser videre
til Menon-rapport 116/2020: «Virkemidler for å realisere flytende
havvind på norsk sokkel», som skisserer en markedsandel på 10 pst.
i et basisscenario og 17 pst. i et høyscenario. Disse medlemmer viser også
til SINTEF-rapport 2019:01139, «Energi og Industri. Mulighetsrom
verdikjeder. NHO Veikart for fremtidens næringsliv», som slår fast
at det kan utvikles over 50 000 nye arbeidsplasser innenfor havbasert
vind dersom betingelsene raskt kommer på plass.
Disse medlemmer mener den
lange erfaringen norske aktører har fra olje- og gassindustrien,
gir et betydelig konkurransefortrinn gitt at kompetansen overføres
til nye, fornybare markeder. Disse medlemmer viser til
at statsminister Erna Solberg fikk et uoppfordret og unisont krav
om å legge ambisjonene og pengene på bordet, slik at det kan bygges
nye flytende havvindparker på norske hav, da hun besøkte norsk leverandørindustri
høsten 2019. Disse
medlemmer mener imidlertid det skjer for lite på området.
Disse medlemmer merker seg
at Meld. St. 10 (2020–2021) «Grønnere og smartere – morgendagens maritime
næring» i liten grad omtaler havvindindustrien. Regjeringen skriver
at de «følger utviklingen innenfor marked og teknologi tett, og
tar sikte på å videreutvikle regelverket for fornybar energi til
havs i Norge». Disse
medlemmer mener det haster å komme med konkrete tiltak for
å realisere en norsk havvindindustri som kan hevde seg internasjonalt. Disse medlemmer peker
på at det trengs et aktivt hjemmemarked, at norske aktører må være
tidlig ute sammenlignet med konkurrentene, og at det trengs en tydelig
visjon og tilpassede virkemidler fra myndighetene.
Disse medlemmer mener en av
de viktigste forutsetningene for å lykkes er at staten setter seg
konkrete mål og utarbeider en strategi for å nå målet. Som et første
skritt mener disse
medlemmer at Norge bør ha et mål om raskt å utvikle flytende
havvind gjennom å etablere virksomhet i vårt geografiske område
og sikre statlige investeringer en periode for å få kostnadene ned og
lønnsomheten opp. Disse
medlemmer viser til at blant annet NHO, ulike LO-forbund og
Rederiforbundet mener det bør etableres en nasjonal ambisjon for produksjon
av flytende havvind på norsk sokkel.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
kortsiktige målet må være minst 3 GW installert effekt innen 2030.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen etablere en nasjonal sektoravtale mellom næringsliv,
myndigheter, virkemiddelapparat, forskningsmiljøer og øvrige deler
av den maritime klyngen som sikrer at Norge bygger opp industri,
kompetanse, arbeidsplasser og eksporterbar teknologi for flytende
havvind. Det skal settes et nasjonalt mål om minst 3 GW installert
effekt innen 2030.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstrepartiviser
til Important Projects of Common European Interest (IPCEI). IPCEI
er innovative prosjekter på utvalgte industrielle områder som krever
koordinert grenseoverskridende innsats. Statsstøttereglene for IPCEI
åpner for høyere støtteintensiteter samt mulighet for å støtte førstegangsinvesteringer
i industriell skala. Det etableres nå et slikt samarbeid for innovasjonsprosjekter
innenfor hydrogenteknologi som Norge har valgt å slutte seg til,
hvor Enova er gitt ansvaret for å forvalte den norske deltagelsen.
Det har også blitt opprettet et IPCEI-prosjekt innenfor batteriteknologi som
Norge ikke har sluttet seg til. Disse medlemmer mener at Norge
må ta initiativ til at det opprettes et IPCEI-prosjekt innenfor
flytende havvind, hvor Norge kan innta en pådriverrolle. Det vil
øke mulighetene for å lykkes med norskutviklede løsninger internasjonalt
på sikt.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil derfor vise til Representantforslag
192 S (2020-2021, fra representantene fra Sosialistisk Venstreparti
om krisetiltak og grønn gjenreisning av Norge, som inneholder forslag
om å tilslutte seg EUs IPCEI-prosjekt innenfor batteriteknologi
og ta initiativ overfor EU om å opprette et nytt IPCEI-prosjekt
innenfor flytende havvind.
Komiteen påpeker
at havvindindustrien vil omtales og behandles i kommende stortingsmelding
om langsiktig verdiskaping fra norske energiressurser og derfor
ikke dekkes utførlig i stortingsmeldingen om politikk for maritim
næring.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen har brukt svært lang tid på å få på plass et
tilfredsstillende regelverk for norsk havvind som også ivaretar
fiskeri og andre havnæringer. Regjeringens manglende gjennomføringsevne
hindrer investeringer i norsk havvind og utviklingen av en norsk havvindindustri. Disse medlemmer vil
derfor understreke viktigheten av at regjeringen får på plass tilfredsstillende
rammeverk, inkludert reguleringer. Utviklingen av en norsk havvindindustri
bør også understøttes av statlig kapital der dette kan legge til
rette for økt verdiskaping og nye arbeidsplasser i Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener tydelige krav
og forventninger til den maritime næringen er viktig for å nå klimamålene.
Etterspørsel etter sjøtransport vil øke, og de delene av næringen
som ligger langt fremme i å oppfylle miljøkrav, vil være vinnerne.
Tydelige, realistiske og tidfestede myndighetskrav til lavere utslipp
sammen med offentlige anbud med miljøkrav i alle maritime anskaffelser
er viktige statlige bidrag til grønn omstilling.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener samtidig
næringen må settes i stand til å kunne møte disse strengere kravene.
Hverken regjeringens melding om maritim næring eller klimameldingen,
jf. Meld. St. 13 (2020–2021), inneholdt klare kompenserende tiltak for
aktører som i liten grad har mulighet til å omstille seg på kort
sikt. Dette gjelder særlig for aktører der det i dag ikke finnes
gode lav- og nullutslippsalternativer.
Disse medlemmer ønsker derfor
at staten skal forhandle fram aktive klimapartnerskap mellom staten og
industrien. Gjennom gjensidig forpliktende avtaler for særlig utsatte
sektorer skal fellesskapet bidra med støtte til omlegging og teknologiskifte
til lavutslippsløsninger. På denne måten vil disse medlemmer legge til
rette for at den maritime næringen kan utvikle klimateknologi og
lykkes med den grønne omstillingen, samtidig som den effektivt kutter
utslipp og bidrar til å nå klimamålene. Det vises i den anledning
til disse medlemmers forslag
i behandlingen av klimameldingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det er stor variasjon
mellom skipskategoriene når det gjelder tilgjengelige virkemidler.
For ferger og hurtigbåter er det både en sterk myndighetsdrevet
etterspørsel etter lav- og nullutslippsløsninger og en betydelig
grad av økonomisk støtte fra virkemiddelapparatet. Nærskipsfart
og fiskeriflåten er under utvikling og kan få støtte fra NOX-fondet og ENOVA, i første
rekke til energieffektivisering. Flertallet merker seg at per
i dag har ikke fiskeflåten reelle alternativer til diesel som drivstoff.
Det bør legges aktivt til rette for at den utviklingen som nå skjer
i retning utslippsfrie framdriftsformer i andre deler av maritim
sektor, også på sikt kan bli relevant for fiskeriflåten.
Flertallet fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en strategi for
å fornye fiskeflåten, som utformes i samarbeid med næringen (etter
modell av klimaavtalen med landbruket).»
Flertallet viser
til at inntektssystemet for fylkeskommunen fortsatt gir disinsentiver
til å velge modne lav- og nullutslippsteknologier som kan bidra
til markedsutvikling og kommersialisering av fremtidsrettede løsninger.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det fylkeskommunale inntektssystemet kompenserer
for merkostnaden ved å ta i bruk lav- og nullutslippsteknologi ved anskaffelser
av ferger og hurtigbåter.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti har merket seg
at regjeringen over flere år har jobber målrettet med utvikling
og implementering av maritime lav- og nullutslippsløsninger i skipsfarten. Disse medlemmer viser
til Handlingsplan for grønn skipsfart fra 2019, som danner grunnlaget
for regjeringens arbeid med grønn skipsfart. Disse medlemmer viser videre
til etableringen av Grønt Skipsfartsprogram i 2015, som er et partnerskap
mellom myndigheter og næringsliv for en mer klima- og miljøvennlig
skipsfart.
Disse medlemmer peker på at
regjeringen vil stille en rekke ambisiøse utslippskrav til innenlands skipsfart
de nærmeste årene:
-
Innføre lav- og
nullutslippskriterier i nye anbud for fergesamband der det ligger
til rette for det i løpet av 2023.
-
Innføre lav- og
nullutslippskriterier i nye anbud for hurtigbåter der det ligger
til rette for det i løpet av 2025.
-
Ta sikte på å innføre
krav om lav- og nullutslippsløsninger for servicefartøyer i havbruksnæringen
med en trinnvis innfasing fra 2024 der forholdene ligger til rette
for det.
-
Komme med en plan
i løpet av 2021 for lav- og nullutslippsløsninger for offshorefartøyer
i petroleumsproduksjon, herunder vurdere nye krav og innfasing av
disse fra 2022.
-
Utrede klimakrav
i offentlige innkjøp med sikte på innføring i 2023.
-
Ta sikte på å innføre
omsetningskrav for biodrivstoff i skipsfart fra 2022.
Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen i 2021 økte de frie midlene til fylkeskommunene med
100 mill. kroner for å gi fylkeskommunene større mulighet til å
prioritere lav- og nullutslippsløsninger for ferger på fylkesveisambandene.
Disse medlemmer viser også
til satsingen på innfasing av nullutslippshurtigbåter som ble videreført gjennom
en øremerket tilskuddsordning til fylkeskommunene på 80 mill. kroner. Disse medlemmer har merket
seg at regjeringen våren 2021 vil legge frem Handlingsplan for økt
andel grønne og innovative offentlige anskaffelser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at regjeringens hydrogenstrategi
i liten grad inneholder konkrete satsinger. Dersom den norske maritime
næringen skal kunne ta en lederposisjon i bruken av hydrogen, er
det nødvendig å sikre en infrastruktur for produksjon og distribusjon
fram til ulike sluttbrukere. Dette vil også bidra til å utvikle
nye grønne verdikjeder i Norge.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen styrke Statkrafts egenkapital for å bygge en grunninfrastruktur
for produksjon og distribusjon av grønt hydrogen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til hydrogenstrategien
som ble fremmet i 2020, en strategi som ble utviklet med innspill
fra næringsliv og industrien. Regjeringens hydrogenstrategi peker
ut retningen for veien videre. Regjeringen styrket satsingen på
hydrogen med 100 mill. kroner i statsbudsjettet for 2021, med særlig
vekt på å støtte utviklingen og etableringen av infrastruktur. Disse medlemmer viser
til at regjeringen i 2021 vil legge fram en stortingsmelding om langsiktig
verdiskaping fra de norske energiressursene, som vil inkludere et
veikart for hydrogen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at tiltakene i transportsektoren
blir avgjørende for å lykkes med å redusere Norges klimagassutslipp.
For å skape reelle alternativer og valgmuligheter må det bygges
ut en helhetlig ladeinfrastruktur på land og i havner og etableres
fyllestasjoner for hydrogen og biodrivstoff langs de viktigste transportårene.
LNG vil for utvalgte flåtesegmenter være viktig i mange år framover
og må være tilgjengelig i flere havner. Flertallet viser til behandlingen
av klimameldingen, der det ble flertall for å videreføre NOX-fondet. Dette er et svært
viktig tiltak for å fremskynde omstillingen i næringen og sikre
en fortsatt rask utfasing av NOX-utslipp.
Samtidig må disse ordningene møtes med skjerpede krav til utslipp.
På denne bakgrunn
fremmer flertallet følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en nasjonal plan
for å gjøre land- og ladestrøm, hydrogen, ammoniakk og andre grønne
drivstoff tilgjengelig.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stille krav til lavere utslipp fra offshoreflåten
og fra fartøy som benyttes innenfor havbruk, inkludert underleverandører.
Kravet må utformes slik at det sikrer trinnvis innfasing av beste tilgjengelige
teknologi.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det trengs en langt mer offensiv politikk for å få mer av godstransporten
over på sjø og bane. Disse
medlemmer viser til at dagens ordninger som skal stimulere
til godsoverføring, i liten grad følges opp av regjeringen. Disse medlemmer konstaterer at
regjeringen ved en rekke anledninger har foretatt reelle kutt i
bevilgningene i statsbudsjettet til formålet. Når det gis offentlig
støtte, må det stilles krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i
næringsaktiviteten som støttes.
Disse medlemmer viser til
at det tradisjonelt er et fokus på ballastvann når det gjelder forurensning
og spredning av arter til farvann der de ikke hører hjemme. Disse medlemmer er
i komiteens høring gjort oppmerksom på at like stor spredning skjer
via skroget på skip, og at det er viktig å forsterke arbeidet knyttet
til rene skrog.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen for vårt felles miljø av å hindre maritim forsøpling. Disse medlemmer ønsker
å utvide Kystverkets mandat til også å omfatte marin forsøpling,
slik at de både gis myndighet til å rette pålegg og straffeforfølge slik
forsøpling. Det bør i tillegg sikres at tilgjengelig offentlig informasjon
samordnes, for å bidra til en sterkere felles innsats for opprydning
av plast langs kysten.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti har merket seg
at regjeringen legger frem forslag som sikrer null- og lavutslippsløsninger
for offshorefartøy i petroleumsproduksjon. Regjeringen vil komme
tilbake til Stortinget i 2021 med en plan for dette, herunder vurdere
nye krav og innfasing av disse fra 2022.
Disse medlemmer viser videre
til at for havbruket vil regjeringen innføre krav om lav- og nullutslippsløsninger
for servicefartøy med en trinnvis innfasing fra 2024, der forholdene
ligger til rette for det.
Disse medlemmer viser videre
til at fiskeflåten kan få støtte gjennom virkemiddelapparatet, blant
annet Enova og Innovasjon Norge, til grønn omstilling. Disse medlemmer viser
videre til arbeidet i klimautvalget for fiskeflåten, som resulterte
i kompensasjonsordningen for CO2-avgift
for fiskeflåten. Det fremgår i regjeringens klimaplan at provenyet
fra den økte avgiften vil bli brukt til å redusere andre skatter
og avgifter. Regjeringen vil også vurdere andre måter å kompensere på
gjennom skatte- og avgiftslette for å unngå at klimaeffekten blir
motvirket.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen i 2021 har økt de frie midlene til fylkeskommunene
med 100 mill. kroner for å gi fylkeskommunene større mulighet til
å prioritere lav- og nullutslippsløsninger for ferger på fylkesveisambandene.
Disse medlemmer viser videre
til stortingsmeldingens omtale av begroing, der det fremgår at Norge koordinerer
dette arbeidet i IMO. Disse
medlemmer påpeker at det er et mål at det etableres bindende krav.