1.5.2 Val av straffereaksjon ved brot på innreiseforbod
Etter utlendingsloven
§ 108 tredje ledd bokstav e er det straffbart å overtre eit innreiseforbod
som nemnt i § 71 andre ledd eller § 124 første ledd, og strafferamma er
bot eller fengsel inntil to år.
Når det gjeld EUs
returdirektiv, har Noreg nytta høve til å fastslå at direktivet
ikkje gjeld for personar som er utviste som følgje av straff.
Returdirektivet
har ingen særskilde reglar om statane sitt høve til å bruke straff.
Slik regulering er i utgangspunktet overlaten til medlemsstatane.
EU-domstolen har uttrykkeleg godteke bruk av fengselsstraff overfor tredjelandsborgarar
som har gjeninnreist ulovleg etter å ha blitt uttransportert frå
Schengen-området.
Ut frå ei vurdering
av direktivet sitt føremål om at personar med ulovleg opphald på
Schengen-området skal sendast ut på ein rask og effektiv måte –
og at fengselsstraff kan motverke dette – har EU-domstolen innfortolka
at statane ikkje må nytte fengselsstraff overfor tredjelandsborgarar
som ikkje har forlate utvisingsstaten sitt territorium, med mindre
prosedyrane etter direktivet har vore «anvendt» utan å oppnå retur.
Domstolen har ikkje
handsama ei sak der ein tredjelandsborgar med innreiseforbod har
reist ulovleg inn i utvisingsstaten etter å ha opphalde seg ulovleg
i ein annan Schengen-stat (dvs. at vedkomande aldri har overhalde
plikta til å forlate Schengen-territoriet før den ulovlege gjeninnreisa).
Domstolen har likevel handsama saker som kan bidra til å vurdere
korleis direktivet bør tolkast i ei slik sak. Sjå proposisjonen
for omtale av slike saker.
I samband med at
det pågår eit arbeid med å revidere returdirektivet (med utgangspunkt
i eit framlegg frå EU-kommisjonen 12. september 2018), har Noreg
teke til orde for å tydeleggjere den einskilde staten sin rett til å
operere med reglar om straff. I dei tekstforslaga som til no er
lagde fram, er det ikkje lagt opp til slike endringar.
For å harmonisere
norsk rett med ei rettsutvikling i retning av å leggje avgjerande
vekt på at bruk av fengselsstraff ikkje skal forvanske eller forseinke
utsending av tredjelandsborgarar frå Schengen, foreslår departementet
å lovfeste at fengselsstraff i utgangspunktet ikkje skal nyttast
overfor ein tredjelandsborgar som berre er utvist på grunn av ulovleg
innreise eller opphald, og som reiser ulovleg inn i Noreg utan først
å ha vore ute av Schengen-området, med mindre returdirektivet sine prosedyrar
har blitt «anvendt» utan at retur er oppnådd.
Ein slik regel reiser
særleg to avgrensingsspørsmål. For det første må det klarleggjast
korleis ein skal skilje mellom dei som «berre» er utviste på grunn
av ulovleg innreise eller opphald, og dei som er utviste på grunn
av ilagd straff, og som dermed fell utanfor verkeområdet for returdirektivet,
jf. artikkel 2 nr. 1 bokstav b.
Departementet meiner
i utgangspunktet det må vere forsvarleg å leggje til grunn at all
utvising grunna ilagd straff for anna enn brot på utlendingsloven,
vil vere omfatta av unntaksregelen i artikkel 2 nr. 1 bokstav b,
sjølv om også brot på utlendingsloven er ein del – irekna også når
det er ein sentral del – av grunngjevinga for utvisingsvedtaket.
For det andre må
det klargjerast kva som ligg i vilkåret om at prosedyrane i returdirektivet
har vore «anvendt» utan å ha resultert i retur. Dette blir i første
rekkje eit konkret og praktisk tolkingsspørsmål for påtalemakta
og domstolane. Det er berre i dei tilfella det er klart at det ikkje
er praktisk mogleg å få til retur gjennom bruk av verkemidla i direktivet,
at det vil vere aktuelt å ileggje fengselsstraff.
Departementet vil
vurdere nærare regulering i forskrift eller retningslinjer.
Departementet legg
til grunn at returdirektivet uansett ikkje avgrensar høve til å
operere med fengselsstraff overfor ulovleg gjeninnreise over intern
Schengen-grense i dei tilfella der utlendingen har fått lovleg opphald
i ein annan Schengen-stat. I eit slikt tilfelle strid ikkje bruk
av fengselsstraff mot direktivet sitt føremål, då utlendingen ikkje
har eit innreiseforbod som gjeld heile Schengen-området.