Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til representantforslaget Dokument
8:106 S (2020–2021) og statsrådens uttalelse i brev 26. februar
2021.
Komiteen har forståelse for
at det for kjøretøyeier vil kunne være praktisk å få gjennomført
EU-kontroll og ADR-kontroll samtidig, ved et verksted. Komiteen er kjent
med at det i dag er Statens vegvesen som er tildelt kontroll- og
godkjenningsmyndighet for kjøretøy som frakter farlig gods, og at
det er forholdsvis få kjøretøy som ADR-godkjennes i Norge. Komiteen viser
i den forbindelse til Statens vegvesens arbeid for å sikre god og
ensartet behandling uansett hvor i Norge kontrollen utføres, blant
annet gjennom intern opplæring for å sikre oppdatert og vedlikeholdt
kompetanse. Komiteen viser
til at flere hensyn må vurderes dersom denne myndigheten skal overføres
fra Statens vegvesen til godkjente tungbilverksteder.
Komiteen er kjent med at spørsmålet
om å delegere kontrollvirksomheten til kjøretøyverksteder ble vurdert
i 2016/2017. Anbefalingen fra Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap (DSB) til Justis- og beredskapsdepartementet var å
videreføre dagens ordning med visse justeringer, for eksempel endring
i timebestilling. Komiteen viser
til statsrådens svarbrev til komiteen av 26. februar 2021, der han
skriver at de foreslåtte justeringene fra DSB er gjennomført, og
at han på bakgrunn av dette ikke vil anbefale en slik løsning som foreslått
i representantforslaget.
Komiteen viser til at statsråden
vurderer at en utredning av en mulig forskriftsendring knyttet til
endring av tillatt totalvekt for kjøretøy på 7 500 kg eller mer, kan
være fornuftig.
Komiteen viser videre til at
det pågår et arbeid i UNECE (FNs organ for økonomisk samarbeid i
Europa, United Nations Economic Commission for Europe) med revisjon
av ECE-regulativ 73, som regulerer krav til side- og underkjøringshinder.
Et av målene er å tydeliggjøre hvilke kjøretøy som skal være unntatt
fra virkeområdet. Komiteen viser
til at statsråden i sitt svarbrev til komiteen skriver at han ønsker
å avvente dette arbeidet, og at det av trafikksikkerhetsmessige
hensyn ikke bør gjøres unntak fra kravet om side- og underkjøringshinder
for N3G-kjøretøy nå.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener overføring av myndighet til godkjente tungbilverksteder
for å gjennomføre ADR-kontroll reiser flere spørsmål som må vurderes,
før en slik endring kan tre i kraft.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, anser det som en trygghet at Statens vegvesen
er tildelt kontroll- og godkjenningsmyndighet for ADR-kjøretøy som
transporterer farlig gods, fordi det er snakk om relativt få kontroller
i året og fordi det krever en spesiell kompetanse. Transport av farlig
gods er risikotransport og dermed i utgangspunktet ikke tillatt,
med mindre kjøretøyene tilfredsstiller særlige krav i ADR-regelverket. Flertallet understreker
at det derfor er avgjørende at etterlevelse av kravene sikres gjennom
kompetent kontroll.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og
Venstre, er enige med statsråden i at det kan være fornuftig
å gjennomføre en utredning med tanke på en mulig forskriftsendring
knyttet til endring av tillatt totalvekt for kjøretøy på 7 500 kg
eller mer.
Dette flertallet mener at man
bør avvente resultatet av det pågående arbeidet i UNECE med revisjon av
ECE-reg. 73, og at hensynet til trafikksikkerhet tilsier at det
ikke bør gjøres unntak fra kravet om side- og underkjøringshinder
for N3G-kjøretøy på nåværende tidspunkt. Av trafikksikkerhetsmessige
årsaker er det viktig at så få kjøretøy som mulig er unntatt fra
kravet om side- og underkjøringshinder.
Dette flertallet fremmer på
bakgrunn av dette følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for en forskriftsendring knyttet
til endring av tillatt totalvekt for kjøretøy på 7 500 kg eller
mer.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre fremmer i tillegg følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for å overføre myndighet til
å gjennomføre ADR-kontroll til godkjente tungbilverksteder.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet registrerer av statsrådens svarbrev
at det er fullt mulig å velge modeller for ADR-kontroll som ikke gir
kø- og kapasitetsproblemer og som vil gi en bedre dekning av servicetjenesten
over hele landet. Disse medlemmer er
skuffet over at statsråden vil videreføre en offentlig monopolløsning
som vi blant annet har forlatt når det gjelder EU-kontrollene som
private bilverksteder har fått ansvaret for å gjennomføre. Monopolsituasjonen
som trafikkstasjonene hadde, ga liten brukertilfredshet og i perioder
store praktiske problemer for mange transportører på grunn av blant
annet lange ventetider for å få gjennomført kontrollene. Disse medlemmer er
overrasket over påstanden i svarbrevet om at det vil være svært
utfordrende å sikre nødvendig kompetanse hos kontrollpersonellet
samt ensartet kontrollpraksis ved å la private verksteder utføre
kontrolloppgaven. Disse
medlemmer mener at gode erfaringer med å gi privat sektor
oppdraget med å utføre EU-kontroll viser at slike påstander er grunnløse. Disse medlemmer har
også merket seg statsrådens formulering om det høye kunnskapsnivået
hos Statens vegvesen sine kontrollstasjoner. Disse medlemmer mener imidlertid
det er grunn til å tro at kunnskapsnivået om tungbiler er bedre
på verksteder som jobber med slike kjøretøy hele tiden, enn på trafikkstasjoner
som skal dekke mange forskjellige oppgaver.
Disse medlemmer registrerer
med tilfredshet at statsråden ikke er negativ til å utvide adgangen
til å kunne endre tillatt totalvekt på kjøretøy uten teknisk endring
til også å gjelde kjøretøy over 7 500 kg. Disse medlemmer er imidlertid
uenig med statsråden i at det skal være behov for på ny å utrede
dette spørsmålet. Saken har allerede vært utredet da det ble gitt
adgang til å gjøre slik endring for lette kjøretøy. Disse medlemmer vil
bemerke at endringen som alt er gjennomført for lette biler, har
gitt flere positive virkninger som større frihet for eier av kjøretøy,
samtidig som det offentlige sparer kontrollressurser som kan brukes
på andre viktige oppgaver. Det er grunn til å tro at utvidelse av
adgangen til også å gjelde tunge kjøretøy både vil gi ytterligere positive
effekter for kjøretøyeier og reduserte kostnader for det offentlige.
Disse medlemmer viser til statsrådens
svarbrev der det fremkommer at det er handlingsrom i regelverket
for å kunne frita N3G-kjøretøy fra plikt om side- og underkjøringshinder,
men at regelverket tolkes innskrenkende. Disse medlemmer vil understreke
at dette er et spørsmål om politisk vilje, og er skuffet over at
statsråden ikke vil innføre et slikt fritak for N3G-kjøretøy i Norge
når vi har anledning til å gjøre dette.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at adgangen til å endre tillatt totalvekt
for kjøretøy uten teknisk endring utvides også til kjøretøy over
7 500 kg.»
«Stortinget
ber regjeringen gjøre unntak fra hovedregelen om side- og underkjøringshinder
for N3G-kjøretøy.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen delegere myndighet til å gjennomføre ADR-kontroll
til godkjente tungbilverksteder.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at problemer med side-
og underkjøringshinder kan løses ved at det monteres foldbare side-
og underkjøringshinder, dermed kan kjøretøyet tilpasses kjøring
i terreng når det er nødvendig.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at muligheten til å endre tillatt
totalvekt for et kjøretøy uten å samtidig endre kjøretøyet teknisk
og konstruksjonsmessig er gjort gjeldende for kjøretøy opptil 7 500
kg. Disse medlemmer mener
en tilsvarende ordning for lastebiler er mer omfattende knyttet til
blant annet avgifter, førerkort og bruksområder. Disse medlemmer vil derfor
at forslaget utredes før Stortinget tar stilling til det.
Disse medlemmer mener det er
en positiv forenkling for de som må gjennomføre ADR-kontroll på lastebil,
at en slik kontroll skal kunne gjennomføres på godkjent tungbilverksted.
Ettersom tungbilverkstedene gjennomfører EU-kontroller i dag, er
det etter disse medlemmer sitt
syn ingen grunn til at disse ikke skal kunne gjennomføre ADR-kontroll.
De aktuelle tungbilverkstedene må selvfølgelig stilles krav til,
slik at de er skikket til å gjennomføre en slik kontroll. Det må
også gjennomføres tilsyn for å sikre at kravene følges, på samme
måte som det gjøres for å sikre at de samme verkstedene følger de
kravene som stilles for å gjennomføre EU-kontroll. For disse medlemmer er
det et viktig argument at tungbilverksteder har bedre geografisk
spredning enn Statens vegvesen sine trafikkstasjoner, det betyr
at ved å legge ADR-kontroll til tungbilverkstedene vil det for mange
lastebileiere blir kortere reisevei.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslagene om å be
regjeringen delegere myndighet til å gjennomføre ADR-kontroll til godkjente
tungbilverksteder. Dette
medlem viser til uttalelse fra Trygg Trafikk, der de sier
at ulykker med transport av farlig gods (ADR) kan få veldig store
konsekvenser. Fagområdet er komplisert, og selv om noen private
verksteder foretar reparasjoner på ADR-kjøretøy, så er det noe annet
å ha oversikt over ADR-regelverket og forståelse for risikoen rundt
slike transporter. I dag er Direktoratet for samfunnssikkerhet og
beredskap (DSB) fagmyndighet for ADR, og Statens vegvesen er utpekt
som godkjenningsorgan. Begge etatene mener at oppgaven bør ligge
til offentlig myndighet. Dette medlem vil derfor fraråde
delegasjon av myndighet til private tungbilverksteder.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser videre
til forslaget om å be regjeringen gjøre unntak fra hovedregelen
om side- og underkjøringshinder for N3G-kjøretøy. Trygg Trafikk
beskriver at side- og underkjøringshinder er et viktig trafikksikkerhetstiltak. Mange
kjøretøy klassifiseres som N3G, ikke bare rene terrengkjøretøy.
Dermed risikerer vi å få en forholdsvis stor andel av lastebiler
i veitrafikken som ikke har underkjøringshinder, dersom forslaget
vedtas. Konsekvensen kan bli at flere fotgjengere, syklister og motorsyklister
havner under hjulene på tunge kjøretøy. Det kan også føre til at
forholdsvis små kollisjoner mellom lastebil og personbil blir til
alvorlige ulykker, fordi første treffpunkt er i hodehøyde. Disse medlemmer mener
at det er stor fare for at forslaget, dersom det vedtas, kan lede
til at ulykker blir mer alvorlige enn det de hadde trengt å være,
særlig for myke trafikanter. Disse medlemmer går derfor
mot forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det allerede gjelder et
generelt unntak fra kravet om underkjøringshinder i front for kjøretøygruppen
N3G. Det vil ha liten trafikksikkerhetsmessig risiko å gi adgang
til å fravike kravet om underkjøringshinder på samme type kjøretøy
som har sitt bruksområde i terreng. Disse medlemmer viser til at et
slikt unntak derimot vil innebærer en betydelig forenkling for eiere
og operatører av slike kjøretøy, og vil spare dem fra å stadig måtte
erstatte slikt utstyr som gjentatte ganger blir ødelagt i terrengkjøring.
Disse medlemmer viser til at
kontrollkapasiteten hos Statens vegvesen ikke er etterspørselsstyrt
og ofte forårsaker lange køer for å få gjennomført nødvendige ADR-kontroller.
Det er i tillegg et krav om at EU-kontroll og ADR-kontroll skal
utføres nært i tid, og det er derfor i disse medlemmers øyne logisk
at tungbilverksted med nødvendig kompetanse skal kunne gjennomføre
begge kontrollene. Statens vegvesen har allerede tilsyn med verksteder
som er godkjente for å gjennomføre EU-kontroller, og disse medlemmer viser til
at de vil kunne utføre det samme tilsynet med verksteder som kvalifiserer
til å utføre ADR-kontroll.