Nærings- og fiskeridepartementet
foreslår i proposisjonen endring av lov om det frie varebytte i
EØS (EØS-vareloven) og mindre endringer i EØS-høringsloven. Det
bes også om Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 105/2020 av 14. juli 2020 om innlemmelse i EØS-avtalen
av Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/515 av 19. mars 2019
om gjensidig godkjenning av varer som lovlig omsettes i en annen
medlemsstat (forordning om gjensidig godkjenning) og oppheving av
forordning (EF) nr. 764/2008 om fremgangsmåter for anvendelse av
visse nasjonale tekniske regler på varer som er lovlig markedsført
i en annen EØS-stat.
Det overordnede formålet
med den nye forordningen er å styrke virkningen av det indre marked
ved å bedre anvendelsen av prinsippet om gjensidig godkjenning og
fjerne uberettigede handelshindringer gjennom å gi markedsdeltakere
enklere adgang til omsetning av varer som ikke er regulert av felles
europeisk regelverk. Prinsippet om gjensidig godkjenning av varer kommer
til anvendelse på områder hvor det ikke gjelder harmoniserte EØS-krav
for varer, og innebærer at en vare som er lovlig omsatt i én EØS-stat,
som hovedregel skal kunne omsettes i en annen EØS-stat selv om den ikke
oppfyller alle tekniske krav (utforming, størrelse, vekt, sammensetning,
merking, innpakning mv.) som gjelder der. Innholdet i forordningen
er nærmere beskrevet i proposisjonens kapittel 3 og 4. I proposisjonens
kapittel 6 gjøres det rede for de økonomiske og administrative konsekvensene
gjennomføringen i norsk rett har for det offentlige, de næringsdrivende
samt for forbrukere.
Etter EØS-avtalen
artikkel 7 bokstav a skal Norge gjennomføre EU-forordninger «som
sådan» i nasjonal rett. Dette innebærer at forordningen må gjennomføres i
norsk rett ved inkorporasjon. Inkorporasjon innebærer at forordningen
med de tilpasninger som avtales ved innlemmelsen i EØS-avtalen,
gjøres gjeldende som norsk lov uten omskrivninger.
Regelverket om gjensidig
godkjenning av varer legger plikter på ulike subjekter, som produsenter,
importører, statlige tilsynsorganer og myndigheter. Gjennomføringen
må derfor skje i lovs form, i dette tilfellet gjennom endring av
EØS-vareloven. Det foreslås at § 1 endres slik at reglene i forordning
(EU) 2019/515, med de tilpasninger som følger av EØS-avtalens regler,
gjøres til norsk lov. Videre foreslås det en ny § 5 som gir departementet
hjemmel til å fastsette forskrift om gjennomføring av utfyllende
regelverk som fastsettes etter forordningen.
I lov om europeisk
meldeplikt for tekniske regler mv. (EØS-høringsloven), foreslås
det endinger som kun går ut på å oppdatere henvisninger til korrekt
EU-direktiv.
I proposisjonenes
kapittel 5 gis det en redegjørelse for EØS-komiteens beslutning
som det bes om Stortingets samtykke til. Det vises til egen innstilling
om samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning om innlemmelse
av forordning om gjensidig godkjenning av varer, jf. Innst. 295
S (2020–2021).