Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tom Kalsås, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra
Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad
og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Åshild Bruun-Gundersen,
Bård Hoksrud og Tor André Johnsen, fra Senterpartiet, Bengt Fasteraune
og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra
Venstre, Jon Gunnes, viser til proposisjonen, Prop. 70 S (2020–2021),
der Samferdselsdepartementet legger frem forslag om finansiering
og utbygging av E18 på strekningen Tvedestrand–Dørdal i kommunene
Bamble, Kragerø, Gjerstad, Vegårdshei, Risør og Tvedestrand.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, påpeker at prosjektet fra Dørdal til Tvedestrand
er et svært etterlengtet prosjekt lokalt i kommunene hvor veien
skal gå. Flertallet merker
seg at det har vært benyttet nye og gode måter å jobbe på i forbindelse
med dette prosjektet, og at kommunene i samarbeid har vært aktivt
med i prosessen. Flertallet viser
til at prosjektet har en kostnad på ca. 11,35 mrd. kroner, hvorav
7,44 mrd. kroner i statlige midler gjennom Nye Veier og 3,91 mrd.
kroner gjennom bompenger. Flertallet viser videre til
at utbyggingen som er foreslått, vil sørge for en langt mer trafikksikker
vei enn dagens vei, og at det bedrer fremkommeligheten og møter
fremtidens trafikkbehov.
Flertallet viser videre til
at utbyggingen av nye E18 Tvedestrand–Dørdal inngår i en helhetlig
utbygging av E18 fra Oslo til Kristiansand og Stavanger. Utbyggingen
av E18 Tvedestrand–Dørdal vil bidra til å øke trafikksikkerheten,
bedre framkommeligheten, redusere reisetida og utjevne spranget
i faktisk og opplevd standardforskjeller på dagens vei. Med en bedre
veistandard på strekningen vil en kunne utvide arbeidsmarkedet for regionen
nordover mot sentrale næringslivsklynger i Grenland-området. Forbedret
vei og reisetid vil også gi grobunn for næringsutvikling i selve
regionen gjennom tilknytning til en større bo- og arbeidsmarkedsregion. Utbyggingen
vil skje i regi av Nye Veier AS.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at Nye Veier har klart å både redusere kostnadene og øke nytten
i de prosjektene de har gjennomført. Selskapet har som mål å redusere
kostnadene med 20 pst. Dette flertallet viser
til at for de tre første store utbyggingsprosjektene, som til sammen
utgjør 81 km motorvei, har besparelsene vært på 19 pst. Basert på
en beregning fra selskapet, er det forventet en kostnadsreduksjon
på hele porteføljen på 25 mrd. kroner, og en beregnet økt nytte
på 34 mrd. kroner. Det betyr at den samlede samfunnsnytten er beregnet
økt med 59 mrd. kroner, noe som gjør det mulig å realisere porteføljen
raskere og til en lavere kostnad enn først antatt. Dette flertallet mener det
er grunn til å være fornøyd med de resultatene som Nye Veier har
oppnådd. Dette
flertallet registrerer samtidig at Statens vegvesen jobber
med tilsvarende optimalisering av sin portefølje, og at det er identifisert
betydelige kostnadsreduksjoner og nytteforbedringer. Det at vi nå
har to miljøer som kan måles mot hverandre, synes å bidra til en
positiv utvikling for begge organisasjonene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at strekningen E18
Tvedestrand–Dørdal er en del av et større interkommunalt plansamarbeid,
og vil i den forbindelse understreke betydningen av at man ser hele
planområdet i sammenheng og sørger for videre fremdrift også for strekningen
E18 Grimstad–Arendal.
Videre viser disse medlemmer til
at de gode erfaringene en har med interkommunalt plansamarbeid i dette
prosjektet, bør vurderes opp mot erfaringer med å benytte statlige
planer i andre prosjekter. Konklusjonen bør få betydning for hvordan
planarbeidet organiseres i andre store vegprosjekt.
Disse medlemmer viser til vedtak
i Agder fylkesting om fylkeskommunal garanti, og at det opplyses at
Agder nå er på grensen for hvor mye en fylkeskommune kan tåle av
garantier på statens veier. Agder fylkesting anmoder regjeringen
om å vedta delt garantiansvar i tråd med Granavolden-plattformen.
Disse medlemmer viser til tidligere
vedtak i Stortinget om statlig garantiansvar, og forventer at vedtak
om delt garantiansvar blir gjort gjeldende også for dette prosjektet
for begge fylkeskommunene.
Videre mener disse medlemmer at
dersom økonomien i prosjektet blir vesentlig gunstigere enn det
som er lagt til grunn i finansieringsanalysen, forutsettes det at
kostnadsreduksjonen kommer brukeren til gode enten ved reduserte
satser eller ved at nedbetalingstiden reduseres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
den viktige debatten om samferdselspolitiske prioriteringer forringes
av en argumentasjon fra høyrepartiene som bærer preg av politisk propaganda
og ideologisk ønsketenkning, og mener et høyere krav til saklighet
og etterrettelighet vil bidra til at innbyggerne beholder tilliten
til folkevalgte politikere. Disse medlemmer viser til Nye
Veiers mål om å redusere utbyggingskostnadene med 20 pst. for oppstartporteføljen,
og mener selskapet skal måles på dette.
Disse medlemmer deler målsettingen
om kostnadseffektiv vegutbygging, men mener det er problematisk
at en uforholdsmessig høy andel av kontraktene nå går til multinasjonale
og utenlandske entreprenører fordi norske selskaper ikke har mulighet
til å konkurrere om anbudene. Hvis et ensidig mål om kostnadseffektivitet
fører til at vegprosjektene bygges med utenlandsk, billig arbeidskraft,
vil dette føre til et press på norske lønns- og arbeidsforhold,
noe disse medlemmer vil
advare sterkt imot.
Disse medlemmer viser til at
det borgerlige regjeringsflertallet har opprettet et nytt statlig
vegselskap uten å gjøre rede for konsekvensen det får for Statens
vegvesen. Disse
medlemmer er kritiske til hvordan regjeringen har håndtert
viktige fagmiljø og kompetansemiljø i den opprinnelige etaten.
Videre viser disse medlemmer til
den totale andelen kostnadsoverskridelser og forsinkelser i gjeldende
Nasjonal transportplan, og mener det er dette den sittende regjering
må måles på.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil påpeke at regjeringen i denne proposisjonen
ikke foreslår ekstrabelastning med bom på sideveiene. Disse medlemmer viser
til at det er et resultat av Fremskrittspartiets bompengeseier fra
da Fremskrittspartiet satt i regjering. Bomfrie sideveier er en
viktig seier for lokalbefolkningen og bilistene. Det er heller ingen
logikk og sterkt urettferdig at de som kjører på en dårlig og gammel
fylkesvei, skal bli tvunget til å være med å betale for en ny motorvei
som de kanskje ikke ønsker, trenger og heller ikke bruker.
Disse medlemmer merker seg
videre at bompengeandelen har gått ned som et resultat av Fremskrittspartiets
bompengeseire fra da Fremskrittspartiet satt i regjering. I tidligere
bomprosjekter kunne bompengeandelen være veldig høy, og i snitt
betalte bilistene vesentlig mer enn staten. Disse medlemmer reagerer meget
sterkt på dette. For det første forventer Fremskrittspartiet at
staten tar ansvar for statens veger og ikke skyver kostnadene over
på bilistene. For det andre blir det dobbelt urettferdig at staten
ikke engang tar størstedelen av kostnadene, men at bilistene også
tvinges til å betale langt over halvparten av kostnadene. Følgelig
er det litt positivt at bomandelen i dette prosjektet er godt under
50 pst. I dette prosjektet er statens andel ca. 65 pst. og bilistene
sin andel 35 pst.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, viser til at for å finne gode løsninger, sikre
rasjonell fremdrift og holde kontroll på kostnadene er det viktig
med god konstruktiv dialog og godt samarbeid mellom Nye Veier og
kommunene. Flertallet forventer
at de forskjellige partene bidrar til godt samarbeid slik at de
i fellesskap finner gode løsninger.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er glade for å se gode resultater av
reformene Fremskrittspartiet fikk gjennomført i regjering, som den
svært vellykkede etableringen av Nye Veier AS, som har ansvaret
for utbyggingen av strekningen som denne proposisjonen omhandler.
Selskapet har vist tidligere at de bygger både rimeligere, raskere
og tryggere.
Disse medlemmer viser blant
annet til at Nye Veier AS ifølge samferdselsminister Knut Arild
Hareide vil spare staten og norske skattebetalere for 59 mrd. kroner
i reduserte kostnader og økt samfunnsnytte i selskapets nåværende
portefølje. Det er derfor gledelig at selskapet med sin helhetlige
tilnærming til utbyggingen ser for seg å kunne øke den samfunnsøkonomiske
nytten ved å videreutvikle prosjektet for å oppnå reduserte byggekostnader
og redusert arealbruk sammenliknet med det som ble vedtatt i kommunedelplanen.
Disse medlemmer er imot innkreving
av bompenger fra bilister og mener investeringer i viktig infrastruktur
er et offentlig ansvar som også burde være fullfinansiert av det
offentlige. Bompenger er en ekstrabeskatning av bilister som kommer
i tillegg til skatter og avgifter de allerede har betalt inn til
stat og kommune. Økt belastning fra bompenger er en bekymring for mange
vanlige folk, en bekymring disse medlemmer har forståelse
for og deler. Disse
medlemmer vil likevel peke på at regjeringen i denne proposisjonen ikke
foreslår ekstrabelastning med bom på sideveier, og bemerker at det
er en positiv utvikling fra de ellers så bompengeglade partiene.
Disse medlemmer viser til gjennomslag
Fremskrittspartiet har fått siden 2014 i å redusere bompengebelastningen
for folk flest over hele landet. Sist ved budsjettenighet med regjeringspartiene
om å bruke totalt 2 mrd. kroner i 2021 på å fjerne og redusere bompenger. Disse medlemmer mener
videre at staten ikke burde bidra til å øke den samlede bompengegjelden
ved bompengefinansiering av E18 på strekningen Tvedestrand–Dørdal.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
godkjenner utbygging av E18 på strekningen Tvedestrand–Dørdal som
beskrevet i Prop. 70 S (2020–2021), men slik at det legges til grunn
statlig fullfinansiering av veiutbyggingen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at prosjektet skal
finansieres med 3,9 mrd. kroner i bompenger. Disse medlemmer viser til at
det stilles fylkeskommunal garanti i prosjektet, samtidig som Stortinget
i vedtak 2 (2020–2021) vedtok at
«Stortinget ber regjeringen
fremme sak for Stortinget hvor staten overtar garantiansvaret for
bompengelån på riksveg, både på nåværende og framtidige prosjekter.»
Videre viser disse medlemmer til
samferdselsministerens svar på skriftlig spørsmål fra representanten
Bengt Fasteraune (Dokument nr. 15:1109 (2020–2021)) der statsråden
svarer:
«En ordning der staten
er med og stiller garanti for bompengelån reiser nye problemstillinger.
Disse må utredes, blant annet for å sikre at garantiansvar og betingelser
blir riktig. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget
så raskt som mulig.»
Disse medlemmer presiserer
at Stortingets vedtak gjelder både nåværende og framtidige prosjekter. Disse medlemmer forutsetter
at prosjektet som behandles i denne saken, også omfattes.
Disse medlemmer viser til at
bompengegjelden har skutt voldsom fart med samferdselsministere fra
Fremskrittspartiet, og at det nå må gjøres grep for å få ned bompengegjelden. Disse medlemmer håper derfor
at Stortingets vedtak om statlig garantiansvar for bompengelån effektueres
raskt.
Disse medlemmer viser til at
utbygging av store motorveiprosjekt kan gi store ringvirkninger
i nærområdene der veiene går forbi. Det er derfor viktig at det
i planlegging og utbygging tas hensyn til lokalt næringsliv for
å sikre at alle parter blir godt nok lyttet til og ivaretatt. På
den måten sikrer vi at de store investeringene som brukes på ny
infrastruktur, kommer flest mulig til gode og resulterer i flest
mulig positive ringvirkninger.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter all utbygging av veiprosjekter
som er riktig skalert og som bøter på klare utfordringer lokalt. Dette medlem understreker
det store behovet for utbedringer av deler av denne veistrekningen
som proposisjonen omfatter, og det vil i første rekke si de to endestrekningene.
Dette medlem vil samtidig
understreke at midtstrekningen fra Akland til Tangen på rundt 24
km har god to- og trefelts vei med midtdeler, bygd for få år siden. Dette medlem er
av den mening at det er fullstendig feil å bygge ny, firefelts motorvei
parallelt med det eksisterende, gode og relativt nye veistykket.
Strekningen har også så lav ÅDT at dette ikke kan forsvares. Det
er under ÅDT 10 000 på store deler av strekningen i dag, og det
samme vil gjelde i 2022 ifølge proposisjonen. Da er heller ikke
antatt lavere trafikk etter koronapandemien tatt med i beregningen. Dette medlem mener
totalprosjektet er feil bruk av statlige midler som kunne vært brukt
andre steder der behovet er stort, og det er feil ut fra klima-
og naturhensyn.
Dette medlem må stille spørsmålet
om når vi overhodet kan få gul midtstripe på de resterende 1 200 km
av riksveiene våre som ikke har det, når det prioriteres på denne
måten. For ikke å snakke om når vi kan ta igjen etterslepet på vedlikehold
av veiene og gjennomføre nødvendig rassikring.
Dette medlem viser til henvendelser
som er mottatt fra flere tidligere avdelingsledere og prosjektledere
i Statens vegvesen som kjenner denne strekningen godt. De rister
på hodet av prosjektet, og støtter dette medlems holdning i saken
fullt ut.
Dette medlem vil peke på at
to- og trefelts veier med midtdeler er like trygge, eller vel så
trygge, som firefelts motorveier, spesielt av smal utgave. Dette medlem vil
vise til svar fra statsråden på spørsmål stilt gjennom komiteen.
Her opplyses det at kun seks av de 129 personulykkene på strekningen
skjedde der det var midtdelere. De seks var lettere skadet. Dette medlem vil
derfor avvise at argumentet om bedre trafikksikkerhet brukes om
firefelts motorvei i forhold til to- og trefelts vei med midtdeler.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
sender Prop. 70 S (2020–2021) Finansiering og utbygging av E18 på
strekninga Tvedestrand–Dørdal i kommunane Bamble, Kragerø, Gjerstad,
Vegårdshei, Risør og Tvedestrand i Vestfold og Telemark og Agder
tilbake til regjeringen.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til revidert
prosjekt for E18 Dørdal–Tvedestrand der dagens to- og trefelts vei
inngår i ny utbygging av E18 på gjeldende strekning.»
Dette medlem vil
for øvrig vise til statsrådens svar til komiteen:
«Når det gjelder
utbyggingsrekkefølge er den foreløpige planen å lyse ut de to «endestykkene»
først ettersom det er her behovet er størst».
Dette medlem forutsetter at
denne planen blir fulgt, dersom totalprosjektet blir vedtatt gjennomført.