Merknad
Sammendrag
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag om finansiering og utbygging av E18 på strekningen Tvedestrand–Dørdal i kommunene Bamble, Kragerø, Gjerstad, Vegårdshei, Risør og Tvedestrand. Prosjektet omfatter utbygging av ca. 54 km. Strekningen er planlagt som firefeltsvei med fartsgrense 110 km/t.
Prosjektet er en del av KVU/KS1 for E6 Langangen–Grimstad. Det vises i proposisjonen til Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonal transportplan 2018–2029, hvor regjeringen fremhever behovet for å få sammenhengende møtefri firefeltsvei på hele strekningen Oslo–Kristiansand. Dette vil gi vesentlig bedre trafikksikkerhet og kortere reisetid, noe som er viktig for både næringstransport og persontransport i korridoren. Regjeringen legger i tillegg vekt på at E18 er en viktig del av utenlandsforbindelsen via fergehavnene langs strekningen.
Utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier AS. Det opplyses i proposisjonen at Meld. St. 25 (2014–2015) På rett vei – Reformer i veisektoren danner grunnlaget for prosjektporteføljen og metodikken til Nye Veier AS. Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS inngikk 22. desember 2015 en rammeavtale som fastsetter oppstartsporteføljen til selskapet og legger de generelle rammene for de fremtidige oppgavene selskapet skal utføre, samt finansieringen av disse.
Vestfold og Telemark fylkeskommune og Agder fylkeskommune har vedtatt å stille garanti for låneopptaket til bompengeselskapet. Prosjektet skal ifølge planen bygges ut med første delåpning i 2025 og planlagt ferdigstillelse av hele strekningen innen utgangen av 2028.
Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte med bompenger er beregnet til omlag –2,8 mrd. 2020-kroner. Netto nytte per budsjettkrone (NNB) er beregnet til –0,57. Uten bompenger er samfunnsøkonomisk netto nytte av prosjektet beregnet til omlag –2,7 mrd. kroner og netto nytte per budsjettkrone –0,3. Det vises i proposisjonen til at i den videre utviklingen av prosjektet vil det bli sett på muligheter for å øke nytten og redusere kostnadene ytterligere.
Det er gjennomført kvalitetssikring av kostnadsoverslag i flere omganger som følge av utvikling og verdiøkning i prosjektet. Den siste kvalitetssikringen ble gjennomført i februar 2020. Nye Veier har beregnet at prosjektet har en forventet kostnad på 11 352 mill. 2020-kroner. Kvalitetssikringen angir en forventet kostnad på 11 872 mill. 2020-kroner.
I vegutbyggingsavtalen for prosjektet som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS, har partene avtalt at utbyggingen skal gjennomføres innenfor en økonomisk ramme (P85) på 13 449 mill. 2020-kroner. Det er i denne prisen tatt utgangspunkt i en forventet kostnad på 11 352 mill. 2020-kroner.
Finansieringsopplegget for E18 Tvedestrand–Dørdal omfatter statlige midler over kap. 1321 post 70 Tilskudd utbyggingsselskapet for veg og bompenger. Bompengeandelen utgjør 34,4 pst. Foreslått finansieringsplan er basert på forventet utbyggingskostnad og inntatt i tabell 6.1 i proposisjonen.
Finansieringsopplegget bygger på fem automatiske bomstasjoner på ny E18 som vist i proposisjonen kapittel 5.1. Det forutsettes bompengeinnkreving i begge retninger, og det er lagt til grunn en innkrevingsperiode på 15 år – etterskuddsvis i perioden 2025–2039.