Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen frem forslag om finansiering og utbygging
av E18 på strekningen Tvedestrand–Dørdal i kommunene Bamble, Kragerø,
Gjerstad, Vegårdshei, Risør og Tvedestrand. Prosjektet omfatter
utbygging av ca. 54 km. Strekningen er planlagt som firefeltsvei
med fartsgrense 110 km/t.
Prosjektet er en
del av KVU/KS1 for E6 Langangen–Grimstad. Det vises i proposisjonen
til Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonal transportplan 2018–2029, hvor regjeringen
fremhever behovet for å få sammenhengende møtefri firefeltsvei på
hele strekningen Oslo–Kristiansand. Dette vil gi vesentlig bedre
trafikksikkerhet og kortere reisetid, noe som er viktig for både næringstransport
og persontransport i korridoren. Regjeringen legger i tillegg vekt
på at E18 er en viktig del av utenlandsforbindelsen via fergehavnene
langs strekningen.
Utbyggingen vil skje
i regi av Nye Veier AS. Det opplyses i proposisjonen at Meld. St.
25 (2014–2015) På rett vei – Reformer i veisektoren danner grunnlaget
for prosjektporteføljen og metodikken til Nye Veier AS. Samferdselsdepartementet
og Nye Veier AS inngikk 22. desember 2015 en rammeavtale som fastsetter
oppstartsporteføljen til selskapet og legger de generelle rammene
for de fremtidige oppgavene selskapet skal utføre, samt finansieringen
av disse.
Vestfold og Telemark
fylkeskommune og Agder fylkeskommune har vedtatt å stille garanti
for låneopptaket til bompengeselskapet. Prosjektet skal ifølge planen bygges
ut med første delåpning i 2025 og planlagt ferdigstillelse av hele
strekningen innen utgangen av 2028.
Prosjektets samfunnsøkonomiske
netto nytte med bompenger er beregnet til omlag –2,8 mrd. 2020-kroner.
Netto nytte per budsjettkrone (NNB) er beregnet til –0,57. Uten
bompenger er samfunnsøkonomisk netto nytte av prosjektet beregnet
til omlag –2,7 mrd. kroner og netto nytte per budsjettkrone –0,3.
Det vises i proposisjonen til at i den videre utviklingen av prosjektet
vil det bli sett på muligheter for å øke nytten og redusere kostnadene
ytterligere.
Det er gjennomført
kvalitetssikring av kostnadsoverslag i flere omganger som følge
av utvikling og verdiøkning i prosjektet. Den siste kvalitetssikringen
ble gjennomført i februar 2020. Nye Veier har beregnet at prosjektet
har en forventet kostnad på 11 352 mill. 2020-kroner. Kvalitetssikringen
angir en forventet kostnad på 11 872 mill. 2020-kroner.
I vegutbyggingsavtalen
for prosjektet som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og
Nye Veier AS, har partene avtalt at utbyggingen skal gjennomføres innenfor
en økonomisk ramme (P85) på 13 449 mill. 2020-kroner. Det er i denne
prisen tatt utgangspunkt i en forventet kostnad på 11 352 mill.
2020-kroner.
Finansieringsopplegget
for E18 Tvedestrand–Dørdal omfatter statlige midler over kap. 1321
post 70 Tilskudd utbyggingsselskapet for veg og bompenger. Bompengeandelen
utgjør 34,4 pst. Foreslått finansieringsplan er basert på forventet
utbyggingskostnad og inntatt i tabell 6.1 i proposisjonen.
Finansieringsopplegget
bygger på fem automatiske bomstasjoner på ny E18 som vist i proposisjonen
kapittel 5.1. Det forutsettes bompengeinnkreving i begge retninger,
og det er lagt til grunn en innkrevingsperiode på 15 år – etterskuddsvis
i perioden 2025–2039.