Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Martin Henriksen, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan
Bøhler og Jenny Klinge, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
vil vise til at regjeringen i denne proposisjonen foreslår en endring
av § 3-9 i lov 13. juni 1969 nr. 26 om skadeserstatning (skadeserstatningsloven).
Forslaget går ut på å etablere en lovhjemmel til å kunne fastsette en
generell kapitaliseringsrente ved utmåling av personskadeerstatning,
i forskrift.
Komiteen vil vise til at formålet
med lovendringen er å fastsette kapitaliseringsrenten i forskrift, som
igjen vil kunne forenkle erstatningsoppgjørene, gi aktørene og partene
større forutberegnelighet og forebygge tvister. Komiteen fremhever at en slik
hjemmel må sikre at kapitaliseringsrenten avspeiler det erstatningsrettslige
prinsippet om den skadelidtes rett til full erstatning.
Komiteen vil vise til at det
i norsk rett nesten utelukkende tilkjennes erstatning for skade
på person som et engangsbeløp. Dermed vil størrelsen på kapitaliseringsrenten
ha stor betydning for det endelige erstatningsbeløpet. For å komme
frem til hvor stort engangsbeløpet skal være, må man stipulere en
rente som reflekterer den avkastningen den skadelidte må forventes å
få på den kapitalen han eller hun får utbetalt i nåverdi. I praksis
vi det si at hovedstolen (det tilkjente beløpet) og avkastningen
av denne til sammen vil dekke den fremtidige skaden.
Komiteen vil vise til at forslaget
til endring av § 3-9 i skadeserstatningsloven ble sendt på høring 30. august
2019, med høringsfrist 2. desember 2019. Komiteen vil videre vise til
at departementet mottok 19 høringssvar med merknader. Komiteen merker seg
at de fleste av disse gir sin støtte til forslaget om å gi en hjemmel
i skadeserstatningsloven til å fastsette kapitaliseringsrenten i
forskrift, og at ingen av høringssvarene gir uttrykk for at kapitaliseringsrenten
ikke skal være uttrykt som en realrente. Til dette bemerkes det
fra regjeringen i proposisjonen at dette også følger av gjeldende
rett for kapitaliseringsrenten.
Komiteen registrerer at flere
av høringssvarene trekker frem at risikoprofilen som legges til
grunn, bør være lav, da dette ofte vil være erstatning til personer som
allerede er sårbare, og fordi risikoprofilen vil få stort utslag
for den utmålte erstatningssummen. Regjeringen skriver i proposisjonen
at dette er et relevant argument, men mener allikevel at kapitaliseringsrenten bør
fastsettes ut fra en forventning om investeringer med en noe høyere
risiko enn plassering av beløpet på sparekonto i bank.
Komiteen registrerer også at
noen av høringssvarene trekker frem en nødvendig differensiering
av kapitaliseringsrenten ut i fra lengden på hva erstatningen skal
dekke. I proposisjonen avviser regjeringen behovet for dette, da
den generelle kapitaliseringsrenten foreslås fastsatt ut fra en
antakelse om at den skal ha en viss varighet og sikre stabilitet.
Samtidig trekkes det frem at det anses viktig at kapitaliseringsrenten
justeres ofte nok til at endringer ikke blir markante når de innføres.
Komiteen vil vise til de spesielle
utfordringene domstolene erfarer når det tilkjennes erstatning for fremtidig
skade for personer som er under verge, der erstatningen fullt ut
eller delvis skal plasseres som bankinnskudd ifølge vergemålslovens
regler om forvaltning av finansielle eiendeler.
Komiteen viser til at det i
lovforslaget er tatt høyde for at retten i særlige tilfeller skal
kunne anvende en annen utmåling for engangserstatningen, når spesielle hensyn
tilsier dette. Komiteen registrerer
videre at de foreslåtte forutsetninger for benyttelse av en slik
unntaksregel skal forbeholdes tilfeller der det foreligger særlige
omstendigheter som gjør at en anvendelse av den alminnelige kapitaliseringsrenten
vil føre til et lite rimelig resultat. Den foreslåtte bestemmelsen
er med andre ord ment å være en snever sikkerhetsventil for helt
spesielle tilfeller, og fortrinnsvis til gunst for den skadelidte.
Komiteen registrerer at endringer
av kapitaliseringsrenten som fastsettes i forskrift med hjemmel
i lovforslaget, også vil få betydning ved utmåling av erstatning
etter lover som henviser til utmålingsreglene i skadeserstatningsloven,
jf. blant annet voldsoffererstatningsloven og pasientskadeloven.