Ny
tvangslovgivning
Komiteen viser til at spørsmålet
om hvorvidt manglende beslutningskompetanse (samtykkekompetanse
i dagens regelverk) skal være et gjennomgående vilkår for tvangsbruk
i helse- og omsorgstjenesten, vil bli vurdert i forbindelse med
oppfølging av tvangsbegrensningslovutvalgets forslag. Komiteen merker
seg at statsråden vil legge frem et lovforslag så fort det lar seg gjøre.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at bakgrunnen for
endringen i psykisk helsevernloven var at tvangsbruken i Norge skulle
reduseres, og at man skulle sikre en riktigere bruk av tvang. Disse medlemmer minner
om at det allerede før endringene i psykisk helsevernloven ble innført,
ble advart om at endringene kunne føre til at noen pasienter kom
seinere i gang med behandling dersom helsetjenesten ikke lyktes
med annen oppfølging på frivillig basis. Tvangsbruken kunne derfor
stå i fare for å bli økt seinere i sykdomsforløpet. Disse medlemmer viser
til at det også ble advart om at endringene kunne medføre dårligere
behandlingsutsikter og redusert livskvalitet for pasientene det
gjaldt. Disse medlemmer viser
til at en annen innvending mot modellen var at den kunne føre til
økt bruk av vilkåret om at pasienten utgjør en fare for andre, altså
økt bruk av tvang. Disse
medlemmer merker seg at både Helsedirektoratet og Statens
helsetilsyn advarte om at forslaget om økt undersøkelsestid kunne
føre til mer bruk av tvang og forverring av pasientenes tilstand og
lengre opphold i institusjon. Disse medlemmer merker seg
at medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet på den bakgrunnen
fremmet følgende forslag i Innst. 147 L (2016–2017):
«Stortinget ber regjeringen
sørge for en følgeevaluering av endringene i psykisk helsevernloven
og se til at de nye reglene ikke fører til mer tvang i helsetjenestene.»
Disse medlemmer viser
til at man nå har tre års erfaring med en kompetansebasert modell
der pasienter med alvorlig psykisk lidelse kan nekte å ta imot behandling
fra psykisk helsevern dersom de vurderes som samtykkekompetente. Disse medlemmer viser
til tilbakemeldinger fra både pasienter, helsepersonell, pårørende
og politi om at lovendringen har ført til alvorlige helsemessige
og velferdsmessige konsekvenser. På denne bakgrunnen mener disse medlemmer det
er på høy tid med en evaluering av lovendringen.
Disse medlemmer viser også
til en artikkelserie i Bergensavisen 24., 26., 28. og 29. oktober
2020, der flere av samfunnets førstelinjekjempere ber om at loven
vurderes nærmere. Disse
medlemmer merker seg at det stilles spørsmål ved om samfunnet
er blitt et farligere sted å være, og om pasientene som trenger
det, får behandlingen som kan gjøre dem bedre. I artikkelserien uttaler
leder for felles enhet for etterretning og etterforsker og leder
for fellesoperativ enhet i Vest politidistrikt at de begge er alvorlig
bekymret for konsekvensene av lovendringen. Etter at lovendringen
trådte i kraft, opplevde politiet en «enorm økning i antall oppdrag
relatert til psykisk helse» og videre: «Denne lovendringen har ført
til at vi har fått en forhøyet risiko for både befolkningen og politifolk
på våre oppdrag» (BA 28. oktober 2020). Disse medlemmer merker seg
at politilederne i Vest politidistrikt i samme artikkel uttaler
at de ikke kan utelukke at flere av drapssakene en har opplevd i
politidistriktet de siste årene, kunne vært avverget.
Disse medlemmer viser til tall
fra Politidirektoratet, som viser at antallet politioppdrag knyttet
til psykiatrien har økt fra 37 000 til 53 000 i perioden 2016 til 2020.
Disse medlemmer viser til Helsedirektoratets rapport
IS-2888, Tvang i psykisk helsevern – Status etter lovendringene
i 2017. Disse medlemmer merker seg
at aktivitetsstatistikken for psykisk helsevern viste reduksjon
for flere tvangsformer fra 2016–2017. Men den videre utviklingen
inn i 2018 viste igjen økning av både tvangsinnleggelser, tvangsbehandling,
tvangsmidler og skjerming. Disse medlemmer merker seg
at én av lovendringens effekter ifølge Helsedirektoratets rapport
kan være redusert varighet av tvungent psykisk helsevern. Disse medlemmer merker
seg at forventingen om redusert bruk av tvang etter lovendringen ikke
synes å ha blitt innfridd, men at varigheten av tvangsinnleggelser
synes å ha gått ned. Disse
medlemmer mener det er nødvendig med en revurdering av vilkåret
om samtykkekompetanse for innleggelse i tvungent psykisk helsevern
og en evaluering av hvilke helsemessige og velferdsmessige konsekvenser
lovendringen har fått for både pasienter og samfunn.
Disse medlemmer viser til at
flere av yrkesgruppene som jobber tettest på alvorlig psykisk syke
pasienter, har levert høringsinnspill om å evaluere lovendringen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti merker
seg at Legeforeningen i sitt høringsinnspill støtter en evaluering
og viser til flere erfaringer til støtte for denne konklusjonen.
Foreningen påpeker blant annet at loven åpner for skjønn og tvil om
hva som er en åpenbar mangel på samtykkekompetanse, og at ulike
tolkninger av dette kan gi variasjoner i tvangsbruk mellom ulike
institusjoner og fylker. Legeforeningen påpeker videre at samtykkekompetansen kan
variere gjennom en sykdomsepisode:
«En pasient som blir
innlagt på tvang og gjenvinner sin samtykkekompetanse skal kunne
skrive seg ut. Dette kan gi avbrutte og ustabile behandlingsløp.
Noen pasientgrupper er særlig vanskelig å vurdere, det er f. eks. bipolare
pasienter i manisk fase som ofte feilvurderes til å være samtykkekompetente,
og pasienter med alvorlig depresjon der selvmordstanker og -impulser
kan svinge sterkt og selvmordsfaren kan være vanskelig å vurdere. Legeforeningen
har fått rapporter fra psykiatriske døgnavdelinger om at pasientene
nå fremstår sykere når de blir lagt inn.»
Disse medlemmer merker seg
at Legeforeningen mener en evaluering bør kartlegge om varigheten av
tvangsinnleggelser har blitt kortere, om antall reinnleggelser har
økt, om det er endringer i bruk av tvangsmidler under innleggelse,
om det har oppstått regionale forskjeller med ulik praksis og lovfortolkning
fra kontrollkommisjoner og statsforvaltere, samt forekomsten av
personalskader. Disse
medlemmer deler denne vurderingen.
Disse medlemmer merker seg
at Norsk Sykepleierforbund (NSF) er enig i behovet for en evaluering, og
at forbundet melder om bekymringsmeldinger fra sykepleiere og tillitsvalgte
knyttet til mer trusler, vold og avvik i tjenestene. Disse medlemmer merker
seg at NSF samtidig advarer mot en ensidig gjennomgang av lovendringen
uten at man samtidig går gjennom tjenestetilbudet til alvorlig psykisk
syke pasienter i sin helhet. Forbundet stiller spørsmål om hvorvidt
helsetjenesten har fått tilført tilstrekkelige ressurser til å håndtere
konsekvensene av lovendringen. Forbundet mener dessuten at problemene
knyttet til vold og økt antall psykiatrirelaterte politioppdrag
også kan forklares med kvaliteten og kapasiteten innen psykisk helsevern
og i de kommunale tjenestene.
Disse medlemmer merker seg
at Norsk Psykologforening ikke støtter forslaget. Disse medlemmer merker seg
at foreningen peker på at de alvorligste hendelsene som er omtalt
i mediene, ikke uten videre kan forklares med begrenset tvangsmulighet,
men at de like gjerne skyldes langvarig manglende oppfølging i både
første- og andrelinjetjenester. Disse medlemmer merker seg
at Norsk Psykologforening advarer om at forslaget kan føre til økt
stigmatisering av alvorlig psykisk syke som farlige mennesker.
Disse medlemmer merker seg
signalene fra både Norsk Sykepleierforbund og Norsk Psykologforening
om at økningen i voldsepisoder og politioppdrag knyttet til psykiatripasienter
ikke utelukkende kan forklares med endringen i psykisk helsevernloven,
men må sees i sammenheng med ressurs-, kompetanse- og kapasitetssituasjonen
i tjenestetilbudet til denne pasientgruppen. Disse medlemmer deler oppfatningen om
at kapasiteten i psykisk helsevern over lang tid ikke har blitt
styrket, og viser til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti har fremmet en lang rekke forslag om å øke kapasiteten
og kompetansen innen psykisk helsevern.
Disse medlemmer konstaterer
samtidig at en grundig evaluering av lovendringens konsekvenser
også vil kaste nødvendig lys over uheldige konsekvenser av manglende
ressurser og kapasitet i psykisk helsevern.
Disse medlemmer er også enige
med Psykologforeningen i at det overveldende flertallet av psykisk syke
ikke er farligere enn andre borgere, og at det er viktig å unngå
økt stigmatisering av denne pasientgruppen. Samtidig er disse medlemmer bekymret
for at den store økningen i psykiatrirelaterte politioppdrag og stadig
nye medieoppslag om alvorlige hendelser knyttet til psykisk syke
kan bidra til stigmatisering. Dette taler i seg selv for at det
er svært viktig å komme til bunns i hvorvidt lovendringen har bidratt
til denne utviklingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
merker seg betraktningene fra medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti om hvordan personer med samtykkekompetanse
av ulike grunner kan nekte å motta helsehjelp, noe som kan få det
representantene omtaler som helsemessige og velferdsmessige konsekvenser. Flertallet peker
på at det er en hovedregel at alle typer helsehjelp skal være basert
på frivillighet, og understreker viktigheten av dette.
Flertallet ønsker å trekke
frem noen foreløpige erfaringer med endringene i tvangsbestemmelsene
i lov om psykisk helsevern, og viser til Helsedirektoratets statusrapport
om tvang i psykisk helsevern fra 2020, som viser at det har vært
små endringer i omfanget av bruk av tvang fra lovendringen kom og
frem til 2018. Flertallet vil
også trekke frem evalueringen fra Senter for medisinsk etikk fra
2019, som viser at lovendringen trolig har ført til økt oppmerksomhet
på pasientautonomi i psykisk helsevern og på økt rettssikkerhet
og bedre mulighet for brukermedvirkning.
Flertallet mener at pårørendes
opplevelser og erfaringer er viktige å ta i betraktning under vurderingen
av hvordan lovendringen har virket, og merker seg høringssvaret
fra Landsforeningen for pårørende (LPP) til forslaget om ny tvangsbegrensningslov. Flertallet viser
til at regjeringen skal sende ut et høringsnotat før sommeren 2021,
der de ber om innspill til hva som må til for å lykkes med lovendringene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at statsråden i
sitt svarbrev til komiteen mener det ikke er behov for en evaluering
av lovendringen, blant annet med henvisning til at det er foretatt
én kvalitativ og én kvantitativ analyse av tvangsbruken etter at
lovendringen trådte i kraft.
Disse medlemmer merker seg
at Helsedirektoratets kvantitative analyse har undersøkt utviklingen innen
tvangsbruk i perioden 2016 til 2018. Disse medlemmer merker seg
at analysen konkluderer med at tvangsbruken ble redusert fra 2016
til 2017, men at den igjen gikk tilbake til tidligere nivå fra 2017
til 2018.
Disse medlemmer merker seg
at lavere varighet av tvungent vern nettopp kan være et tegn på
at alvorlig syke pasienter skrives ut tidligere enn det som er klinisk
hensiktsmessig. Disse
medlemmer viser til at Norsk psykiatrisk forening i høringen
peker på to pasientgrupper hvor det er utfordrende å vurdere samtykkekompetanse.
Foreningen påpeker at det er økt suicidfare blant personer som er
innlagt med alvorlig depresjon, men at det er utfordrende å skille
dem ut under innleggelse eller etter utskriving. Foreningen påpeker videre
at maniske pasienter ofte har evnen til å fremstå friskere enn de
er, men at for tidlig utskriving kan føre til farlig oppførsel eller
forverring av tilstanden. Disse medlemmer anser at dette
er to eksempler på uheldige kliniske utfall som i statistikken vil
gi seg utslag som kortere varighet av tvungent vern. Disse medlemmer merker
seg at Helsedirektoratets analyse ikke gir svar på hvorvidt reduksjonen
i varigheten av tvungent vern henger sammen med at alvorlig syke
pasienter skrives ut tidligere enn det som er klinisk hensiktsmessig.
Disse medlemmer minner om
at flere høringsinstanser i forbindelse med lovendringen advarte om
at den kunne medføre økt tvangsbruk, stikk i strid med lovendringens
intensjon. Disse
medlemmer erkjenner at Helsedirektoratets analyse kun er basert
på data fra to år, men registrerer at forekomsten ikke ser ut til
å ha sunket i denne perioden. Disse medlemmer merker seg
at Helsedirektoratet foreløpig ikke ser noen effekt av lovendringen
på antallet gjeninnleggelser på tvang. Disse medlemmer konstaterer
at rapporten ikke gir svar på hvorvidt dette henger sammen med at terskelen
for tvangsinnleggelse generelt er blitt høyere, og om alvorlig syke
pasienter dermed får hjelpen de har behov for.
Disse medlemmer merker seg
at den kvalitative analysen, gjennomført av Senter for medisinsk
etikk (SME) ved Universitetet i Oslo, konkluderer med at lovendringen
ifølge informantene har ført til økt rettssikkerhet og mulighet
for brukermedvirkning. Disse medlemmer merker
seg samtidig at spesialister i psykisk helsevern ifølge analysen
mener det er «særlig vanskelig å gjennomføre samtykkekompetansevurderinger for
pasienter med rusmiddelproblemer, pasienter som skader seg selv
og pasienter med alvorlige spiseforstyrrelser, maniske symptomer
eller risiko for suicid». Disse medlemmer merker seg
samtidig at informantene fra tilsynsorganene «framhevet samtykkekompetansevurderinger
av pasienter med rusmiddelproblemer, pasienter med psykisk utviklingshemning,
samt andre pasienter med sammensatt problematikk som særlig utfordrende».
Disse medlemmer merker seg
at dette funnet er i tråd med høringsinnspillet fra Norsk psykiatrisk forening. Disse medlemmer merker
seg at Norsk psykiatrisk forening i sitt høringsinnspill påpeker
at utfordringene ved å vurdere samtykkekompetansen for disse pasientgruppene
kan få uheldige – i verste fall fatale – utfall, og at dette ifølge
foreningen taler for å evaluere lovendringen.
Disse medlemmer merker seg
at statsråden i sitt svarbrev ikke har noen god forklaring på den
drastiske økningen i antallet politioppdrag knyttet til psykiatrien
i perioden 2016 til 2020. Disse medlemmer mener det
er opplagt at lovendringen bør vurderes som mulig årsak.
Disse medlemmer konstaterer
at de analysene som foreløpig er utført, ikke svarer på bekymringene som
kommer fra pasienter, helsepersonell, pårørende og politi. Disse medlemmer merker
seg at Helsedirektoratet har en rekke tall på tvangsbruken etter
at lovendringen trådte i kraft, men at ingen av dem gir god kunnskap
om hvorvidt endringen har ført til at alvorlig syke pasienter i
mindre grad får den hjelpen de trenger – enten fordi de skrives
ut for tidlig, eller fordi de ikke får behandling tidsnok. Disse medlemmer merker
seg at analysene heller ikke gir noe godt svar på den økte arbeidsbyrden
for politiet de siste årene. Disse medlemmer viser til
at både Sykepleierforbundet og Legeforeningen uttrykker bekymringer
for vold, trusler og skade på personell. Disse medlemmer registrerer
at man mangler sikker kunnskap også om dette. Etter disse medlemmers syn
må en evaluering av lovendringen besvare alle disse spørsmålene.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen evaluere endringen i psykisk helsevernloven om innføring
av krav til samtykke ved innleggelse i tvungent psykisk helsevern
og fremme sak for Stortinget om nødvendige lovendringer på dette
feltet for å sikre alvorlig psykisk syke pasienters liv og helse.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at det fremgår av Granavolden-plattformen at regjeringen
vil foreta en revisjon av alle tvangshjemler, basert på anbefalingene fra
Tvangslovutvalget i NOU 2019:14 Tvangsbegrensningsloven – Forslag
til felles regler om tvang og inngrep uten samtykke i helse- og
omsorgstjenesten. Flertallet peker
på at spørsmålet om hvorvidt manglende beslutningskompetanse (samtykkekompetanse
i dagens regelverk) skal være et gjennomgående vilkår for tvangsbruk
i helse- og omsorgstjenesten, vil bli vurdert i forbindelse med
oppfølging av Tvangslovutvalgets forslag. Flertallet viser til at statsråden
vil legge frem et lovforslag så fort det lar seg gjøre.