Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Odd Omland og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Åslaug Sem-Jacobsen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård, og fra Kristelig
Folkeparti, Jorunn Gleditsch Lossius, viser til representantforslaget
om en nasjonal leselyststrategi. Innledningsvis vises det også til
en felles merknad i Innst. 14 S (2020–2021):
«Komiteen viser til
at undersøkelser viser en nedgang i lesing og endrede lesingsmønstre.
Å snu dette krever arbeid over tid, og det vil styrke arbeidet å
inkludere litteraturorganisasjonene.»
Komiteen anerkjenner med dette
at vi står overfor en utfordring med endrede lesemønstre og en nedgang
i lesingen. Videre at nødvendige tiltak må være langsiktige, og
at arbeidet må inkludere litteraturorganisasjonene.
I anledning dette
representantforslaget har det kommet høringsuttalelser fra Bibliotekarforbundet, Norsk
faglitterær forfatter- og oversetterforening, Aksjon skolebibliotek,
Foreninge !les, Den norske forfatterforening, Bokhandlerforeningen
og Forfatterforbundet. Før jul 2019 utarbeidet en tilnærmet samlet
bokbransje et forslag til en ny lesepolitikk i statlig regi. De fleste
av høringsinstansene refererer til dette arbeidet i sine innspill.
Kort oppsummert er
dette tiltakene:
-
Handlingsplan for
lesing.
-
Statusheving av norsk.
-
Videreføring og styrking
av eksisterende lesetiltak.
-
Styrking av skolebibliotekene.
-
Et bedre grunnlag
for politikkutvikling.
Komiteen viser
til statsråd Abid Q. Rajas svar til komiteen av 12. januar 2021,
der han deler oppfatningen om at langsiktige tiltak er viktig. Han
viser blant annet til evalueringen av innkjøpsordningen, utført
av Høgskolen i Volda i 2020, som viser at innkjøpsordningen er en
rimelig og effektiv ordning som sikrer både å skape og spre litteratur.
Høsten 2019 la regjeringen
frem Nasjonal bibliotekstrategi 2020–2023 «Rom for demokrati og
dannelse». Strategien er senere forlenget frem til 2024 på grunn av
pandemisituasjonen. Gjennom denne strategien vil regjeringen bidra
til å utvikle bibliotekene som synlige institusjoner i kommuner,
skoler og læringsinstitusjoner. Det er et uttalt mål at bibliotekene
skal nå nye brukere med litteratur og lesing, legge til rette for
kunnskapsformidling og at bibliotekenes digitale samlinger skal
økes. Ett tiltak for å oppnå dette er at Nasjonalbiblioteket årlig
lyser ut midler til aktiv formidling, slik at folkebibliotek og
fylkesbibliotek over hele landet kan skape gode tiltak for å styrke
lesingen og øke utlånet av fysisk og digitalt materiale. Første
runde med fordeling av prosjektmidler fant sted høsten 2020 og gjelder
for 2021. Over 100 formidlingstiltak i norske folkebibliotek fikk
tilskudd.
Komiteen merker seg at Kunnskapsdepartementet
viser til at skolene fikk nye læreplaner høsten 2020, hvor fem grunnleggende
ferdigheter ble tydeliggjort og prioritert. Lesing er en av de fem
ferdighetene. De nye læreplanene legger til rette for at elevene
utvikler lesekompetansen sin gjennom hele opplæringsløpet, og både
leseferdigheter, lesemotivasjon og det å lære å bruke bibliotek
er vektlagt. Departementet viser også til at god leseopplæring handler
om lærere som har god og oppdatert kompetanse på feltet. Rundt 40 000
lærere har siden 2015 fått tilbud om videreutdanning, og høsten
2020 fikk om lag 6 000 lærere tilbud innenfor denne strategien.
Om lag 1 400 av disse lærerne gjennomfører videreutdanning innenfor
fag/fagområder som norsk, norsk tegnspråk, samisk, andrespråkspedagogikk,
begynneropplæring og lesing og skriving som grunnleggende ferdighet.
Komiteen merker seg også at
Språkløyper ble avsluttet i 2019, men at midler til lesestimulering
er videreført for 2020. I statsbudsjettet for 2021 er det over kap. 226
post 21 satt av 4 mill. kroner til ordningen der private frivillige
og ideelle organisasjoner kan søke om tilskudd til lesestimuleringstiltak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter
forslagene i representantforslaget om en nasjonal leselyststrategi
og viser til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
i flere omganger har fremmet mindretallsforslag om dette, blant
annet i forbindelse med behandlingen av kulturmeldingen og senest
i forbindelse med statsbudsjettet for 2021. En langsiktig leselyststrategi
har lenge vært etterlyst av en samlet bokbransje og litteraturfelt.
Disse medlemmer mener vi står
overfor et veiskille i litteraturpolitikken. Undersøkelser viser
at færre unge leser, og det i dag mangler konkrete tiltak for å fremme
leselyst, på tross av at regjeringen i kulturmeldingen fremhever
«leseevne og leselyst som nøkkel til dannelse og refleksjon». Disse medlemmer viser
til at regjeringen iverksatte enkelte lesefremmende tiltak i Bokåret
2019, men at disse deretter raskt ble avviklet. Disse medlemmer vil understreke
at arbeidet med å skape leselyst ikke løses gjennom kortsiktige
tiltak og nasjonale bokår, men gjennom langsiktige tiltak og utvikling.
Disse medlemmer mener det er
behov for å se litteratur i et dobbelt perspektiv, både kulturpolitisk
og kunnskapspolitisk. Det er derfor naturlig at en slik strategi
utarbeides i samarbeid mellom Kulturdepartementet og Kunnskapsdepartementet,
i tett dialog med bransjen. Strategien må inneholde tiltak for å
styrke tilgangen til litteratur i hele landet, forutsigbare rammer
for leselystorganisasjonene og tiltak som sikrer at den gode norske
litteraturen både kan skrives og komme ut til leserne.
Disse medlemmer viser til norsk
litteratur markerer seg sterkt både her hjemme og internasjonalt. Disse medlemmer er
opptatt av at det føres en litteraturpolitikk som er helhetlig,
og som blant annet inneholder en boklov som sikrer fastprissystemet,
som har fokus på styrking av kunstnerøkonomien og som sikrer et
likeverdig tilbud av god norsk litteratur i hele landet, gjennom
styrking av innkjøpsordningene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Arbeiderpartiets alternative
budsjett for 2021, der det ble foreslått tiltak for å styrke kunstnerøkonomien,
innkjøpsordningene og leselystorganisasjonene. Disse medlemmer viser også
til at tidlig innsats i skolen har vært en av Arbeiderpartiets viktigste
saker i mange år, og vil trekke frem at de borgerlige partiene sju
ganger har stemt mot Arbeiderpartiets forslag om å innføre en lese-,
skrive- og regnegaranti for de yngste elevene. I den forbindelse
vises det til Arbeiderpartiets alternative budsjett, der det ble
satt av 104 mill. kroner til innføring av lese-, skrive- og regnegarantien gjennom
innsatsteam og mer ressurser for skoleåret 2021–2022. I helårseffekt
utgjør dette 250 mill. kroner til en styrket lese-, skrive- og regneopplæring.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet. Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
også trekke frem viktigheten av at lesesatsingen også sees i sammenheng
med språkpolitikken, og viser til at regjeringen nylig har lagt
frem en språklov som samlet sett svekker det norske språk generelt,
og nynorsk spesielt. Dette skjer på tross av at undersøkelser viser
at dagens ungdommer leser like mye på fremmedspråk som på norsk. Disse medlemmer viser
til at den kommende revideringen av opplæringsloven er et viktig
språkpolitisk dokument, og mener det er helt nødvendig at regjeringen
her kommer med tiltak for å styrke nynorsk i barnehage, skole og
i læremateriell til voksne innvandrere. Særlig er det behov for
en styrket satsing på læremidler og lærerressurser på nynorsk.
Disse medlemmer viser til at
tilgang på god litteratur vekker elevenes leseengasjement, og vil
derfor understreke skolebibliotekenes viktige funksjon for elevenes
faglige, språklige og sosiale utvikling. Disse medlemmer viser til at
skolebibliotekarene er avgjørende for at barna skal få nødvendig
oppfølging, og at disse kan støtte opp under elevenes læring ved
å stimulere til leselyst og fremme utviklingen av et godt språk. Disse medlemmer viser
til at dette bekreftes gjennom NIFUs rapport 2020/14, der det fremkommer
at systematisk bruk av skolebibliotek i opplæringen har positiv
innvirkning på elevenes læring og leseferdigheter, i tillegg til
å bidra til å utjevne sosiale forskjeller.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen de senere årene har svekket kommunenes budsjetter, som igjen
rammer satsingen på skolebibliotekene, og at det i dag er svært
store forskjeller mellom landets skolebibliotek. I tillegg er kravet
til kartlegging av skolebibliotek svakt, og det finnes ingen fullgod
oversikt over tilstanden i norske skolebibliotek. Dette er med på
forsterke forskjellene mellom elever i ulike deler av landet og svekker
elevenes tilgang til en oppdatert og mangfoldig litteratur.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener regjeringen må se på oppgavefordeling og
samhandling på tvers av forvaltningsnivåer i tillegg til samarbeid
mellom folkebibliotekene og skolebibliotekene og legge til rette
for videreutvikling av kombinasjonsbibliotek. Videre bør regjeringen
se på hvordan nasjonale lesetiltak kan spille en rolle, i samarbeid
med bibliotekene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at i forskrift til opplæringsloven heter det at «Skolen skal
ha skolebibliotek med mindre tilgang til skolebibliotek er sikra
gjennom samarbeid med andre bibliotek.» Denne formuleringen stiller
ingen krav til kvaliteten på det aktuelle skolebiblioteket, noe
som fører til store forskjeller. For å sørge for at alle skoleelever
får et like godt tilbud om skolebibliotek, har Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti tidligere foreslått at
det bør utredes og foreslås en egen lov om skolebibliotek som stiller
klare kvalitetskrav til den enkelte skole.
Disse medlemmer viser videre
til at det i forslag til ny opplæringslov ble foreslått å fjerne
begrepet «skolebibliotek». Disse medlemmer mener at dette
forslaget svekker dagens lovverk ytterligere og vil bidra til enda
større forskjeller i kvalitet og tilgang til skolebibliotek for
elevene. I møte med fagfornyelsen er skolebiblioteket en viktig
ressurs for å utvikle kritisk tenkning i en tid der dette er viktigere
enn noen gang.
Disse medlemmer er positive
til forslaget om å be regjeringen komme tilbake med en egen sak
om skolebibliotek som sikrer tilgang og nødvendig kompetanse, og
forventer i tillegg at konkrete tiltak for å styrke skolebibliotekene
også blir tema i den varslede barne- og ungdomskulturmeldingen.
Disse medlemmer er positive
til økt kunnskapsgrunnlag når man skal iverksette tiltak for å øke
lesingen og lesemotivasjonen. Disse medlemmer vil også fremheve
det viktige arbeidet som gjøres av leseorganisasjonene, og mener
det er viktig at disse sikres forutsigbarhet og stabile rammevilkår.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet støtter forslagsstillernes intensjon
og mener det er viktig med systematisk og kontinuerlig innsats for
både å opprettholde og utvikle leselyst i befolkningen. Disse medlemmer er
enig i at vi trenger nasjonale lesestrategier, og merker seg at det
har ikke kommet en egen selvstendig strategi etter at Språkløyper
ble avsluttet i 2019.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en strategi for lesing som inneholder langsiktige
tiltak for å styrke engasjement og interesse for lesing i hele befolkningen. Strategien
skal inneholde tiltak som styrker tilgangen på litteratur og legger
til rette for lesefremmende tiltak i skolen, på arbeidsplassen og
andre relevante steder.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at det
å sikre at Norge fortsatt er en lesende befolkning er en viktig
politisk oppgave. En befolkning som leser godt, er en befolkning
som er god til å uttrykke seg, delta i debatter, sette seg inn i
andre menneskers liv og skaffe nødvendig informasjon. Den mest effektive
måten å skape lesere på, er å skape engasjement rundt lesingen og
legge til rette for gode og interessante leseopplevelser.
Norge har en sterk
litterær infrastruktur, der innkjøpsordningen og bokavtalen gjør
at det er lønnsomt å lage gode bøker som blir tilgjengelig i hele
landet i både bokhandler og bibliotek. Det er ikke en like klar
politikk for å få boka ut av bokhyllene og fram til leserne. Lesestrategiene
har vært kortvarige og varierende, og gode nasjonale lesekampanjer
er avhengige av kortvarige prosjekttilskudd. Forfattere og engasjerte
bibliotekarer i folke- og skolebibliotek gjør sammen med lærere
en uvurderlig innsats for å styrke interessen for lesing hos landes
barn og unge. De trenger gode rammevilkår for å lykkes i sitt arbeid.
Det betyr blant annet gode bibliotek med nok bemanning og økonomi
til å kjøpe inn og formidle bøker. Det betyr at litterære arrangementer
planlegges slik at forfattere får møte elever i hele landet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
tidligere har foreslått et bibliotekløft for å styrke bibliotekene,
og foreslår nå en varig strategi for lesing.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at både i Sverige og Danmark har man sett store satsinger på lesefremmende
tiltak i de senere årene. Disse medlemmer viser til at
kommunenes svekkede inntekter som et resultat av pandemien kan gå
ut over tilbud som folke- og skolebibliotekene. Forfattere som reiser
mye på turné og snakker med lesere i hele landet, har hatt et svært
tøft år, og flere av våre dyktige formidlere har funnet annet arbeid.
Det gjør det enda viktigere og få på plass en god struktur for lesing.
Disse medlemmer viser til at
nasjonale leselystorganisasjoner når bredt ut og er sentrale i å
skape leselyst blant barn og unge. En nasjonal lesestrategi bør
sikre leselystorganisasjonene stabile, forutsigbare rammevilkår
og midler de kan søke på. Forslagsstillerne mener situasjonen for
leselystorganisasjonene ikke er stabil slik den er i dag. Lesestimuleringsmidler
som forvaltes av Utdanningsdirektoratet, indeksreguleres ikke, og
i forslaget til statsbudsjett for 2021 finnes det ikke lenger midler
øremerket til lesestimulering. En nasjonal lesestrategi endrer dette.
Videre kan leselystorganisasjoner, om de sikres nok midler, tilbys
gratis nasjonale leselysttiltak for hele skoleløpet til alle barn
og unge.
Disse medlemmer merker seg
at det er bred støtte for en satsing på lesing, og at organisasjonene
på det litterære feltet i lang tid har etterspurt en satsing på lesing. Disse medlemmer merker
seg også at mange av organisasjonene understreker at det er avgjørende
at det etableres gode samarbeid mellom kultur- og utdanningssektoren.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en strategi for lesing som inneholder langsiktige
tiltak for å styrke engasjement og interesse for lesing i hele befolkningen. Strategien
må inneholde tiltak for å styrke tilgangen på litteratur og legge
til rette for lesefremmende tiltak i skolen og på arbeidsplassen
og andre relevante steder. Den må også inneholde forslag til kompetanseløft
for å legge til rette for engasjement og motivasjon for lesing. Strategien
må være økonomisk forpliktende og være et samarbeid mellom Kulturdepartementet
og Kunnskapsdepartementet, og bransje- og leseorganisasjonene må
inkluderes i en tidlig fase av utformingen av strategien.»
Disse medlemmer viser
til at skolebibliotekene er og skal være en læringsarena i og på
tvers av alle fag og et samlingspunkt som formidler litteratur og
digitale ressurser uavhengig av lesenivå og funksjonsnivå. PISA-undersøkelser
viser at barn og unge som leser mye, men kommer fra hjem uten bøker,
presterer bedre enn dem som kommer fra hjem med mange bøker, men
som ikke leser på fritiden. Forskning viser at skolen, ved å gi
elevene mulighet og tid til å lese selvvalgte bøker på skolen og
på fritiden, kan utjevne virkninger av ulik sosial bakgrunn på elevers
skoleprestasjoner og lesing. Dessverre er forskjellene mellom skolebibliotekene
i dag for store. Mange skoler har ikke eget skolebibliotek, og noen
skoler kan dessverre kun tilby nedstøvede kasser med gamle bøker
eller stengte rom. Skoleelever har rett og slett svært ulikt tilbud
om skolebibliotek i Norge i dag, og dette er et demokratisk problem.
Alle barn og unge skal ha like muligheter, og dermed bør alle ha
tilbud om skolebibliotek på sin skole.
Det er behov for
lokaler, slik at skolebibliotekene kan være tilgjengelige og åpne
i skoletiden. I tillegg trengs det kompetente skolebibliotekarer
med skolebibliotekfaglig kompetanse som har kunnskap om læreplanen
og pedagogikk, og som kan finne riktig bok til riktig leser, noe
som er sentralt for å skape leselyst.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen sak om
skolebibliotek, der de kommer med forslag om å pålegge kommunene
en plan for skolebibliotek som sikrer at alle barn har jevnlig tilgang, også
på egen hånd, til et skolebibliotek med en fagutdannet bibliotekar.»
Disse medlemmer viser
til at Språkløyper ble avsluttet i 2019 og har ikke blitt erstattet
med en ny strategi. Norge har hatt nasjonale flerårige leselystsatsinger siden
2003, da strategien Gi rom for lesing ble etablert. Situasjonen
for lesing i Norge i dag tilsier at det fortsatt er behov for at
det satses på å skape økt leselyst og bedre leseferdigheter. PISA-undersøkelsen
fra 2018 viser at én av fem norske 15-åringer leser så dårlig at
de vil få problemer i videre utdanning og arbeidsliv. Forslagsstillerne
mener det er behov for å utarbeide en ny nasjonal leselyststrategi
og sette av midler til dette. Leseevne blant barn og unge er sentralt
når man fremover skal bygge Norge som kunnskapsnasjon.
I 2017 ble «falske
nyheter» kåret til årets nyord av Språkrådet. I en tid hvor feilaktig
informasjon florerer, og falske nyheter får prege samfunnsdebatten,
er fokus på lesing avgjørende for å få kompetanse i å skille fakta fra
fiksjon. Tall fra PISA-undersøkelsen viser at nærmere 70 pst. av
norske elever sliter med å kritisk vurdere en teksts troverdighet.
Ved å satse på lesing vil man kunne skape selvstendige individer
som kan orientere seg i en stadig mer komplisert verden. At barn
og unge lærer å lese og utvikle empati og forståelse, er avgjørende
for demokratiet og hvilket samfunn vi vil ha.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge frem en rapport om hvilke tiltak som har best
effekt for å øke lesing og lesemotivasjon.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
er enige i at det er behov for å se litteraturen i et dobbelt perspektiv,
både kulturpolitisk og kunnskapspolitisk. Derfor er flertallet glad
for at lesing er en av fem ferdigheter som i læreplanene fra 2020
er løftet som prioriterte grunnleggende ferdigheter. Flertallet er
opptatt av at regjeringen over mange år har satset på skole- og
kunnskapspolitikken med fokus på grunnleggende ferdigheter for elevene
og kompetanseheving for lærerne. En lese-, skrive- og regnegaranti
som Arbeiderpartiet har foreslått, vil ikke gi de samme langsiktige
effektene.
En viktig faktor
som må løftes for å øke lesingen blant unge, er at litteraturen
må være tilgjengelig for alle. Når Sosialistisk Venstreparti skriver
«en politikk for å få boka ut av bokhyllene», er det en god påminnelse
om at vi også må tenke bøker i andre formater enn de tradisjonelle.
Flertallet er derfor glad
for at regjeringen nå iverksetter en utredning av bokmarkedet. Strukturen
i bokbransjen, digitalisering og fastprisordningen er blant temaene
som skal utredes. I Granavolden-plattformen står det at fastprisordningen
for bøker skal videreføres, samtidig som det skal vurderes hvordan
konkurransen i bokmarkedet kan bli bedre. For å gjøre denne vurderingen
er det behov for et større kunnskapsgrunnlag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at litteraturen
er nøkkelen til dannelse og kritisk refleksjon. Den gir innsikt som
gjør det mulig å delta i samfunnet. Det er viktig at det skapes
god litteratur som er tilgjengelig for alle. Fastpris på bøker er
et av de viktigste litteraturpolitiske virkemidlene vi har i dag,
og en utredning kan svare på sentrale problemstillinger knyttet
til også andre deler av bokmarkedet. Målet må være tiltak som er
med på å sikre en litteraturpolitikk som ivaretar hovedmålene i litteraturpolitikken,
og som bidrar til mangfold og leseglede for alle.