Komiteen, medlemmene fra Høyre, Marianne
Synnes Emblemsvåg, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen og Mathilde
Tybring-Gjedde, fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Nina Sandberg
og Torstein Tvedt Solberg, fra Fremskrittspartiet, lederen Roy Steffensen
og Hanne Dyveke Søttar, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Aud
Hove, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, fra Venstre, Solveig
Schytz, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
viser til representantforslaget. Kunnskaps- og integreringsminister
Guri Melby har uttalt seg om forslaget i brev av 15. januar 2021. Brevet
følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen vil understreke betydningen
av tradisjons- og håndverksfag og at disse fagene er viktige bærere
av norsk kulturarv. For å ivareta denne kulturarven er det viktig
med varige og robuste rammebetingelser. Fagene skal bidra til at
landet har den kompetansen som skal til for å kunne ivareta og forvalte
kulturarven på en forsvarlig måte. Komiteen har merket seg at statsråden
viser til stortingsmeldingen om videregående opplæring som skal
komme denne våren. Komiteen vil
understreke viktigheten av å definere og avgrense kulturarvskoler
og kulturarvfag for å sikre fagmiljøene og den unike kompetansen
som finnes ved de ulike skolene som har slike tilbud.
Komiteen har merket seg at
det er mange voksne elever ved disse skolene, som ikke utløser samme
ordinære statstilskudd som elever med ungdomsrett, uten avkortning.
Sett i lys av dette er det viktig at skoler som tilbyr kulturarvfag,
har en grunnfinansiering som ivaretar det unike tilbudet, slik at
en kan ivareta utdannelsen av dyktige håndverkere – dette for å
kunne ta vare på den norske kulturarven og stimulere enda flere
til å søke disse utdanningstilbudene i framtiden.
Komiteen deler forslagsstillernes
bekymring for ivaretakelsen av opplæringen i tradisjons- og håndverksfag
og er enige i at den kompetansen fagarbeidere i disse fagene besitter,
er svært viktig for å ivareta kulturminner og den kulturarven disse
håndverkene utgjør i seg selv. Undervisningstilbudet i disse fagene
er i dag et viktig bidrag hvis Norge skal kunne leve opp til forpliktelsene
vi har påtatt oss gjennom UNESCOs konvensjon om vern av den immaterielle
kulturarven.
Komiteen viser til at Hjerleid
Handverksskole på Dovre, Møbelsnekkerskolen på Mysen og Plus-skolen
i Fredrikstad er håndverksskoler som over mange år har bygd opp
en spisskompetanse innen håndverksfag.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
vil peke på regjeringens og Fremskrittspartiets store satsinger
på yrkesfag og at man i nasjonale strategier legger føringer for
ivaretakelse av vår kulturarv, herunder også den immaterielle. I
Granavolden-plattformen slår regjeringspartiene fast at man vil
videreutvikle ordninger som motiverer til å bevare både materiell
og immateriell kulturarv og ivareta nye funn, slik at også framtidige
generasjoner får glede av viktige kulturminner og kulturmiljøer.
De nevnte, og tilsvarende, skoler er bærere og formidlere av denne viktige
nasjonale kulturarven.
Flertallet vil vise til innspill
fra flere aktører i sektoren som peker på at slike håndverksskoler
opplever både strukturelle og økonomiske utfordringer som gjør at
de anser grunnlaget for videre drift som usikkert. Det er derfor
viktig å få på plass varige og robuste rammebetingelser for å sikre
dette. Statsråden peker i sin uttalelse på at problemstillingene
knyttet til dette er sammensatte med hensyn til både innhold, struktur
og organisering, og at tilbudene også må sees i et livslangt læringsperspektiv
hvor alle nivåene i utdanningssystemet må tas i bruk. Aktørbildet
er mangfoldig, og både faglig råd og utvalg som gjennomgikk tilbudsstrukturen
i perioden 2014 til 2016 og Liedutvalget trakk frem behovet for også
å se på hvordan regionale kompetansesentre kan spille en viktig
rolle i å styrke arbeidet med å ivareta små og verneverdige fag
på en god måte.
Flertallet vil peke på at en
samlet utdannings- og forskningskomité i innstillingen til statsbudsjettet
for 2021 (Innst. 12 S (2020–2021)) ba regjeringen om å se nærmere
på ordninger som skal ivareta nettopp det forslagsstillerne tar
opp i dette representantforslaget. Regjeringen ble bedt om å se
på ordninger som for eksempel enklere inntak på voksenrett, grunnfinansiering
og rettigheter i Lånekassen som styrker driftsgrunnlaget og skaper
større forutsigbarhet ved disse skolene, og at slike ordninger eventuelt
også kan vurderes i samråd med Kulturdepartementet. Flertallet vil
også peke på at familie- og kulturkomiteen i sin innstilling til
statsbudsjettet for 2021 (Innst. 14 S (2020–2021)) ba regjeringen om
å vurdere mulige støtteordninger for å sikre disse håndverksfagenes
fremtid.
Flertallet viser til at statsråden
i sin uttalelse har pekt på at hun vil legge frem en melding om
videregående opplæring denne våren, og at det vil være naturlig
å se friskolenes plass i arbeidet med små og verneverdige håndverksfag
i lys av denne meldingen. I denne meldingen vil det være naturlig
å omtale innspillene både fra de faglige rådene og utvalgene og
fra Liedutvalget og også følge opp merknadene i statsbudsjettet
for 2021 både fra utdannings- og forskningskomiteen og fra familie-
og kulturkomiteen. Flertallet mener
derfor at en oppfølging av de problemstillingene og utfordringene
som er løftet i forslaget, best vil kunne ivaretas i prosesser som
følger av den snart foreliggende stortingsmeldingen om videregående
skole. Å inkludere dette i denne meldingen vil sikre en helhetlig
vurdering av utfordringsbildet og også gi best mulighet for å sikre
varige og robuste rammebetingelser for ivaretakelse av tradisjons-
og håndverksfagene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til representantforslaget og vil understreke at problemstillingene
for små og verneverdige fag er sammensatte, både når det gjelder
innhold, struktur og organisering. Tradisjonshåndverksfagene har
ulik egenart og er organisert på mange ulike måter, og aktørbildet
er komplekst og til dels uoversiktlig. Disse medlemmer viser til at
det over langt tid har vist seg svært vanskelig å sikre disse fagene
gjennom fylkeskommunenes ordinære videregående tilbud, og at det
derfor er private aktører som har påtatt seg en stor del av oppgaven
med å videreføre utdanningstilbudene. Til tross for at utfordringene
er løftet fram en rekke ganger, både politisk og av aktører innen
utdanning, kulturminnevern og næringslivet, gjenstår det å finne varige
løsninger for de små kultur- og tradisjonshåndverksfagene. Disse medlemmer er
bekymret for at dersom det ikke snarest etableres nye ordninger
som ivaretar kulturarvfagene, vil de tilbudene og fagpersonene som
i dag holder utdanningene oppe, bli borte før det er etablert løsninger.
Disse medlemmer mener en kulturnasjon
som Norge må ha som ambisjon at disse fagene skal få varige og robuste
rammebetingelser, slik at nasjonen kan ivareta sine forpliktelser
til å forvalte og videreføre den immaterielle kulturarven.
Disse medlemmer mener det haster
å finne en løsning for å sikre de små håndverksfagene gjennom økt
rekruttering og å sikre de skolene som tilbyr slike utdanninger,
en forutsigbar og bærekraftig økonomi.
Disse medlemmer mener at det
håndverket som de små kultur- og tradisjonshåndverksfagene representerer,
ofte er et modningsspørsmål. Det er ofte for tidlig for elevene
som går i videregående skole, å få interessen for denne typen spesialisering,
og det er først etter endt ordinært fagbrev at interessen for å
spesialisere seg innen denne typen håndverk melder seg.
Disse medlemmer viser til uttalelsen
fra statsråden og imøteser en nærmere konkretisering av løsninger
for disse fagene i den varslede stortingsmeldingen om videregående
opplæring. Disse
medlemmer mener det vil være en fordel om Stortinget allerede
nå kan vedta noen premisser for det videre arbeidet, og at regjeringen
kan komme tilbake til Stortinget i den kommende stortingsmeldingen.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen definere kulturarvskoler som skoler som sikrer ivaretakelse
av nasjonal verdifull kompetanse innenfor fag som har stor betydning for
ivaretakelse av vår kulturarv.»
«Stortinget
ber regjeringen etablere en grunnfinansiering for skoler som tilbyr
kulturarvfag.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede finansiering av skoleplasser innen kulturarvfag
som ivaretar voksne uten rett til videregående opplæring.»