3.1 Generelle merknader
Komiteen viser til at den lovbestemte
saksgangen i kommunale plan- og arealsaker legger begrensninger
på den frie utøvelsen av kommunalt selvstyre. Komiteen er tilhengere av det
kommunale selvstyret innenfor rammene til nasjonalt regelverk. Fylkeskommunen,
nabokommuner og statsforvalteren har alle den samme retten til å
fremme innsigelser til planvedtak i en enkelt kommune. I tillegg
har sektormyndigheter, som Statens vegvesen, anledning til å fremme innsigelser
i definerte saksområder innenfor sitt område.
Komiteen viser til at reglene
om innsigelse framgår av plan- og bygningsloven §§ 5-4, 11-16 og
12-13. Kommunen har ansvaret for kommunal planlegging etter plan-
og bygningsloven, og skal ivareta også nasjonale og regionale interesser,
som i for eksempel saker rundt vannforsyning og jordvern. Kommunen
kan treffe bindende planvedtak så lenge det skjer innenfor de rammer
og retningslinjer som er gitt fra nasjonalt og regionalt nivå. Den
rettslige betydningen av innsigelser beskrives i «H-2/14 Retningslinjer
for innsigelse i plansaker etter plan- og bygningsloven». Retningslinjene
sier at ved en innsigelse blir ikke kommunens planvedtak rettslig
bindende, og at myndigheten til å treffe endelig planvedtak overføres
til Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Komiteen viser til at behandlingen
av plansaken ikke starter på nytt, men departementet som øverste planmyndighet
må behandle planen. Dersom innsigelsen er knyttet til klart avgrensede
deler av planen, kan kommunen vedta de deler av planen som det ikke
er innsigelse til.
Komiteen viser til at samordning
av statlige innsigelser startet som et forsøk i noen fylkesmannsembeter
i 2013, og ble etablert som en fast ordning i 2018. Siden 2019 har
ordningen omfattet alle fylkesmannsembeter (nå statsforvalteren).
Samordningen innebærer at statsforvalteren skal foreta en samlet
vurdering av egne innsigelser, og innsigelser fra statlige etater
som Statens vegvesen, NVE, Kystverket, Fiskeridirektoratet, Bane Nor
og Direktoratet for mineralforvaltning. Dette skal gjøres før eventuelle
innsigelser sendes til kommunen. Innsigelser som er mangelfullt
begrunnet eller motstridende, kan avskjæres, slik at de ikke fremmes
for kommunen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, viser til evalueringen
av forsøksordningen i 2016 som viste at innsigelsene er bedre begrunnet,
og at statlige etater er mer løsningsorienterte enn tidligere. Flertallet viser
til at Kommunal- og moderniseringsdepartementet i 2020 har gjennomført
en kartlegging av hvordan samordningen av statlige innsigelser blir
praktisert. Som følge av kartleggingen varsler regjeringen at det
vil bli vurdert om det er behov for å gjøre justeringer av ordningen.
Flertallet viser i den sammenheng
til Riksrevisjonens undersøkelse av behandling av innsigelser i plansaker,
jf. Dokument 3:7 (2018–2019), samt Innst. 260 S (2018–2019) og de
respektive partiers merknader der.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti legger vekt
på at kommunenes selvråderett er viktig for disse partier, og mener
det er bra at den har blitt styrket over lang tid. Men disse partier
deler ikke synet til forslagsstillerne om at statens innsigelsesrett
i kommunal arealplanlegging svekker lokaldemokratiet.
Disse medlemmer viser til høringsinnspillet
til Den Norske Turistforening, Naturvernforbundet, Norges Jeger-
og Fiskerforbund, Sabima, Norsk Friluftsliv, WWF Verdens naturfond,
Bondelaget og Jordvern Norge. Innspillet peker på at formålet med
statens innsigelsesrett nettopp er å sikre nasjonale og regionale
interesser, som også er viktige demokratiske interesser. Dette er
av hensyn til bærekraftig utvikling og helhetlig arealforvaltning,
herunder sikring av viktige natur- og friluftslivsinteresser og
jordvern.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti, understreker at det
er viktig at arealplanleggingen er en oppgave som tilfaller kommunene,
slik at lokale og regionale interesser sikres på best mulig måte.
Samtidig er det viktig å merke seg at deler av arealplanleggingen også
gjelder nasjonale interesser, og at innsigelsesretten forslagsstillerne
ønsker å fjerne, utgjør et viktig bindeledd mellom de ulike interessene
knyttet til arealplanleggingen.
Flertallet vil også rette oppmerksomheten
mot at det er viktig at kommunene har tilstrekkelig med ressurser
og kompetanse til å arbeide med arealplanleggingen på en best mulig
måte.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet har lenge påpekt at kommuneøkonomien må styrkes,
og viser til at partiet i sitt alternative statsbudsjett for 2021
foreslår 3,5 mrd. kroner mer til kommunene og fylkeskommunene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2021, jf. Innst. 16 S (2020–2021), hvor Senterpartiet foreslo
4,6 mrd. kroner mer til kommunene og fylkeskommunene enn regjeringens
forslag, eksklusiv aktivitetsfremmende tiltak på 3,3 mrd. kroner
ekstra.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Norge trenger mer bygging.
Det trengs flere rekkehus, tomannsboliger og eneboliger i kommunene
utenfor pressområdene. Det trengs flere leiligheter i byene. Det
trengs flere områder for å etablere seg for næringslivet. Særlig
er det rom for næringsutvikling i strandsonen i distriktene og til
dels i storbyene. Disse
medlemmer viser til at det blir bygget for lite sammenlignet
med vekst i innbyggertall. Skal man forhindre fraflytting, er det
også kritisk at det private næringslivet etablerer seg der det er
nok areal å ta av.
Norges innretning
av vernebestemmelser og en tungrodd plan- og bygningslov gjør det
uforutsigbart å skulle bygge. Dersom Norge skal kunne utvikle seg
og skape verdier, er det kritisk at alle barrierene for bygging og
utvikling bygges ned. Det å frata statsforvalteren og Statens vegvesen
innsigelsesrett i arealsaker ville vært en klar forenkling og en
tydeliggjøring av hvor ansvaret for bygging ligger. Det skal ligge
til stat og kommuner.
Disse medlemmer mener kommunene
selv vet hvilke områder som bør kunne benyttes. Samtidig ser disse medlemmer at
kommunene kan gjøre mer for at turområder, brygger og strender blir
mer tilgjengelig enn i dag. Mye av den såkalte strandsonen består ikke
av milevis med kritthvite strender. Mye av Norges kystlinje er i
dag helt utilgjengelig for både naturopplevelser og bygging. Dersom
kommuner, næringsliv eller privatpersoner ønsker å ta kystlinjen
i bruk eller gjøre den tilgjengelig, kan ikke kommunen møte en protest fra
en statsforvalter. Det er direkte fiendtlig mot den lokale verdiskapingen.
Disse medlemmer vil understreke
at mye av innsigelsene fra statsforvalteren kommer fra et rotete lovverk
om vernebestemmelser som strekker seg fra stat, fylkeskommune og
kommune. Ingen sitter på en direkte oversikt over hvor mange vernebestemmelser alle
forvaltningsledd må forholde seg til. Det har gått ut flere brev
til statsforvalterne de siste årene om at statsforvalterne skal
skjerpe bruken av innsigelsesretten i arealsaker. Likevel kommer
det stadig innsigelser som overkjører det lokale selvstyret. Dette
ses på som maktarroganse fra lokale eller private hold, men grobunnen for
innsigelsesmisbruken er problematiske antall lover, forskrifter,
nasjonale og lokale regler.
Disse medlemmer ser at statsforvalterens
og Statens vegvesens innsigelsesmuligheter virker som en hemsko
for utvikling og verdiskaping. Videre må kommunene i større grad
ansvarliggjøres i byggeprosesser med Kommunaldepartementet som endelig
overordnet organ.
Regjeringens NOU
2020:12 peker på en rekke forhold for å tiltrekke seg mer næringsliv
til distriktene, der blant annet det å kunne etablere næringer langs
strandsonen vil være avgjørende for å skape arbeidsplasser og inntekter
til distriktskommunene. Det vil også, sammen med en gunstig skattepolitikk
for næringslivet, kunne tiltrekke seg utenlandsk næringsliv eller
få norskeide selskaper i utlandet til å flagge hjem. Kommuner som ønsker
denne type næringsliv velkommen, skal ikke møte en vegg av innsigelser
eller være redd for at dette vil være et hinder.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener utvikling av norske kommuner er avhengig
av stor lokalpolitisk råderett. Disse medlemmer viser til at
statlig overkjøring og regulering i form av begrensninger på områder
som arealplanlegging, motorferdsel, skadefelling av rovdyr, boligetablering
og næringsutvikling er svært uheldig og bør unngås. Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet mener statsforvalteren skal omgjøres til et
rent kontroll-, klage-, og tilsynsorgan, og at alle oppgaver som
omhandler politisk skjønnsutøvelse, skal overføres til fylkeskommunene,
med unntak avkritiske samfunnshensyn som bevaring av matjord.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til Statlige planretningslinjer
for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging (2014), og
understreker at det i pkt. 2 under «virkeområde» presiseres at «Praktisering av
retningslinjene må tilpasses regionale og lokale forhold». Svært
mange lokalpolitikere opplever at dette ikke skjer i tilstrekkelig
grad. Det skaper unødvendig støy, og legger hindringer for utviklingsmulighetene
lokalt.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser videre til forslag nr. 16 fra Senterpartiet
til trontaledebatten 2020 og sine merknader og forslag i Innst. 88
S (2020–2021).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en helhetlig utredning om endringer
i statlige retningslinjer for å styrke utviklingsmulighetene i distriktene
og det lokale selvstyret.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at verden står overfor
to eksistensielle menneskeskapte kriser: tap av naturmangfold og farlige,
menneskeskapte klimaendringer. Ifølge Det internasjonale naturpanelet
(IPBES) er arealinngrep og nedbygging av natur den viktigste årsaken
til tap av naturmangfold. Samtidig viser Klimapanelets spesialrapport
om klimaendringer og landarealer at måten vi bruker våre landområder
på, er en betydelig driver av klimaendringene.
Dette medlem viser til at verdens
ledende forskere er tydelige i sine konklusjoner; vi mennesker driver
en rovdrift på naturen på en måte som ødelegger selve grunnlaget
for vår økonomi, matsikkerhet, helse og livskvalitet. Norge når
knapt et eneste av de 20 internasjonale naturmålene, de såkalte
Aichimålene (2010), som verdens land satte for 2020 når det gjelder
bevaring av naturmangfold og bærekraftig bruk av biologiske ressurser.
Dette medlem viser til at Riksrevisjonen
nylig har levert en rapport om svært mangelfull oppfølging av FNs
bærekraftsmål. Ved å svekke statens innsigelsesrett i kommunal arealplanlegging
vil representantforslaget fjerne viktige sikkerhetsmekanismer i
dagens arealforvaltning og med det svekke arbeidet med å nå nødvendige
mål både når det gjelder natur, miljø og biologisk mangfold. Dette medlem mener
det ikke er belegg for å si at statsforvalterne i stadig mer omfattende
grad overprøver det kommunale skjønnet, selv om kommunens fortolkning
er i samsvar med gjeldende nasjonale retningslinjer.
Dette medlem viser til Riksrevisjonens
undersøkelser og til forskningsprosjektet EVAPLAN (evaluering av
plan- og bygningsloven), der det påpekes at kommunene i dag ikke
sikrer nasjonale interesser som naturmangfold, friluftsliv og jordvern
i henhold til Stortingets mål. Dette er alvorlig og viser at det
mangler god nok kartlegging av de natur- og fellesverdier som finnes,
og at det mangler kompetanse lokalt til å kunne ivareta disse verdiene
og gi lokalpolitikerne gode nok kunnskapsgrunnlag for lokale beslutninger.
Dette medlem viser til at det
er av stor demokratisk interesse å sikre nasjonale, regionale og
lokale fellesverdier, som natur, strandsone, biologisk mangfold osv.
Skal alle politiske
nivå kunne sikre bærekraftig utvikling og helhetlig arealforvaltning,
herunder sikring av viktige natur- og friluftslivsinteresser og
jordvern, mener dette
medlem at dette representantforslaget ikke må vedtas.
Dette medlem viser til at mange
av arealinngrepene i Norge er resultat av kommunenes arealplanlegging
etter plan- og bygningsloven og kommunale dispensasjonsvedtak. Det
forekommer også store arealinngrep tilknyttet vind- og vannkraftutbygging
og større samferdselsprosjekter, der statlig plan benyttes. Selv
om Norge har forpliktet seg til å stanse tapet av naturmangfold,
forsvinner natur bit for bit og presset øker på økosystemer, naturtyper
og artsmangfold (jf. Naturindeks for Norge (2020), Norsk Rødliste
for naturtyper (2018) og Norsk Rødliste for arter (2015)). Dette
tilsier at innsigelsesmulighetene ikke bør svekkes, men heller styrkes, for
å sikre at nasjonale og vesentlige regionale hensyn blir ivaretatt
i den kommunale planleggingen.
Dette medlem viser til at
statsforvalteren gjennom innsigelser skal sikre sammenheng i plansystemet ved
å påse at statlige og regionale interesser blir ivaretatt og fulgt
opp i den kommunale planleggingen, samt sikre et godt faglig og
mest mulig oppdatert kunnskapsgrunnlag knyttet til natur og friluftsliv
i planprosesser. Dette
medlem påpeker at forslaget innebærer en betydelig svekkelse
av sannsynligheten for å nå internasjonale miljø- og bærekraftsmål.
Forslaget undergraver også selve intensjonen i plan- og bygningsloven
om å fremme en «bærekraftig utvikling til beste for den enkelte,
samfunnet og framtidige generasjoner». Det er viktig å påpeke at
statsforvalteren besitter verdifull natur-, klima- og friluftsfaglig
kompetanse, noe som kan være en mangel på kommunalt nivå.
Dette medlem viser til at
kommunene får stadig større ansvar innenfor klima- og naturforvaltning,
uten at det følges opp med økte bevilgninger og nødvendige systemer
som gjør at vi kan måle om hver enkelt kommune når målene vi setter
for klimagassutslipp og bevaring av naturmangfold. Dette medlem viser til arbeidet
med Naturkampen, der organisasjonen Sabima har samlet tilgjengelige
naturdata fra kommunene og rangert dem etter ti valg de har gjort
som påvirker naturmangfoldet. Denne kartleggingen synligjør hvor
lite man vet om hvordan det står til med naturen i hver enkelt kommune,
og hvor stort ansvar som ligger hos kommunene for å stanse tapet.
Riksrevisjonen pekte på et stort behov for kompetanseheving i kommunene
på biologisk mangfold og bedre veiledning fra regionale myndigheter.
Dette medlem viser til at
rapporter fra SSB og Sivilombudsmannens gransking av strandsonepraksis
i Kragerø, Mandal og Askøy viser en utbredt dispensasjonspraksis
i strandsonen og at en stor andel kommuner ikke ivaretar nasjonale
og regionale verdier, til tross for at det er lovregulert gjennom
byggeforbudet i 100-metersbeltet jf. plan- og bygningsloven § 1-8.
Dette medlem viser til en
undersøkelse fra Menon Economics i 2019, på oppdrag fra Miljødirektoratet,
som viste at kommunenes konsekvensutredninger for klima og miljø
i stor grad er mangelfulle. For eksempel ga kun 13 pst. av gjennomgåtte
konsekvensutredninger begrunnelser for hvordan verdier, påvirkning
og konsekvenser for miljø ble fastslått. Det redegjøres nesten ikke
for usikkerhet og manglende kunnskap, samtidig som det i liten grad
gjennomføres supplerende undersøkelser for å øke kunnskapsgrunnlaget.
Dette medlem viser til at
det kommunale selvstyret har blitt styrket over lang tid, blant
annet gjennom ny bestemmelse i forvaltningsloven § 34 annet ledd
og innstramminger i bruken av innsigelser gjennom flere rundskriv
til fylkesmennene. Dette har skjedd til tross for at Riksrevisjonens
undersøkelse av bærekraftig arealplanlegging og arealdisponering
(2006–2007) konkluderte med at innsigelsesinstituttet, når det benyttes,
er et effektivt virkemiddel for å ivareta nasjonale og regionale
interesser. Riksrevisjonens undersøkelse av behandling av innsigelser
i plansaker fra 2019 konkluderer med at bruken av innsigelser for
å ivareta nasjonale og viktige regionale interesser i plansaker
er strammet inn, og antall innsigelser har gått ned, og færre av
de få som havner på departementets bord, blir tatt til følge. Dette
mener Riksrevisjonen kan føre til at de nasjonale målene som innsigelsesordningen
skal ivareta, ikke blir fulgt opp godt nok.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvilke konkrete behov det er for økt kapasitet
og kompetanse i kommunesektoren på klima og naturmangfold for å
kunne gjennomføre nødvendige tiltak som klimatilpasning, miljøvennlige
innkjøp, naturkartlegging og andre tiltak for å kutte utslipp og
ta vare på natur som er nødvendig for å nå Norges natur- og klimamål.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett med en kraftig styrking av kommuneøkonomien
hvert år og for 2021 med over 7 mrd. kroner mer enn regjeringens
forslag, og med finansiering av et slikt kompetanseløft.
Dette medlem viser til at
EVAPLAN-undersøkelsen fant ut at det heller ikke finnes noen oversikt
over hvilke naturverdier som går tapt i slike saker. Innsigelsesinstituttet
skal nettopp bidra til å ivareta fellesskapets interesser der dette
er av vesentlig nasjonal eller regional betydning. Å innskrenke
eller frata statsforvalterens innsigelsesmulighet er derfor en innskrenking
av felleskapets og enkeltpersoners rettssikkerhet. Mindre kontroll
med kommunenes skjønnsutøvelse gjør det lettere å bygge ned natur.
For natur- og friluftslivsverdier vil dette være et stort og ofte
uerstattelig tap.
Dette medlem viser til at
det i forslaget argumenteres for at kontrollmulighetene skal flyttes
til Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD), og dermed gjøre
statsforvalteren overflødig i arealsaker. Dette grepet vil bryte
med nærhetsprinsippet som forslagsstillerne selv argumenterer for.
Statsforvalteren spiller også en viktig rolle i å veilede og ha
dialog med kommunene i det fylket de har spesifikk erfaring med. Dette medlem viser
til Riksrevisjonens undersøkelse av behandling av innsigelser i
plansaker (2019) som viser at Statsforvalteren er en samarbeidspartner
for kommunene tidlig i planprosessene, samtidig som det er et stort
behov for en kontrollinstans som bidrar til rettssikkerhet for både
natur og mennesker, likebehandling og tillit til forvaltningen.