Komiteen behandler
i innstillingen fire representantforslag som omhandler vilkårene
for norsk luftfart.
I Dokument 8:50 S
(2020–2021) fremmes følgende forslag:
-
«1. Stortinget ber
regjeringen vurdere å etablere lovverk slik at myndighetene på et
tidlig stadium kan nekte etablering av flyselskaper som ikke har
organisasjonsfrihet for de ansatte og som dermed bryter menneskerettighetene
og Grunnloven, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
-
2. Stortinget ber
regjeringen forberede en lovgivning som kan kreve at norsk arbeidslovgivning
med tariffavtaler skal legges til grunn ved utlysing av anbud på
FOT-rutene, også etter overføring til fylkeskommunalt ansvar, og
komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
-
3. Stortinget ber
regjeringen utrede innføring av permanente betingelser til alle
fremtidige støtteordninger i luftfarten om etterlevelse av konkretiserte hjemmebaseregler,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte. Disse betingelsene
skal klart definere arbeidsgiveransvaret, sosialt ansvar, at norsk arbeidsrettslig
lovgivning skal følges, og at det ikke skal godtas bekvemmelighetsflagg
eller subsidiering av utenlandske underselskap.
-
4. Stortinget ber
regjeringen innføre krav om en minstepris på flybilletter som minst
skal dekke selskapets kostnader for transport av en passasjer, og komme
tilbake til Stortinget med en sak på egnet måte.
-
5. Stortinget ber
regjeringen utrede løsninger for å skjerme kortbanenettet og strekninger
mellom Nord- og Sør-Norge mot prisøkning på flybilletter, og komme
tilbake til Stortinget med en sak senest i revidert nasjonalbudsjett
2021, der det blant annet skal vurderes:
-
å pålegge Avinor
å fjerne startavgiften på flyplasser med 30 pst. rabatt i dag og
dekke inn inntektstapet gjennom tilsvarende økte avgifter på de
andre flyplassene.
-
å fjerne flypassasjeravgiften
for flygninger med flytyper under 20 tonn, og dekke provenytapet ved
å øke av avgiften på øvrige flygninger.»
Det vises
til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.
I tråd med forslag
fra presidentskapet vedtok Stortinget ved referering av representantforslaget
at forslag nr. 3 avvises, jamfør Stortingets forretningsorden § 39 annet
ledd bokstav e. Det ble da vist til behandlingen av Dokument 8:64
S (2020–2021) fra Sigbjørn Gjelsvik på vegne av Senterpartiet, jamfør
Innst. 19 S (2020–2021). Det er derfor bare forslagene 1, 2, 4 og
5 som behandles av komiteen i denne innstillingen.
I Dokument
8:57 S (2020–2021) fremmes følgende forslag:
-
«1. Stortinget ber
regjeringen legge frem en nasjonal luftfartsstrategi i form av en
stortingsmelding med utgangspunkt i Luftfartsutvalgets anbefalinger
i NOU 2019:22 Fra statussymbol til allemannseie – norsk luftfart
i forandring.
-
2. Stortinget ber
regjeringen utarbeide tiltak som stanser utviklingen av sosial dumping
og arbeidslivskriminalitet i luftfartssektoren, for å hindre at lønns-
og arbeidsvilkårene utvikler seg til en potensiell sikkerhetsrisiko.
-
3. Stortinget ber
regjeringen legge fram tiltak som sikrer et godt flytilbud i hele
Norge, og som bidrar til at flyselskaper med norsk driftstillatelse
kan videreføre ansvarlig drift. En eventuell kompensasjonsordning
for flyselskaper med norsk driftstillatelse må bidra til å sikre
norske arbeidsplasser og drift med norske lønns- og arbeidsvilkår.
-
4. Stortinget ber
regjeringen utrede om det kan settes minstepris for flybilletter
etter modell fra Østerrike.
-
5. Stortinget ber
regjeringen legge til rette for en luftfart som er preget av sunn
og rettferdig konkurranse på like vilkår tuftet på den norske modellen,
herunder:
-
faste stillinger
med direkte ansettelser og krav om at flyselskaper som flyr i Norge,
aksepterer fagorganisering
-
tydelige hjemmebaseregler
som klart definerer arbeidsgiveransvaret
-
hindre bruk av bekvemmelighetsflagg
-
reversere forskriftsendringen
som gjør det mulig å bytte ut norske og europeiske ansatte på norskregistrerte
fly i interkontinental trafikk
-
en målsetting om
å forby «pay to fly» internasjonalt
-
6. Stortinget ber
regjeringen sørge for at Luftfartstilsynet har nødvendige ressurser
og virkemidler til å kunne ivareta et høyt sikkerhetsnivå i luftfarten. Luftfartstilsynet
og Arbeidstilsynet må gjennomføre tilsyn med alle selskaper som
opererer i Norge, og gjennomføre flere uanmeldte tilsyn for å kunne avdekke
om det forekommer brudd på regelverket. Videre bes regjeringen sørge
for at grenseoppgangen mellom tilsynene tydeliggjøres.
-
7. Stortinget ber
regjeringen sikre at Avinor-modellen videreføres for drift og videreutvikling
av lufthavner i hele landet.
-
8. Stortinget ber
regjeringen gjennom sin virksomhetsstyring av Avinor sørge for at
konkurranseutsetting av drifts- og beredskapstjenester stanses.
-
9. Stortinget ber
regjeringen sørge for at Avinor kompenseres for inntektsbortfallet
fra flytrafikken som følge av reiserestriksjoner i tilknytning til
virusutbruddet.
-
10. Stortinget ber
regjeringen gjennom sin virksomhetsstyring av Avinor tydeliggjøre
at virksomhetsoverdragelse legges til grunn ved skifte av underleverandører
innen luftfartens bakketjenester etter samme mal som for andre deler
av transportsektoren.
-
11. Stortinget ber
regjeringen sørge for at offentlige innkjøpere av innenlands helikoptertjenester
stiller strengere flysikkerhetskrav.
-
12. Stortinget ber
regjeringen sette ned et partssammensatt og hurtigarbeidende utvalg
som gjennomgår og foreslår tiltak for satsing på utvikling av alternative
drivstoffløsninger for luftfarten for å kutte i klimagassutslipp,
herunder avansert biojet-drivstoff, alternative energikilder og
elektrifisering av luftfarten i Norge.»
Det vises
til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.
I Dokument
8:58 S (2020–2021) fremmes følgende forslag:
-
«1. Stortinget ber
regjeringen fremme forslag om en kriseplan for norsk luftfart som
skal vare ut 2021.
-
2. Stortinget ber
regjeringen raskt legge fram en kompensasjonsordning for flyselskap
med norsk drifts-tillatelse.
-
3. Stortinget ber
regjeringen gå i dialog med Norwegian med sikte på å finne løsninger
som kan redde selskapets norske arbeidsplasser og sikre selskapets rutetilbud
i og til/fra Norge.
-
4. Stortinget ber
regjeringen sørge for at det i forbindelse med nye krisetiltak rettet
mot norske flyselskaper blir stilt krav som styrker selskapenes
forpliktelser når det gjelder arbeidet mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Dette innebærer:
-
krav om faste stillinger
med direkte ansettelser og støtte til fagorganisering av arbeidstakere
-
et påbud om ansattkontrakter
med tydelig definert hjemmebase som definerer arbeidsgiveransvaret,
for alle selskaper som flyr inn til Norge
-
tydelig avvisning
av bruk av bekvemmelighetsflagg
-
en forskriftsendring
som stopper muligheten for å bytte ut norske og europeiske ansatte
på norskregistrerte fly i interkontinental trafikk
-
5. Stortinget ber
regjeringen sørge for at Luftfartstilsynet har tilstrekkelige og
kompetente ressurser til å ivareta et høyt sikkerhetsnivå i luftfarten.
Luftfartstilsynet og Arbeidstilsynet må gjennomføre tilsyn med alle
selskaper som opererer i Norge, være mer proaktive og gjennomføre
flere tilsyn for å kunne avdekke om det forekommer brudd på regelverket.»
Det vises
til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.
I Dokument
8:83 S (2020–2021) fremmes følgende forslag:
-
«1. Stortinget ber
regjeringen pålegge Wizz Air å stanse sine innenriks flygninger
i Norge, fordi de bryter med ILO-konvensjon nr. 87 om foreningsfrihet
og beskyttelse av organisasjonsretten.
-
2. Stortinget ber
regjeringen bruke eierskapet i Avinor til å nekte Wizz Air å bruke
Avinors flyplasser, så lenge Wizz Air ikke lar ansatte organisere
seg og inngå tariffavtale.
-
3. Stortinget ber
regjeringen utelukke Wizz Air som leverandør av tjenestereiser for
ansatte i staten.
-
4. Stortinget ber
regjeringen om å bruke det statlige eierskapet til å jobbe for at
Wizz Air utelukkes som leverandør av tjenestereiser for ansatte
i statlig eide selskaper.
-
5. Stortinget ber
regjeringen forsikre seg om at kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår
og retten til å inngå norsk tariffavtale etterleves for Wizz Airs ansatte
på innenriks flygninger i Norge.
-
6. Stortinget ber
regjeringen inkludere grove eller systematiske krenkelser av arbeidstakerrettigheter som
kriterium for observasjon og utelukkelse fra Statens pensjonsfond
utland, og ta inn retten til å føre kollektive forhandlinger og
henvisning til ILO-konvensjon nr. 87 om foreningsfrihet og beskyttelse
av organisasjonsretten som grunnlag for Statens pensjonsfond utlands
etiske retningslinjer for investeringer.»
Det vises
til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.